Δεν κατάφεραν να «δέσουν» τελικά στα ελληνικά λιμάνια οι μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας, με τον απολογισμό της προηγούμενης χρονιάς για τους τέσσερις βασικούς σταθμούς- Πειραιά, Ρόδο, Κέρκυρα και Ηράκλειο- να είναι αρνητικός. Οι πρώτες εκτιμήσεις μάλιστα δείχνουν πως και φέτος θα είναι μια αρνητική χρονιά για την κρουαζιέρα και πως η μείωση στις αφίξεις σε όλα τα λιμάνια θα φτάσει το 20%-25%.
Το νησί των Ιπποτών έχει δεχτεί το μεγαλύτερο πλήγμα στην άφιξη επιβατών κρουαζιέρας, καθώς την περσινή σεζόν υποδέχτηκε μόλις 314 κρουαζιερόπλοια, όταν το 2009 αριθμούσε σχεδόν τα διπλάσια, δηλαδή 634. Το 2013 είχαν καταπλεύσει συνολικά στη Ρόδο 373 κρουαζιερόπλοια με 366 χιλ. επιβάτες, ενώ φέτος οι επισκέπτες έφτασαν τους 311 χιλ. Σύμφωνα με τα στοιχεία από το λιμάνι του νησιού, όλοι οι μήνες, με εξαίρεση τον Ιούλιο και το Δεκέμβριο, ήταν πτωτικοί, ενώ ενδεικτικό της ύφεσης που γνωρίζει ο τουρισμός κρουαζιέρας είναι ότι τους πρώτους δύο μήνες του 2014 δεν κατέπλευσε κανένα πλοίο. Σύμφωνα με πληροφορίες, η καινούργια χρονιά φαίνεται να είναι ακόμη πιο δυσοίωνη για τον προορισμό της Ρόδου, καθώς η εταιρεία COSTA Cruises, η οποία είχε προγραμματίσει για το καλοκαίρι συνολικά επτά κυκλικές κρουαζιέρες στο Αιγαίο με home port το λιμάνι του νησιού, άλλαξε το προγραμματισμό της και θα πραγματοποιήσει μόνο τις τέσσερις, ενώ για 2016 η εταιρεία δεν έχει προγραμματίσει προσεγγίσεις στη Ρόδο.
Τα νέα δεν είναι καλύτερα ούτε για το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας. Τα μεγέθη για το σταθμό του Πειραιά εμφανίζονται μειωμένα τόσο στο home porting, όσο και στους transit επιβάτες, και με βάση τα στοιχεία για το δεκάμηνο, η κίνηση των επιβατών είναι κατά 19,32% χαμηλότερη από ότι το αντίστοιχο διάστημα του 2013. Την ίδια ώρα ο ΟΛΠ εμφάνιζε στο εννεάμηνο μείωση του κύκλου εργασιών στην κρουαζιέρα στα 9,1 εκατ. από 11,1 εκατ. το αντίστοιχο περσινό διάστημα και μείωση της καθαρής κερδοφορίας στα 1,3 εκατ. από 2,7 πέρσι.
Οι αρχικές προβλέψεις για μείωση του αριθμού των κρουαζιερόπλοιων επιβεβαιώθηκαν και για το λιμάνι της Κέρκυρας. Το νησί «έχασε» πέρσι 85 πλοία: η μείωση των προσεγγίσεων κρουαζιερόπλοιων άγγιξε 17,7%. Οι επιβάτες από την άλλη έφτασαν τους 636 χιλ., καταγράφοντας μείωση της τάξης του 10,2% σε σχέση με τους 709 χιλ. επιβάτες του 2013, επανερχόμενοι στα επίπεδα του 2012. Τέλος το λιμάνι του Ηρακλείου, παρά το γεγονός πως την τελευταία τριετία ακολουθούσε θετική πορεία, είχε 265 χιλ. επισκέπτες, όταν το 2013 ο αριθμός των τουριστών έφτανε τους 272 χιλ. και των κρουαζιερόπλοιων τα 177.
Είναι πάντως γεγονός πως η Ελλάδα, παρά τις πολιτικές υποσχέσεις για ανάπτυξη του κλάδου, δεν έχει καταφέρει μέχρι σήμερα να επωφεληθεί από την αύξηση των πακέτων κρουαζιέρας στη Μεσόγειο, υστερώντας κατά πολύ στο κομμάτι του home port. Τα πράγματα όμως γίνονται πιο δύσκολα, αφού τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια έχουν αρχίσει να «πλέουν» στις αγορές της Ασίας. Ήδη πέρσι καταγράφηκε άνοδος 31,6% στους ασιατικούς προορισμούς και 22% στα δρομολόγια στις θάλασσες μεταξύ Ασίας και Αυστραλίας. Η Καραϊβική ανέβηκε κατά 12%, κατακτώντας μερίδιο 37,3% από 34%. Αντίθετα η Μεσόγειος από μερίδιο 21,7% όλων των δρομολογίων το 2013 έπεσε πέρσι στο 18,9%.
Πηγή:capital.gr