Ειδήσεις

Νέες υποδομές για ανάπτυξη της ελληνικής αγοράς κρουαζιέρας

σχυρή «ένεση» για την κρουαζιέρα στον Πειραιά δίνει η απόφαση της Carnival για home port δρομολόγια από το 2016. Το πρώτο λιμάνι της χώρας σε αφίξεις κρουαζιεροπλοίων και επιβατών φαίνεται να προσελκύει εταιρείες της διεθνούς αγοράς, την ώρα που οι ελληνικοί προορισμοί παγιώνουν ένα μεγάλο ποσοστό ενδιαφέροντος, παρά τον προσανατολισμό των πλοίων σε Ασία και Αυστραλία.

Μετά την Carnival, «που κάνει την αρχή, θα ακολουθήσουν και οι επόμενοι» υποστηρίζει ο γενικός διευθυντής του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ) και επίτιμος πρόεδρος της MedCruise κ. Σταύρος Χατζάκος. «Ολοι θέλουν μια παρουσία στη Μεσόγειο, αλλά θέλουν να βρουν και τις κατάλληλες συνθήκες» σημειώνει και προσθέτει ότι τα νούμερα του Πειραιά από το 2004 ως το 2014 έχουν υπερτριπλασιαστεί.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ενωσης Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ), το 2014 ο Πειραιάς δέχθηκε 606 αφίξεις κρουαζιεροπλοίων με 1,055 εκατ. επιβάτες από 711 το 2013 με 1.302.581 επιβάτες και 763 το 2012 με 1.198.047 επιβάτες.

Ανοδική πορεία
Η εφετινή χρονιά «αναμένεται να είναι στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, αλλά το 2016 θα έχουμε άνοδο» εκτιμά. Η Αθήνα «είναι προορισμός» τονίζει και προσθέτει ότι «το λιμάνι του Πειραιά έχει τις περισσότερες θέσεις για παράλληλη πρόσδεση των πλοίων», μαζί με τη Βαρκελώνη και τη Βενετία. Ομως «η διαδικασία για να έρθει ένα πλοίο δεν είναι εύκολη». Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Disney, κρουαζιερόπλοιο της οποίας προσέγγισε πέρυσι τον Πειραιά ύστερα από τρία χρόνια συζητήσεων.

Τις προοπτικές για home port ενισχύει και η επέκταση του νότιου λιμένα κρουαζιέρας με επιπλέον θέσεις ελλιμενισμού για πλοία νέας γενιάς. Το έργο έχει εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και χρηματοδοτείται κατά 95% από κοινοτικά κονδύλια, ενώ η κατασκευή του θα αρχίσει στα τέλη του 2015. «Θα γίνει επέκταση προς τη θάλασσα, η οποία θα δώσει δύο-τρεις θέσεις προσέγγισης για τα πολύ μεγάλα πλοία, πάνω από 300 μέτρα» εξηγεί.

Η πρόκληση
Εξάλλου τα πλοία γίνονται ολοένα και μεγαλύτερα καθώς στη δεκαετία που πέρασε ο μέσος όρος επιβατών τους ήταν 800 άτομα και πλέον είναι 1.800. Ωστόσο «η μεγαλύτερη πρόκληση είναι η άνοδος της Μαύρης Θάλασσας σε σχέση με τον Πειραιά» υπογραμμίζει, επισημαίνοντας τις πολύ μεγάλες προοπτικές από τις χώρες που βρίσκονται γύρω της.

«Η Carnival επανέρχεται έπειτα από δύο χρόνια απουσίας στη Μεσόγειο το 2016» τονίζει η υπεύθυνη του τμήματος κρουαζιέρας του ταξιδιωτικού οργανισμού «Αμφιτρύωνας», αντιπροσώπου της Carnival στην Ελλάδα, κυρία Σύλβια Καλαμπούκη, προσθέτοντας ότι η εταιρεία φέρνει πάντα τα καινούργια πλοία της στη Μεσόγειο. Πρόκειται για μία από τις μεγαλύτερες και δημοφιλέστερες εταιρείες κρουαζιέρας στον κόσμο, με στόλο αποτελούμενο από 23 πλοία, τα οποία προσφέρουν περίπου 100 διαφορετικά δρομολόγια σε Μπαχάμες, Καραϊβική, Μεξικανική Ριβιέρα, Αλάσκα, Χαβάη, Κανάλι Παναμά, Καναδά, Νέα Αγγλία και Ευρώπη.

Η ίδια εκτιμά ότι για τη διετή απουσία της εταιρείας έπαιξε ρόλο και η σημαντική υποτίμηση του δολαρίου έναντι του ευρώ, κάτι που σήμερα έχει ανατραπεί, καθώς εφέτος αναμένεται να είναι μια καλή χρονιά στη ζήτηση από το εξωτερικό, «ιδιαίτερα σε σχέση με τους τουρίστες από ΗΠΑ, με το δολάριο να προσεγγίζει το ευρώ». Εξάλλου οι επιβάτες κρουαζιέρας από τον Πειραιά είναι κυρίως από ΗΠΑ και Βόρεια Ευρώπη.

Για το 2016 τα δρομολόγια του Carnival Vista θα είναι δεκαήμερες κρουαζιέρες που θα ξεκινούν από τη Βαρκελώνη και θα καταλήγουν στον Πειραιά ή το αντίστροφο, με ενδιάμεσους σταθμούς Μασσαλία, Λιβόρνο, Ρώμη, Νάπολι, Κρήτη (Ηράκλειο), Ρόδο και Εφεσο. Εταιρείες όμως όπως η Cunard και η Princess Cruises ήδη χρησιμοποιούν το λιμάνι ως αφετηρία ή άφιξη, πέρα από τη Celestyal Cruises, εταιρεία που εδρεύει στην Ελλάδα, με 627 προσεγγίσεις σε συνολικά 28 ελληνικά λιμάνια το 2015.

«Αρκετά πλοία είναι γεμάτα» για την εφετινή σεζόν, ενώ υπάρχει και αύξηση στη ζήτηση και στην Ευρώπη, σε κρουαζιέρες της Βαλτικής και στα βρετανικά νησιά, σημειώνει η κυρία Καλαμπούκη. Στις κρουαζιέρες της Princess και της Cunard από τον Πειραιά «υπάρχουν αναχωρήσεις που έχουν γεμίσει» τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, ενώ παρατηρείται διαθεσιμότητα εκτός περιόδου αιχμής. Τα τελευταία χρόνια μάλιστα η κρουαζιέρα κερδίζει έδαφος και στους Ελληνες, μια και αποτελεί «ένα πολύ οικονομικό είδος διακοπών», με το κόστος ενός επταήμερου δρομολογίου στις 20 Ιουνίου να ξεκινά από 599 ευρώ το άτομο.

Προορισμοί
Τα έργα ζητούμενο για την προσέλκυση πλοίων
Οι υποδομές είναι το ζητούμενο ώστε η εξυπηρέτηση των πλοίων να είναι πιο εύκολη. Στην Κέρκυρα ολοκληρώθηκαν τα έργα και εφέτος θα λειτουργήσει η προβλήτα μήκους 300 μέτρων, ενώ ολοκληρώνονται εργασίες σε Ναύπλιο, Κατάκολο και Γύθειο.

Σε διαδικασία επιλογής τεχνικών προτάσεων για το δεύτερο τελεφερίκ στη Σαντορίνη είναι ο δήμος, με τον χώρο να ορίζεται στα νότια του παλιού λιμανιού των Φηρών. «Η κρουαζιέρα θα είναι στα ίδια επίπεδα με πέρυσι» λέει ο δήμαρχος Θήρας κ. Αναστάσιος-Νικόλαος Ζώρζος για τον δεύτερο σε κίνηση προορισμό κρουαζιέρας στη χώρα, αν και χωρίς λιμάνι. Το 2014 το νησί δέχθηκε 512 κρουαζιερόπλοια, με 742.553 επιβάτες, από 582 το 2013 με 778.057 επιβάτες. Ο ίδιος ωστόσο επισημαίνει ότι «μας ενδιαφέρει η ταυτόχρονη άφιξη» και «γι’ αυτό ζητούμε από τις πλοιοκτήτριες εταιρείες να έρχονται μέρες και ώρες που διευκολύνουν» την ομαλή αποβίβαση. Αναφερόμενος στις υποδομές του νησιού, σημειώνει ότι ήδη ολοκληρώνεται το έργο στα Φηρά και στον Αθηνιό για την προστασία από μικρές κατολισθήσεις της Καλντέρας.

Στο Ναύπλιο
Στα τέλη Ιουνίου αναμένεται να ολοκληρωθούν τα έργα υποδομής στο λιμάνι του Ναυπλίου «που αφορούν έργα εκβάθυνσης και σύστημα ασφαλείας», σημειώνει ο πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Ναυπλίου κ. Σταύρος Αυγουστόπουλος. «Μπορούμε να δεχθούμε το 95% των κρουαζιεροπλοίων και πιθανολογούμε ότι θα μπορούν να πλαγιοδετήσουν». Το 2014 το λιμάνι του Ναυπλίου δέχθηκε 46 προσεγγίσεις, οι οποίες εκτιμάται ότι θα διπλασιαστούν εφέτος, μετά και την ολοκλήρωση των έργων υποδομής, μια και η περιοχή παρουσιάζει σημαντικό ενδιαφέρον (Μυκήνες, Επίδαυρος κ.ά.)

«Το 2015 θα είναι μια δύσκολη χρονιά, όπως και το 2014, αλλά το 2016 έχει πολύ θετικές προοπτικές» υποστηρίζει ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου (ΟΛΗ) κ. Γιάννης Μπρας. Από το 2011 έχουν απονεμηθεί εννέα βραβεία σε εθνικό και διεθνές επίπεδο στον ΟΛΗ, καθώς συνδυάζει μικρές παρεμβάσεις βελτίωσης αισθητικής και λειτουργικότητας της χερσαίας ζώνης του λιμένος ενισχύοντας τον «τουρισμό εμπειρίας». Το 2014 το Ηράκλειο είχε 160 αφίξεις κρουαζιεροπλοίων με 242.951 επιβάτες.

Εφέτος «η MSC Cruises αυξάνει κατά 575% τις προσεγγίσεις της στο Ηράκλειο και κατά 300% τους επιβάτες» λέει ο κ. Μπρας, με ένα ακόμη δρομολόγιο που υπολογίζεται να φέρει πάνω από 50.000 επιβάτες. Παράλληλα μέσα στον Μάιο έχει προγραμματιστεί συνάντησή του με τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας. Προσεγγίσεις θα κάνει το καλοκαίρι η Princess Cruises, δοκιμαστική προσέγγιση θα γίνει από τη Celebrity (Royal Caribbean), ενώ σε συζητήσεις για home port είναι οι εταιρείες P&O και Thomson.

Το ΒΗΜΑ

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου