Eντονο παρασκήνιο, που έρχεται να καταδείξει τους εσφαλμένους χειρισμούς, που έγιναν στο παρελθόν, για την τακτοποίηση νομικώς αλλά και πολεοδομικώς, του ιστορικού μνημείου των ιαματικών Πηγών Καλλιθέας, προκύπτει από την έρευνα που διενεργείται αρμοδίως πλέον από τον Δήμο Ρόδου και την ΔΕΡΜ ΑΕ.
Ο κίνδυνος να βρεθεί η δημοτική αρχή ενώπιον αδιεξόδων λόγω κακών χειρισμών, που έγιναν από απελθούσες διοικήσεις αλλά και υπηρεσιακούς παράγοντες υπουργείων καθώς και της Κτηματικής Υπηρεσίας του Δημοσίου, εξακολουθεί να ελλοχεύει αν και διαπιστώνεται ότι και θέληση υπάρχει πλέον και διάθεση για την οριστική επίλυση του ζητήματος και την αποτροπή της «απαλλοτρίωσης» των Πηγών Καλλιθέας από τη νεοσύστατη «Ιαματικές Πηγές Ελλάδας».
Οπως έγραψε η «δημοκρατική», σε εφαρμογή του Ν. 4875/2021 (Αριθμ. Φύλλου 250Α της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως – 23η Δεκεμβρίου 2021) με τίτλο «Πρότυποι Τουριστικοί Προορισμοί Ολοκληρωμένης Διαχείρισης, Οργανισμοί Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού, Ιαματικές Πηγές Ελλάδας και άλλες ρυθμίσεις για την ενίσχυση της τουριστικής ανάπτυξης», η διαχείριση όλων των ιαματικών πηγών περιέρχονται στην εταιρεία με την επωνυμία «Ιαματικές Πηγές Ελλάδας».
Το πρώτο «αγκάθι» για την αποτροπή της «απαλλοτρίωσης» του ακινήτου αφορά στη μεταγραφή υπέρ της ιδιοκτησίας του Δήμου Ρόδου του μνημείου στο Κτηματολόγιο της Ρόδου.
Θυμίζουμε ότι το ακίνητο εκτάσεως 63.000 τ.μ. μετά των υπαρχόντων κτισμάτων, έχει παραχωρηθεί κατά κυριότητα στον Δήμο Ρόδου από το έτος 2012 (23.2.2012 Τεύχος 35Α) επί θητείας Γερουλάνου στο Υπουργείο Τουρισμού με υφυπουργό τον Γιώργο Νικητιάδη. Πλην όμως το ακίνητο δεν έχει κτηματολογική μερίδα.
Οπως προκύπτει με την ως άνω απόφαση παραχωρήθηκε ειδικότερα “Στην Καλλιθέα Ρόδου, εδαφική έκταση εμβαδού 63.000 τ.μ. Από το ακίνητο εξαιρείται ο αιγιαλός, όπως θα προκύψει μετά την οριοθέτησή του από τον καθορισμό της οριογραμμής αιγιαλού και παραλίας. Το παραπάνω ακίνητο περιγράφεται στο από Μάιο 2002 τοπογραφικό διάγραμμα της Τεχνικής Υπηρεσίας Δήμου Καλλιθέας Ρόδου”.
Υπήρξε όμως αρμοδίως από την Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου χάραξη αιγιαλού που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, δεν προσεβλήθη με νόμιμο τρόπο για την ακύρωσή της, καθώς οι τεχνικές υπηρεσίες υπέβαλαν μόνο αίτημα θεραπείας και δεν εισακούστηκαν και πλέον η γραμμή αιγιαλού είναι θεωρητικά απρόσβλητη.
Υπεύθυνη υπηρεσία για τον επανακαθορισμό των οριογραμμών αιγιαλού παραλίας είναι η Κτηματική Υπηρεσία, η οποία παραπέμπει το σχετικό αίτημα στην αρμόδια επιτροπή καθορισμού ορίων αιγιαλού και παραλίας.
Με την συγκεκριμένη χάραξη υπήρξε το παράλογο να χαρακτηρίζεται παραλία και κοινόχρηστο το μεγαλύτερο τμήμα του μνημείου σχεδόν τα 2/3 (πίστα, ροτόντα, καφετέρια κλπ), και να μένει μόνο τμήμα που φτάνει σχεδόν ως τις σκάλες και το κεντρικό κτήριο.
Ενσταση από τις τεχνικές υπηρεσίες του Δήμου Ρόδου δεν υπήρξε ενώ δύο πρόεδροι της εταιρείας είχαν βρεθεί υπόλογοι για αυθαίρετες κατασκευές και είχε εκδοθεί και πρωτόκολλο που ακυρώθηκε με απόφαση ασφαλιστικών μέτρων.
Ετσι προκειμένου να μην επέλθουν τραγικές συνέπειες το ακίνητο που είχε παραχωρηθεί κατά κυριότητα δεν μεταγράφηκε και καταβάλλεται πλέον προσπάθεια να διευθετηθεί το ζήτημα με επαναχάραξη του κοινόχρηστου από την Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου.
Η εμπλοκή ωστόσο είναι μεγαλύτερη και για τον πρόσθετο λόγο ότι από το έτος 2012 που παραχωρήθηκε το ακίνητο κατά κυριότητα δεν είχε εκδοθεί απόφαση – πρακτικό του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΤΑΔ Α.Ε. που προβλεπόταν με αποτέλεσμα να μην μπορεί ούτως ή άλλως να γίνει η μεταγραφή.
Οχι μόνον αυτό, αλλά φαίνεται ότι έκτοτε και παρά τις προσπάθειες που έγιναν και με έγγραφες οχλήσεις η ΕΤΑΔ δεν εξέδωσε ποτέ την απόφαση!!
Και παραπέρα από τον Ιούλιο του 2014, έχουν παραχωρηθεί στο Υπερταμείο, χωρίς να κινηθεί ανάλογη διαδικασία διαμαρτυρίας, 157.465 τ.μ. προνομιακής γης στην Καλλιθέα ακριβώς απέναντι από το ιστορικό μνημείο, στην περιοχή «Πεζούλα» και σε χώρο που υπήρχαν περιορισμοί στη δόμηση εξαιτίας ακριβώς της γειτνίασής του με τα λουτρά.
Σε κάθε περίπτωση, δυσχέρειες υφίστανται και για τον πρόσθετο λόγο ότι έχουν ανασταλεί όλες οι διαδικασίες στο Κτηματολόγιο της Ρόδου, για τα γνωστά προβλήματα στη λειτουργία του.
Από εκεί και πέρα άξιο μνείας είναι και το γεγονός ότι η Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου είχε κρίνει εν έτει 2009 μάλιστα αυθαίρετες κατασκευές στο μνημείο παρότι ο πρώην Δήμος Καλλιθέας υποστήριζε ότι είχαν εκτελεστεί το έτος 1930 και η δημοτική αρχή ανέλαβε τη βελτίωση τους λόγω της φθοράς που υπέστησαν στο χρόνο.
Συγκεκριμένα, μέσα στο 1930 συμπληρώθηκε και το επάνω αίθριο και η τελική διαμόρφωση του υπαίθριου χώρου.
Σημειώνεται ότι το ακίνητο επί του οποίου ευρίσκεται το πολιτιστικό μνημείο είχε περιέλθει αρχικά στην πλήρη και αποκλειστική κυριότητα, νομή και κατοχή του Ελληνικού Δημοσίου ως διάδοχου του Ιταλικού Δημοσίου, ενώ μετέπειτα περιήλθε, κατά διοίκηση και διαχείριση, στον Οργανισμό Ακινήτου Περιουσίας του Δημοσίου.
Στη συνέχεια, το ακίνητο άλλαξε εκ νέου καθεστώς διοίκησης και διαχείρισης και περιήλθε στον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού (Ε.Ο.Τ.), στη δικαιοδοσία του οποίου παρέμεινε έως το έτος 1998, οπότε και ανέλαβε πλέον το καθεστώς διοίκησης και διαχείρισής του η ΕΤΑ.
Με βάση τις εγγραφές στο Κτηματολόγιο Ρόδου μόνο ένα μικρό τμήμα του εν λόγω δημοσίου ακινήτου, το οποίο ανήκει στην κτηματολογική μερίδα 338 Γαιών Κοσκινού του Κτηματολογίου Ρόδου, έχει βεβαιωμένο κτηματολογικό καθεστώς, ενώ το υπόλοιπο τμήμα του βρίσκεται εκτός χαρακτηρισμένης κτηματολογικής μερίδας.
Θυμίζουμε ότι στόχος της ΔΕΡΜ Α.Ε. είναι να «τρέξει» τις διαδικασίες για τη χορήγηση ειδικού σήματος λειτουργίας ιαματικών εγκαταστάσεων στις Πηγές Καλλιθέας και ταυτόχρονα εντός προθεσμίας έξι μηνών, να εκδώσει απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου περί της αξιοποίησης του ιαματικού φυσικού πόρου και των εγκαταστάσεων που συνέχονται με αυτόν.
Ακολούθως η ΔΕΡΜ Α.Ε. πρόκειται να υποβάλει στην Ι.Π.Ε., εντός τεσσάρων ετών από την έκδοση της απόφασης αυτής, οικονομοτεχνική μελέτη επενδυτικού σχεδίου του ιαματικού φυσικού πόρου, στην οποία περιγράφεται αναλυτικά το πρόγραμμα της επένδυσης, δίνονται στοιχεία για την τουριστική κίνηση της περιοχής και παρατίθενται οι προοπτικές βιωσιμότητας της επένδυσης.
Τα έργα αξιοποίησης, που θα προβλέπονται, πρέπει για να μην «χαθεί» το μνημείο να ολοκληρωθούν μέσα σε προθεσμία δέκα ετών από την έκδοση της ως άνω αναφερόμενης απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου περί αξιοποίησης.