Παρουσιάστηκαν χθες τα αποτελέσματα της δεύτερης έρευνας ποιότητας προορισμού σε εκδήλωση που πραγματοποίησε ο Σύλλογος Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου σε συνεργασία με το Επιμελητήριο Δωδεκανήσου παρουσία εκπροσώπων των τοπικών αρχών και φορέων.
«Η έρευνα μπορεί να αποτελέσει ένα εργαλείο βελτίωσης των παρεχόμενων υπηρεσιών και κυρίως εκτός ξενοδοχείου. Η ποιότητα είναι ο πιο σημαντικός παράγοντας στην ανάπτυξη του τουρισμού», δήλωσε ο πρόεδρος του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου, κ. Γιώργος Ματσίγκος, ο οποίος είπε ότι η έρευνα θα συνεχισθεί και τη φετινή σεζόν και ζήτησε τις προτάσεις των φορέων για τις ερωτήσεις που θα πρέπει να συμπεριληφθούν στο ερωτηματολόγιο και για τα θέματα που θα πρέπει να ερευνηθούν.
Ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου κ. Γιάννης Πάππου τόνισε ότι είναι απαράδεκτο να μην υπάρχει κεντρική στρατηγική για τον τουρισμό, έτσι ώστε να αποκτήσει το τουριστικό προϊόν το συγκριτικό πλεονέκτημα απέναντι στον ανταγωνισμό!
«Δυστυχώς ο τουρισμός δεν λειτουργεί σήμερα όπως πριν από 30 ή 40 χρόνια. Τελευταία ο τουρισμός αντιμετωπίζεται σχεδόν αποκλειστικά ως κερδοσκοπική δράση, χωρίς κανείς να σκέφτεται τις συνέπειες. Οι παλαιότεροι γνωρίζουμε ότι η τουριστική ανάπτυξη της Ρόδου στηρίχθηκε στη βάση της φιλοξενίας, του εναγκαλισμού των επισκεπτών. Πρέπει να στοχεύσουμε τον επισκέπτη μας, ο οποίος μας επιλέγει και μας τιμά με την παρουσία του εδώ. Δυστυχώς είναι ανύπαρκτη η κεντρική στρατηγική τουρισμού, με αποτέλεσμα να στηριζόμαστε σε δράσεις και μεμονωμένες ενέργειες που υλοποιούν η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και το Επιμελητήριο. Είναι απαράδεκτο να μην έχει η χώρα μία κεντρική τουριστική στρατηγική, να μην έχουμε μία στόχευση που θα μας χαρίσει το συγκριτικό πλεονέκτημα απέναντι στις υπόλοιπες ανταγωνιστικές χώρες όπως είναι η Τουρκία. Οι διοικούντες πρέπει να αναλάβουν τις ευθύνες τους», είπε ο κ. Πάππου.
Η αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού, Αθλητισμού και Πολιτισμού, κα Μαριέτα Παπαβασιλείου δήλωσε ότι η έρευνα ποιότητας αποτελεί ένα χρήσιμο εργαλείο που αποτυπώνει τα σημεία εκείνα που χρειάζονται βελτίωση αλλά και τα πλεονεκτήματα που πρέπει να εκμεταλλευτεί ο προορισμός. Τόνισε ότι η Περιφέρεια θα λάβει υπόψη την έρευνα στην υλοποίηση των δράσεων τουριστικής προβολής και προώθησης που εφαρμόζει με επιτυχία.
«Ο Τουρισμός έχει ανάγκη από τα εργαλεία εκείνα που αποτυπώνουν τα σημεία στα οποία χρειάζεται να δώσουμε μεγαλύτερη προσοχή. Έχει ανάγκη από εργαλεία τα οποία φανερώνουν τα πλεονεκτήματά μας, ώστε να τα εκμεταλλευτούμε στο μέγιστο δυνατό βαθμό. Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ποια εικόνα σχηματίζουν οι επισκέπτες για τον προορισμό και για τις προσφερόμενες υπηρεσίες. Αυτή η γνώση μπορεί να λειτουργήσει ως όπλο. Μπορεί να συμβάλει τα μέγιστα στην προσπάθειά μας να γίνουμε καλύτεροι! Πρέπει συνεχώς να βελτιωνόμαστε, να εξελισσόμαστε. Για μία ακόμη φορά, θέλω να συγχαρώ τον Σύλλογο Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου και το Αμερικανικό Κολλέγιο της Θεσσαλονίκης για την αξιέπαινη αυτή πρωτοβουλία. Ακούσαμε με μεγάλο ενδιαφέρον τα συμπεράσματα της έρευνας τα οποία και θα αξιοποιήσουμε στο πλαίσιο των δράσεών μας. Η ποιότητα σε όλες τις εκφάνσεις της τουριστικής δραστηριότητας, αποτελεί το κλειδί για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας. Η έρευνα, δείχνει πού πρέπει να εστιάσουμε για να ενισχύσουμε την ποιότητα του τουριστικού μας προϊόντος και συνολικά του προορισμού.
Στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου εφαρμόζουμε έναν ολοκληρωμένο στρατηγικό σχεδιασμό για την τουριστική προβολή και ανάπτυξη του τόπου μας. Χρησιμοποιώντας τα πλέον σύγχρονα εργαλεία του τουριστικού μάρκετινγκ, εργαζόμαστε μεθοδικά για την ανάδειξη όλων εκείνων των ποιοτικών χαρακτηριστικών, αλλά και των ιδιαίτερων τουριστικών προϊόντων της Ρόδου και όλων των νησιών μας. Έχουμε λοιπόν ακόμη ένα σημαντικό εργαλείο στη διάθεσή μας, που δεν είναι άλλο από την έρευνα που μας παρουσιάσατε. Είμαστε πάντα ανοιχτοί σε συνεργασία με στόχο την εφαρμογή και υλοποίηση δράσεων που θα ενισχύσουν τη θέση της Ρόδου και του Νοτίου Αιγαίου γενικότερα απέναντι στον ανταγωνισμό», δήλωσε η κα Παπαβασιλείου. Η αντιδήμαρχος Τουρισμού, κα Μαρίζα Χατζηλαζάρου συνεχάρη τον κ. Ματσίγκο και τον κ. Αναστασίου για την έρευνα. Τόνισε ότι σε αυτό το ανταγωνιστικό περιβάλλον για τον τουρισμό, «Πρέπει να εστιάσουμε στη διαχείριση της Ρόδου ως τουριστικού προορισμού. Είναι καιρός να ενώσουμε δυνάμεις όλοι μας προκειμένου να στηρίξουμε την προσπάθεια που έχει ξεκινήσει να διατηρηθεί η Ρόδος στην υψηλότερη δυνατή θέση των τουριστικών προορισμών παγκοσμίως», είπε μεταξύ άλλων η κα Χατζηλαζάρου, επισημαίνοντας την ανάγκη για τη λειτουργία ενός παρατηρητηρίου τουρισμού στη Ρόδο.
Τα πορίσματα της έρευνας
Η έρευνα διεξήχθη την περίοδο Μαΐου-Οκτωβρίου 2018. Συγκεντρώθηκαν 4.000 ερωτηματολόγια και επεξεργάστηκαν τα 3.800. Τα αποτελέσματα της έρευνας παρουσίασαν ο κ. Ανέστης Αναστασίου και ο κ. Νίκος Χουρβουλιάδης από το Αμερικανικό Κολλέγιο της Θεσσαλονίκης.
Το 70% των ερωτηθέντων απάντησε ότι επισκέπτεται τη Ρόδο για πρώτη φορά. Το 30% ήταν επαναλαμβανόμενοι επισκέπτες. Από αυτούς, το 75% των Γερμανών απάντησε ότι ήταν το πρώτο τους ταξίδι στη Ρόδο ενώ το 25% είχε ξανάρθει στο νησί. Αντίθετα, ο Άγγλοι repeaters ήταν πολλοί περισσότεροι συγκριτικά με τους Γερμανούς, ήτοι το 68% και μόλις το 32% επισκεπτόταν τη Ρόδο για πρώτη φορά.
Το 46,8% προτίμησε πακέτο all inclusive, 24,8% πακέτο ημιδιατροφής, 19,7% έκλεισε πακέτο Β&Β. Οι Ρώσοι προτιμούν περισσότερο από όλους το all inclusive ενώ οι Γερμανοί και οι Άγγλοι δείχνουν μεγαλύτερη προτίμηση στα πακέτα ημιδιατροφής. Συγκεκριμένα, το 45% των Ρώσων που συμμετείχαν στην έρευνα έκλεισε πακέτο all inclusive και το 19% επέλεξε πακέτο ημιδιατροφής. Το 49% των Γερμανών απάντησε ότι επέλεξε πακέτο ημιδιατροφής και μόλις το 13% all inclusive. Τέλος, το 42% των Άγγλων επέλεξε πακέτο ημιδιατροφής και το 15% all iclusive.
Σε ό,τι αφορά στις διανυκτερεύσεις, το 36,8% έμεινε επτά ημέρες στη Ρόδο, δεκαήμερα πακέτα έκλεισε το 15,62% και το 13,72% έκανε 14 ημέρες διακοπές στον προορισμό.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει η απάντηση για τα κριτήρια της επιλογής του προορισμού. Οι φυσικές ομορφιές, δηλαδή το 53,5% απάντησε ότι προτίμησε τη Ρόδο λόγω των φυσικών ομορφιών, το 29,2 λόγω της ιστορίας και των μνημείων, το 27,2% επηρεάστηκε από το διαδίκτυο, το 25,3% από το πρακτορείο, το 21,9% επέλεξε τον προορισμό λόγω των προσιτών τιμών και το 2,4% επηρεάστηκε από διαφήμιση σε περιοδικά ή ραδιόφωνα.
Η συντριπτική πλειοψηφία 50,4% έκλεισε πακέτο από παραδοσιακό πρακτορείο, το 23,7% από online πρακτορεία, το 19,9% από σελίδες όπως το booking.com και μόλις το 4.1% απευθείας από το ξενοδοχείο. Οι Άγγλοι (σε ποσοστό περίπου 70%) προτιμούν να κλείνουν τα πακέτα μέσω του διαδικτύου.
Σε ό,τι αφορά το κόστος του πακέτου, το 26% πλήρωσε 1.000-1.500 ευρώ, 751-1.000 ευρώ πλήρωσε το 25% των ερωτηθέντων, 500-750 ευρώ πλήρωσε το 19% ενώ περίπου το 10% του δείγματος απάντησε ότι πλήρωσε για το πακέτο 251 έως 500 ευρώ. Συνολικά στα 213 ευρώ ανέρχεται η εξωξενοδοχειακή δαπάνη για τους πελάτες του all iclusive (435 το 2017) και στα 383 για τους πελάτες του Bread and Breakfast (440 το 2017). Διακρίνεται δηλαδή μείωση στα ποσά που δαπανώνται στις υπηρεσίες εκτός ξενοδοχείου.
Οι δημόσιες συγκοινωνίες και η καθαριότητα αξιολογήθηκαν για μία ακόμη φορά αρνητικά! Συγκεκριμένα η βαθμολογία των δημοσίων συγκοινωνιών είναι 5,8/10 ενώ το 2017 ήταν 6,72/10. Η βαθμολογία στον τομέα της καθαριότητας είναι 6,5/10 έναντι 6,7/10 το 2017! Τις υψηλότερες βαθμολογίες (σχεδόν άριστα) συγκεντρώνουν οι υπηρεσίες και το φαγητό στα ξενοδοχεία! Ο βαθμός ικανοποίησης του αεροδρομίου είναι 6,78/10!
Πάντως φαίνεται ότι οι περισσότεροι θα πρότειναν τη Ρόδο σε φίλους και γνωστούς. Στη συγκεκριμένη ερώτηση το σκορ είναι 9/10 έναντι 8,2/10 στην έρευνα του 2017.