Δεν ήταν άλλο ένα διασυνοριακό περιστατικό του Αιγαίου, μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, που λήγουν ειρηνικά και αναίμακτα. Η κρίση της 31ης Ιανουαρίου 1996 στις βραχονησίδες των Ιμίων έφερε τις δύο χώρες στα πρόθυρα της σύρραξης. Στο καθήκον της υπεράσπισης του πάτριου εδάφους, από την τουρκική επιβουλή, «έπεσαν» τρεις Έλληνες υπαξιωματικοί.
Τα ονόματά τους έχουν χαραχτεί από τότε στην εθνική συλλογική μνήμη:
Παναγιώτης Βλαχάκος – υποπλοίαρχος
Χριστόδουλος Καραθανάσης – υποπλοίαρχος και
Έκτορας Γιαλοψός – αρχικελευστής.
Στη μνήμη τους η Βουλή τήρησε ενός λεπτού σιγή.
Ειδική τελετή έγινε και στη βάση ελικοπτέρων του Πολεμικού Ναυτικού στο Κοτρώνι Μαραθώνα, παρουσία του υπουργού Άμυνας Δημήτρη Αβραμόπουλου.
Το μεσημέρι της Παρασκευής, συγγενείς και εκπρόσωποι των οικογενειών των τριών υπαξιωματικών, θα γίνουν δεκτοί από τον πρωθυπουργό, Αντώνη Σαμαρά.
Το χρονικό της κρίσης των Ιμίων
29 Δεκεμβρίου 1995 : Το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών επιδίδει διακοίνωση στο αντίστοιχο ελληνικό, όπου αναφέρεται ότι οι δύο βραχονησίδες Ίμια (Μικρή και Μεγάλη) είναι καταχωρημένες στο κτηματολόγιο Μουγκλά του νομού Μπόντρουμ (Αλικαρνασσός) και ανήκουν στην Τουρκία.
25 Ιανουαρίου 1996: Ο τότε δήμαρχος Καλύμνου, Δημήτρης Διακομιχάλης, υψώνει την ελληνική σημαία στη Μεγάλη Ίμια.
26 Ιανουαρίου 1996: Δύο απεσταλμένοι της τουρκικής εφημερίδας «Χουριέτ», μεταβαίνουν με ελικόπτερο στη Μεγάλη Ίμια. Υποστέλλουν τη γαλανόλευκη και υψώνουν την τουρκική σημαία. Οι εικόνες μεταδίδονται τηλεοπτικά στην Ελλάδα και την Τουρκία.
27 Ιανουαρίου 1996: Ελληνικά και τουρκικά πολεμικά πλοία κινούνται στην περιοχή. Η κρίση κλιμακώνεται.
28 Ιανουαρίου 1996: Το περιπολικό σκάφος «Αντωνίου» του Πολεμικού Ναυτικού υποστέλλει την ημισέληνο και υψώνει την ελληνική σημαία. Το βράδυ της ίδιας ημέρας, Έλληνες βατραχάνθρωποι αποβιβάζονται στη Μεγάλη Ίμια, χωρίς να τους αντιληφθούν τα παραπλέοντα εκεί τουρκικά πολεμικά σκάφη.
29 Ιανουαρίου 1996 : Ο νέος πρωθυπουργός, Κώστας Σημίτης, που είχε διαδεχθεί τον ασθενούντα Ανδρέα Παπανδρέου, στέλνει μήνυμα προς την Άγκυρα, ότι σε οποιαδήποτε πρόκληση η Ελλάδα θα αντιδράσει άμεσα και δυναμικά.
30 Ιανουαρίου 1996 : H πρωθυπουργός της Τουρκίας, Τανσού Τσιλέρ, δηλώνει στην Εθνοσυνέλευση ότι την επόμενη μέρα η ελληνική σημαία θα κατέβει από τα Ίμια.
31 Ιανουαρίου 1996 : Ώρα 01:40 μετά τα μεσάνυχτα, τουρκικές ειδικές δυνάμεις αποβιβάζονται στη Μικρή Ίμια.
Στις 05:30 τα ξημερώματα, ελικόπτερο του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, που απονηώνεται από τη φρεγάτα «Ναυαρίνο» καταπίπτει κατά την επιστροφή του στη φρεγάτα.
Και τα τρία μέλη του πληρώματος, οι υποπλοίαρχοι Χριστόδουλος Καραθανάσης και Παναγιώτης Βλαχάκος, καθώς και ο αρχικελευστής Έκτορας Γιαλοψός, σκοτώνονται.
Η επίσημη θέση του Πολεμικού Ναυτικού είναι ότι το ελικόπτερο έχασε απότομα ύψος και συνετρίβη λόγω κακοκαιρίας και απώλειας προσανατολισμού του πιλότου (Vertigo).
Ο πρώην αρχηγός ΓΕΝ, ναύαρχος Αντώνης Αντωνιάδης, ισχυρίστηκε πως η τουρκική φρεγάτα «Γιαβούζ» είχε προσφερθεί να βοηθήσει, αλλά οι χειριστές του μοιραίου ελικοπτέρου απάντησαν αρνητικά.
Ωστόσο, η επικρατέστερη άποψη στην ελληνική κοινή γνώμη είναι πως το ελικόπτερο καταρρίφθηκε, είτε από το τουρκικό Πολεμικό Ναυτικό είτε από τους Τούρκους καταδρομείς που υπήρχαν πάνω στο νησί, και ότι η αληθινή αιτία της πτώσης αποκρύφτηκε, προκειμένου να λήξει η κρίση και να μην οδηγηθούν οι δύο χώρες σε γενικευμένη σύρραξη ή ακόμα και σε πόλεμο.
Ανδρέας Μορφόπουλος