Αύξηση 10% κατά μέσο όρο δείχνουν οι μέχρι τώρα κρατήσεις για Ελλάδα από τη Σκανδιναβική αγορά, με βάση τα μηνύματα των tour operators στη δεύτερη έκθεση Grekland Panorama.
Τα ποσοστά ποικίλουν ανά αγορά προέλευσης, tour operator και προορισμό, ενώ οι εξελίξεις στη χώρα και η σχετική δημοσιότητα, μέχρι στιγμής δεν φαίνεται να έχουν αξιοσημείωτο αντίκτυπο στη ροή των κρατήσεων.
Η αποκλειστική έκθεση τουρισμού, γαστρονομίας και πολιτισμού για την Ελλάδα στη Βόρεια Ευρώπη, η οποία διοργανώθηκε από τις 13 έως τις 15 Φεβρουαρίου στο Globen Arena της Στοκχόλμης, με την υποστήριξη του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού (ΕΟΤ), πλέον καθιερώνεται ως μία από τις μεγαλύτερες διοργανώσεις στην πρωτεύουσα της Σουηδίας σε ετήσια βάση.
Οι επισκέπτες της ανήλθαν στους 10.890, αυξημένοι κατά 55% σε σύγκριση με το 2014 (www.panoramagreece.com), ενώ ο νέος εκθεσιακός χώρος ήταν περίπου 1.250 τ.μ. μεγαλύτερος (+50%). Οι συμμετοχές στη φετινή διοργάνωση έφθασαν τους 165 εκθέτες.
Στην έκθεση συμμετείχαν κορυφαίοι tour operators της Σκανδιναβίας, όπως TUI/Fritidsresor, Thomas Cook/VING, Kuoni/Apollo, όπως και οι Solresor, Airtours, TemaResor, Detur και Aegean Airlines/TalAviation, ενώ χιλιάδες Σουηδοί έσπευσαν να αξιοποιήσουν τις προσφορές και προτάσεις διακοπών που προσέφεραν ειδικά για τους επισκέπτες της έκθεσης.
Σύμφωνα με τις τοποθετήσεις των υψηλόβαθμων στελεχών των tour operators, η Κρήτη και τα Δωδεκάνησα (κυρίως Ρόδος και Κως) κυριαρχούν και αυτήν τη χρονιά στις προτιμήσεις των Σκανδιναβών. Νέα δυναμική, αναπτύσσουν η Βόρειος Ελλάδα (κυρίως η Χαλκιδική και η Θεσσαλονίκη), η Πελοπόννησος (κυρίως η Καλαμάτα), η Αθήνα και τα νησιά του Αργοσαρωνικού.
Ανερχόμενοι μικρότεροι προορισμοί είναι η Σάμος, η Κάρπαθος, η Κάλυμνος, οι Σποράδες (Σκιάθος και Σκόπελος), η Λευκάδα, η Β. Εύβοια, η Ηπειρος και η Πάργα, μαζί με τα Σύβοτα.
Από πλευράς προϊόντων και υπηρεσιών, σύμφωνα με τους τουριστικούς παράγοντες της Σκανδιναβικής αγοράς, η αναζήτηση και η εξερεύνηση της «αυθεντικής Ελλάδας» είναι η κυρίαρχη τάση αυτή τη στιγμή. Η γαστρονομία και τα παραδοσιακά προϊόντα, ο ελληνικός τρόπος ζωής, η ευεξία και οι δραστηριότητες στη φύση, είναι τα βασικά χαρακτηριστικά που προτιμά ολοένα και μεγαλύτερος αριθμός Σκανδιναβών που επιθυμούν να επισκεφθούν την Ελλάδα.
Την Grekland Panorama αξιοποίησαν φέτος ως πλατφόρμα δυναμικής παρουσίασης στο σουηδικό κοινό, οι Περιφέρειες Πελοποννήσου – η Πελοπόννησος ήταν και η τιμώμενη περιοχή της φετινής διοργάνωσης – και Κεντρικής Μακεδονίας. Ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου κ. Πέτρος Τατούλης και ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας κ. Απόστολος Τζιτζικώστας μετέβησαν στη Στοκχόλμη και είχαν σειρά επαφών και συναντήσεων στο πλαίσιο της προώθησης και προβολής του τουριστικού προϊόντος των περιοχών τους.
Μεταξύ των πολλών δρώμενων που έγιναν κατά τη διάρκεια της έκθεσης, ξεχώρισαν:
Το θεματικό πάρκο για παιδιά, με θέμα την ελληνική Μυθολογία, που είχε διαμορφωθεί στο χώρο από το «Χαμόγελο του Παιδιού» με την υποστήριξη και υπό την αιγίδα του Δήμου της Στοκχόλμης.
Οι διαδραστικές επιδείξεις μαγειρικής από το Hellas FoodLab και διακεκριμένους Σεφ οι οποίοι καθ όλη την διάρκεια της ημέρας θα διοργανώνουν γευσιγνωσίες και ελληνικά πιάτα με προϊόντα του Exclusive Culinary Partner την GAEA.
Η αναπαράσταση παραδοσιακού Κρητικού Γάμου από τον Δήμο Πλατανιά Κρήτης.
Μεγάλο ενδιαφέρον προσέλκυσε η παρουσία της Google με το Google Developers Group της Θεσσαλονίκης. Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το GVR Project (Ελληνικό Project Εικονικής Πραγματικότητας/Greek Virtual Reality Project) που βασίζεται στο Google Cardboard, με στόχο να εισάγει την εικονική πραγματικότητα και τις αστείρευτες δυνατότητες της στην Ελλάδα μέσα από ένα ειδικό Design Sprint πάνω στον τουρισμό, που ακολουθήθηκε από ένα κεντρικό hack session.
Στο πλαίσιο αυτό, η εφαρμογή για τη Βόρεια Εύβοια, που βασίζεται στο Google Cardboard, τη συναρμολογούμενη «μάσκα» από χαρτόνι, έκανε την «πρεμιέρα» της στην Grekland Panorama, εντυπωσιάζοντας όσους την χρησιμοποίησαν.
Σημαντική παρουσία, τέλος, είχε η Κύπρος με περίπτερο του Κυπριακού Οργανισμού Τουρισμού (ΚΟΤ), τον Οργανισμό Τουρισμού Λάρνακας, Πάφου, και Αγίας Νάπας – Προταρά αλλά και ξενοδοχειακές επιχειρήσεις.
Η 2η έκθεση Grekland Panorama 2015 διοργανώθηκε υπό την αιγίδα του υπουργείου Τουρισμού – ΕΟΤ, του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ), της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ), του Συνδέσμου των εν Ελλάδι Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων (ΗΑΤΤΑ) και του Ελληνο-Σουηδικού Επιμελητηρίου.
Οι συμμετοχές
Από πλευράς προορισμών και φορέων συμμετείχαν:
∙ Από την Κρήτη, η Περιφέρεια Κρήτης, ο Δήμος Ρεθύμνου, ο Δήμος Χερσονήσου, ο Δήμος Πλατανιά, ο Σύλλογος Καταστηματαρχών Δήμου Πλατανιά – Go Platanias, τα Επιμελητήρια Λασιθίου, Ηρακλείου και Ρεθύμνου, η Ενωση Ξενοδόχων Χανίων, ο Σύλλογος Ξενοδόχων Ρεθύμνου και η Ενωση Ξενοδόχων Ηρακλείου.
∙ Από τα Δωδεκάνησα: Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, ΠΡΟΤΟΥΡ, Δήμος Κω, Δήμος Καρπάθου.
∙ Από Β. Ελλάδα, η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, ο Οργανισμός Τουριστικής Προβολής και Μάρκετινγκ Χαλκιδικής, η Ενωση Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης, η Ενωση Ξενοδόχων Θάσου, ο Δήμος Καβάλας καθώς και η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου.
∙ Από την Αθήνα η Εταιρεία Ανάπτυξης και Τουριστικής Προβολής του Δήμου Αθηναίων(ΕΑΤΑ/ACVB).
∙ Από την Πελοπόννησο, η Περιφέρεια Πελοποννήσου και το Loutraki Tourism Organization.
∙ Η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων.
∙ Από τις Σποράδες, ο Δήμος Σκιάθου και ο Δήμος Αλονήσσου.
Το 2016 η έκθεση θα διοργανωθεί στις 12-14 Φεβρουαρίου στο Globen Arena. Το Grekland Panorama διοργανώνεται από την εταιρία North Events, εταιρία η οποία τα τελευταία χρόνια εξειδικεύεται στην επικοινωνία του ελληνικού τουρισμού, πολιτισμού και γαστρονομίας στη σκανδιναβική αγορά.
Το ΒΗΜΑ