Ειδήσεις

Ρόδος: Σκληρός ανταγωνισμός και μεγάλος αγώνας για τις κρατήσεις εν όψει της νέας σεζόν

Σκληρός αγώνας δίνεται από τους επιχειρηματίες του τουρισμού της Ρόδου για την αύξηση του αριθμού των κρατήσεων εν όψει της νέας τουριστικής περιόδου. Οι κρατήσεις για διανυκτερεύσεις στα ξενοδοχεία του νησιού είχαν ξεκινήσει από τον περασμένο Οκτώβριο, παρουσιάζοντας θετικό πρόσημο έναντι της αντίστοιχης περσινής περιόδου. Ωστόσο, η πορεία των κρατήσεων ανεκόπη αμέσως μόλις έγινε η ανακοίνωση για την προκήρυξη των εθνικών εκλογών στην Ελλάδα.
Πιο συγκεκριμένα, οι ξενοδόχοι και οι τουριστικοί πράκτορες της Ρόδου από τις 17 του περασμένου Δεκέμβρη έρχονται διαρκώς αντιμέτωποι με το σκεπτικισμό όλων εκείνων των Ευρωπαίων που θεωρούν ότι οι εκλογές της 25ης Ιανουαρίου μπορούν να γεννήσουν πολιτικό και πιθανώς οικονομικό ζήτημα για την Ελλάδα. Εχοντας αυτό ως επιχείρημα, οι παράγοντες του τουρισμού έχουν περιορίσει τον αριθμό των κρατήσεων προς την Ελλάδα για την προσεχή σεζόν. Μάλιστα, η μείωση των κρατήσεων έχει προσλάβει τόσο μεγάλη διάσταση, ώστε έχει αναγκάσει τον τουριστικό οργανισμό TUI να προχωρήσει στην έκδοση ανακοίνωσης με την οποία επιχειρεί να καθησυχάσει τους παραθεριστές και τους επαγγελματίες του τουρισμού. Στην ανακοίνωσή του ο τουριστικός οργανισμός ξεκαθαρίζει ότι τα πακέτα τουρισμού από την TUI θα υλοποιηθούν ακόμα κι αν η χώρα εξέλθει από τη ζώνη του Ευρώ και επιστρέψει στη δραχμή.
Προφανώς, η όλη ανησυχία των τουριστικών παραγόντων για τα τεκταινόμενα στην Ελλάδα δεν έχει πραγματική υπόσταση. Οι επιχειρηματίες αποδίδουν το όλο φαινόμενο αφενός στην ευαισθησία που έχει το τουριστικό προϊόν και αφετέρου στην προσπάθεια εκμετάλλευσης της όλης κατάστασης από ανταγωνιστικούς προορισμούς. Ο πρόεδρος του συλλόγου διευθυντών ξενοδοχείων Ρόδου κ. Γιώργος Ματσίγκος, ομιλώντας προς τη «δημοκρατική» εξήγησε ότι «πρέπει να δουλέψουμε σωστά, έχοντας σαν γνώμονα την ευαισθησία του τουριστικού προϊόντος και να λειτουργήσουμε με τρόπο τέτοιο ώστε να επιτύχουμε τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα για την προσεχή τουριστική περίοδο».
Δυστυχώς, το όλο ζήτημα προέκυψε στην πιο υψηλή περίοδο των κρατήσεων. Κατά παράδοση, οι μήνες Δεκέμβριος, Ιανουάριος, Φεβρουάριος είναι οι μήνες με τις περισσότερες κρατήσεις τουριστικών πακέτων. Τα όσα συμβαίνουν στο πολιτικό σκηνικό θα έχουν στα σίγουρα επίπτωση στην προσεχή τουριστική περίοδο.  Μάλιστα, η επίπτωση θα είναι πιο μεγάλη στην περίπτωση κατά την οποία η πολιτική αβεβαιότητα συνεχιστεί και μετά τις εκλογές (σενάρια περί 2ου γύρου εκλογικής αναμέτρησης). Οι τουριστικοί παράγοντες στην κυριολεξία τρέμουν ακόμα και στη σκέψη μιας τέτοιας πιθανότητας.
Προς το παρόν, το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί στις κρατήσεις θεωρείται αντιμετωπίσιμο. Εάν τελικώς οι εκλογές αναδείξουν αυτοδύναμη κυβέρνηση, τότε αμέσως όλα «ως δια μαγείας» θα εισέλθουν σε τροχιά αποκατάστασης. «Οι κρατήσεις που δεν έγιναν τις τελευταίες εβδομάδες, μπορούν να καλυφθούν με κρατήσεις που θα γίνουν τους μήνες από το Φεβρουάριο κι έπειτα», υποστήριξε ο κ. Ματσίγκος, χωρίς ωστόσο να κρύψει την ανησυχία του για την περίπτωση κατά την οποία η νέα κυβέρνηση αρχίσει επικίνδυνους πολιτικούς χειρισμούς. «Το τουριστικό προϊόν είναι εξαιρετικά ευαίσθητο και είναι σήμερα η πιο σημαντική βιομηχανία της χώρας. Ολες μας οι ενέργειες και οι αποφάσεις θα πρέπει να λαμβάνονται με γνώμονα αυτό το δεδομένο».

Κρίσιμες εκθέσεις
Την περασμένη Κυριακή ολοκληρώθηκε η διεθνής τουριστική έκθεση στο Οσλο της Νορβηγίας (Reiselivsmessen) και από σήμερα ξεκινάει η αντίστοιχη έκθεση στο Ελσίνκι (ΜΑΤΚΑ) της Φινλανδίας η οποία και θα διαρκέσει μέχρι την Κυριακή 18 Ιανουαρίου. Επίσης σήμερα ξεκινάει η διεθνής τουριστική έκθεση Ferien στη Βιέννη, που αναμένεται να δώσει πολύτιμες πληροφορίες για τις προτιμήσεις των γερμανόφωνων τουριστών.
Πιο συγκεκριμένα, η τοπική αγορά αναγνωρίζει στα «πρόσωπα» των Σκανδιναβών την αξία του επαναλαμβανόμενου και του σταθερού πελάτη.  Οι τουρίστες που προέρχονται από τις συγκεκριμένες χώρες λατρεύουν τη Ρόδο και γενικότερα την Ελλάδα, γι’ αυτό και πάντα στις εκθέσεις αυτές υπάρχει συμμετοχή τόσο της χώρας μας, όσο και της Ρόδου με ξεχωριστό περίπτερο.
Οι πληροφορίες που ήρθαν από την έκθεση της Νορβηγίας κάνουν λόγο για συμμετοχή περισσοτέρων από 40.000 επισκεπτών. Όπως έγινε γνωστό προς τη «δημοκρατική», στην έκθεση υπήρξαν δυνατές συμμετοχές από εκθέτες εσωτερικού τουρισμού (Νορβηγοί προς Νορβηγούς), καθώς επίσης αρκετές προτάσεις για παραθερισμό σε παραδοσιακούς ξενώνες της Γαλλίας, για σαφάρι στην Αφρική, για βουτιές στις Σεϋχέλλες και για απολαυστικές βόλτες στις παραλίες της Κροατίας, της Ιταλίας, της Ισπανίας και της Ελλάδας.
Η Ελλάδα ως ενδιάμεσος προορισμός παραθερισμού προτάθηκε και από τις εταιρείες κρουαζιέρας που συμμετείχαν στην έκθεση πουλώντας πακέτα πλόων στη Μεσόγειο.
Πρέπει να σημειωθεί ότι οι Νορβηγοί θεωρούνται από τους πιο καλούς πελάτες για την τουριστική αγορά. Το υψηλό κατά κεφαλήν εισόδημα που διαθέτουν, τους παρέχει τη δυνατότητα για ποιοτικές διακοπές και οι ίδιοι οι Νορβηγοί κάνουν αρκετές αγορές από τα καταστήματα κάθε φορά που βγαίνουν από τα ξενοδοχεία διαμονής τους.
Από σήμερα μέχρι και την Κυριακή θα πραγματοποιηθούν ταυτόχρονα δύο σημαντικές εκθέσεις.

Τόσο η έκθεση ΜΑΤΚΑ στο Ελσίνκι, όσο και η έκθεση Ferien στη Βιέννη θα δώσουν πολύτιμες πληροφορίες για τις επιλογές των τουριστών εν όψει της σεζόν του τρέχοντος έτους. Ειδικά στη Βιέννη αναμένονται 800 εκθέτες από 70 χώρες του κόσμου και αυτό έχει ανεβάσει στα ύψη τον πήχη του ανταγωνισμού. Η Ρόδος είναι παρούσα και στις δύο εκθέσεις μέσα από τη συμμετοχή των ίδιων των επιχειρηματιών (ξενοδόχων και τουριστικών πρακτόρων).
Επειδή ακριβώς η έκθεση Ferien θεωρείται και ένα είδος βαρόμετρου που δείχνει την τάση των επιλογών των τουριστών της κεντρικής Ευρώπης, και επειδή η αγωνία για επιβίωση είναι πιο αισθητή από κάθε άλλη χρονιά, φέτος στην έκθεση αυτή θα υπάρξει σκληρός ανταγωνισμός από όλους τους προορισμούς. Μάλιστα, είναι η πρώτη φορά φέτος που στη συγκεκριμένη έκθεση θα συμμετάσχουν μικρές πόλεις και περιοχές από ολόκληρη την Ευρώπη. Από την Ελλάδα για παράδειγμα, στη Βιέννη θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά ο δήμος Παξών (Ιόνια νησιά) και θα επιχειρήσει να κερδίσει τους επισκέπτες προς την Ελλάδα προβάλλοντας το μύθο για το ερωτικό ειδύλλιο μεταξύ του Ποσειδώνα και της Αμφιτρίτης. Ο δήμος Παξών στηριζόμενος σε αυτό το μύθο έχει καθιερώσει το διαγωνισμό «Το φιλί των Παξών» στη διάρκεια του οποίου καλούνται ερωτευμένα ζευγάρια σε ένα διαγωνισμό φιλιού και όποιο αντέξει περισσότερη ώρα κερδίζει ένα πακέτο διακοπών για το νησί.
Οι πρωτοβουλίες αυτές δείχνουν ανάγλυφα την προσπάθεια  που γίνεται έντονα για να αναδειχθούν «άγνωστες» τουριστικές περιοχές, ώστε να κερδίσουν ένα κομμάτι από την «πίτα» του τουριστικού ρεύματος.
Πέφτουν οι Ρώσοι,
κινητοποιούνται
οι Τούρκοι, σκληραίνει
ο ανταγωνισμός
Η Ρωσία φέτος έχει το μεγαλύτερο πρόβλημα από όλες τις χώρες που τροφοδοτούν με επισκέπτες τους τουριστικούς προορισμούς. Οι μέχρι τώρα ενδείξεις παρουσιάζουν τεράστια μείωση κρατήσεων σε σύγκριση με πέρυσι. Η μείωση αυτή εκτιμάται ότι ποσοστιαία θα ξεπεράσει κατά πολύ το 40% και είναι πιθανό να φτάσει ακόμα και το 50% σε σύγκριση με τις αφίξεις Ρώσων τουριστών του 2014.
Το πρόβλημα των Ρώσων αυτή τη στιγμή είναι η υποτίμηση του εθνικού τους νομίσματος, γεγονός που έχει καταστήσει τα πακέτα διακοπών εξαιρετικά ακριβά για τον μέσο πολίτη. «Είναι παράγοντες που δεν  μπορούμε να τους διαφοροποιήσουμε και λειτουργούν ανεξάρτητα από εμάς» εξήγησε προς τη «δημοκρατική» ο πρόεδρος του συλλόγου διευθυντών ξενοδοχείων. «Το πρόβλημα στη ρωσική αγορά είναι υπαρκτό, είναι σοβαρό και δεν γνωρίζω πώς αυτό θα εξελιχθεί στους μήνες που ακολουθούν».
Το πρόβλημα που γεννήθηκε στη Ρωσική αγορά έχει άμεσες επιπτώσεις στο τουριστικό προϊόν της Ρόδου (και κατ’ επέκταση της Ελλάδας) και μάλιστα σε πολλά επίπεδα. Η πρώτη άμεση επίπτωση είναι η απώλεια εκατοντάδων χιλιάδων επισκεπτών, οι οποίοι και δεν θα διανυκτερεύσουν, δεν θα δαπανήσουν για αγορές, ούτε και θα αγοράσουν γούνες ή δερμάτινα είδη (οι επιπτώσεις για ορισμένους επιχειρηματίες στη Ρόδο θα είναι ολέθριες).
Ωστόσο, η μείωση του τουριστικού ρεύματος από τη Ρωσία θα έχει μία ακόμα πιο σημαντική επίπτωση’ θα είναι αυτή της αύξησης του ανταγωνισμού με την τουρκική τουριστική βιομηχανία. Εχει εκτιμηθεί ότι η Τουρκία έχει προοπτική να χάσει φέτος περίπου τρία εκατομμύρια Ρώσους τουρίστες. Ουσιαστικά θα χάσει τον πιο σημαντικό της πελάτη. Αυτό το γνωρίζουν πάρα πολύ καλά οι Τούρκοι επιχειρηματίες και ήδη έχουν επιδοθεί σ’ έναν μεγάλο αγώνα για να καλύψουν τις τεράστιες απώλειές τους. Ο αγώνας τους αυτός επικεντρώνεται στην προσπάθεια να προσελκύσουν περισσότερους πελάτες από τις Ευρωπαϊκές χώρες, από τις οποίες ωστόσο αντλεί τουρίστες και η Ελλάδα.
Από τα μέσα του Δεκεμβρίου μέχρι σήμερα οι Τούρκοι επιχειρηματίες προσφέρουν πακέτα τουρισμού σε εξαιρετικά χαμηλές τιμές και έχουν συμμετοχή σε όλες τις εκθέσεις που γίνονται σε ευρωπαϊκό έδαφος. Η τακτική αυτή θα συνεχιστεί μέχρι τον Μάιο, έτσι ώστε να περιοριστούν οι επιπτώσεις από το πρόβλημα της ρωσικής αγοράς.

Ο σκληρός αυτός ανταγωνισμός έχει γίνει αισθητός στους Ρόδιους επιχειρηματίες του τουρισμού, οι οποίοι ωστόσο αδυνατούν να προσφέρουν τόσο χαμηλές τιμές. Το πρόβλημα αυτό, όμως, δεν θα ήταν τόσο μεγάλο εάν στη χώρα αυτή τη στιγμή υπήρχε μια καλή στρατηγική, που θα ακολουθείτο συντονισμένα από όλους σε εθνικό επίπεδο. Απεναντίας, προς το παρόν στην Ελλάδα οι αποφάσεις που έχουν ληφθεί στο τελευταίο χρονικό διάστημα περισσότερο διογκώνουν το πρόβλημα, παρά το περιορίζουν. Η αύξηση του ΦΠΑ στις ξενοδοχειακές μονάδες και οι συνεχείς λοιποί φόροι δεν  αφήνουν περιθώρια για ελιγμούς από τους επιχειρηματίες που βλέπουν το παιχνίδι στη σκακιέρα του τουρισμού να χάνεται από λάθος χειρισμούς.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου