Εντονη αντίδραση των ορκωτών λογιστών

Την έντονη αντίδραση της εταιρείας ορκωτών λογιστών Grant Thomton και του επικεφαλής του ελέγχου που διενεργήθηκε στην “Ρόδον ΑΕ” Δρ. Δημήτρη Ντζανάτου, προκάλεσαν τα όσα ειπώθηκαν από ορισμένους συμβούλους της μειοψηφίας (κυρίως από τον κ. Γ. Γιαννόπουλο), στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Ρόδου την 22 Ιανουαρίου 2010.
Φανερά έκπληκτος ο Δρ. Δημ. Ντζανάτος απέστειλε προς τον δήμαρχο Ροδίων κ.κ. Χατζή Χατζηευθυμίου και κοινοποίησε στο δημοτικό συμβούλιο, την ακόλουθη επιστολή:
Θέμα: Συζήτηση για την “Εκθεση ευρημάτων” στη Ρόδων ΑΕ στην έκτακτη συνεδρίαση του Δ.Σ. της 22.01.2010.
κ. Δήμαρχε,
Λάβαμε το απόσπασμα του πρακτικού του Δημοτικού Συμβουλίου της 22.01.2010 και το μελετήσαμε. Εκφράζουμε τη λύπη μας γιατί δεν μας καλέσατε να παραβρεθούμε, ώστε να μπορέσουμε να εξηγήσουμε ορισμένα αυτονόητα για μας πράγματα, αλλά που είναι φυσικό να μη τα γνωρίζουν τα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου. Επειδή δεν κληθήκαμε στη συνεδρίαση, εκφράστηκαν σε ό,τι αφορά την τεχνική πλευρά του θέματος, από ορισμένα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου, ανακριβή στοιχεία, ορισμένα από τα οποία μας θίγουν σαν εταιρεία, αλλά και εμένα προσωπικά σαν επιστήμονα. Θα αντιπαρέλθω αυτά τα γεγονότα, παρότι κατά τη γνώμη μου το γεγονός της εκλογικής νομιμοποίησης των δημοτικών αρχόντων, σε ένα περιβάλλον με υψηλό πολιτικό πολιτισμό, δεν επιτρέπει να καταφέρονται με μειωτικό τρόπο σε πρόσωπα και μάλιστα συνεργάτες τους, που δεν παρίστανται. Ετσι είμαι υποχρεωμένος να διατυπώσω γραπτά, ζητήματα που θα μπορούσα να επεξηγήσω προφορικά με πολύ πιο αναλυτικό τρόπο.
Το 2008 ψηφίστηκε ένας νέος Νόμος για τη λειτουργία των Ορκωτών Ελεγκτών (Ν. 3693/08). Μεταξύ άλλων επιβάλλει την εφαρμογή των Διεθνών Ελεγκτικών Προτύπων, τα οποία καταρχήν είχαν νομοθετηθεί και το 2004. Τα Διεθνή Ελεγκτικά Πρότυπα είναι ένα πλήρες πλαίσιο άσκησης του έργου των Ορκωτών Ελεγκτών. Σας στέλνω ένα αντίτυπο του βιβλίου μου που αναλύει το περιεχόμενό τους, ώστε όποιος επιθυμεί να γνωρίσει και να κατανοήσει πως πρέπει να λειτουργούν οι ορκωτοί ελεγκτές, να το μελετήσει.
Οι Ορκωτοί Ελεγκτές ενεργούν κατ’ εντολή κάποιου εντολέα, αλλά πάντα με την προϋπόθεση ότι έχουν εξετάσει το αντικείμενο της εντολής και έχουν υπογράψει από κοινού αναλυτική σύμβαση για το τι ακριβώς θα κάνουν. Κατά συνέπεια μία γενική εντολή για “Διαχειριστικό Ελεγχο”, δεν αποτελεί τη βάση για την εκτέλεση έργου από τους Ορκωτούς Ελεγκτές, πρέπει να περιγραφεί ο σκοπός του έργου, ποιες ακριβώς διαδικασίες θα εκτελεστούν και ποια είναι τα απαραίτητα δεδομένα.
Υπάρχουν τέσσερις μεγάλες κατηγορίες εργασιών που μπορούν να αναλάβουν οι Ορκωτοί Ελεγκτές.
1. Η μία αφορά τον “Τακτικό Ελεγχο” και τι ακριβώς πρέπει να γίνει, προσδιορίζεται από 31 διαφορετικά πρότυπα. Σε αυτές τις περιπτώσεις η Εκθεση Ελέγχου διατυπώνεται με “Θετική Εκφραση” (…κατά τη γνώμη μας, οι ανωτέρω Οικονομικές Καταστάσεις παρουσιάζουν…).
2. Η δεύτερη αφορά “Επισκοπήσεις Οικονομικών Καταστάσεων”, που είναι πολύ πιο σύντομοι έλεγχοι και η “Εκθεση Ελέγχου” διατυπώνεται αρνητικά (…δεν έχει περιέλθει στην αντίληψή μας οτιδήποτε που θα μας οδηγούσε στο συμπέρασμα ότι η συνημμένη ενδιάμεση οικονομική πληροφόρηση δεν έχει καταρτισθεί…).
3. Η Τρίτη κατηγορία αφορά ελέγχους που δεν αφορούν τις οικονομικές καταστάσεις και καλύπτονται από το πρότυπο 3000.
4. Η τέταρτη αφορά τις “Προσυμφωνημένες Διαδικασίες” του προτύπου 4400, με βάση το οποίο έγινε η συγκεκριμένη εργασία.
Το εάν θα εφαρμοσθεί το πρότυπο 3000 ή το πρότυπο 4400, εξαρτάται από το ποιος είναι ο “Εντολέας” και ποιος παραδίδει τα στοιχεία στην ομάδα ελέγχου. Αν ο εντολέας είναι ο ίδιος που παραδίδει τα στοιχεία και επομένως είναι και ο χρήστης του πορίσματος, τότε εφαρμόζεται το πρότυπο 4400. Αυτό σημαίνει ότι μαζί του συμφωνούμε τι ακριβώς θα κάνουμε, αυτός μας παρέχει τις πληροφορίες και σε αυτόν παραδίδουμε το πόρισμά μας. Αυτό έγινε στη συγκεκριμένη περίπτωση. Υπογράψαμε σύμβαση με τη “Ρόδων ΑΕ”, λάβαμε τις πληροφορίες από τη Διοίκησή της και παραδώσαμε το πόρισμά μας σε αυτήν. Επομένως το έργο που εκτελέσαμε είναι αναμφίβολα “προσυμφωνημένες διαδικασίες” του προτύπου 4400. Αν για το ίδιο ακριβώς περιεχόμενο και τις ίδιες διαδικασίες υπογράφαμε σύμβαση με το Δήμο Ροδίων και παραδίδαμε σε αυτόν το πόρισμα, τότε θα ήταν “Ειδικός Ελεγχος” με βάση το πρότυπο 3000. Εφόσον όλα τα άλλα δεδομένα ήταν τα ίδια, εκτός από φραστικές μεταβολές, η ουσία του πορίσματος θα ήταν η ίδια.
Οι Ορκωτοί Ελεγκτές πρέπει στο έργο τους να είναι “απροκατάληπτοι”. Δεν είναι δικαστές ή εισαγγελείς και δεν λαμβάνουν ένορκες καταθέσεις. Εξετάζουν έγγραφα κυρίως πάντα σε σχέση με την υφιστάμενη νομοθεσία και τους κανονισμούς λειτουργίας του οργανισμού που ερευνούν. Οτιδήποτε θα εκφράσουν στο πόρισμά τους πρέπει να τεκμηριώνεται αναμφισβήτητα. Επομένως ποτέ δεν βασίζονται σε φήμες ή υποψίες. Σε κάθε έρευνά τους πρέπει να προσδιορίζουν τι είναι σημαντικό και τι είναι ασήμαντο. Δεν είναι η δουλειά τους να αποκαλύπτουν απάτες, αλλά είναι υποχρεωμένοι κάθε φορά που θα εντοπίσουν απάτη να απευθυνθούν εκεί που η εσωτερική νομοθεσία και τα ελεγκτικά πρότυπα ορίζουν. Κατά συνέπεια για τους χρήστες των υπηρεσιών των Ορκωτών Ελεγκτών, είναι απαραίτητο να γνωρίζουν τι να αναμένουν από αυτούς. Για το λόγο αυτό κάθε εργασία τους πρέπει να καλύπτεται από αναλυτική σύμβαση ώστε να είναι σαφές στον εντολέα τι είναι αυτό που πρέπει να αναμένει. Σε κάθε περίπτωση, η ομάδα ελεγκτών για το συγκεκριμένο έργο, δεν είχε καμία προηγούμενη σχέση με την εταιρεία, το δήμο ή οποιοδήποτε από τα πρόσωπα που τους διοικούν.
Παρ’ ότι αποτελεί δικαίωμα ενός συλλογικού οργάνου και των μελών του, να επικεντρώνονται στα σημεία ενός πορίσματος που αυτοί θεωρούν σημαντικά, θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι από το πρακτικό δεν εντοπίσαμε καμία τοποθέτηση σε ορισμένες προτάσεις που κάναμε για τη βελτίωση της λειτουργίας της “Ρόδων ΑΕ” από εδώ και στο εξής, αφού κατά την άποψή μας, η κύρια αιτία των προβλημάτων που προέκυψαν, οφείλονται σε αδυναμίες του λογιστικού και διαχειριστικού πλαισίου λειτουργίας της, που όπως φαίνεται συνεχίζουν να υπάρχουν. Γιατί η ενασχόληση με τα προβλήματα και τις αδυναμίες του παρελθόντος μίας οικονομικής μονάδας, στο βαθμό που υπέρτατος σκοπός είναι η βιωσιμότητα και η ορθή λειτουργία της μονάδας, πρέπει να αποτελούν την αφετηρία για τη διαμόρφωση καλύτερων συνθηκών για το μέλλον.
Παρά την πικρία μας για τους χαρακτηρισμούς που εκφράστηκαν στο Δημοτικό Συμβούλιο, είμαστε υποχρεωμένοι να σας ευχαριστήσουμε, επειδή τελικά αυτό εκδήλωσε την πρόθεση να συνεχιστεί ο έλεγχος από την Εταιρεία μας. Παρ’ όλα αυτά, όπως προαναφέρθηκε, για να διενεργηθεί πρόσθετος έλεγχος θα πρέπει να προσδιοριστεί με σαφήνεια, αυτή τη φορά εκ μέρους του Δημοτικού Συμβουλίου, ποιοι είναι οι σκοποί του. Σημειώνουμε ότι δεν αποτελεί σκοπό “η διενέργεια διαχειριστικού ελέγχου”, όπου ο καθένας μπορεί ν α νομίζει κάτι διαφορετικό για το περιεχόμενο αυτού του ελέγχου. Θα πρέπει να προσδιοριστούν επακριβώς οι διαδικασίες που θα διενεργηθούν. Εφόσον και από την πλευρά μας κρίνουμε ότι μπορούμε να εκτελέσουμε αυτές τις διαδικασίες και αφού προσδιοριστεί το κόστος κάθε διαδικασίας, ευχαρίστως να αναλάβουμε ένα τέτοιο έργο. Για να αποφευχθούν προβλήματα σαν και αυτά που παρουσιάστηκαν στο συγκεκριμένο έργο, πάντα με την προϋπόθεση ότι η ανάθεση θα γίνει από το Δήμο, η σύμβαση για την εκτέλεση του ελέγχου προτείνουμε να εγκριθεί από το Δημοτικό Συμβούλιο, αφού προηγούμενα επεξηγηθεί από εμάς ποιες είναι οι διαδικασίες που θα εκτελεστούν και τι πρέπει να αναμένουν. Αν το Δημοτικό Συμβούλιο κρίνει ότι με τις διαδικασίες που ορίζονται δεν πρόκειται να προκύψουν αυτά που αναμένει, μπορεί απλά να μην εγκρίνει τη σύμβαση.
Με εκτίμηση,
Δρ. Δημήτριος Ντζανάτος
Ορκωτός Ελεγκτής Λογιστής