Η Black Friday έσωσε την παρτίδα για το ελληνικό λιανεμπόριο τον περασμένο Νοέμβριο, καθώς τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) δείχνουν ότι επέδρασε καθοριστικά στην αύξηση των πωλήσεων, που σε διαφορετική περίπτωση θα κατέγραφαν πτώση. Τα καταστήματα ειδών ένδυσης – υπόδησης, ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών, καθώς και αυτά που πωλούν βιβλία, αλλά και τεχνολογικά είδη, είχαν τον καλύτερο Νοέμβριο των τελευταίων ετών, ενώ από την άλλη υποχώρησαν οι πωλήσεις σε πρατήρια καυσίμων και σούπερ μάρκετ. Ειδικά για τα τελευταία οι εκτιμήσεις δεν είναι ιδιαιτέρως θετικές ούτε για το πρώτο εξάμηνο του 2017.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο γενικός δείκτης κύκλου εργασιών στο λιανεμπόριο τον Νοέμβριο του 2016 σημείωσε αύξηση κατά 1,8% σε σύγκριση με τον Νοέμβριο του 2015 (εποχή, όπου ήταν ακόμη έντονη η επίδραση των capital controls). Σε σύγκριση, ωστόσο, με τον αντίστοιχο δείκτη του Οκτωβρίου 2016 –και μάλιστα χωρίς να έχει απαλειφθεί η επίδραση της Black Friday και του δεκαημέρου ενδιάμεσων εκπτώσεων– υποχώρησε κατά 4,3%. Ο γενικός δείκτης όγκου αυξήθηκε τον Νοέμβριο του 2016 κατά 3,6% σε σύγκριση με τον Νοέμβριο του 2015, ενώ σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Οκτωβρίου 2016 υποχώρησε κατά 2,4%.
Ο εποχικά διορθωμένος γενικός δείκτης εργασιών (όπου έχει απαλειφθεί η επίδραση της εποχικότητας και γεγονότων, όπως εκπτώσεις ή μεγάλες προσφορές όπως αυτές που έγιναν κατά την Black Friday) υποχώρησε τον Νοέμβριο του 2016 κατά 0,7% σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2016, ενώ ο εποχικά διορθωμένος γενικός δείκτης όγκου μειώθηκε κατά 0,2% το αντίστοιχο διάστημα.
Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ επιβεβαιώνουν, εξάλλου, τις εικόνες που είδαμε στις 25 Νοεμβρίου έξω κυρίως από αλυσίδες βιβλίων και ειδών τεχνολογίας, καθώς και έξω από καταστήματα ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών. Σε ετήσια βάση ο όγκος πωλήσεων στην κατηγορία βιβλία – χαρτικά – λοιπά είδη δώρων κ.ά. (πρόκειται για κατηγορία που περιλαμβάνει και αλυσίδες που πωλούν επίσης κινητά, υπολογιστές κ.λπ.) αυξήθηκε τον Νοέμβριο του 2016 κατά 14,8%. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη αύξηση σε σύγκριση με όλες τις άλλες κατηγορίες καταστημάτων, αλλά και για τον καλύτερο Νοέμβριο από πλευράς τζίρου από το 2010 για τα συγκεκριμένα είδη. Αύξηση 6,1% σημείωσε ο όγκος πωλήσεων στα καταστήματα ειδών ένδυσης – υπόδησης τον Νοέμβριο του 2016 σε σύγκριση με τον Νοέμβριο του 2015, ενώ καλές επιδόσεις είχε και ο κλάδος επίπλων – ηλεκτρικών ειδών – οικιακού εξοπλισμού (αύξηση 5%), που σταθερά τα τελευταία χρόνια βρίσκεται σε ύφεση.
Η επίδραση της Black Friday και ουσιαστικά μόνον αυτής στο να μην παρατηρηθεί πλήρης κατάρρευση συνολικά στο λιανεμπόριο φαίνεται ακόμη περισσότερο στα στοιχεία της σύγκρισης του Νοεμβρίου με τον αμέσως προηγούμενο μήνα. Ο όγκος πωλήσεων στα καταστήματα ένδυσης – υπόδησης αυξήθηκε κατά 13,7% σε σύγκριση με τον Οκτώβριο και στις κατηγορίες επίπλων – ηλεκτρικών ειδών και βιβλίων – χαρτικών κ.ά. καταγράφηκε αύξηση 9,2%. Αντιθέτως, καταγράφεται μεγάλη υποχώρηση στον κλάδο των σούπερ μάρκετ (μείωση του όγκου πωλήσεων κατά 7,5%) και των μεμονωμένων καταστημάτων τροφίμων (μείωση 13,4%).
Σούπερ μάρκετ
Δεν ήταν καθώς φαίνεται μόνο ο Νοέμβριος κακός μήνας για τα σούπερ μάρκετ, αφού οι αρνητικές προβλέψεις αφορούν και το επόμενο διάστημα. Σύμφωνα με μελέτη του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) σε δείγμα 162 ανώτερων και ανώτατων στελεχών επιχειρήσεων του κλάδου των σούπερ μάρκετ, το 61% εκτιμά ότι οι πωλήσεις το πρώτο εξάμηνο του 2017 θα είναι μειωμένες σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2016.
Καθημερινή