«Στην κρίση επιβιώνει η ποιότητα. Με δεδομένο αυτό, στην περιρρέουσα ατμόσφαιρα περικοπών και υποβάθμισης εμείς απαντάμε με επιπλέον εμπλουτισμό στα προγράμματά μας και με δράσεις ανάπτυξης. Επίσης, η οικονομική μας πολιτική παρέχει πολλές επιλογές στην κάθε οικογένεια, ώστε αυτή να μπορεί να ανταποκριθεί για τη φοίτηση του παιδιού της σε ένα πολύ καλό σχολείο», δηλώνει, σε συνέντευξή του στη «δ», ο διευθύνων σύμβουλος του Κολλεγίου Ρόδου κ. Κωνσταντίνος Αντωνιάδης με αφορμή την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς σε λίγες ημέρες.
«Είμαστε ένα από τα ελάχιστα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια της χώρας που στην τελευταία τριετία διατήρησαν τη μαθητική τους δύναμη. Οι γονείς μας εμπιστεύονται, αναγνωρίζοντας την ποιότητά μας και τους ευχαριστούμε. Έχει ενσταλαχτεί πλέον η άποψη ότι η εκπαίδευση, η μόρφωση και η καλλιέργεια δεν αποτελούν μία περιττή δαπάνη αλλά μία αναγκαία επένδυση για το μέλλον των παιδιών μας», εξηγεί ο κ. Αντωνιάδης και αναφέρεται στις επιδόσεις που είχαν οι μαθητές του Κολλεγίου Ρόδου στις Πανελλαδικές Εξετάσεις:
«Θεωρούμε σημαντικό να καλλιεργήσουμε στόχους στους μαθητές και τις μαθήτριές μας, με βάση τις ικανότητες και τις κλίσεις τους, και να στηρίξουμε τις προσπάθειές τους από το να δημιουργούμε λανθασμένες και άγονες προσδοκίες».
Η συνέντευξη του κ. Κωνσταντίνου Αντωνιάδη, αναλυτικά:
• Με αφορμή την ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής στα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ ποιες ήταν φέτος οι επιδόσεις των μαθητών του Κολλεγίου Ρόδου;
Και στους τρεις δείκτες αποτελεσματικότητας – πλήθος επιτυχόντων, ποσοστό επιτυχόντων στα ΑΕΙ και ποιότητα σχολής – το Κολλέγιο Ρόδου είχε εξαιρετικά αποτελέσματα. Συγκεκριμένα είχαμε 71 επιτυχόντες, εκ των οποίων το 88% εισήχθη σε ΑΕΙ. Το ποσοστό αυτό συγκρινόμενο με αντίστοιχο άλλων σχολείων (δημόσιων και ιδιωτικών) είναι πραγματικά πολύ υψηλό. Επίσης, βλέποντας τις σχολές που πέτυχαν οι μαθητές μας θα διαπιστώσει ο οποιοσδήποτε ότι πρόκειται για σχολές πρώτης προτίμησης (ιατρικές, πολυτεχνεία, πληροφορικής, οικονομικές κλπ). Είναι λοιπόν γεγονός ότι και τα φετινά αποτελέσματα δικαιώνουν τη διαρκώς ανοδική πορεία των επιδόσεων του Κολλεγίου στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, κατατάσσοντάς το, ως ένα εκ των κορυφαίων σχολικών μονάδων της χώρας. Ταυτόχρονα όμως πρέπει να τονίσουμε ότι τα αποτελέσματα αυτά είναι σύστοιχα με τα αποτελέσματα και των προηγούμενων σχολικών ετών, αναδεικνύοντας το Κολλέγιο Ρόδου σε έναν εκπαιδευτικό οργανισμό, ο οποίος αποδεικνύει διαχρονικά σταθερότητα στις υψηλές επιδόσεις των μαθητών και μαθητριών του. Όμως η επιτυχία του Κολλεγίου δεν πρέπει να περιορίζεται στα στενά βαθμολογικά και στατιστικά πλαίσια, διότι υφίσταται η τάση να αναδεικνύονται μόνο οι επιτυχίες στις υψηλόβαθμες Σχολές. Η επιτυχία για την επιτυχία δεν αποτελεί φιλοσοφία του Σχολείου μας. Η μεγαλύτερη επιτυχία μας έγκειται στο γεγονός ότι οι μαθητές και οι μαθήτριές μας επιτυγχάνουν την είσοδό τους, όχι σε μία οποιαδήποτε Σχολή αλλά, στη Σχολή της προτίμησής τους. Αυτό επιτυγχάνεται διότι η προετοιμασία των υποψηφίων στηρίζεται σε μία στοχευμένη καθοδήγηση ανάλογα με τις ικανότητες αλλά και τις κλίσεις των υποψηφίων, η οποία τους επιτρέπει να αποδώσουν το μέγιστο των δυνατοτήτων τους, επηρεαζόμενοι λιγότερο από εξωγενείς παράγοντες όπως η δυσκολία των θεμάτων. Τα αποτελέσματα δικαιώνουν από την άλλη πλευρά και την εσωτερική αξιολόγηση των μαθητών, η οποία γίνεται στο Κολλέγιο. Θεωρούμε σημαντικό να καλλιεργήσουμε στόχους στους μαθητές και τις μαθήτριές μας, με βάση τις ικανότητες και τις κλίσεις τους, και να στηρίξουμε τις προσπάθειές τους από το να δημιουργούμε λανθασμένες και άγονες προσδοκίες. Το ζήτημα για το Κολλέγιο Ρόδου, επαναλαμβάνω, δεν είναι απλά μία επιτυχία μόνο σε κάποια υψηλόβαθμη Σχολή αλλά σε μία Σχολή την οποία πραγματικά επιθυμεί ο υποψήφιος.
• Πόσο σημαντικές είναι οι επιτυχίες στις Πανελλαδικές Εξετάσεις για την πορεία του Σχολείου σας;
Είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι τα αποτελέσματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο για την κοινή γνώμη. Η ελληνική κοινωνία και η ελληνική οικογένεια, έχοντας ανεβάσει πολύ ψηλά τον πήχη της ακαδημαϊκής προσδοκίας, αξιολογεί τις σχολικές μονάδες με βάση τα αποτελέσματα αυτά. Πρέπει όμως να επισημάνουμε ότι στο Κολλέγιο Ρόδου η προετοιμασία για τις εισαγωγικές εξετάσεις αποτελεί μόνο ένα μέρος της συνολικής εκπαιδευτικής δραστηριότητας και προσφοράς του. Οι επιτυχίες της μαθητικής κοινότητας στις Εξετάσεις Πιστοποίησης των Ξένων Γλωσσών ή τους Ηλεκτρονικούς Υπολογιστές και μάλιστα σε μικρές ηλικίες είναι εξίσου σημαντικές, υπερβαίνοντας κατά πολύ τους αντίστοιχους εθνικούς μέσους όρους, αποδεικνύοντας έμπρακτα τη φιλοσοφία του Σχολείου να παρέχει στα παιδιά του όλα τα απαραίτητα εφόδια για μία επιτυχημένη επιστημονική και επαγγελματική σταδιοδρομία. Το ίδιο συμβαίνει και με τη συμμετοχή μας στους εθνικούς και διεθνείς μαθητικούς διαγωνισμούς. Είναι σημαντικό το γεγονός ότι, λόγω του συνολικού προγραμματισμού της εκπαιδευτικής πορείας του κάθε μαθητή, η απόκτηση των προαναφερόμενων τίτλων κατακτάται χωρίς το σύνηθες άγχος και πίεση, που συνοδεύουν συνήθως τις προσπάθειες των παιδιών. Κατά συνέπεια το κάθε παιδί δεν χάνει από την ξεγνοιασιά της παιδικής ηλικίας ούτε από τον ελεύθερο χρόνο, τον οποίο μπορεί να διαθέσει στον Αθλητισμό ή τον Πολιτισμό (μουσική, ζωγραφική, ανάγνωση του καλού εξωσχολικού βιβλίου) που τόσο έχουν ανάγκη οι νέες γενιές. Όπως καταλαβαίνετε η φιλοσοφία και η στοχοθεσία μίας καλής σχολικής μονάδας δεν δύναται να στηρίζεται μόνο στα αποτελέσματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων αλλά στη συνολικότερη και πολυδιάστατη ανάπτυξη και καλλιέργεια του ατόμου και αυτή η σκέψη είναι ο βασικός πυλώνας ύπαρξης του Κολλεγίου Ρόδου.
• Γιατί θα πρέπει οι μαθητές να στραφούν στην ιδιωτική εκπαίδευση και ποιοι είναι οι λόγοι που οι Ροδίτες θα πρέπει να επιλέξουν για την εκπαίδευση των παιδιών τους το Κολλέγιο;
Δεν υπάρχει λόγος που να «πρέπει» να στραφούν οι μαθητές στην Ιδιωτική Εκπαίδευση, η οποία να υπενθυμίσουμε ουδέποτε είχε αντιθετική θέση προς τη Δημόσια Εκπαίδευση. Ο κάθε γονέας έχει την υποχρέωση να αξιολογήσει όλες τις εναλλακτικές επιλογές για την εκπαίδευση του παιδιού του, να τις «μετρήσει» σε χρήμα, ελεύθερο χρόνο και συναισθηματική σταθερότητα και να επιλέξει αυτό που θεωρεί καλύτερο για το παιδί του. Θα θέσω δύο ερωτήματα:
1. Πόσο «δωρεάν» είναι η Δημόσια εκπαίδευση;
2. Αν το Κολλέγιο Ρόδου ήταν «ισόποσα δωρεάν», θα το επέλεγε κάποιος για το σχολείο του παιδιού του;
Τα προγράμματά μας, οι καινοτομίες του Κολλεγίου, η ολοκληρωμένη εκπαιδευτική φιλοσοφία και διαδικασία, η αντιμετώπιση του κάθε παιδιού ως μοναδική οντότητα και προσωπικότητα, οι εγκαταστάσεις, οι υποδομές μας και οι δραστηριότητες οι οποίες προσφέρονται στα παιδιά μετά το πέρας του υποχρεωτικού προγράμματος όπως η ενασχόληση με τον Αθλητισμό, την Τέχνη, τον Πολιτισμό, τις Ξένες Γλώσσες ή τις νέες Τεχνολογίες είναι πιστεύουμε τα βασικά στοιχεία για τα οποία η τοπική κοινωνία μας έχει αναδείξει ως κορυφαίο Εκπαιδευτήριο της περιοχής μας.
Τέλος, υπενθυμίζουμε τη συνεργασία μας με ένα από τα παλαιότερα και από τα πλέον καταξιωμένα Εκπαιδευτήρια της χώρας τα Εκπαιδευτήρια Γείτονα στην τεχνογνωσία των οποίων στηριζόμαστε. Βέβαια υπάρχουν και άλλες συνεργασίες όπως με το Γαλλικό Ινστιτούτο, το Βρεττανικό Συμβούλιο, την Apple και άλλους φορείς οι οποίοι διασφαλίζουν την ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου μας.
• Εξαιτίας της οικονομικής κρίσης υπάρχει διαρροή μαθητών προς τα δημόσια σχολεία. Ποια πολιτική ακολουθεί η διοίκηση του Κολλεγίου Ρόδου;
Καταρχήν δεν μπορεί κάποιος να ισχυριστεί ότι δεν επηρεάζεται από τη γενικότερη οικονομική κατάσταση της χώρας. Η επιρροή έχει να κάνει με τομείς και με τρόπους αντιμετώπισης των δεδομένων. Αυτός ο τρόπος αντιμετώπισης είναι σε τελική ανάλυση που δείχνει και το μέγεθος της επιρροής. Στην κρίση επιβιώνει η ποιότητα. Με δεδομένο αυτό, στην περιρρέουσα ατμόσφαιρα περικοπών και υποβάθμισης εμείς απαντάμε με επιπλέον εμπλουτισμό στα προγράμματά μας και με δράσεις ανάπτυξης. Επίσης, η οικονομική μας πολιτική παρέχει πολλές επιλογές στην κάθε οικογένεια ώστε αυτή να μπορεί να ανταποκριθεί για τη φοίτηση του παιδιού της σε ένα πολύ καλό σχολείο. Όλα τα παραπάνω σε συνδυασμό με όλα όσα λειτουργούσαν μέχρι σήμερα, είχαν ως αποτέλεσμα να είμαστε ένα από τα ελάχιστα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια της χώρας που την τελευταία τριετία διατήρησαν τη μαθητική τους δύναμη. Οι γονείς μας εμπιστεύονται αναγνωρίζοντας την ποιότητά μας και τους ευχαριστούμε. Έχει ενσταλαχτεί πλέον η άποψη ότι η εκπαίδευση, η μόρφωση και η καλλιέργεια δεν αποτελούν μία περιττή δαπάνη αλλά μία αναγκαία επένδυση για το μέλλον των παιδιών μας. Ταυτόχρονα, ο υψηλός βαθμός ικανοποίησης από τους γονείς και τους κηδεμόνες έχει σφυρηλατήσει μία σχέση εμπιστοσύνης με το Κολλέγιο, με αποτέλεσμα οι παρούσες δυσμενείς συγκυρίες να μη μας έχουν επηρεάσει παρά ελάχιστα.
Το κράτος στέκεται αλληλέγγυο στις ανάγκες που υπάρχουν;
Κοιτάξτε η χώρα μας περνά, αν εξαιρέσει κανείς τους πολέμους, ίσως τη δυσκολότερη φάση της νεότερης ιστορίας της. Ας είμαστε ρεαλιστές λοιπόν και στις απαιτήσεις μας. Θεωρώ ότι οι προσπάθειες και οι πόροι του κράτους θα πρέπει καταρχήν να στραφούν στη Δημόσια εκπαίδευση, ώστε αυτή να αναβαθμιστεί για το σύνολο των Ελληνόπουλων. Από την άλλη πλευρά και όσο αφορά την ιδιωτική εκπαίδευση υπάρχουν πολλά που και δεν κοστίζουν και που έχουν με επιτυχία εφαρμοστεί σε άλλες χώρες. Η πραγματικότητα είναι ότι η ελληνική κοινωνία όχι μόνο είναι έτοιμη για τις μεταρρυθμίσεις οι οποίες πρέπει να λάβουν χώρα αλλά τις επιζητεί εδώ και αρκετά χρόνια.
• Ποια είναι η άποψή σας για το πρόβλημα που δημιουργήθηκε φέτος στους μαθητές της Α΄Λυκείου εξαιτίας και της λειτουργίας της Τράπεζας Θεμάτων;
Καταρχήν να πούμε ότι το σύστημα με την Τράπεζα των Θεμάτων δεν είναι κάτι το αρνητικό από τη φύση του. Είχε αρνητικές συνέπειες λόγω του τρόπου με τον οποίο εφαρμόστηκε αφού τα περισσότερα σχολεία (εκ του αποτελέσματος) δεν ήταν έτοιμα για την εφαρμογή του. Για τον λόγο αυτό είχαμε και πολλά «θύματα» δυστυχώς. Επιπλέον, το μέγεθος του προβλήματος θα διαπιστωθεί τις επόμενες ημέρες όταν ολοκληρωθούν και οι επαναληπτικές εξετάσεις. Όσο τώρα αφορά το δικό μας σχολείο, πάλι εκ του αποτελέσματος κρίνοντας, θα διαπιστώσετε ότι δεν αντιμετωπίσαμε κανένα πρόβλημα. Και ο λόγος είναι ένας και μοναδικός: εμείς προετοιμάζουμε τους μαθητές μας για να ανταποκριθούν σε κάθε θέμα ανεξάρτητα από το περιεχόμενο των θεμάτων της Τράπεζας. Συστηματική διδασκαλία, συντονισμός μαθημάτων, εξατομικευμένη ενίσχυση, προσωμειώσεις εξετάσεων κλπ είναι μερικές από τις δράσεις που ακολουθούμε ώστε οι μαθητές μας να μην αντιμετωπίζουν προβλήματα με οποιοδήποτε σύστημα κι αν ισχύει.