- «Ακροβασίες» αιρετών
για την παράκαμψη
των περιορισμών
που θέτει το δημόσιο
λογιστικό
Ενα νέο μεγάλο κεφάλαιο στην εισαγγελική έρευνα των αποκαλούμενων και ως υποθέσεων «διαφθοράς» στο δημόσιο ανοίγει μετά την ολοκλήρωση του διαχειριστικού ελέγχου στην ΤΕΔΚ Δωδεκανήσου.
Πρόκειται για μια ακόμη υπόθεση που έρχεται να καταδείξει ότι οι «ακροβασίες» αιρετών για την αντιμετώπιση των περιορισμών, που θέτει στη λειτουργία της αυτοδιοίκησης, το δημόσιο λογιστικό, αποτελούν ρίσκο που μπορεί να τους φέρει αντιμέτωπους με σοβαρές κατηγορίες.
Η δικαιοσύνη, θα πρέπει γι ακόμη μια φορά να ζυγίσει, αν και κατά πόσον ενέργειες που έγιναν είχαν σκοπό την εξυπηρέτηση του πολίτη και αν οι προθέσεις ήσαν αγαθές ή αν δημόσιο χρήμα χρησιμοποιήθηκε για την δημιουργία εκλογικής πελατείας και όχι μόνο.
Σύμφωνα με τις πρώτες ενδείξεις από το περιεχόμενο της πραγματογνωμοσύνης που διενήργησε ορκωτή λογίστρια της εταιρείας «Ελεγκτικός Κύκλος ΕΠΕ», που ήλεγξε το σύνολο των εσόδων και των εξόδων της πενταετίας 2007 – 2011 και επικεντρώθηκε στις επιχορηγήσεις διαδημοτικών δράσεων μέσω του φόρου εισοδήματος και του δημοτικού φόρου, θα πρέπει να αναμένεται αρμοδίως από την Εισαγγελία Πλημμελειοδικών Ρόδου η συσχέτιση και συνεκτίμηση των στοιχείων που προέκυψαν από δύο ποινικές προκαταρκτικές εξετάσεις.
Και οι δύο αφορούν στη διαχείριση πόρων προερχόμενων από τον ΔΗΦΟΔΩ και τον Φόρο Εισοδήματος για τη χρηματοδότηση διαδημοτικών δράσεων από την ΤΕΔΚ Δωδεκανήσου, συμπεριλαμβανομένων και ρουσφετολογικών παράνομων προσλήψεων στην ΕΤΑΙΠΡΟΦΥΚΑ
Στην πρώτη δικογραφία, όπως έγραψε η «δημοκρατική», εξετάστηκαν οι εμπλεκόμενοι στη χρηματοδότηση της ΤΕΔΚ Δωδεκανήσου από το φόρο εισοδήματος αλλά και στην αποπληρωμή παράνομων προσλήψεων προσωπικού στην ΕΤΑΙΠΡΟΦΥΚΑ.
Εχει ήδη διαπιστωθεί ότι ο πρώην Δήµος Αταβύρου, που δεν υπαγόταν στον έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, χρησιµοποιήθηκε από την ΤΕΔΚ Δωδεκανήσου, για να επιτευχθεί η παράτυπη χρηµατοδότησή της από τον φόρο εισοδήµατος. Η ΤΕΔΚ Δωδεκανήσου κατόρθωσε να εντάξει στο δυναµικό της ΕΤΑΙΠΡΟΦΥΚΑ 225 εργαζοµένους όταν για την πλήρη στελέχωση των πυροφυλακίων της απαιτούντο µόλις 108 άτοµα ενώ για τις διοικητικές της υπηρεσίες αρκούσαν λιγότεροι από 10.
Σύµφωνα µε τις επίσηµες καταστάσεις µισθοδοσίας της εταιρείας το προσωπικό της από 148 άτοµα την 30η Ιουνίου 2010 έφτασε σταδιακά στα 225, την 30η Σεπτεµβρίου 2010.
Στη δεύτερη προκαταρκτική έρευνα που έχει άμεση συνάφεια με το πρώτο θέμα κατέθεσαν 13 µέλη του διοικητικού συµβουλίου της Τοπικής Ένωσης Δήµων και Κοινοτήτων Δωδεκανήσου μετά από ανώνυµη καταγγελία µε την οποία υποστηρίζεται ότι η επιχορήγηση διαδηµοτικών δράσεων από τον ΔΗΦΟΔΩ τυγχάνει παράνοµη.
Στην ανώνυµη καταγγελία ουσιαστικά επαναλαµβάνονται οι θέσεις που έχουν εκφράσει επί του θέµατος τόσο ο Ορκωτός Λογιστής κ. Γ. Μανώλαρος όσο και αρµόδιοι των Οικονοµικών Υπηρεσιών του πρώην Δήµου Ροδίων αναφορικά µε την απόδοση ποσοστού από τον ΔΗΦΟΔΩ στην ΤΕΔΚ Δωδεκανήσου.
Στην πραγματογνωμοσύνη, όπως αποκαλύπτει σήμερα η «δημοκρατική», αναφέρονται συμπερασματικά τα εξής:
-Ως προς τα έσοδα της ΤΕΔΚ Δωδεκανήσου
«Η Τ.Ε.Δ.Κ.Δ., κατά την ελεγχόμενη περίοδο, έχει λάβει έσοδα από κατανομές του Φόρου Εισοδήματος (€ 4.144.000,00) και του ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ. (€ 7.678.508,65), οι οποίες δεν προκύπτουν από σαφή διάταξη νόμου, αλλά μετά από αποφάσεις της γενικής συνέλευσης της Τ.Ε.Δ.Κ.Δ.. Η απόδοση του προϊόντος των ανωτέρω κατανομών έως την χρήση 2009 εγκρίνονται από την Υπηρεσία του Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ενώ για τις χρήσεις 2009 – 2010 με άμεσο ή έμμεσο τρόπο δεν υποβάλλονται τα κονδύλια σε προληπτικό έλεγχο, τα οποία ανέρχονται στο συνολικό ύψος των € 6.876.680,93. Τα ανωτέρω κονδύλια αποδίδονται σχεδόν στο σύνολό τους σε συνδέσμους και σε αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία, των οποίων η περαιτέρω διάθεση δεν αποτελεί αντικείμενο της παρούσης πραγματογνωμοσύνης.
Σημαντικός αριθμός ενταλμάτων του Δήμου Ροδίων, τα οποία ζητήθηκαν, δεν εντοπίσθηκαν στο αρχείο του Δήμου και δε μας παραδόθηκαν. Περαιτέρω αναφέρεται ότι ένταλμα που μας παραδόθηκε τον Δεκέμβριο του 2014, τον Φεβρουάριο του 2015 δηλώθηκε από τις Υπηρεσίες του Δήμου ότι δεν ανευρέθηκε εκ νέου. Δεν μπορούν να διαπιστωθούν οι αιτίες της ανωτέρω καταστάσεως, αλλά προξενούν σημαντικές αμφιβολίες.
Βάσει των στοιχείων που λάβαμε εμφανίζεται να αποστέλλεται ένταλμα ποσού € 875.000,00 για έλεγχο κατά προτεραιότητα στην Υπηρεσία Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, το οποίο όμως, όπως επιβεβαιώθηκε από τη σχετική Υπηρεσία, δεν εισήλθε ποτέ για έλεγχο.
Υφίσταται κατά τη χρήση 2009 κατανομή από Φόρο Εισοδήματος υπερβάλλοντος ποσού €370.000,00 σε σχέση με τα αποφασισθέντα από γενική συνέλευση της Τ.Ε.Δ.Κ.Δ., μετά από σχετική απόφαση του Δ.Σ. και εισήγηση προς την Περιφέρεια.
Το ποσοστό παρακράτησης υπέρ της Τ.Ε.Δ.Κ.Δ, βάσει των τριμηνιαίων εκκαθαρίσεων είναι μεγαλύτερο του 10% των αντίστοιχων εσόδων του ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ., ποσοστό που έχει προσδιορισθεί βάσει αποφάσεως του τακτικού συνεδρίου της Τ.Ε.Δ.Κ.Δ. στην Κύπρο, επικυρώθηκε με την υπ’ αριθμ. 31/8-5-1998 απόφαση του δ.σ. της Τ.Ε.Δ.Κ.Δ. και επικαιροποιήθηκε με την απόφαση 89/14-6-2009 του ίδιου οργάνου.
Υφίστανται ειδικές επιχορηγήσεις, στις σχετικές αποφάσεις των οποίων περιλαμβάνονται ειδικοί όροι, οι οποίοι δεν είμαστε σε θέση να επιβεβαιώσουμε εάν απολογιστικά τηρήθηκαν».
-Ως προς τα έξοδα της ΤΕΔΚ Δωδεκανήσου
«Οι κύριες δαπάνες αφορούν φορείς άμεσα ελεγχόμενους από την Τ.Ε.Δ.Κ.Δ. μέσω των διοικητικών τους συμβουλίων, για τους οποίους δε δύναται να επιβεβαιωθεί στο πλαίσιο της παρούσας πραγματογνωμοσύνης η χρήση των κονδυλίων για τους σκοπούς τους οποίους δίδονται, γιατί θα πρέπει να εξετασθούν τα οικονομικά στοιχεία των αντίστοιχων φορέων, όπως του ΠΡΟΤΟΥΡ, της ΕΤΑΙ.ΠΡΟ.ΦΥ.ΚΑ, του ΡΟΑΝ κλπ. Το συνολικό ποσό της ανωτέρω δαπάνης ανέρχεται για την ελεγχόμενη περίοδο σε € 15.181.858,46. Η Τ.Ε.Δ.Κ.Δ. δε λαμβάνει απολογιστικά στοιχεία για τα ανωτέρω ποσά που αποδίδει, βάσει της επισκόπησης του συνόλου των αποφάσεων του δ.σ.
Ο ΠΡΟΤΟΥΡ και ο ΡΟΑΝ αποτελούν Σωματεία, ενώ η ΕΤΑΙ.ΠΡΟ.ΦΥ.ΚΑ. αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία, συσταθείσες όλες το 2003, στις οποίες η Τ.Ε.Δ.Κ.Δ. ασκεί άμεσα ή έμμεσα διοίκηση. Βάσει των αποφάσεων υφίσταται αδυναμία απόδοσης ποσών προς την ΕΤΑΙ.ΠΡΟ.ΦΥ.ΚΑ. λόγω της αλλαγής του νομικού πλαισίου και αποφασίζεται η ίδρυση νέας εταιρείας, η οποία δεν πραγματοποιήθηκε κατά το ελεγχόμενο διάστημα. Σε κάθε περίπτωση κανένας από τους ανωτέρω τύπους οντοτήτων δεν περιλαμβάνεται στους επιτρεπτούς βάσει του άρθρου 69 του Ν. 1416/1984, ο οποίος είναι περιοριστικά ανώνυμης εταιρείας, ενώ αποτελεί αντικείμενο δικονομικού ελέγχου η δυνατότητα συμμετοχής της Τ.Ε.Δ.Κ.Δ., άμεσα ή έμμεσα, σε αυτές.
Στα καταστατικά των ανωτέρω δύο σωματείων ορίζεται ότι ο προϋπολογισμός τους θα καλύπτεται από συνολικά το 13% των εσόδων του ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ. του νησιού (ΠΡΟΤΟΥΡ 10% και ΡΟΑΝ 3%), το οποίο είναι οξύμωρο, δεδομένου ότι οι αποφάσεις των γ.σ. και του δ.σ. ορίζουν 10% των εισπράξεων να αποδίδεται στην Τ.Ε.Δ.Κ.Δ., εκτός εάν αποδιδόταν στα ανωτέρω σωματεία η διαφορά, απ’ ευθείας από τους Ο.Τ.Α., το οποίο θεωρείται απίθανο.
Βάσει του καταστατικού της ΕΤΑΙ.ΠΡΟ.ΦΥ.ΚΑ., οι εισφορές καθορίζονται με απόφαση του δ.σ. της, αλλά με την παρ.ΐβ του άρθρου 267 του Ν.3463/2006 (Δ.Κ.Κ.), η Τ.Ε.Δ.Κ.Δ. θα έπρεπε να είναι υπεύθυνη έως του ύψους της συμμετοχής της, ήτοι του 49%, όμως κάλυπτε εξ’ αρχής σχεδόν το 100% των λειτουργικών δαπανών, και με απόφαση του δ.σ. το 2007 εγκρίθηκε η σχετική απόδοση, το οποίο αποτελεί αντικείμενο δικονομικού ελέγχου περί της νομιμότητας της αποφάσεως.
Στις ανωτέρω σχετικές αποφάσεις του δ.σ. περιλαμβάνονται και αιτίες επιχορήγησης ξένες από τον καταστατικό σκοπό των ανωτέρω φορέων.
Χρησιμοποιείται το “Ένταλμα Προπληρωμής” ως τρόπος απόδοσης “Πάγιας Προκαταβολής”, με αποτέλεσμα να μην εμφανίζονται ορθά δαπάνες στον απολογισμό. Επίσης διαπιστώνονται σημαντικές καθυστερήσεις απόδοσης λογαριασμού, καθώς και υπολοίπων κατά το κλείσιμο της εκάστοτε χρήσης τα οποία δεν περιλαμβάνονται στα χρηματικά διαθέσιμα.
Δεν υπήρχε κανένας συγκεκριμένος τρόπος παρακολούθησης από τις υπηρεσίες των παραστάσεων των μελών του δ.σ. και των υπόλοιπων οργάνων, και παρεπόμενα προσδιορισμού και ελέγχου των αποδιδόμενων ποσών κατά το ελεγχόμενο διάστημα.
Δεν προκύπτει από τα στοιχεία που λάβαμε η ύπαρξη αναλυτικών προϋπολογισμών για δράσεις, όπως η διοργάνωση ενός συνεδρίου. Αποφασίζεται αρχικά η πραγματοποίηση της εκάστοτε δράσης / ενέργειας, και σε ορισμένες περιπτώσεις ψηφίζεται και ένα ενδεικτικό συνολικό ποσό, και εγκρίνονται απολογιστικά οι δαπάνες που πραγματοποιήθηκαν χωρίς να συνδέονται μεταξύ τους, ενώ δεν υπάρχει συνολικός απολογισμός της εκάστοτε δράσης με συγκέντρωση ομοειδών δαπανών, όπως ενοικίασης χώρων, μεταφοράς, διαμονής, σίτισης, κλπ για την εκάστοτε δράση. Έτσι συσχέτιση έγκρισης και απολογιστικής δαπάνης δεν δύναται να πραγματοποιηθεί.
Στα εντάλματα επισυνάπτονται ιδιωτικά συμφωνητικά και βεβαιώσεις εκτέλεσης εργασιών, τα οποία συνήθως δε φέρουν ημερομηνία, και ουσιαστικά καταγράφεται η απολογιστική δαπάνη. Η σύνταξη αυτή των εγγράφων είναι απαραίτητη προκειμένου να θεωρείται πλήρες το ένταλμα πληρωμής και να δύναται να εξοφληθεί από το Γ.Π.&Δ., το οποίο εκτελεί χρέη ταμειακής υπηρεσίας για την Τ.Ε.Δ.Κ.Δ.. Η συγκεκριμένη πρακτική είναι κοινή για σχεδόν το σύνολο των δαπανών που ελέγχθηκαν, και αντίκειται στις αρχές χρηστής διαχειρίσεως μίας οντότητας.
Ποσό € 12.500,00 έχει αποδοθεί κατά τη χρήση 2011 για “Οικονομική Ενίσχυση Ταμειακών Βοηθών που εργάζονται στο Δημόσιο Ταμείο” χωρίς να υπάρχει σχετική απόφαση του Περιφερειάρχη, έναντι των υπηρεσιών που προσφέρονται, αλλά από ελευθεριότητα του Δ.Σ..
Στα γραφεία της Τ.Ε.Δ.Κ.Δ. εργάζονταν δύο υπάλληλοι οι οποίοι μισθοδοτούνταν από την ΕΤΑΙ.ΠΡΟ.ΦΥ.ΚΑ. βάσει συμβάσεων ορισμένου χρόνου για τα διάστημα 17/5/2004 -1/11/2010, οπότε και αναγνωρίσθηκε ότι συνδέονται με σχέση εξαρτημένης εργασίας με την Τ.Ε.Δ.Κ.Δ. από το Δ.Σ. αυτής, μετά την κοινοποίηση απόφασης από το Πρωτοδικείο Ρόδου, το οποίο έκρινε σχετικά.
Η Τ.Ε.Δ.Κ.Δ. αποδίδει σημαντικού ποσού οικονομικές ενισχύσεις σε διάφορους φορείς, χωρίς έλεγχο διάθεσης των ποσών, και σε πολλές περιπτώσεις κατά παρέκκλιση του σαφώς προσδιοριζόμενου από την νομοθεσία σκοπού της.
Υφίσταται απόδοση δαπάνης για παράσταση υπέρ Δημοτικών Συμβούλων του Δήμου Ρόδου, στους οποίους είχαν πραγματοποιηθεί καταλογισμοί από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Η δαπάνη αυτή δεν αφορά την Τ.Ε.Δ.Κ.Δ. και δε θα έπρεπε να έχει αποδοθεί.
Υφίσταται παροχή σε είδος προς το προσωπικό και σε μη κατονομαζόμενα άτομα συνολικού ποσού € 21.580,00 με τη μορφή δωροεπιταγών για χρήση σε σούπερ μάρκετ σε περιόδους εορτών, με την έγκριση της δαπάνης να πραγματοποιείται απολογιστικά κατά την εξόφληση των σχετικών τιμολογίων.
Υφίστανται δαπάνες κινητής τηλεφωνίας για τις οποίες δεν μας παρασχέθηκαν στοιχεία των ατόμων που τις χρησιμοποιούσαν, ενώ και οι δαπάνες για την σταθερή τηλεφωνία κρίνονται υπερβολικές για τον αριθμό των ατόμων που υπηρετούσαν στην Τ.Ε.Δ.Κ.Δ.. Παράλληλα εντοπίσθηκε δαπάνη για εναλλακτικό πάροχο τηλεφωνίας, για την οποία δεν εντοπίσθηκε αντίστοιχη απόφαση δ.σ. για υπογραφή σχετικής συμβάσεως.
Υφίστανται σημαντικές δαπάνες που αφορούν λειτουργικά έξοδα της Υπηρεσίας ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ. τα οποία θα έπρεπε να αποδίδονταν απ’ ευθείας από την αντίστοιχη υπηρεσία, σύμφωνα με τις διαδικασίες που ισχύουν για τις Δημόσιες Υπηρεσίες. Κύρια αποδοθείσα δαπάνη αφορά τα ενοίκια γραφείων ποσού € 2.000,00 το μήνα για τα έτη 2007 – 2009 χωρίς την ύπαρξη σύμβασης, αλλά απλής περίληψης στη δήλωση Ε2 της εκμισθώτριας των σχετικών μισθωμάτων. Το ύψος του μισθώματος ανά τετραγωνικό μέτρο ήταν πολύ μεγαλύτερο σε σύγκριση με τα υπόλοιπα μισθώματα στο ίδιο ακίνητο.
Υπάρχουν πολλές δαπάνες καταχωρημένες σε κωδικούς εξόδων που δεν ανταποκρίνονται στη φύση τους, ενέργεια η οποία δεν κατέστη δυνατό να διαπιστωθεί γιατί πραγματοποιείτο.
Για την απόδοση προς την “Δημοτικές Τουριστικές Ξεν/κές Επιχ/σεις Ρόδου Α.Ε.” συνολικού ποσού κατά την περίοδο € 1.198.650,01, υφίσταται γνωμοδότηση του Νομικού Συμβούλου της Τ.Ε.Δ.Κ.Δ. ότι δεν υφίστανται οι περιορισμοί των διατάξεων του άρθρου 265 του ν.3463/2006 (οι Α.Ε. των ΟΤΑ δεν επιχορηγούνται άμεσα ή έμμεσα από ΟΤΑ) για τις Τ.Ε.Δ.Κ.Δ.. Δεν δυνάμεθα να εκφέρουμε άποψη επί της ορθότητας της συγκεκριμένης γνωμοδοτήσεως, καθώς και του πώς έχει κριθεί νομολογικά.
Το ανωτέρω ποσό των € 1.198.650,01 δόθηκε για στήριξη των παροχών υγείας της Ρόδου βάσει ειδικών επιχορηγήσεων που έλαβε η Τ.Ε.Δ.Κ.Δ. και απέδωσε στη “Δημοτικές Τουριστικές Ξεν/κές Επιχ/σεις Ρόδου Α.Ε.” άμεσα τη διετία 2008-2009. Εκτός ποσού € 300.000,00 για το οποίο υφίσταται προγραμματική σύμβαση όλων των εμπλεκομένων μερών και δεν περιλαμβάνει την ανωτέρω εταιρεία λόγω αδυναμίας συμμετοχής κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 265 του 3463/2006, για το υπόλοιπο δεν υφίσταται καμία έγγραφη συμφωνία, ενώ λόγω παρακρατήσεων κατά την απόδοση λόγω χρεών της εταιρείας στο Δημόσιο, είναι εξαιρετικά απίθανο να αποδόθηκε το σύνολο του αρχικού ποσού της επιχορήγησης για τους οριζόμενους σκοπούς.
Πραγματοποιούνται προμήθειες σημαντικού ποσού χωρίς να πραγματοποιούνται οι προβλεπόμενες διαδικασίες προμήθειας.
Σχεδόν το σύνολο των αποδόσεων προς το ΡΟΑΝ έχουν πραγματοποιηθεί χωρίς την κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό, αλλά την απόδοση μετρητών ή επιταγής ημέρας, της οποίας αντίγραφο δεν τηρείται συνημμένο στο σχετικό ένταλμα. Σημειώνεται ότι η συγκεκριμένη ενέργεια ήταν πάγια τακτική του Δημόσιου Ταμείου όταν την είσπραξη την πραγματοποιούσε ο νόμιμος εκπρόσωπος, αλλά δε διασφαλίζει την εμφάνιση στα βιβλία του λήπτη.
Υφίσταται απόδοση ποσού € 20.000,00 προς το ΡΟΑΝ για απόδοση αποζημιώσεως υπηρεσιακού συμβουλίου, η οποία βάσει της Υπουργικής Απόφασης 65567/2007 θα έπρεπε να βαρύνει μόνο τους Ο.Τ.Α. Α’ βαθμού με την έκδοση σχετικών θεωρημένων αρμοδίως ενταλμάτων.
Αμείβονται δύο ειδικοί συνεργάτες με υπογραφή ετήσιων συμβάσεων με απ’ ευθείας αναθέσεις, μετά την έγκριση των σχετικών θέσεων από την Περιφέρεια, για συμβατικά έργα τα οποία ελέγχονται για την αναγκαιότητά τους».
Οι ίδιοι και οι ίδιοι μπακάληδες είναι πάντα σ’αυτές τις θέσεις. Απορώ με την ανοχή, ή να την πω υποκρισία, του κόσμου στις κομπίνες, την αδιαφάνεια, αλλά και την έλλειψη έργου ενώ από την άλλη διαμαρτύρεται για τον ΔΗΦΟΔΩ. Με αυτήν την νοοτροπία η Ρόδος δεν πάει πουθενά.
Γιατί από το 2007; Κάνετε ένα ενδελεχή έλεγχο τα τελευταία 25 χρόνια (από το 1990) και θα πιάσετε πολλά ψάρια. Ο όρος «μπακαλίστικη οικονομική διαχείριση» είναι λίαν επιεικής.