Tο κόστος της γραφειοκρατίας στην Ελλάδα, σύμφωνα με μελέτη του ΟΟΣΑ, αγγίζει το 6,8% του ΑΕΠ, δηλαδή φθάνει στα 14 δισ. ευρώ (σ.σ. ο αντίστοιχος μέσος όρος στην Ευρώπη των «27» είναι 3,5%), ενώ η ετήσια επιβάρυνση στις Ελληνικές επιχειρήσεις κυμαίνεται στα 6 – 8 δισ. ευρώ.
Αυτή την «μαύρη τρύπα» θα επιχειρήσει να κλείσει η κυβέρνηση μέσα από πλέγμα δράσεων που στόχο έχουν την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας του δημοσίου και τη βελτίωση του επιχειρηματικού κλίματος.
Το πλέγμα των δράσεων αυτών, μέχρι να ξεπεραστούν δομικά προβλήματα, αγκυλώσεις και αντιδράσεις από τη δημόσια διοίκηση και φυσικά έως ότου ψηφιοποιηθεί το Δημόσιο, περιλαμβάνει ως ενδιάμεση λύση την έκδοση μιας έξυπνης κάρτας για τον πολίτη (Citizen’s Smart Card).
Όπως αναφέρεται στην επιστολή του υπουργού Οικονομικών Γιάνη Βαρουφάκη προς τον πρόεδρο του Eurogroup Γερούν Ντάισελμπλουμ, η κυβέρνηση σκοπεύει να εισάγει νομοθεσία που θα απαγορεύει τις υπηρεσίες του δημοσίου να ζητούν (από πολίτες και υπηρεσίες) έγγραφα που βεβαιώνουν πληροφορίες, τις οποίες το κράτος ήδη κατέχει (εντός της ίδιας ή κάποιας άλλης υπηρεσίας).
Βέβαια όπως παραδέχεται και ο υπουργός Οικονομικών στην επιστολή του το βασικό ζήτημα είναι ότι η συγκεκριμένη νομοθεσία μπορεί να ενεργοποιηθεί μόλις τα τμήματα/γραφεία του δημόσιου τομέα θα είναι πλήρως ψηφιοποιημένα. Και επειδή οι ελληνικές αρχές διαφωνούν, όπως υποστηρίζει ο κ. Βαρουφάκης στην επιστολή του, θα πρέπει πρώτα να νομοθετηθεί ότι οι δημόσιοι υπάλληλοι θα απαγορεύεται να ζητούν από πολίτες και επιχειρήσεις πληροφορίες που κάποια άλλα τμήματα διαθέτουν γιατί μόνο τότε θα υπάρξει επαρκές κίνητρο στον δημόσιο τομέα για ψηφιοποίηση.
Κατά τον υπουργό αν οι υπάλληλοι του δημόσιου τομέα δεν υποχρεωθούν να αναζητήσουν έγγραφα εκ μέρους πολιτών και επιχειρήσεων θα αντισταθούν στην ψηφιοποίηση δηλαδή στην εισαγωγή ηλεκτρονικών υπηρεσιών.
Όμως αν οι δημόσιοι υπάλληλοι υποχρεωθούν να βρουν τις απαραίτητες πληροφορίες ή τα πιστοποιητικά τότε θα απαιτήσουν από τους προϊσταμένους τους το δημόσιο να ψηφιοποιηθεί.
Μέχρι να γίνει αυτό, δηλαδή έως ότου όλες οι πληροφορίες είναι διαθέσιμες σε ψηφιοποιημένη μορφή, η Κυβέρνηση σχεδιάζει μια ενδιάμεση λύση.Την έκδοση μιας «έξυπνης» κάρτας, της Citizen’s Smart Card.
Η συγκεκριμένη κάρτα θα είναι σαν μια κανονική κάρτα (π.χ. πιστωτική) η οποία στο τσιπ που θα περιέχει θα είναι αποθηκευμένες πληροφορίες όπως έγγραφα που αφορούν σε πιστοποιητικά γέννησης, στοιχεία ταυτότητας, κ.α., αλλά όχι σε ιατρικά στοιχεία όπως επισημαίνεται στην επιστολή.
Για τις πληροφορίες που δεν θα είναι αποθηκευμένες στην κάρτα του πολίτη, το τμήμα στο οποίο ο πολίτης έχει καταθέσει αίτημα θα είναι υποχρεωμένο να αναζητήσει την απαραίτητη πληροφορία. Πως θα γίνει αυτό; Σύμφωνα με τον υπουργό ακόμη και μέσω μιας τηλεφωνικής γραμμής. Δηλαδή οι δημόσιοι υπάλληλοι θα ζητούν από το τηλέφωνο μια πληροφορία έχοντας ένα PIN (μυστικό κωδικό) για λόγους ασφαλείας.
Αυτό θα μπορεί να γίνει, όπου και όταν η τεχνολογία το επιτρέπει, και μέσω ηλεκτρονικών διευθύνσεων, όπου ένας δημόσιος υπάλληλος ζητά την πληροφορία/πιστοποιητικό από κάποιον άλλον. Και όχι μόνο αυτό. Για τα έγγραφα που δεν έχουν ψηφιοποιηθεί, η αίτηση του πολίτη ή του επιχειρηματία θα δώσει στον δημόσιο υπάλληλο τη δυνατότητα-ευθύνη να σκανάρει το έγγραφο πριν το στείλει στο αρμόδιο τμήμα, ώστε να κτιστεί η ηλεκτρονική βάση δεδομένων.
Σύμφωνα με τον υπουργό, το συγκεκριμένο πλέγμα δράσεων θα περιορίσει τις χαμένες ώρες για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, που τώρα σπαταλούν μέρες να συλλέγουν τα απαραίτητα έγγραφα από διάφορες υπηρεσίες του δημοσίου με σκοπό να τα προσκομίσουν σε άλλες δημόσιες υπηρεσίες.
Επιπλέον θα αποτελέσουν ένα νέο κίνητρο για ψηφιοποίηση με «καλή θέληση» για τον δημόσιο τομέα.
.euro2day.gr