Ειδήσεις

Ον-λάιν κοινότητα καλοφαγάδων ανεβάζει (και κατεβάζει) εστιατόρια

Είχαμε τελειώσει το φαγητό μας και ήμασταν στον καφέ, όταν ο ιδιοκτήτης του εστιατορίου, φίλος από τα παλιά, κάθισε για λίγο μαζί μας μιας και η κίνηση στο μαγαζί είχε πια σπάσει. Η συζήτηση ξεκίνησε με τα καθιερωμένα «πώς πάει η δουλειά;», «καλούτσικα, θα στρώσει πιστεύω σιγά σιγά» (σ.σ. το εστιατόριο ήταν σχετικά καινούργιο), «υπομονή», όταν ξαφνικά μάς το… ξεφούρνισε: «Αυτό που θέλω από εσάς είναι να μπείτε σε αυτό το σάιτ, το ask4food, και να γράψετε μια καλή κριτική».

Οπως μας εξήγησε, κάνα δυο πελάτες είχαν γράψει κάτι αρνητικό για το μαγαζί, κατεβάζοντας τον μέσο όρο της βαθμολογίας, και ο αντίκτυπος ήταν ήδη εμφανής. Του απαντήσαμε ότι θα φροντίσουμε να γράψουμε τις εντυπώσεις μας, κάτι που ωστόσο ποτέ δεν κάναμε. Δεν ήταν τόσο ότι δεν είχαμε μείνει ικανοποιημένοι από το φαγητό, όσο ότι χρησιμοποιούμε κι εμείς τη συγκεκριμένη υπηρεσία. Και όπως είναι και το μότο του σάιτ «μεταξύ καλοφαγάδων… ειλικρίνεια»!

Με περισσότερους από 14.000 εγγεγραμμένους χρήστες, 300.000 μοναδικούς επισκέπτες τον μήνα, 18.000 επισκέψεις την ημέρα και χίλιες νέες κριτικές εστιατορίων κάθε μήνα, το ask4food.gr στα έξι χρόνια λειτουργίας του έχει εξελιχθεί σε ρυθμιστή των εξελίξεων σε ό,τι αφορά τον γαστρονομικό χάρτη της πόλης (προς το παρόν η υπηρεσία περιορίζεται στην Αθήνα και τα περίχωρα). Για όσους δεν το γνωρίζουν, στο σάιτ οι πελάτες των εστιατορίων έχουν τη δυνατότητα να δημοσιεύουν κριτικές και βαθμολογίες για τα εστιατόρια που επισκέπτονται, να ψηφίζουν τους χρήστες και τις κριτικές που εμπιστεύονται και να δημιουργούν τις δικές τους προσωπικές λίστες με τα αγαπημένα τους εστιατόρια ή με εκείνα που θέλουν να δοκιμάσουν. Ετσι, ακόμα και οι χρήστες που δεν επιθυμούν να γράφουν τις δικές τους κριτικές, έχουν τη δυνατότητα να διαβάσουν «πραγματικές» αξιολογήσεις του εστιατορίου που σκέφτονται να επισκεφθούν. Η πεποίθηση ότι οι κριτικές από επαγγελματίες στα περιοδικά δεν αντικατοπτρίζουν την πραγματικότητα είναι διαδεδομένη ανάμεσα στους χρήστες του σάιτ – και όχι μόνο.

Οπως είναι αναμενόμενο, ο «πειρασμός» ιδιοκτητών και σεφ να ανεβάσουν δικές τους ευνοϊκές κριτικές είναι μεγάλος. Οπως λέει στην «Κ» ο υπεύθυνος επιχειρηματικής ανάπτυξης της εταιρείας και συνιδρυτής του ask4food (μαζί με τον developer Δημήτρη Σπανό) κ. Σπύρος Δοξιάδης, πράγματι όσο αυξάνεται η δημοφιλία του σάιτ αυξάνονται και τα σχετικά «κρούσματα». Προκειμένου να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο και να ενισχυθεί περαιτέρω η αξιοπιστία της ψηφιακής κοινότητας, από τον προηγούμενο Νοέμβριο η εταιρεία χρησιμοποιεί το εργαλείο «Smart Scores». Πρόκειται για μια τεχνολογική καινοτομία που βασίζεται σε σύνθετα στατιστικά μοντέλα, με τη χρήση των οποίων η εικόνα που δίνεται σχετικά με την αξιολόγηση του κάθε εστιατορίου είναι πολύ πιο ασφαλής και αξιόπιστη, ενώ οι προσπάθειες χειραγώγησης των βαθμολογιών αντιμετωπίζονται άμεσα και αποτελεσματικά. «Επειδή από την αρχή της προσπάθειας είχαμε επιδείξει ιδιαίτερη ευαισθησία στο θέμα της αξιοπιστίας και συνεχώς αναβαθμίζουμε τόσο τους περιορισμούς δημοσίευσης, όσο και τα εργαλεία που δίνουμε στους αναγνώστες ώστε να αξιολογήσουν οι ίδιοι τη «γνησιότητα» των κριτικών, μας χαροποιεί το γεγονός ότι οι περισσότεροι επιχειρηματίες μας προσεγγίζουν καλόπιστα, προκειμένου να εκμεταλλευτούν τα εργαλεία διαχείρισης και επικοινωνίας που προσφέρει η ιστοσελίδα στους ίδιους, παρά να προσπαθήσουν να χειραγωγήσουν την εικόνα για το εστιατόριό τους», εξηγεί ο ίδιος. Μεταξύ άλλων, οι επιχειρηματίες μπορούν να ενημερώνουν τα στοιχεία και την περιγραφή του καταστήματός τους, να αλλάζουν το μενού και τον τιμοκατάλογο, να ανεβάζουν φωτογραφίες και να απαντούν δημόσια σε κριτικές χρηστών.

Η μεγαλύτερη αλλαγή

Οπως λέει ο κ. Δοξιάδης, η μεγαλύτερη αλλαγή που έχει επιφέρει το ask4food είναι ότι εστιατόρια χωρίς μέσα για διαφήμιση ή ιδιαίτερες «σχέσεις» με μέσα ενημέρωσης, έχουν απολαύσει πολύ μεγάλη αύξηση της δημοφιλίας τους λόγω των ευχαριστημένων πελατών που έχουν την καλή διάθεση να μοιραστούν την εμπειρία τους. «Ισχύει φυσικά και το ανάποδο: εστιατόρια που εκτοξεύτηκαν εφήμερα περισσότερο λόγω δημοσιότητας και λιγότερο λόγω των υπηρεσιών που προσφέρουν, βλέπουμε ότι η “κοινή γνώμη” που αποτυπώνεται από τις κριτικές στο ask4food.gr “προσγειώνει” τα πράγματα σε μια φυσιολογική βάση».

Καθημερινή

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου