- «Οι μηχανικοί
ήταν από τους πρώτους επαγγελματίες που
δέχθηκαν τα συμπτώματα της κρίσης»
«Ένας από τους τομείς που κτύπησε περισσότερο η κρίση είναι ο κατασκευαστικός. Οι μηχανικοί ήταν από τους πρώτους επαγγελματίες που δέχθηκαν τα συμπτώματα της κρίσης. Το ποσοστό ανεργίας είναι υψηλό ειδικά στους νέους μηχανικούς που δεν πρόλαβαν να δημιουργήσουν πελατειακή βάση».
Στα προβλήματα που προκάλεσε η κρίση στον κλάδο της οικοδομής αναφέρεται, μεταξύ άλλων, σε συνέντευξή του στη «δ», ο αντιπρόεδρος του ΤΕΕ Δωδεκανήσου κ. Σωτήρης Αριστείδου.
«Οι νέοι μηχανικοί δεν έρχονται καν να εγγραφούν και στο ΤΕΕ. Αυτό το κάνουν γιατί η ένταξη τους στο ΤΕΕ σημαίνει και εγγραφή στον ασφαλιστικό φορέα και πληρωμή εισφορών. Είναι η μόνη ειδικότητα που η επαγγελματική δραστηριότητα είναι συνυφασμένη με τον ασφαλιστικό φορέα», εξηγεί ο κ. Αριστείδου.
Σε ερώτηση σχετικά με τη διαχείριση των ακινήτων του δημοσίου ο αντιπρόεδρος του ΤΕΕ Δωδεκανήσου, δηλώνει:
«Είναι μεγάλη υπόθεση η διαχείριση της δημοσίας περιουσίας. Πρέπει να την κατηγοριοποιήσουμε. Έτσι θα δούμε και ποιοι είναι οι σωστοί τρόποι αντιμετώπισης του θέματος. Για παράδειγμα υπάρχουν οι παραλίες, τα διατηρητέα ακίνητα καθώς και τα μη διατηρητέα. Το κάθε τι απαιτεί ξεχωριστή αντιμετώπιση και διαχείριση. Δεν θα πρέπει να είμαστε απόλυτοι».
Ο κ. Σωτήρης Αριστείδου χαρακτηρίζει ως υφεσιακό μέτρο την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών του ΦΠΑ.
Η συνέντευξη του κ. Σωτήρη Αριστείδου, αναλυτικά:
• Γιατί θα πρέπει να συνεχίσει να λειτουργεί αυτοδύναμα ως διεύθυνση η Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου;
Πιστεύω πως είναι επιβεβλημένη η λειτουργία της Κτηματικής Υπηρεσίας Δωδεκανήσου σε επίπεδο Διεύθυνσης. Επιπλέον, αν η υπηρεσία ενισχυθεί θα αυξηθούν τα έσοδα τόσο του δημοσίου, όσο και της τοπικής αυτοδιοίκησης, θα μειωθεί η γραφειοκρατία, θα διασφαλιστεί η προστασία του περιβάλλοντος από καταπατήσεις και αυθαίρετες κατασκευές. Όπως επισημάνθηκε από τον πρόεδρο του ΤΕΕ Δωδεκανήσου κ. Ιάκωβο Γρύλλη, σε συνέντευξη τύπου, που παραχωρήθηκε πριν λίγες ημέρες, δεν θα είναι δυνατό να λειτουργήσει η Κτηματική Υπηρεσία ως γραφείο υπό την εποπτεία κεντρικής Διεύθυνσης η οποία βρίσκεται εκτός Δωδεκανήσου. Η υπηρεσία διαχειρίζεται ακίνητα που τελούν υπό ιδιαίτερο καθεστώς. Χρειάζεται εξειδικευμένο προσωπικό με εμπειρία και γνώσεις του θεσμικού πλαισίου. Αμφισβητώ αν κεντρικά υπάρχουν άνθρωποι που μπορούν να χειριστούν αυτά τα θέματα.
• Ποιές είναι οι συνέπειες από την υποβάθμιση της συγκεκριμένης υπηρεσίας;
Είναι χαρακτηριστικό ότι από τη μέχρι τώρα εφαρμογή του νέου οργανισμού η διαδικασία πρωτοκόλλησης ενός εγγράφου έχει εξελιχθεί σε τεράστιο γραφειοκρατικό θέμα. Για σημαντικό αριθμό εισερχόμενων εγγράφων στο Αυτοτελές Γραφείο (Α.Γ.) προηγείται τηλεφωνική επικοινωνία με την Περιφερειακή Διεύθυνση (Π.Δ.) προκειμένου να δοθεί ένας αριθμός πρωτοκόλλου. Στη συνέχεια δίνεται αριθμός πρωτοκόλλου και από το Α. Γ. και αφού καταχωρηθούν και τα δύο στο βιβλίο Πρωτοκόλλου του Α. Γ. αποστέλλεται το έγγραφο συμπληρωμένο με FAX, στην Π.Δ. Μπορεί εύκολα να γίνει κατανοητό τι συμβαίνει όταν πρόκειται για σύνθετες υποθέσεις που αφορούν καθορισμό αιγιαλού, καταπατήσεις δημόσιας περιουσίας, και τόσα άλλα θέματα.
• Θα επιδιώξετε συναντήσεις με βουλευτές και εκπροσώπους της ΤΑ για την επίλυση του προβλήματος;
Εμείς προσπαθήσαμε να γνωστοποιήσουμε το θέμα σε όλους. Θέλουμε να συνδράμουν άπαντες οι αρμόδιοι φορείς στην επίλυση του προβλήματος.
• Με τροπολογία που κατατέθηκε πρόσφατα στη Βουλή επιχειρείται η αφαίμαξη των αποθεματικών φορέων του δημοσίου. Πως πιστεύετε πως πρέπει να αντιδράσει το ΤΕΕ καθώς έχει υποστεί και άλλη αφαίμαξη στο παρελθόν;
Το ΤΕΕ είναι ΝΠΔΔ και δεν εμπίπτει τώρα στη συγκεκριμένη διαδικασία . Σε αυτή τη φάση δεν θα θιγεί. Παλαιότερα με το PSI «κουρεύτηκαν» τα αποθεματικά του σε μια νύκτα και έγιναν ομόλογα του ελληνικού δημοσίου. Δεν διατρέχει κίνδυνο τώρα γιατί δεν είναι φορέας του δημοσίου.
• Ποιές είναι οι συνέπειες της οικονομικής κρίσης στον κλάδο των μηχανικών; Είναι αυξημένο το ποσοστό ανεργίας στη Ρόδο;
Ένας από τους τομείς που κτύπησε περισσότερο η κρίση είναι ο κατασκευαστικός. Οι μηχανικοί ήταν από τους πρώτους επαγγελματίες που δέχθηκαν τα συμπτώματα της κρίσης. Το ποσοστό ανεργίας είναι υψηλό ειδικά στους νέους μηχανικούς που δεν πρόλαβαν να δημιουργήσουν πελατειακή βάση. Δεν έρχονται να εγγραφούν και στο ΤΕΕ. Αυτό το κάνουν γιατί η ένταξή τους στο ΤΕΕ σημαίνει και εγγράφη στον ασφαλιστικό φορέα και πληρωμή εισφορών. Είναι η μόνη ειδικότητα που η επαγγελματική δραστηριότητα είναι συνυφασμένη με τον ασφαλιστικό φορέα.
• Πρόσφατα μπλοκάρισε η αξιοποίηση του ενός από τα δυο τμήματα του Γκολφ Αφάντου που είχαν παραχωρηθεί σε ιδιώτες. Ποιά είναι η άποψή σας;
Είναι ένα δείγμα του πόσο πρόχειρα η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ σχεδίασε να προχωρήσει μια τόσο σημαντική επένδυση. Πιστεύω πως θα υπάρξουν και άλλα προβλήματα. Αν έχουν δείξει τόση προχειρότητα σε αυτό , θα προκύψουν και άλλα ζητήματα.
• Θα υπάρξει καθυστέρηση στη συγκεκριμένη επένδυση;
Το πρόβλημα που εντοπίστηκε θα επιφέρει καθυστέρηση ολίγων μηνών στην επένδυση. Πιστεύω όμως ότι δεν θα είναι το μόνο. Αν για τον αιγιαλό δημιουργήθηκε πρόβλημα φαντάζομαι τι μπορεί να γίνει για δευτερεύοντα θέματα. Είναι ενδεικτική η προχειρότητα με την οποία αντιμετωπίστηκε η υπόθεση.
• Πώς θα πρέπει να διαχειριστεί το κράτος τη δημόσια περιουσία. Είναι στη σωστή κατεύθυνση δηλαδή η συνεργασία με ιδιώτες;
Είναι μεγάλη υπόθεση η διαχείριση της δημοσίας περιουσίας. Πρέπει να την κατηγοριοποιήσουμε για να δούμε ποιοι είναι οι σωστοί τρόποι αντιμετώπισης του θέματος. Για παράδειγμα υπάρχουν οι παραλίες, τα διατηρητέα ακίνητα καθώς και τα μη διατηρητέα. Το κάθε τι απαιτεί ξεχωριστή αντιμετώπιση και διαχείριση. Δεν θα πρέπει να είμαστε απόλυτοι . Η διαχείριση των ακινήτων του δημοσίου από ιδιώτες μπορεί να παίξει κάποιο ρόλο αρκεί να υπάρχει σεβασμός για το δημόσιο όφελος και το περιβάλλον. Πρέπει να υπάρχει επενδυτικό σχέδιο. Μπορεί σε ένα εθνικό δρυμό να κατασκευαστεί ξενοδοχείο αν υπάρχει σεβασμός στο περιβάλλον. Για το λόγο αυτό αναφέρω πως τα ζητήματα αυτά αντιμετωπίζονται διαφορετικά και ανά περίπτωση. Υπάρχουν δημόσια ακίνητα που έχουν περισσότερο εθνικό χαρακτήρα. Πως θα διαχειρίζονταν δηλαδή ένας ιδιώτης το μνημείο της Καλλιθέας; Κάθε περίπτωση απαιτεί και διαφορετική αντιμετώπιση. Πρέπει όμως να είμαστε ανοιχτόμυαλοι.
• Έχει δημιουργηθεί μεγάλο ζήτημα με την ενδεχόμενη κατάργηση των μειωμένων συντελεστών του ΦΠΑ. Ποιές θα είναι οι επιπτώσεις στα νησιά και ειδικά στην οικοδομή;
Η αύξηση των συντελεστών του ΦΠΑ στα νησιά είναι ένα μέτρο υφεσιακό. Επηρεάζει άμεσα την ανάπτυξη των νησιών. Να μην ξεχνάμε πως υπάρχει και το μεταφορικό κόστος για τα προϊόντα που έρχονται από την Αθήνα και άλλες περιοχές της χώρας. Επίσης πρέπει να σημειώσω ότι τα συμβόλαια για τα ξενοδοχεία έχουν υπογραφεί με βάση τους μειωμένους συντελεστές του ΦΠΑ. Η όποια αύξηση θα μετακυλήσει όχι στους τουρίστες αλλά στους ντόπιους επιχειρηματίες και στο προσωπικό τους. Αν θέλουμε ανάπτυξη και νησιωτικές πολιτικές αυτά τα πράγματα θα πρέπει να τα αποφύγουμε.