Με προσωπικές αντεγκλήσεις, υψηλούς τόνους, πολύωρες παρεμβάσεις, αναλύσεις επί των αναλύσεων και έντονο προβληματισμό ολοκληρώθηκε χθες το Ετήσιο Τακτικό Συνέδριο της Τοπικής Ενωσης Δήμων και Κοινοτήτων Δωδεκανήσου.
Τα μοναδικά σημεία τα οποία βρήκαν τους αιρετούς να “ομονοούν” ήταν κυρίως ο έντονος προβληματισμός για την “επόμενη μέρα” της περίφημης νέας Διοικητικής Μεταρρύθμισης, γνωστής με το όνομα Σχέδιο “Καλλικράτης”.
Οσον αφορά το τελικό ψήφισμα έγινε δεκτό στην συντριπτική του πλειοψηφία από τους αιρετούς πλην του Δημάρχου Ιαλυσού κ. Στέργου Στάγκα και του δημοτικού συμβούλου Καλλιθέας κ. Τάσου Αναστασά οι οποίοι το καταψήφισαν. Ο Δήμαρχος Ιαλυσού δήλωσε ξακάθαρα αντίθετος σε ό,τι αφορά τη νέα αιρετή περιφέρεια και τους δήμους σε Ρόδο, Κω και Κάρπαθο ενώ ο Δήμαρχος Νότιας Ρόδου κ. Μανώλης Σαββής το ψήφισε, προσθέτοντας τις προσωπικές του παρατηρήσεις για απλή αναλογική στην εκλογή των δημοτικών συμβούλων.
Παρά το γεγονός ότι ο πρόεδρος της ΤΕΔΚΔ κ. Μιχάλης Κορδίνας κατάφερε να συμπεριλάβει τα κυριότερα σημεία των θέσεων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στα Δωδεκάνησα και ξεκαθάρισε εκ των προτέρων -αλλά και στο τέλος της μαραθώνιας συνεδρίασης- ότι στο Συνέδριο αυτό δεν επρόκειτο να τεθεί ζήτημα “χωροταξίας” των δήμων, κάποιοι εκ των συνέδρων επέμεναν. «Η σημερινή συζήτηση για το χωροταξικό, ήταν κατά παρέκκλιση της διαδικασίας» υπογράμμισε ο κ. Κορδίνας.
Μεταξύ των αιτημάτων της ΤΕΔΚ Δ/σου περιλαμβάνονται τα σημαντικότερα ζητήματα που αντιμετωπίζει η Αυτοδιοίκηση όπως:
Το μεταφορικό ισοδύναμο, η νησιωτικότητα, η διαχείριση της ακίνητης περιουσίας του δημοσίου, ο ΔΗΦΟΔΩ, ο φόρος εισοδήματος, οι συντελεστές ΦΠΑ, το τέλος παρεπιδημούντων, η διασφάλιση του εργασιακού καθεστώτος των δημοτικών υπαλλήλων, η εκλογή δημοτικών συμβούλων στους αυριανούς νέους ΟΤΑ, το ξεκαθάρισμα αρμοδιοτήτων και πόρων καθώς και η χρηματοδότηση των νέων δήμων που θα προκύψουν από την εφαρμογή του “Καλλικράτη”.
Οι αντεγκλήσεις
Απαντες οι αιρετοί του πρώτου βαθμού από τα νησιά της Δωδεκανήσου, εξέφρασαν χθες την επιφυλακτικότητά τους για το νέο χωροταξικό, τις νέες αρμοδιότητες σε δήμους και περιφέρειες, τους πόρους και την κατανομή των κονδυλίων αλλά και την εκλογή των αυριανών δημοτικών συμβουλίων με γνώμονα το αν θα μπορέσει το κάθε νησί να εκπροσωπηθεί καλύτερα στα νέα αιρετά όργανα που θα προκύψουν.
Από την άλλη, αν και με κάποιες επιφυλάξεις, οι αιρετοί απέδειξαν χθες ότι έχουν συμφωνήσει -αναγκαστικά- στο γεγονός ότι η νέα Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση θα παραμείνει ως έχει από άποψη γεωγραφικών ορίων (όπως είναι η σημερινή Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου με Κυκλάδες & Δωδεκανήσα) ξεκαθαρίζοντας όμως ότι πρέπει να διεκδικηθεί πάση θυσία και με κάθε μέσο πίεσης η νέα Εδρα της Γενικής Διεύθυνσης -και όχι της νέας Περιφέρειας!
Στις τοποθετήσεις που ακούστηκαν χθες, κυρίαρχο ρόλο είχαν οι προσωπικές θέσεις αλλά και οι προσωπικές “φιλοδοξίες” του καθενός οι οποίες είναι αδύνατον -πλέον- να… συγκαλυφθούν ή να δικαιολογηθούν.
Δεν έλειψαν ωστόσο και οι αντιρρήσεις, διαφωνίες και προσωπικές επιθέσεις των αιρετών όσον αφορά τις μεταξύ τους σχέσεις, αποδεικνύοντας ότι ο “Καλλικράτης” έχει ανοίξει πολλές πληγές και μάλλον, θα… ανοίξει κι άλλες.
Οι τοποθετήσεις
Η χθεσινή 2η και τελευταία ημέρα του Συνεδρίου που πραγματοποιήθηκε στο ξενοδοχείο “Γκραντ Οτέλ”, κύλησε με τις παρεμβάσεις των δημάρχων οι οποίοι στο σύνολό τους δεν έκρυψαν τις θέσεις τους για το χωροταξικό -κυρίως σε επίπεδο νήσου Ρόδου.
“Ναι μεν αλλά…” ήταν η κυρίαρχη άποψη για την εφαρμογή του Καλλικράτη’ αφού όλοι συμφώνησαν ότι η κυβέρνηση δεν άφησε κανένα περιθώριο διαβούλευσης και δεύτερης σκέψης.
«Εφτασε η ώρα να ξεπεράσουμε τις αγκυλώσεις του παρελθόντος. Ηταν λάθος που η διαβούλευση δεν ξεκίνησε πιο νωρίς, γιατί θα είχαμε χρόνο να εκφράσουμε τις απόψεις μας για το θέμα. Πρέπει να ξεκαθαριστεί το τεκμήριο αρμοδιότητας· για την α’βαθμια αυτοδιοίκηση πρέπει να ξεκαθαρίσουμε τις θέσεις μας και ο καθένας να σταματήσει να σκέφτεται την καρέκλα του. Η δημιουργία 3 δήμων στη Ρόδο ξεκίνησε με άλλα κριτήρια» ήταν η τοποθέτηση του αντινομάρχη κ. Φώτη Χατζηδιάκου που προκάλεσε την αντίδραση του Δημάρχου Ροδίων κ. Χατζή Χατζηευθυμίου, ο οποίος ζήτησε από τον αντινομάρχη να μην τοποθετηθεί επί του χωροταξικού.
Από την πλευρά τους, οι δήμαρχοι Αφάντου, Καλύμνου και Λειψών επικεντρώθηκαν στη νέα μορφή που θα έχουν οι αυριανοί ΟΤΑ που απαιτούν ξεκαθάρισμα αρμοδιοτήτων και πόρων ενώ ο κ. Διακοσταματίου είπε: «Είναι λάθος οι 13 Περιφέρειες σε όλη τη χώρα. Χρειάζεται μία Περιφέρεια στο Αιγαίο, προκειμένου να τονιστεί η νησιωτικότητα και να έχουμε φωνή στις Βρυξέλλες» προτείνοντας τη δημιουργία ενός ΟΤΑ ανά 20 με 30.000 κατοίκους.
Κατά της δημιουργίας ενός Δήμου στο νησί της Κω πάντως, τάχθηκαν εμμέσως πλην σαφώς οι δήμαρχοι Δικαίου και Ηρακλειδών κ. Χατζηκαλύμνιος και Μπίλης αντίστοιχα, ενώ ο Δήμαρχος Κω κ. Γιώργος Κυρίτσης εξέφρασε την αντίθετη άποψη για δημιουργία 1 δήμου στο νησί.
«Το δημοτικό συμβούλιο Καρπάθου, δεν έχει πάρει απόφαση για τον “Καλλικράτη”. Δεν υπάρχει διαχωρισμός Καρπάθιων σε Καρπάθιους και Ολυμπίτες» είπε ο Δήμαρχος Καρπάθου κ. Μιχάλης Ιωαννίδης.
“Παράσταση” Στάγκα
Την παράσταση έκλεψε -κυριολεκτικά- χθες με την τοποθέτησή του, ο Δήμαρχος Ιαλυσού κ. Στάγκας, ο οποίος παράθεσε μια σειρά από ιστορικά & οικονομικά στοιχεία επιχειρηματολογώντας σχετικά με την δημιουργία 4 δήμων στο νησί. Μάλιστα, ζήτησε “συγγνώμη” για τις εκτροπές που έχει κάνει μέχρι σήμερα σε δημόσιες εμφανίσεις του (!) ενώ επέμεινε ότι ο 1 δήμος στο νησί της Ρόδου μόνον προβλήματα θα δημιουργήσει και τάχθηκε υπέρ της σύστασης 2 Δήμων σε Κάρπαθο και Κω.
Ο κ. Στάγκας, επανέλαβε την άποψή του ότι η Ρόδος μαζί με τα υπόλοιπα νησιά του Αιγαίου και την Κρήτη, θα έχουν την πιο φτωχή εκπροσώπηση και γι’ αυτό απαιτείται η έδρα της γενικής διοίκησης να έρθει στο νησί. «Ακόμη κι αν δεν θέλουμε να το δούμε, η περιφέρεια θα γίνει αιρετή στα σημερινά όρια, ας μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας. Να μην τη χαρίσουμε, να βάλουμε τέρμα στα παραμύθια. Η Ρόδος και τα Δωδεκάνησα θα είμαστε ο φτωχός συγγενής στη νέα διοικητική μεταρρύθμιση».
Οι εντάσεις
Ενταση προκλήθηκε όταν στην προσπάθειά του να παρουσιάσει τα οικονομικά μεγέθη και τα χρέη των άλλων δήμων, απευθύνθηκε στον Δήμαρχο Πεταλούδων κ. Κορδίνα λέγοντας: «Μιχάλη, έχω να δω ισολογισμό σου από το 2004 και μετά» με αποτέλεσμα να του απαντήσει σε υψηλούς τόνους ο κ. Κορδίνας: «Σάκη, όποτε θέλεις, μπορεί να συγκριθεί ο Δήμος Πεταλούδων με τον Δήμο Ιαλυσού σε υποδομές και στοιχεία. Αφήνεις συνεχώς αιχμές εναντίον μου. Εσύ έχεις ένα αποχετευτικό κι εγώ έχω 4 βιολογικούς».
Ενταση σημειώθηκε και ανάμεσα στον κ. Κορδίνα και τον δημοτικό σύμβουλο Καλλιθέας κ. Βασίλη Ψυλλάκη όταν ο τελευταίος ζήτησε τον λόγο και διαπίστωσε ότι στην ανάγνωση των ομιλητών από τον Μιχάλη Κορδίνα, δεν συμπεριλαμβανόταν το όνομα του ενώ το είχε ζητήσει από χθες. «Αφήνετε συνταξιούχους της πολιτικής, όπως λέει και ο Στάγκας, που κατέστρεψαν τον τόπο και τον έφεραν σε αυτό το σημείο να μιλούν», τόνισε ο κ. Ψυλλάκης και αποχώρησε από την αίθουσα.
ΤΟ ΨΗΦΙΣΜΑ
Το ετήσιο τακτικό συνέδριο της ΤΕΔΚ εξέδωσε χθες το ακόλουθο ψήφισμα για τις επιμέρους διεκδικήσεις της.
ΘΕΣΜΙΚΑ
– Ολες οι μεταφερόμενες αρμοδιότητες από την Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση (π.χ. περιβάλλον, διαχείριση νερού, τουρισμός, επιχειρηματικότητα, νέες δομές υγεία εκπαίδευσης, αθλητισμός, πολιτισμός, γεωργία, κτηνοτροφία) να μεταφερθούν στον Α’ βαθμό για τους Δήμους-νησιά και όχι στην αιρετή περιφέρεια αφού δεν έχουν περιφερειακή εμβέλεια.
– Ακόμη για τις συνταγματικά κατοχυρωμένες κρατικές αρμοδιότητες πρέπει οι διαδικασίες να γίνονται από τους ΟΤΑ και οι κεντρικοί φορείς να έχουν την ευθύνη της τελικής έγκρισης (μέχρι την επόμενη συνταγματική αναθεώρηση).
– Ο ρόλος της αιρετής περιφέρειας να είναι προγραμματικός και επιτελικός και όχι διαχειριστικός.
– Οι αρμοδιότητες του Α’ βαθμού πρέπει να είναι αποκλειστικές, σαφείς και ολοκληρωμένες. Να κοστολογηθούν και να μεταφερθούν με τους ανάλογους πόρους.
– Να εξασφαλισθεί η χρηματοδότηση για την ελάχιστη στελέχωση και τα λειτουργικά έξοδα για κάθε ΟΤΑ νησιού και να γίνου πρότυποι Ο.Ε.Υ. προσαρμοσμένοι σε Δήμους νησιά (η προσέγγιση του κόστους για τις στοιχειώδεις βασικές υπηρεσίες για την κάλυψη των αναγκών της τοπικής κοινωνίας είναι περίπου στο 1.500.000¤). Στο βασικό αυτό κόστος πρέπει να προστεθεί ποσό περίπου 1.000.000¤ για τις πρόσθετες αρμοδιότητες συγκοινωνίας, πρωτοβάθμιας υγείας, πολιτικής προστασίας, διαχείρισης υδάτων.
– Να προβλεφθούν κίνητρα για την προσέλκυση επιστημονικού δυναμικού και η υποχρεωτική παραμονή για τουλάχιστον 10 χρόνια στον ΟΤΑ.
– Εφαρμογή συστημάτων διαχείρισης ποιότητας προσαρμοσμένων στις πραγματικές ανάγκες.
– Στην διεκπεραίωση των υποθέσεων των ΟΤΑ που εξαρτώνται από το κράτος να χρησιμοποιείται διαδικτυακό πληροφοριακό σύστημα όπου θα καταχωρούνται τα αιτήματα και θα τεκμηριώνεται η πορεία της εξέλιξής τους.
– Να υπάρχουν Γενικοί Γραμματείες σε όλους τους Δήμους ανεξαρτήτως μεγέθους.
– Συμβολή Δήμου στην δημιουργία, επιχειρηματικού κλίματος με την ανάληψη πρωτοβουλιών και αρμοδιοτήτων για την προώθηση και στήριξη δραστηριοτήτων.
– Μία Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση σε όλο το Αιγαίο, η οποία θα είναι και η μοναδική νησιώτικη περιφέρεια της Ευρώπης με προνομιακή για αυτό το λόγο θέση που πηγάζει ήδη από την συνθήκη του Αμστερνταμ.
– Διεκδικούμε για κοινωνικούς, οικονομικούς,αναπτυξιακούς, πληθυσμιακούς, ιστορικούς, πολιτιστικούς και εθνικούς λόγους η έδρα της Περιφέρειας Αιγαίου να είναι η Ρόδος.
– Παράλληλα για τους ίδιους πιο πάνω λόγους διεκδικούμε για τη Ρόδο την έδρα της Γενικής Διοίκησης που προβλέπεται από σχέδιο “ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ”.
– Οσες αρμοδιότητες δεν μπορούν να τις ασκήσουν οι μικροί ΟΤΑ μεμονωμένα λόγω υψηλού κόστους, να υπάρχει πρόβλεψη μεταφοράς τους υποχρεωτικά σε φορείς διαδημοτικής συνεργασίας με κατοχυρωμένη πρόσθετη κρατική χρηματοδότηση.
– Κατοχύρωση μεταφορικού ισοδύναμου στις θαλάσσιες μεταφορές ( ίδιο κόστος για ίση χιλιομετρική απόσταση όπως στην χερσαία χώρα).
– Εκπόνηση νέου Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ
– Διατήρηση κεκτημένων τοπικών εσόδων ΟΤΑ Δωδ/σου όπως Φόρος Εισοδήματος και ΔΗΦΟΔΩ, διατήρηση μειωμένων συντελεστών Φ.Π.Α.
– Επαναφορά του τέλους παρεπιδημούντων ή ισοδύναμη και δυναμική αντικατάστασή του.
– Καθορισμός νέων κριτηρίων κατανομής όλων των χρηματοδοτικών πόρων του κεντρικού κράτους (ΚΑΠ, ΣΑΤΑ, κ.λπ.) όπου η σύνθεση των κριτηρίων θα ενισχύει την νησιωτική ιδιαιτερότητα όχι μόνο ως γεωγραφικής ιδιαιτερότητας αλλά και οικονομικής (εποχική οικονομία, υπερδιπλασιασμός του εξυπηρετούμενου πληθυσμού λόγω του τουρισμού).
– Διασφάλιση του Ειδικού προγράμματος Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου ύψους 250.000.000¤ (υλοποίηση ,με όρους “ΘΗΣΕΑ” και όχι ΕΣΠΑ).
– Στο κεφάλαιο της νησιωτικότητας να συμπεριληφθεί παράγραφος για τους ορεινούς-νησιωτικούς Δήμους με πρόβλεψη για αυξημένη χρηματοδότηση από ΚΑΠ και ΣΑΤΑ παρόμοια με αυτή των νησιών κάτω των 2.100 κατοίκων.
– Δημιουργία νέου αξιόπιστου φορέα διαχείρισης της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου με κύρια συμμετοχή της ΑΆ θμιας τοπικής αυτοδιοίκησης.
– Η χρηματοδότηση της Τ.Α. ΑΆ και ΒΆ βαθμού να διασυνδέεται ενισχυτικά με την προσπάθεια καταπολέμησης της φοροδιαφυγής από τις κοινωνίας του κάθε τόπου.
– Η χρηματοδότηση των νέων ισχυρών Δήμων να συναρτάται και από ποιητική αξιολόγηση στην λειτουργία τους (όπως: Σύστημα ολικής ποιότητας, Δείκτες βέλτιστης απόδοσης, Είσπραξης ιδίων πόρων κ.λπ.).
– Τα τέλη που αφορούν θέματα δόμησης, κατοικίας κ.λπ. να εκχωρηθούν στην Τοπική Αυτοδιοίκηση ΑΆ βαθμού (ΕΤΑΚ, Αυθαίρετα, πρόστιμα) υπέρ της ορθολογικής και γρήγορης πολεοδόμησης. Η δόμηση εκτός σχεδίου που αποτελεί μεγάλη πληγή στην οικιστική ανάπτυξη και αποδιοργάνωση των οικιστικών συνόλων να επιβάλει οικολογικό τέλος εισφοράς υπέρ των ΟΤΑ προκειμένου να καλυφθούν οι πρόσθετες αναγκαίες υποδομές (Δίκτυα, οδοποιία, κ.λπ).
– Ειδικά τέλη για δραστηριότητες όπως Α.Π.Ε., ρυπογόνα εργοστάσια κ.λ.π. να κατοχυρωθεί ότι θα διοχετεύονται για περιβαλλοντική προστασία στις χωρικές ενότητες όπου φιλοξενούνται.
– Ο φόρος Μεγάλης Ακίνητης Περιούσιας να εισπράττεται και να παραμένει στους αντίστοιχους ΟΤΑ.
– Ποσοστό 1,5% του Φόρου Εισοδήματος να δίδεται στους ΟΤΑ αποκλειστικά για προστασία φυσικού και δομημένου περιβάλλοντος.
– Ποσοστό 30% από το Φόρο καπνού να αποδίδεται στην Αυτοδιοίκηση για αναπτυξιακούς λόγους.
ΕΚΛΟΓΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
– Να ισχύσει η ποσόστωση συμμετοχής Δημοτικών συμβούλων από τους υφιστάμενους σημερινούς Δήμους στον νέο ισχυρό Δήμο. Κριτήριο να είναι το πληθυσμιακό μέγεθος.
– Να ισχύουν οι θεματικοί και χωρικοί αντιδήμαρχοι.
– Η εκλογή των δημοτικών συμβούλων να γίνεται από το σύνολο των ψηφοφόρων του νέου Δήμου.
– Οι τοπικοί και θεματικοί αντιδήμαρχοι να ορίζονται από τον δήμαρχο. (Διαφοροποίηση με πρόταση για εκλογή από το δημοτικό συμβούλιο).
– Στις έδρες των καταργούμενων ΟΤΑ να λειτουργεί ένα ολιγομελές τοπικό χωρικό συμβούλιο με πρόεδρο τον χωρικό αντιδήμαρχο ως θεσμοθετημένο όργανο εσωτερικής αποκέντρωσης με δυνατότητα εκτέλεσης έργων και δράσεων τοπικού χαρακτήρα και προϋπολογισμού.
– Συμφωνούμε με τα ψηφίσματα των Συνεδρίων της Αυτοδιοίκησης που τονίζουν την ανάγκη θεσμικής θωράκισης της καταστατικής θέσης των Αιρετών και απαιτούμε την κύρωση του σχετικού άρθρου του Ευρωπαϊκού Χάρτη της Τοπικής αυτονομίας από το Ελληνικό Κοινοβούλιο.
ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΑ-ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ
– Για μεταφερόμενες αρμοδιότητες του κράτους προς περιφερειακές αυτοδιοικήσεις και Δήμους να μεταφέρεται και το αντίστοιχο προσωπικό (με τους αναλογούντες πόρους).
– Κάθε μετάταξη προσωπικού να γίνεται με διαδικασία τύπου ΑΣΕΠ.
– Δυνατότητα μετατάξεων-αποσπάσεων προσωπικού από όλους τους φορείς του κράτους, περιφερειών, Δήμων προς όλους τους φορείες με αξιόπιστες και γρήγορες διαδικασίες. (υποχρεωτική παραμονή απαράβατα 10 ετών στους νεοπροσλαμβανομένους).
– Πιο γρήγορο σύστημα προσλήψεων ΑΣΕΠ.
– Συνεχής κατάρτιση και εκπαίδευση προσωπικού.
– Νέο σύστημα αξιολόγησης και προαγωγών.
– Δυνατότητα τοποθέτησης μετακλητών στελεχών με διαδικασίες οριοθετημένες που θα εντάσσονται όμως και στην λειτουργία Δομή των Δήμων (Δ/ντες υπηρεσιών κ.λπ.).
– Κατάργηση του άρθρου 5 & 6 του Π.Δ. όσον αφορά την 24μηνη απασχόληση στους ΟΤΑ. Οχι στην συνεχή δημιουργία νέων γενιών συμβασιούχων.