Γνωμοδότηση – “βόμβα” για άδειες σε πολυκαταστήματα

Γνωμοδότηση “βόμβα” του Προϊσταμένου του Τμήματος ΠΕΧΩ Δωδεκανήσου κ Ν. Φαρμακίδη θέτει προ των ευθυνών τους, ποινικών και πειθαρχικών, υπαλλήλους της Διεύθυνσης Πολεοδομίας, Χωροταξίας και Περιβάλλοντος της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Δωδεκανήσου που ενεπλάκησαν στις διαδικασίες έκδοσης οικοδομικών αδειών σε πολυκαταστήματα στη νήσο Ρόδο αγνοώντας προκλητικά αποφάσεις διοικητικών δικαστηρίων!
Η γνωμοδότηση του ΠΕΧΩ έρχεται μάλιστα να επιβεβαιώσει εμμέσως πλην σαφώς τις εύλογες διαμαρτυρίες τριών κατοίκων της Ιαλυσού που υποστηρίζουν ότι παραβαίνεται συστηματικά ο νόμος προκειμένου να εξασφαλιστούν οικοδομικές άδειες για την κατασκευή υπεραγορών στο νησί της Ρόδου!
Όπως έγραψε η “δ” οι τρεις κάτοικοι του νησιού έχουν ζητήσει την παρέμβαση του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, του Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Ρόδου, των Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης και του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής για τον ποινικό και πειθαρχικό κολασμό αρμοδίων της Διεύθυνσης Πολεοδομίας, Χωροταξίας και Περιβάλλοντος της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Δωδεκανήσου. Ο Εισαγγελέας Πλημμελειοδικών Ρόδου έχει ήδη παραγγείλει τη διενέργεια επείγουσας ποινικής προκαταρκτικής εξέτασης ενώ με τη γνωμοδότηση του το Τμήμα ΠΕΧΩ καθιστά σαφές ότι οι οικοδομικές άδειες που έχουν εκδοθεί τυγχάνουν παράνομες.
Η έρευνα που διενεργείται και στηρίζεται στην ως άνω καταγγελία αφορά τις οικοδομικές άδειες που εκδόθηκαν για τη λειτουργία πολυκαταστήματος της εταιρείας «ΚΑΡΦΟΥΡ ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΣ Α.Ε.» στην λεωφόρο Ηρακλειδών, της εταιρείας «ΛΙΝΤΛ ΕΛΛΑΣ Ο.Ε.» στην ίδια περιοχή αλλά και της εταιρείας «ΣΠΑΝΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Α.Ε.» στ’ Αφάντου.
Οι καταγγέλλοντες υποστηρίζουν μεταξύ άλλων ότι…
“είναι φανερό ότι κάτι δεν λειτουργεί σωστά και σύμφωνα με τις οικείες διατάξεις, αναφορικά με την χορήγηση των παραπάνω αδειών, αφού όλως ανεξαιρέτως είτε αναστέλλεται η ισχύς τους, είτε ακυρώνονται από τα αρμόδια δικαστήρια, στα οποία προσέφυγαν πολίτες, οι οποίοι είχαν έννομο συμφέρον. Αν δε δεν είχαν προσφύγει οι ενδιαφερόμενοι πολίτες κατά των παραπάνω οικοδομικών αδειών, είναι επίσης φανερό ότι θα είχαν, εδώ και πολύ καιρό ολοκληρωθεί και θα λειτουργούσαν μεγάλα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, εν τοις πράγμασι υπεραγορές τροφίμων, σε περιοχές, όπου απαγορεύεται ρητά από το νόμο η λειτουργία τους. Δηλαδή με άλλα λόγια , αφέθηκε η ερμηνεία και εφαρμογή της νομιμότητος όσον αφορά την τήρηση των στοιχειωδών πολεοδομικών κανόνων στην προσφυγή κάποιων τρίτων στην Δικαιοσύνη, προκειμένου να εφαρμοσθεί ο νόμος από τις αρμόδιες αρχές”.
Εν πάση περιπτώσει ο κ Ν. Φαρμακίδης γνωμοδότησε για το ζήτημα που έχει ανακύψει ως εξής:
“-Η εξειδίκευση του καθορισμού των χρήσεων γης στηρίζεται στις διατάξεις του άρθρου 3 του Π.Δ.23-2-87 (ΦΕΚ 166/Δ/6-3-87) (γενική κατοικία).
-Οι ειδικές χρήσεις των κτιρίων πρέπει να εξετάζονται με βάση τις κατηγορίες χρήσεων του Κτιριοδομικού Κανονισμού (Αποφ.3046/304/89(ΦΕΚ 59/Δ/3-2-89).
-Σύμφωνα με το Π.Δ./8-8-1995 (ΦΕΚ 655/4-9-1995), που αφορά στην «Αναθεώρηση του ρυμοτομικού σχεδίου του Δήμου Ιαλυσού νήσου Ρόδου (Ν.Δωδ/σου) και τον καθορισμό χρήσεων γης και περιορισμών δόμησης των οικοπέδων αυτού» και ειδικότερα στο άρθρο 6, όπου όμως εκ παραδρομής έχει ενταχθεί λήμμα του άρθρου 3, αναφέρεται ότι: «Ειδικά στα οικόπεδα που έχουν πρόσωπο επί των δύο βασικών αξόνων κυκλοφορίας επιτρέπεται η χρήση γενικής κατοικίας, όπως προσδιορίζεται από το άρθρο3 του Π.Δ.23-2-87 (ΦΕΚ 166/Δ/6-3-87) …».
Το Εγγρ-17978/18-5-06 του ΥΠΕΧΩΔΕ παρ. 4 αναφέρει ότι: Σε περιοχές με χρήση Γενικής Κατοικίας (Αρθ-3 του ΠΔ/23-2-87 (ΦΕΚ-166/Δ/87) επιτρέπεται η λειτουργία καταστημάτων τροφίμων του Αρθ-43 της Υγ_Δξις-8577/8-9-83 (ΦΕΚ-528/Β/83) Υγειονομικής διάταξης, παρ.1. («Στην κατηγορία των καταστημάτων του παρόντος άρθρου ανήκουν τα παντοπωλεία, οπωρολαχανοπωλεία, κρεοπωλεία, ιχθυοπωλεία, πτηνοπωλεία – αυγοπωλεία, καφεκοπτεία πρατήρια γάλακτος και ειδών ζαχαροπλαστικής, αμιγή πρατήρια ειδών ζαχαροπλαστείου, αμιγή γαλακτοπωλεία, πρατήρια άρτου, καταστήματα πωλήσεως κατεψυγμένων προϊόντων, καταστήματα πωλήσεως εμφιαλωμένων οινοπνευματωδών και μη ποτών (κάβες), καταστήματα πωλήσεως ειδών αλλαντοποιϊας και τυροκομίας, πρατήρια ελαίου και μαγειρικών λιπών και κάθε άλλο παρόμοιο με τα ανωτέρω κατάστημα»), ή άλλα εμπορικά καταστήματα. Τα πολυκαταστήματα, οι υπεραγορές και τα εμπορικά κέντρα επιτρέπονται στις περιοχές με χρήση πολεοδομικού κέντρου του Αρθ-4 και του Αρθ-8 με χρήση τουρισμού -αναψυχής του από ΠΔ/23-2-87 (ΦΕΚ-166/Δ/87).
Τέλος πρέπει να σημειώσουμε ότι με αριθ. πρωτ.13058/24-3-08 έγγραφο της Δ/νσης Πολεοδομικού Σχεδιασμού καθορίζεται διάκριση μεταξύ υπεραγοράς και εμπορικού καταστήματος ως προς το εμβαδόν: «… κτίρια με αμιγή χρήση καταστημάτων (υπεραγορές), έχουν επιφάνεια μεγαλύτερη από 600 τ.μ.».
Από τα πιο πάνω συνάγεται ότι, η επιφάνεια των καταστημάτων τροφίμων δεν δύναται να είναι μεγαλύτερη των 600 τ.μ. και οι χρήσεις τους πρέπει να πληρούν τις διατάξεις της παραπάνω υγειονομικής διάταξης”.
Στο μεταξύ ενώπιον της επιτροπής του άρθρου 152 συζητήθηκε η προσφυγή της εταιρείας «ΛΙΝΤΛ ΕΛΛΑΣ Ο.Ε.» με την οποία στρέφεται κατά της παράληψης έκδοσης οριστικής απόφασης του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου επί προσφυγής της με την οποία ζητούσε την ακύρωση του υπ’ αρίθμ. 9/2009 πρακτικού της δημαρχιακής επιτροπής του δήμου Ιαλυσού με την οποία απορρίφθηκε το αίτημα της για χορήγηση προέγκρισης άδειας ίδρυσης και λειτουργίας καταστήματος τροφίμων στο δήμο.
Τονίζει συγκεκριμένα ότι για την έκδοση της προέγκρισης αδείας δεν απαιτείται η ύπαρξη οικοδομικής αδείας επισημαίνοντας ότι έχει υποβάλει την 23η Δεκεμβρίου 2008 αίτηση στη Διεύθυνση Πολεοδομίας της Νομαρχίας με την οποία αιτήθηκε την χορήγηση νέας οικοδομικής άδειας.
Τονίζει παραπέρα ότι η αιτούμενη οικοδομική άδεια δεν έχει ακόμη εκδοθεί εξαιτίας προφανών λόγων κωλυσιεργίας της διοίκησης.