Αισιόδοξα μηνύματα για το ροδιακό τουρισμό

Αισιόδοξα είναι τα μηνύματα σχετικά με την πορεία την φετινής τουριστικής περιόδου για το νησί της Ρόδου, σύμφωνα με τον τουριστικό πράκτορα κ. Γιάννη Καμπούρη.
Οι μέχρι τώρα εκτιμήσεις και τα μηνύματα που καταφθάνουν από τις διεθνείς τουριστικές εκθέσεις και τις επαφές με τους τουριστικούς παράγοντες για το 2010, μπορούν να συνοψιστούν στα εξής:
1. Ανάκαμψη της Αγγλικής αγοράς
2. Σταθεροποίηση της Γερμανικής αγοράς
3. Ενίσχυση της Γαλλικής και της Ρωσικής αγοράς
4. Επανεμφάνιση της Σκανδιναβικής αγοράς
Την χρονική περίοδο που διανύουμε, όλα τα βλέμματα είναι ακόμη στραμμένα στις διεθνείς τουριστικές εκθέσεις που αποτελούν ‘βαρόμετρο’ για την πορεία της φετινής τουριστικής περιόδου.
Η Ρόδος, αν και καταξιωμένος τουριστικός προορισμός, πρέπει να ρίξει το βάρος σε αγορές οι οποίες θα βοηθήσουν την οποιαδήποτε απώλεια. Οι παραδοσιακές αγορές στις οποίες στηρίζεται ο τουρισμός του νησιού μας παραμένουν η Αγγλία και η Γερμανία. Για την Αγγλική αγορά αναμένονται αυξήσεις ενώ για την Γερμανική, είναι ακόμη πολύ νωρίς για συμπεράσματα.
Από την άλλη πλευρά, η Γαλλική αγορά εμφανίζεται ιδιαίτερα προσοδοφόρα αφού μόνον το 2009, κατάφερε να ισοσταθμίσει τις απώλειες άλλων αγορών. Για φέτος αναμένονται περισσότεροι Γάλλοι τουρίστες στο νησί.
‘Ανοιχτή’ και ελπιδοφόρα εμφανίζεται η Ρωσική αγορά. Για τους Ρώσους τουρίστες έχουν καταξιωθεί ως πρώτοι προορισμοί η Βόρεια Ελλάδα και η Κρήτη, ενώ η Ρόδος έρχεται…. τελευταία. Κανούργιοι Ρώσοι τουρ οπερέιτορ μπαίνουν στο παιχνίδι και φέτος, ίσως να έχουμε μεγαλύτερες αυξήσεις στα νούμερα.
Τέλος, η Σκανδιναβική αγορά στην οποία η Ρόδος βασίστηκε σε άλλες δεκαετίες, ετοιμάζεται να επανακάμψει ενώ εκπλήξεις θα πρέπει να περιμένουμε από την Πολωνία.
Η Αγγλική αγορά
Θετικά είναι τα πρώτα μηνύματα από τις κρατήσεις της Αγγλικής αγοράς, αφού ήδη εμφανίζονται καλύτερες από την αντίστοιχη περσινή χρονική περίοδο. Όπως λέει ο κ. Καμπούρης:
“Διανύουμε την περίοδο των τουριστικών εκθέσεων και μέχρι το τέλος Μαρτίου θα συνεχίσουμε να ταξιδεύουμε και θα έχουμε τα αποτελέσματα που θα μας δώσουν την εικόνα της τουριστικής κίνησης για το 2010. Οι μέχρι τώρα εκτιμήσεις λένε ότι δεν θα έχουμε μεγάλες διαφοροποιήσεις σε σύγκριση με το 2009. Υπάρχουν αγορές από τις οποίες έχουμε ενθαρρυντικά μηνύματα, αλλά και αγορές που είναι πιο ‘κουμπωμένες’. Το ευχάριστο είναι ότι η Αγγλική αγορά εμφανίζει μια τάση ανάκαμψης κι αυτό είναι πολύ σημαντικό για την Ρόδο, διότι η αγορά αυτή είναι η μεγαλύτερη για το νησί μας και οποιαδήποτε αύξηση από αυτή την χώρα, μεταφράζεται σε μεγάλα νούμερα. Πέρσι, η Αγγλική αγορά έκλεισε με μείωση της τάξης των 300.000 ατόμων. Οπότε οποιαδήποτε αύξηση έστω και 5% σημαίνει παραπάνω κόσμο. Γι’ αυτό, οι δύο βασικές αγορές (Αγγλία & Γερμανία) παίζουν πάντα σημαντικό ρόλο στα αποτελέσματα της κάθε σεζόν. Από την Αγγλία, λοιπόν, περιμένουμε ενίσχυση για το 2010 και ήδη οι κρατήσεις είναι αρκετά καλύτερες από την αντίστοιχη χρονική περίοδο του 2009. Το ευχάριστο είναι ότι η Ρόδος έχει καταξιωθεί ως ποιοτικός τουριστικός προορισμός για τους ¶γγλους τουρίστες αφού κλείνουν σε 4άστερα και 5άστερα ξενοδοχεία”.
Η Γερμανική αγορά
Απρόβλεπτη προς το παρόν είναι η τουριστική κίνηση για το 2010 από την Γερμανική αγορά. Η πορεία θα δείξει πώς θα εξελιχθεί:
“Η Γερμανία είναι η μόνη αγορά αυτή την στιγμή, για την οποία οι πληροφορίες μας εμφανίζονται ‘αμφιλεγόμενες’. Μερικοί τουρ οπερέιτορ λένε ότι θα κυμανθεί στα περσινά επίπεδα, άλλοι ότι θα παρουσιάσει μείωση και άλλοι ότι θα έχει μικρή αύξηση. Προσωπικά, δεν βλέπω να έχει μεγάλες διαφοροποιήσεις η Γερμανική αγορά σε σχέση με το 2009. Αυτό δε σημαίνει ότι είναι αρνητικό. Μια τέτοια αγορά ίσως να μείνει στα περσινά επίπεδα” αναφέρει ο κ. Καμπούρης.

Η Γαλλική αγορά
Μεγάλη θα είναι φέτος η αύξηση από την Γαλλική αγορά, η οποία μόνον το 2009, κάλυψε απώλειες άλλων αγορών:
“Η Γαλλία είναι μία αγορά την οποία οι τουριστικοί επιχειρηματίες του νησιού μας, την κυνηγούσαν χρόνια. Στην Ελλάδα -και ειδικά στην Κρήτη- τα τελευταία 8 χρόνια, κάνει μεγάλα νούμερα και μιλάμε για πάνω από 100.000 άτομα. Το 2008, η Ρόδος έφερε γύρω στους 12.000 Γάλλους τουρίστες. Πέρσι, με την είσοδο 2 μεγάλων τουρ οπερέιτορ από την Γαλλία, τα νούμερα αυξήθηκαν στους 40.000 τουρίστες. Κι επειδή έχω την τύχη να αντιπροσωπεύω τον μεγαλύτερο τουρ οπερέιτορ της Γαλλίας, σας λέω ότι το 2009 έφερε στην Ρόδο -πρώτη χρονιά λειτουργίας στο νησί- 22.700 τουρίστες. Για το 2010 τα νούμερα από τις κρατήσεις ανέρχονται στα 38.000 άτομα. Παράλληλα και με τους άλλους τουρ οπερέιτορ που δραστηριοποιούνται στο νησί από την Γαλλική αγορά, υπολογίζω ότι θα περιμένουμε φέτος μία αύξηση της τάξεως του 50 – 60%. Είναι μία αγορά η οποία πέρσι, κάλυψε απώλειες άλλων αγορών -όπως π.χ. της Αγγλικής αγοράς που είχε μείωση 10% ή 30.000 κόσμο”.
Οι Γάλλοι θεωρούνται πολύ καλοί τουρίστες, κλείνουν διαμονή σε 4στερα και 5στερα ξενοδοχεία και δεν προτιμούν το ‘all inclusive’. Ακόμη κι αν έρθουν όμως με αυτό το σύστημα, θα βγουν έξω από τα ξενοδοχεία.
Η Ρωσική αγορά
Τα τελευταία τρία χρόνια, η Ρωσία εμφάνισε αύξηση. Το 2009 το νόμισμα της Ρωσικής Ομοσπονδίας, το ρούβλι, μπορεί να υποτιμήθηκε, αλλά οι Ρώσοι τουρίστες επέδειξαν σταθερό ενδιαφέρον για την Ρόδο. Παρά το γεγονός ότι για το 2010 ο τουρισμός από την μεγάλη αυτή χώρα αναμένεται να παρουσιάσει αύξηση, το περίεργο είναι ότι οι Ρώσοι γνωρίζουν περισσότερο την Κρήτη ως πρώτο τουριστικό προορισμό και την Χαλκιδική! Όπως λέει ο κ. Καμπούρης:
“Στην Ρωσική αγορά είμαστε σε μειονεκτική θέση. Η Βόρεια Ελλάδα, Χαλκιδική και Κρήτη είναι στην πρώτη προτεραιότητα των Ρώσων τουριστών και η Ρόδος στην τελευταία θέση. Η Χαλκιδική επειδή έχει και χειμερινό τουρισμό από την Ρωσία, συνεχίζει να βρίσκεται ψηλά στις προτιμήσεις των Ρώσων. Όταν πηγαίνουμε στην έκθεση της Μόσχας, διαπιστώνουμε ότι γνωρίζουν την Κρήτη ενώ την Ρόδο την εντάσσουν σε δεύτερη μοίρα, σα να ανήκει απλά στον Ελλαδικό χώρο. Αυτό σημαίνει ότι η Κρήτη έχει επενδύσει σε τουριστική προβολή στην Ρωσία επειδή ανακάλυψε νωρίτερα από εμάς την δύναμη της Ρωσικής αγοράς, ενώ η Ρόδος όχι. Σιγά σιγά όμως, γινόμαστε γνωστοί. Είναι ένας προορισμός με εκατομμύρια κόσμο. Το 2008 ήταν η πρώτη καλή χρονιά με Ρώσους τουρίστες· από 17.000 τουρίστες που ήρθαν το 2007, πήγαμε στις 40.000 τουρίστες, το 2008. Πέρσι, το 2009 τα νούμερα ήταν τα ίδια παρά το γεγονός ότι ήταν μια δύσκολη χρονιά. Για το 2010 έχουν υπογραφεί πολλά συμβόλαια, έχουν μπει δυναμικά πολλοί νέοι Ρώσοι τουρ οπερέιτορ στην αγορά της Ρόδου, που έχουν σοβαρότητα και διάθεση για συνεργασία”.

Οι Ρώσοι έρχονται πάντα με πτήσεις τσάρτερ που ξεκινούν από τον Απρίλιο έως και τον Οκτώβριο, κυρίως από τις δύο μεγάλες πόλεις Μόσχα και Πετρούπολη. Η Ρωσική αγορά έχει μεγαλύτερη διάρκεια σε σχέση με τις άλλες αγορές. Φέτος, τα νούμερα από την Ρωσία εκτιμάται ότι θα παρουσιάσουν αύξηση.
Η Σκανδιναβική αγορά
Όσον αφορά τις υπόλοιπες αγορές, η Ρόδος στοχεύει να επανακάμψει στην Σκανδιναβική αγορά. Το όλο εγχείρημα έχει ήδη επιτυχία στην Σουηδική αγορά και αναμένονται θετικές εξελίξεις από Νορβηγία και Φινλανδία.
“Η Σουηδία πάει ήδη πολύ καλά. Προς το παρόν, οι κρατήσεις από Νορβηγία, Φινλανδία, Ολλανδία και Δανία εμφανίζονται μειωμένες”.
Η Σκανδιναβική αγορά ήταν μία από τις βασικότερες αγορές για την Ρόδο πριν από μερικές δεκαετίες και γι’ αυτό οι Ρόδιοι τουριστικοί παράγοντες στρέφουν και πάλι το βλέμμα προς τα εκεί.
“Η Σκανδιναβική αγορά θα ξαναγίνει από τις βασικές τουριστικές αγορές για την Ρόδο. Η επανάκαμψή της φάνηκε από πέρσι και φέτος περιμένουμε αύξηση, κυρίως από την Σουηδία” λέει ο κ. Καμπούρης.
¶λλες αγορές
Τέλος, μία από τις πολλά υποσχόμενες αγορές για το μέλλον της Ρόδου είναι η Πολωνία! Πέρσι ήρθαν στο νησί μας 80 – 90.000 Πολωνοί τουρίστες και φέτος, οι κρατήσεις μαρτυρούν ότι τα νούμερα θα είναι πολύ καλά.
Καμία άλλη αγορά δεν αναμένεται να παρουσιάσει αυξητικές τάσεις.
Πολλή προσοχή απαιτούν οι πρώην Σοβιετικές και οι Βαλκανικές χώρες λόγω της κακής οικονομικής κατάστασης που παρουσιάζουν ενώ δεν είναι λίγοι εκείνοι που χρωστούν πολλά μέχρι και σήμερα σε τουριστικούς επιχειρηματίες του νησιού μας, από περιοχές όπως η Ουκρανία, η Τσεχία, η Ρουμανία, η Σερβία κ.λπ.
Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και η Ιταλική αγορά ενώ εκτός συναγωνισμού βγαίνουν η Ισπανία, Λετονία και Πορτογαλία.