Συνεντεύξεις

Β. Κορκίδης: «Τα capital controls θηλιά στο λαιμό της επιχειρηματικότητας»

Συνέντευξη
στην Πέγκυ Ντόκου

Για τις ασφυκτικές καταστάσεις που επικρατούν στην αγορά, τη δυσκολία στις εμπορικές συναλλαγές, τα capital controls και μια σειρά από θέματα που απασχολούν τον επιχειρηματικό –και όχι μόνον- κόσμο της χώρας, μιλάει σήμερα στην «δ» ο πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας κ. Βασίλης Κορκίδης, ο οποίος χαρακτηρίζει «εφιάλτη» το γεγονός πως οι κάτοικοι της νησιωτικής Ελλάδας βιώνουν μία δραματική συρρίκνωση του πραγματικού διαθέσιμου εισοδήματός τους, αδυνατώντας να αντεπεξέλθουν στο συγκριτικά αυξημένο, σε σχέση με την ηπειρωτική Ελλάδα, κόστος διαβίωσης που αντιμετωπίζουν με αφορμή τους συνεχείς φόρους που επιβάλλει η κυβέρνηση.
Η συνέντευξη αναλυτικά:
• Κύριε Κορκίδη, τι περιμένει ο εμπορικός κόσμος από την χαλάρωση των περιορισμών τραπεζικών συναλλαγών; Τα capital controls σε τι βοήθησαν τελικά την αγορά;
Πρόκειται για την 11η, κατά σειρά, υπουργική απόφαση που αφορά στους περιορισμούς στην ανάληψη και τη μεταφορά κεφαλαίων, ενώ έχουν προηγηθεί και δύο Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου με το ίδιο θέμα. Περιμέναμε πολύ περισσότερα και μια μάλλον «επιθετική» αντί για τη «χαλαρή» ρύθμιση των capital controls που τελικά προέκυψε. Μέχρι λοιπόν την άρση, έχουμε πολύ δρόμο και χρόνο μπροστά μας για πολλές ακόμα ρυθμίσεις. Στόχος της συγκεκριμένης χαλάρωσης θα έπρεπε να είναι η επιστροφή των καταθέσεων του «στρώματος», οι οποίες υπολογίζονται πάνω από 15 δισ. ευρώ και επιπλέον, φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις θα έπρεπε να έχουν τη δυνατότητα να προχωρούν σωρευτικά σε ανάληψη εβδομαδιαίου ορίου μεγαλύτερου του 30% και χωρίς προϋποθέσεις για τη κατάθεση νέου χρήματος. Σε καμία περίπτωση δεν μπορεί κάποιος να ισχυριστεί ότι τα capital controls βοήθησαν την αγορά. Αντιθέτως, πρόκειται για μια ακόμη θηλιά στο λαιμό της επιχειρηματικότητας που περιορίζει την εμπορική δραστηριότητα και εξακολουθεί να τρομάζει τους προμηθευτές μας στο εξωτερικό, δημιουργώντας σημαντικά προβλήματα στις εισαγωγές και γενικότερα στις πληρωμές του ηλεκτρονικού εμπορίου για αγορές προϊόντων από το εξωτερικό. Έφεραν περισσότερα λουκέτα σε σχέση με το 2015 ενώ η πτώση των εξαγωγών κατά -11,7%, η ύφεση στο -1,3%, η αποεπένδυση -2,7%, η χρηματοδότηση -1,9%, η κατανάλωση -4,3% και η μείωση του δείκτη οικονομικού κλίματος στο 89,7 είναι τα αποτελέσματα της επιβολής τους. Το μόνο ίσως «θετικό» που μπορεί κανείς να πει ότι επέβαλαν τα capital controls είναι η κατακόρυφη αύξηση της χρήσης πλαστικού χρήματος και των ηλεκτρονικών πληρωμών, επιβεβαιώνοντας πόσο γρήγορα οι Έλληνες μαθαίνουμε και προσαρμοζόμαστε.
• Η κυβέρνηση δηλώνει ότι ο Αναπτυξιακός Νόμος κινείται στην σωστή κατεύθυνση και μπορεί να καλύψει και να βελτιώσει τις ανάγκες που έχει η ελληνική οικονομία. Τι λέτε γι’ αυτό;
Στις σημερινές, δυσχερείς συνθήκες για την οικονομία και την κοινωνία, οι στρατηγικές επενδύσεις αποτελούν κρίσιμο παράγοντα ανάπτυξης και σε αυτό το πλαίσιο, η ΕΣΕΕ τάσσεται θετικά σε οποιαδήποτε μεταρρύθμιση, η οποία κινείται στην κατεύθυνση της ενίσχυσης των κινήτρων των Ελλήνων και ξένων επενδυτών.
Είναι πολύ θετικό το γεγονός ότι στο νέο Νόμο η μικρομεσαία επιχείρηση τίθεται στο επίκεντρο και αναδεικνύεται ως βασικός μοχλός της παραγωγικής ανασυγκρότησης της οικονομίας. Είμαστε πάντα υπέρ της ενίσχυσης της παραγωγικής διαδικασίας γιατί μόνο έτσι θα ενισχυθεί και το εμπόριο. Άλλωστε τα κέρδη του εμπορίου έρχονται από την αγορά των προϊόντων και όχι από την πώληση. Όπως είναι επίσης σημαντικό ότι κατά προτεραιότητα ο Νόμος ενισχύει την τεχνολογική αναβάθμιση της χώρας και τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας σε τομείς υψηλής προστιθέμενης αξίας, όπου διαμέσου αυτής μπορεί να διευκολυνθεί η προσαρμογή των Ελληνικών ΜμΕ στη νέα ψηφιακή οικονομία και τις σύγχρονες απαιτήσεις που δημιουργεί το ηλεκτρονικό εμπόριο.
Με άλλα λόγια, ο νέος αναπτυξιακός νόμος ενσωματώνει πολλές από τις παρατηρήσεις της ΕΣΕΕ. Σε αντίθεση λοιπόν με άλλες εποχές, όπου υπήρχαν πόροι αλλά ο σχεδιασμός ήταν ανεπαρκής τώρα ο σχεδιασμός είναι συγκροτημένος άλλα υπάρχει ένδεια πόρων.
• Οι ΜμΕ μπορούν να ελπίζουν σε βελτίωση των συνθηκών και κέρδη ή απλά λειτουργούν μόνον για να πληρώνουν…. φόρους;
Δυστυχώς δεν υπάρχουν ενδείξεις για βελτίωση των συνθηκών κυρίως γιατί δεν λέει να χαλαρώσει είναι η φορολογία. Για παράδειγμα αυτή την τελευταία εβδομάδα του Ιουλίου που διανύουμε, πάνω από 6 εκ. Έλληνες φορολογούμενοι καλούνται να πληρώσουν 1,21 δισ. ευρώ σε 6 ημέρες και συνολικούς φόρους 32,5 δισ. ευρώ σε 6 μήνες, ενώ έρχεται και ο ενισχυμένος ΕΝΦΙΑ.
• Παρά την τουριστική κίνηση και τις εκπτώσεις, η αγορά δείχνει σημάδια ‘ασφυξίας’. Η φορολογία, η έλλειψη ρευστότητας ένα σωρό εμπόδια σε εισαγωγές – εξαγωγές κλ.π. δημιουργούν εχθρικό περιβάλλον. Υπάρχει λύση;
Πράγματι, η ασφυξία στην αγορά συνεχίζεται για όλα όσα εμπόδια επισημαίνετε. Το επιχειρηματικό περιβάλλον παρουσιάζει τόσες πολλές και περίπλοκες παθογένειες που πλέον ούτε ο «οικονομικός δαρβινισμός» δεν επιβεβαιώνεται. Δεν κλείνουν μόνο οι μικρές και αδύναμες να επιβιώσουν μέσα σε αυτόν τον όλεθρο επιχειρήσεις. Λουκέτο βάζουν και οι μεγάλες, αυτές που απασχολούν δεκάδες χιλιάδες εργαζόμενους και συντηρούν βιώσιμη την αλυσίδα δεκάδων χιλιάδων προμηθευτών. Η έκταση της επιχειρηματικής καταστροφής που έχει συντελεστεί στη χώρα μας, τα χρόνια των Μνημονίων, αποτυπώνεται στο γεγονός ότι από το 2008 έως σήμερα έχουν χαθεί 244.714 ιδιωτικές επιχειρήσεις. Λύσεις, βεβαίως, υπάρχουν. Το ζητούμενο είναι να δοθούν. Η ΕΣΕΕ έχει προτείνει, για παράδειγμα, τη θεσμοθέτηση των «μικροδανείων», ώστε να διευκολύνονται επιχειρήσεις σε δανειοδότηση της τάξης 10.000-25.000 ευρώ. Τα μικροδάνεια αποτελούν βασικό εργαλείο κοινωνικής επιχειρηματικότητας στην Ευρώπη. Πρόκειται για μια από τις λεγόμενες βέλτιστες πρακτικές χρηματοδότησης που χρειάζεται να υιοθετήσουμε. Επίσης, έχουμε προτείνει τον ακατάσχετο λογαριασμό για τις επιχειρήσεις. Να μπορούν οι επιχειρηματίες να υποδεικνύουν έναν λογαριασμό ως κύριο τροφοδότη της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας, ο οποίος θα προστατεύεται αντίστοιχα, ώστε η επιχείρηση να συνεχίζει να λειτουργεί και να μπορεί να ανταποκρίνεται στις υποχρεώσεις της. Στο πλαίσιο δημιουργίας ενός φιλικού περιβάλλοντος για τον επιχειρηματία, πρέπει, επίσης, να δοθεί μεγαλύτερη ελαστικότητα στη ρύθμιση για τις 100 δόσεις, ώστε πραγματικά και ουσιαστικά να αποτελεί ένα ευνοϊκό μέτρο. Οι προτάσεις της ΕΣΕΕ καλύπτουν όλο το φάσμα της επιχειρηματικής δραστηριότητας και είναι κατατεθειμένες στα υπουργικά γραφεία. Μπορεί να σωθεί η ελληνική επιχειρηματικότητα. Είναι ζήτημα πολιτικής απόφασης.
• Εκτιμάτε πως μπορούν να γίνουν σοβαρές επενδύσεις σε αυτή την χώρα κάτω από τις υπάρχουσες συνθήκες;
Χρειάζεται να γίνουν σοβαρές παρεμβάσεις για τη δημιουργία ενός φιλικού επιχειρηματικού κλίματος. Όσο αυτές δεν πραγματοποιούνται, τόσο οι επενδύσεις θα καθυστερούν.
• Όλο και αυξάνεται το ενδιαφέρον μεγάλου αριθμού ελληνικών επιχειρήσεων για μεταφορά έδρας σε άλλες χώρες με χαμηλότερη φορολογία και φιλικό επιχειρηματικό περιβάλλον. Πώς το βλέπετε αυτό;
Οι Έλληνες μικρομεσαίοι είμαστε το στήριγμα της ελληνικής οικονομίας και η βάση μας είναι η εσωτερική αγορά. Έχουμε επιδείξει τα χρόνια της κρίσης οικονομικό και κοινωνικό πατριωτισμό, επωμιζόμενοι φορολογικά βάρη και διατηρώντας θέσεις εργασίας. Δυστυχώς τώρα πλέον, από «πολίτες του τόπου μας», ωθούμαστε στο να γίνουμε «πολίτες του κάθε τόπου» ιδίως εκεί, που προωθείται με ομαλό τρόπο η οικονομική δραστηριότητα, αναζητώντας την πρόοδο και την ανάπτυξη της επιχείρησής μας και όχι τον μαρασμό της. Στο εξωτερικό βρίσκουμε: καλύτερο οικονομικό κλίμα, οικονομική και πολιτική σταθερότητα, επενδυτικό και φιλικό επιχειρηματικό περιβάλλον, απλό και σταθερό φορολογικό πλαίσιο, χαμηλότερο κόστος του εξειδικευμένου προσωπικού, ευκολότερη πρόσβαση στην τραπεζική χρηματοδότηση και λιγότερη γραφειοκρατική διαδικασία. Είναι πολλοί οι συνάδελφοι που επιλέγουν τη μεταφορά της έδρας τους σε άλλη χώρα, χωρίς, ωστόσο, πολλές φορές να είναι γνώστες των κινδύνων που αυτό ελλοχεύει. Μας προβληματίζει ιδιαίτερα αυτή η «μετεγκατάσταση» των ελληνικών επιχειρήσεων που προκαλεί «ακατάσχετη αιμορραγία» στην ελληνική αγορά, όχι μόνο γιατί η εγχώρια οικονομία στερείται από τα έσοδα, αλλά κυρίως γιατί τα κέρδη των επιχειρήσεων αυτών δεν επαναπατρίζονται.
• Τα νησιά (και ειδικά η Ρόδος) ‘πλήρωσαν’ το φορολογικό τίμημα με κατάργηση ειδικών μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ, με αύξηση στον τουριστικό φόρο και μια σειρά από άλλα μέτρα. Τι θα λέγατε στους νησιώτες;
Πρόκειται για έναν εφιάλτη. Οι κάτοικοι της νησιωτικής Ελλάδας θα βιώσουν μία δραματική συρρίκνωση του πραγματικού διαθέσιμου εισοδήματός τους, αδυνατώντας να αντεπεξέλθουν στο συγκριτικά αυξημένο, σε σχέση με την ηπειρωτική Ελλάδα, κόστος διαβίωσης που αντιμετωπίζουν. Όπως θα γνωρίζετε, έχει εκπονηθεί από τον Εμπορικό Σύλλογο Ρόδου σε συνεργασία με την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου μελέτη για την αποτύπωση, καταγραφή και εκτίμηση σε συνθήκες πραγματικής λειτουργίας της τοπικής αγοράς και ειδικά των εμπορικών επιχειρήσεων από την κατάργηση του ειδικού καθεστώτος μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ. Επιπρόσθετα, έχει κατατεθεί κοινό υπόμνημα των παραγωγικών και επιστημονικών φορέων της Δωδεκανήσου στην πολιτική ηγεσία και στον Πρωθυπουργό σχετικά με τις επιπτώσεις που θα έχει η κατάργηση αυτή. Δεν έχουμε σκοπό να αφήσουμε στην τύχη του ένα τέτοιο ζήτημα. Στόχος μας είναι να αποκατασταθεί όσο το δυνατόν συντομότερα αυτή η φορολογική αδικία.
• Αναφέρθηκε πως παρουσιάζεται πρόβλημα στις επιχειρήσεις που έχουν χρέη και χρησιμοποιούν POS, ότι κατάσχονται λογαριασμοί και δεν μπορούν να κάνουν συναλλαγές με πλαστικό χρήμα. Τι προτείνετε;
Όπως ανέφερα παραπάνω, έχουμε από καιρό καταθέσει πρόταση για τη θεσμοθέτηση του ακατάσχετου λογαριασμού για τις επιχειρήσεις. Ήδη παρέχεται η δυνατότητα στα φυσικά πρόσωπα να υποδεικνύουν έναν ακατάσχετο λογαριασμό και θεωρούμε επιτακτική ανάγκη αυτό να επεκταθεί για τον επιχειρηματικό κόσμο. Με αυτό το μέτρο οι επιχειρηματίες θα μπορούν να υποδεικνύουν έναν λογαριασμό ως κύριο τροφοδότη της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας, ο οποίος θα προστατεύεται αντίστοιχα, ώστε η επιχείρηση να συνεχίζει να λειτουργεί και να μπορεί να ανταποκρίνεται στις υποχρεώσεις της. Η μέχρι σήμερα εφαρμογή μέτρων δέσμευσης-κατάσχεσης τραπεζικών λογαριασμών επιχειρήσεων από το πρώτο ευρώ, οδηγεί σε αποτελέσματα αντίθετα από τον στόχο για τον οποίο η ίδια η κατάσχεση εφαρμόζεται. Η παροχή δυνατότητας στους επιχειρηματίες γνωστοποίησης ενός λογαριασμού σε πιστωτικό ίδρυμα θα παράσχει τη διευκόλυνση ακόμη και μετά την εντολή κατάσχεσης, να τροφοδοτεί τις βασικές λειτουργίες της επιχείρησης (πληρωμή μισθοδοσίας, οφειλών προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία και προμηθευτών) να συνοδεύεται από τη σύνδεση του εν λόγω λογαριασμού με τις εισπράξεις της επιχείρησης από χρήση πιστωτικών και χρεωστικών καρτών εκ μέρους των καταναλωτών, όπως, επίσης και να καθορίζεται το ύψος του ακατάσχετου ποσού, βάσει των απολογιστικών δεδομένων της οικονομικής λειτουργίας κάθε επιχείρησης.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου