Κρίσιμο είναι το επόμενο χρονικό διάστημα για τα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας – Σύμφωνα τα στοιχεία η πτώση του τζίρου για τις εν λόγω επιχειρήσεις ανήλθε το 2021 στο 57% σε σχέση με το 2019, ενώ οι πληρότητες τον Ιανουάριο δεν υπερβαίνουν το 20%
Μεγάλος χαμένος της τουριστικής βιομηχανίας το 2021 ήταν τα ξενοδοχεία 12μηνης διάρκειας που είδαν τον τζίρο τους να παρουσιάζει μείωση κοντά στο 60%, σε σχέση με το 2019, ενώ η κατάσταση επιτείνεται και από το γεγονός ότι είναι η δεύτερη χρονιά με σημαντική απώλεια τζίρου, λόγω της πανδημίας και των μεταλλάξεων.
Η κατάσταση χειροτερεύει πάντως, αφού τα εν λόγω ξενοδοχεία έκαναν αρνητικό ποδαρικό για το 2022 με την μέση πληρότητα τον Ιανουάριο να είναι στο 20%.
Όπως είναι φυσικό για πολλές επιχειρήσεις του κλάδου, που έχουν στο χαρτοφυλάκιό τους ξενοδοχεία 12μηνης διάρκειας, τίθεται και θέμα επιβίωσης. Τα περισσότερα από αυτά τα ξενοδοχεία είναι στα μεγάλα αστικά κέντρα και κατά κύριο λόγο η πελατεία τους είχε να κάνει είτε με συνέδρια, είτε με επιχειρηματικές επισκέψεις από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
Την περασμένη χρονιά και τα δύο παραπάνω περιορίστηκαν στο ελάχιστο και το μόνο κομμάτι που στοιχειωδώς δούλεψε ήταν το τουριστικό σε περιοχές όπως για παράδειγμα η Αθήνα.
Τα πολυτελή ξενοδοχεία κέρδισαν το στοίχημα
Στο αντίποδα τα πολυτελή ξενοδοχεία που έδειξαν αντοχές και έκλεισαν με οριακές απώλειες, προσεγγίζοντας ουσιαστικά τους τζίρους του 2019. Η πτώση που είχαν σε σχέση με το 2019 ήταν μόλις 8%.
Με βάση αυτή την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί είναι πλέον κομβικής σημασίας το 2022, αφού πιθανή διατήρηση της ίδιας κατάστασης για τα ξενοδοχεία 12μηνης διάρκειας, θα σημάνει αυτόματα «λουκέτα» και απώλειες θέσεων εργασίας.
Βέβαια οι εκτιμήσεις είναι ότι η κανονικότητα θα επιστρέψει σταδιακά. Στην Αθήνα μάλιστα υπάρχει ένας πραγματικός επενδυτικός οργασμός σε νέα ξενοδοχεία.
Με βάση την ετήσια έρευνα του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων, με τίτλο «Οι επιδόσεις των ελληνικών ξενοδοχείων το 2021», συνολικά την περασμένη χρονιά για τα ξενοδοχεία 12μηνης διάρκειας προκύπτουν τα εξής:
Τον Ιανουάριο του 2021 λειτούργησε μόνο το 1/3 των ξενοδοχείων. Τα υπόλοιπα άνοιξαν το τρίμηνο Μαΐου-Ιουλίου.
Ο τζίρος τους το 2021 μειώθηκε κατά 57% σε σχέση με το 2019, φθάνοντας τα 966 εκατ. ευρώ.
Η μέση τιμή στα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας το 5μηνο Ιουν.-Οκτ. διαμορφώθηκε σε χαμηλά επίπεδα ήτοι τα 72 ευρώ.
Η μέση πληρότητα τον Αύγουστο του 2021 διαμορφώθηκε στο 62%, ενώ από το νέο έτος είναι μόλις στο 20%.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στις αρχές του 2021 μόνο το 1/3 των ξενοδοχείων συνεχούς λειτουργίας ήταν ανοικτά και άνοιξαν τελικά την άνοιξη. Κοντά στο 1 στα 4 και αυτή την περίοδο έχουν επιλέξει να κλείσουν στους αστικούς προορισμούς.
Όπως σημειώνουν οι παράγοντες του κλάδο «γι’ αυτό και πρέπει να συνεχιστεί η στήριξη του κλάδου με έμφαση εκεί όπου υπάρχει μεγαλύτερη ανάγκη, κυρίως στα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας. Θα κάνουμε προτάσεις προς την Πολιτεία για να υπάρχει συνέχιση των μέτρων προστασίας του κλάδου».
Τα ξενοδοχεία πόλης λειτούργησαν την περίοδο των εορτών με εξαιρετικά χαμηλές πληρότητες, μόλις στο 33% τον Νοέμβριο και με συνεχή πτώση, φτάνοντας τελικά στο 20% τον Ιανουάριο του 2022.
Επίσης τα γενικά στοιχεία για τον ξενοδοχειακό κλάδο είναι τα εξής:
Το 96% των ελληνικών ξενοδοχείων λειτούργησε
Στο 68% ήταν η μέση πληρότητα των ξενοδοχείων τον Αύγουστο
Στα 120 ευρώ η μέση τιμή δίκλινου δωματίου τον Αύγουστο
Στο 35% στα 5,48 δισ. ευρώ ήταν η μείωση του τζίρου σε σχέση με το 2019
Στο 6% η μείωση της απασχόλησης σε σχέση με το 2019
Κατά μέσο όρο, τα ξενοδοχεία κάλυψαν το 40% περίπου των χρηματοδοτικών τους αναγκών με τα μέτρα στήριξης του 2021.
Κεφάλαια περί τα 830 εκατ. δαπάνησαν τα ξενοδοχεία για ανακαινίσεις και επισκευές, νούμερο μειωμένο κατά 16% σε σχέση με την προ πανδημίας περίοδο.
Στα 640 εκατ. ευρώ υπολογίζεται το ταμειακό έλλειμμα από προκαταβολές σε σχέση με άλλες χρονιές κανονικότητας. Ειδικότερα, τα ξενοδοχεία εισέπραξαν, κατά μέσο όρο, 79% λιγότερο ποσοστό προκαταβολών για την επόμενη σεζόν σε σχέση με το 2019, που αντιστοιχεί σε έλλειμμα 590 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, τα ποσά που παραμένουν προς επιστροφή από τα voucher ανέρχονται σε 50 εκατ. ευρώ.
Τέλος να σημειωθεί ότι με βάση την εν λόγω έρευνα τα ορεινά ξενοδοχεία άνοιξαν σε ποσοστό 97% την περίοδο των εορτών, ενώ κατά την ίδια περίοδο τα αστικά ξενοδοχεία ήταν ανοιχτά σε ποσοστό 77% (1 στα 4 ήταν κλειστά). Επιπλέον, τις εβδομάδες των εορτών, τα ορεινά ξενοδοχεία εμφάνισαν πληρότητες που άγγιξαν το 60%.
Πηγή imerisia.gr