Οπως επισημαίνει μιλώντας στο «Βήμα» ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Βαγγέλης Αποστόλου, το αργότερο έως το τέλος του έτους θα έχει καταργηθεί ο φόρος στο κρασί. «Πιθανώς να έχουμε προλάβει να τον καταργήσουμε και πριν από τη συγκομιδή του φθινοπώρου. Εχουμε τη διαβεβαίωση του υπουργείου Οικονομικών ότι ο συγκεκριμένος φόρος θα αποτελεί σύντομα παρελθόν. Αλλωστε το πρωτογενές πλεόνασμα του 2016 επιτρέπει μια τέτοια απόφαση» υπογραμμίζει ο υπουργός και προσθέτει: «Μέσα στις ασφυκτικές δημοσιονομικές συνθήκες και πιέσεις επιβάλαμε έναν φόρο ο οποίος τελικά δεν έφερε τα αναμενόμενα αποτελέσματα στα δημόσια ταμεία, ενώ παράλληλα οδήγησε και σε αύξηση του λαθρεμπορίου οίνου. Και αυτό πρέπει να διορθωθεί». Το κρασί, σύμφωνα με τον κ. Αποστόλου, «βρίσκεται στις κορυφαίες θέσεις των εξαγωγών ελληνικών αγροτικών προϊόντων και θα το στηρίξουμε με κάθε τρόπο».
Παράλληλα, όσα οινοποιεία επιχείρησαν να λειτουργήσουν νόμιμα αντιμετώπισαν τον κίνδυνο πτώχευσης. «Θα πρέπει να έχουμε υπόψη ότι υπάρχει και η εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ, η οποία μας υπαγορεύει να αντιμετωπίσουμε και άλλα φορολογικά ζητήματα του αμπελοοινικού τομέα. Εκ των πραγμάτων η προσέγγισή μας με τον ΕΦΚ θα συνδυαστεί και με προσεγγίσεις σε άλλα ζητήματα» υπογραμμίζει ο κ. Αποστόλου.
Σε συνεργασία με το υπουργείο είχαν γίνει προσπάθειες προκειμένου να χρηματοδοτηθούν οι νέες φυτεύσεις αμπέλων μέσω των προγραμμάτων Αναδιάρθρωσης και Μετατροπής Αμπελώνων, δεδομένου ότι δεν προκαλείται πρόσθετη δαπάνη. Εγιναν γραπτές παρεμβάσεις προς τις υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αλλά οι απαντήσεις ήταν κάθε φορά αρνητικές.
Από τις λευκές ποικιλίες στις αναδιαρθρώσεις που έγιναν, έχει προτιμηθεί το σαββατιανό (24%) και από τις ερυθρές ξεχώρισαν το cabernet sauvignon (18,4%), το merlot (17%) και το syrah (16,2%). Οσο για τις ερυθρωπές ποικιλίες κυριάρχησε ο ροδίτης με ποσοστό 82,87%.
Στόχος των αναδιαρθρώσεων είναι η αύξηση της ανταγωνιστικότητας, αντικαθιστώντας το παλαιό αμπελουργικό δυναμικό με νέες ποικιλίες αμπέλου, οι οποίες έχουν αυξημένο εμπορικό ενδιαφέρον και είναι ποιοτικά αναβαθμισμένες.
Ενα μεγάλο «αγκάθι» που καλείται να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση είναι η παραπομπή στο Ευρωδικαστήριο για την υπόθεση του τσίπουρου και της τσικουδιάς.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στέλνει την Ελλάδα στο εδώλιο του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ενωσης λόγω του μειωμένου συντελεστή ειδικού φόρου κατανάλωσης που εφαρμόζει στα συγκεκριμένα ποτά.
Με πολυσέλιδα επιχειρήματα που ξεπερνούν τις 40 σελίδες, η Κομισιόν θεωρεί ότι η χώρα μας αυθαίρετα και παρά τα όσα ορίζει ο κανονισμός 1576/89, με τη λογική του «έτσι θέλω», μείωσε τον φόρο στα δύο εθνικά μας προϊόντα.
Η αλήθεια είναι, όμως επισημαίνουν έγκριτοι νομικοί, ότι η υπόθεση διαφέρει από εκείνη του ούζου, την οποία η χώρα μας είχε κερδίσει το 2001, καθώς το Δικαστήριο είχε τότε κρίνει ότι η Ελλάδα «δεν παρέβη τις υποχρεώσεις που υπέχει δυνάμει του κοινοτικού δικαίου», με την εφαρμογή του μειωμένου συντελεστή φορολόγησης.
Οπως εξηγούν οι ίδιες πηγές, το ούζο παράγεται με διαφορετικό τρόπο από το τσίπουρο, ο οποίος περιγράφεται σαφώς στον κανονισμό: «να λαμβάνεται με σύμμειξη αλκοολών που έχουν αρωματιστεί, με απόσταξη ή διαβροχή, με σπόρους ανίσου και ενδεχόμενα μάραθου, μαστίχα και άλλους αρωματικούς σπόρους, φυτά και καρπούς».
Το τσίπουρο όμως παράγεται «με απόσταγμα στέμφυλων σταφυλής», και σύμφωνα με την Επιτροπή η χώρα μας αυθαίρετα εφαρμόζει μειωμένο ΕΦΚ, καθώς αντίστοιχα ποτά στα κράτη-μέλη της ΕΕ φορολογούνται κανονικά.
«Υπάρχει συγκεκριμένη διαδικασία για να “κερδίσει” μια χώρα για ένα προϊόν μειωμένο συντελεστή. Δεν γίνεται αυθαίρετα» σημειώνουν οι ίδιες πηγές. Μια καταδίκη της Ελλάδας θα οδηγήσει σε αύξηση της τιμής στο ράφι του τσίπουρου και της τσικουδιάς.