Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Από τον Φεβρουάριο του 2017 τίποτα δεν έχει αλλάξει, έως σήμερα, όσον αφορά τη δημιουργία δικτύου υδατοδρομίων, ένα από τα μεγάλα έργα που έχει προτείνει ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ). Το χειρότερο όμως, είναι ότι λίγο πριν τον Φεβρουάριο του 2018, η κατάσταση όσον αφορά τη δημιουργία των συγκεκριμένων υποδομών παραμένει η ίδια σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2016, του 2015 και του 2014…
Χάνεται και το φετινό καλοκαίρι
Το ερχόμενο καλοκαίρι θα είναι το έκτο, κατά σειρά, από το 2013- οπότε άλλαξε το νομοθετικό πλαίσιο για τελευταία φορά- κατά το οποίο τα υδροπλάνα δεν πρόκειται να δραστηριοποιηθούν στην Ελλάδα. Πριν από περίπου ενάμιση χρόνο, επικρατούσε συγκρατημένη αισιοδοξία στην αγορά ότι οι συγκεκριμένες επενδύσεις για τις οποίες υπάρχουν διεθνή και εγχώρια κεφάλαια θα “ξεκολλήσουν”.
Αρχές του 2017, αναμενόταν να κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή το νομοσχέδιο για το νέο καθεστώς ίδρυσης υδατοδρομίων, σύμφωνα με διαρροές του υπουργείου Υποδομών. Εξάλλου, η διαβούλευσή του έχει ολοκληρωθεί από τον Σεπτέμβριο του 2016, ενώ σύμφωνα με διαβεβαιώσεις κυβερνητικών στελεχών η Βουλή θα ψήφιζε το καινούργιο νομικό πλαίσιο μέσα στον Φεβρουάριο του 2017.
“Το 2016 πρέπει να λειτουργήσουν τα υδροπλάνα και το Υπουργείο θα στηρίξει όλες τις επενδυτικές πρωτοβουλίες στον τομέα των υδροπλάνων όπου μπορούν να δώσουν ώθηση στα νησιά, να δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας και να κάνουν πιο εύκολη τη σύνδεση της ηπειρωτικής χώρας με δύσκολους συγκοινωνιακά προορισμούς” είχε δηλώσει, τον Δεκέμβριο του 2015, ο τότε υφυπουργός Υποδομών Παναγιώτης Σγουρίδης.
Τον Ιούλιο του 2017 ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης είχε αναφέρει, σε πρόσφατη συνεδρίαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥ.Σ.ΟΙ.Π), ότι εντός των προσεχών ημερών κατατίθεται στη Βουλή το σχέδιο νόμο για τα υδατοδρόμια. Όπως είχε πει, “διευθετήθηκαν και οι τελευταίες εκκρεμότητες”.
Οι συγκεκριμένες εκκρεμότητες σχετίζονταν με την εναρμόνιση του νομοσχεδίου για τα υδατοδρόμια με τις διατάξεις του νόμου για την αναδιάρθρωση της ΥΠΑ, αλλά και την έγκριση του νομικού πλαισίου από την αρμόδια Γενική Διεύθυνση Μεταφορών και Κινητικότητας της Ε.Ε.
Έως σήμερα όμως, δεν …κουνιέται φύλλο με το νομοσχέδιο 16 μήνες μετά την ολοκλήρωση της διαβούλευσής να αγνοείται.
Μέχρι σήμερα έχουν αδειοδοτηθεί μόλις τρία υδατοδρόμια σε Κέρκυρα, Παξούς και Πάτρα, με τη διαδικασία να είναι ιδιαίτερα χρονοβόρα, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς.
Την ίδια στιγμή, το επενδυτικό ενδιαφέρον από εταιρείες του εξωτερικού, όπως οι ιαπωνικές Mitsui και Setouchi, που εξετάζουν το ενδεχόμενο συνεργασίες με ελληνικές εταιρείες, εξακολουθεί να είναι ισχυρό. Ωστόσο, ωσότου ξεκαθαρίσει το τοπίο το ενδιαφέρον θα παραμείνει θεωρητικό.
Τι προβλέπει το σχέδιο νόμου
Το σχέδιο νόμου, που έχει καθυστερήσει να κατατεθεί στη Βουλή προς ψήφιση, προβλέπει:
– Την αποζημίωση των ιδιωτών για έξοδα που έχουν πραγματοποιήσει για την κατάρτιση μελετών οι ιδιώτες. Και αυτό καθώς “για όσα υδατοδρόμια έχει υποβληθεί η αίτηση και ο τεχνικός φάκελος και μέχρι τη δημοσίευση νομοσχεδίου δεν έχουν εκδοθεί οι τελικές άδειες, με αίτηση του δημόσιου φορέα και συναίνεση του ιδιωτικού φορέα (εφόσον ο τελευταίος έχει υποβάλει την αίτηση και τον τεχνικό φάκελο), η άδεια ίδρυσης εκδίδεται στο όνομα του δημόσιου φορέα.
– Η άδεια ίδρυσης υδατοδρομίου χορηγείται μόνο στο Δημόσιο, σε νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, ΟΤΑ Α΄ και Β΄ βαθμού, και σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου των οποίων την πλειοψηφία των μετοχών έχει το Δημόσιο. Αντίστοιχα, η άδεια λειτουργίας υδατοδρομίου χορηγείται σε κάθε ενδιαφερόμενο με σκοπό τη λειτουργία και εκμετάλλευση του υδατοδρομίου.
capital.gr