Μια δυσάρεστη έκπληξη θα περιμένει πολλούς καταναλωτές στις 3 Ιανουαρίου, όταν θα ανοίξουν ξανά τα σούπερ μάρκετ, καθώς όταν φτάσουν στο ταμείο θα τους ζητηθεί να πληρώσουν για τις πλαστικές σακούλες, τέσσερα λεπτά για την καθεμιά. Και το πρόβλημα δεν είναι στο (πολύ χαμηλό) ποσό, αλλά στο γεγονός πως δεν έχει γίνει σχεδόν καμία προετοιμασία του κόσμου για το ότι από 1/1/2018 οι πλαστικές σακούλες επιβαρύνονται με περιβαλλοντικό τέλος τριών λεπτών (με 24% ΦΠΑ κοστίζουν τέσσερα λεπτά), ενώ από 1/1/2019 το κόστος τους θα είναι 9 λεπτά.
Το αποτέλεσμα θα είναι πολλοί καταναλωτές να αντιδράσουν άσχημα, καθώς στις σημερινές συνθήκες το παραμικρό επιπλέον κόστος δεν γίνεται αποδεκτό, πόσο μάλλον όταν χρεώνεται σε κάτι (πλαστική σακούλα) που για δεκαετίες παρεχόταν δωρεάν και σε αφθονία. Σε κάθε περίπτωση, οι περισσότεροι καταναλωτές θα είναι απροετοίμαστοι, χωρίς να έχουν μαζί τους εναλλακτικές επιλογές μεταφοράς των αγορών (τσάντες πολλαπλών χρήσεων, διχτάκια, καροτσάκια δικά τους κ.λπ.). Και είναι πιθανό να αντιμετωπίσουν το όλο μέτρο ως απλά εισπρακτικό, αφού κανείς δεν έχει μπει στον κόπο να τους ενημερώσει για τη μεγάλη σημασία που έχει για την προστασία του περιβάλλοντος ο δραστικός περιορισμός της πλαστικής σακούλας.
Είναι χαρακτηριστικό πως στα περισσότερα σούπερ μάρκετ οι υπάλληλοι στα ταμεία συνεχίζουν να δίνουν τις πλαστικές σακούλες με τις χούφτες, χωρίς να προχωρούν σε καμία ενημέρωση ή προειδοποίηση στον καταναλωτή, πως κάτι θα αλλάξει από τις πρώτες ημέρες του 2018. Ούτε πινακίδες, ούτε επιγραφές, ούτε μηνύματα στις ιστοσελίδες, ούτε τηλεοπτικά ή ραδιοφωνικά σποτ. Μόνο σε ένα από τα περίπου 10 καταστήματα μεγάλων αλυσίδων λιανικής που επισκεφθήκαμε τις προηγούμενες μέρες, είδαμε να υπάρχουν επιγραφές που ενημερώνουν, με παράλληλη διάθεση τσαντών πολλαπλών χρήσεων (χάρτινων ή πλαστικών).
Η διαδικασία ενημέρωσης και προετοιμασίας του κοινού βέβαια δεν έπρεπε να μείνει για τις τελευταίες μέρες του έτους, που η κίνηση στα καταστήματα είναι πολύ μεγάλη, αλλά να είναι μια πολύμηνη υπόθεση. Ετσι ώστε να αναδειχθεί και ως ευκαιρία περιβαλλοντικής συνειδητοποίησης. Σε πολλές χώρες η επιβολή τέλους συνοδεύτηκε από μια μεγάλη καμπάνια ενημέρωσης. Μόνο στην Ελλάδα μείναμε στο οικονομικό ζήτημα…
Σήμερα, διατίθενται σε σούπερ μάρκετ ή άλλα καταστήματα ανθεκτικές πλαστικές τσάντες, τις οποίες μπορούν να προμηθευτούν οι καταναλωτές για να μεταφέρουν τα ψώνια τους, χωρίς να υποστούν το τέλος πλαστικής σακούλας. Αντίθετα, βάζοντας ένα τέλος στην πλαστική σακούλα και συμβάλλοντας στην προστασία του περιβάλλοντος.
Καθημερινή