Νέα εποχή στον τρόπο λειτουργίας του εμπορίου λιανικής εισάγουν στη Ρόδο τα καταστήματα που ανήκουν σε αλυσίδες franchise, καθώς έχουν καταφέρει να διαμορφώσουν τιμολογιακές πολιτικές που κεντρίζουν το ενδιαφέρον των καταναλωτών και εν τέλει τους κερδίζουν. Μάλιστα, τα οικονομικά τους αποτελέσματα είναι τόσο υψηλά, ώστε να έχουν προκαλέσει αίσθηση ακόμα και στους διαχειριστές των εμπορικών καταστημάτων των πολυεθνικών εταιρειών.
Πιο συγκεκριμένα, σήμερα στη Ρόδο υπάρχουν εμπορικά καταστήματα ένδυσης και υπόδησης που αντιμετωπίζουν «στα ίσα» το σκληρό ανταγωνισμό που έχουν επιβάλει εδώ και χρόνια τα αντίστοιχα μεγάλα καταστήματα των πολυεθνικών εταιρειών. Η πολιτική που εφαρμόζουν αυτού του είδους τα καταστήματα είναι η πολιτική των διαρκών προσφορών, με σταθερές εκπτώσεις 50%. Η έκπτωση, παρότι φαντάζει μεγάλη, στην πραγματικότητα αφήνει σημαντικό ποσοστό κέρδους για τον έμπορο. Ο τελευταίος, επειδή έχει διαρκώς ζήτηση από τους καταναλωτές, αυξάνει τον αριθμό των παραγγελιών χονδρικής, με συνέπεια να αγοράζει εμπόρευμα σε εξαιρετικά χαμηλές τιμές. Αλλωστε, είναι κανόνας ότι ο έμπορος είναι επιτυχημένος και επιχειρηματικά υγιής, όταν μπορεί και αγοράζει φθηνά, τα εμπορεύματα που έχουν ζήτηση.
Το όλο μυστικό βρίσκεται στη μόδα που φέρει τον τίτλο «κάρτα μέλους». Αυτού του είδους οι κάρτες έχουν ετήσια συνδρομή από 20 έως 35 ευρώ. Με την κάρτα αυτή, ο καταναλωτής γίνεται μέλος του καταστήματος (φέρεται ως σταθερός πελάτης) και αποκτά το δικαίωμα της έκπτωσης (από 30% έως 50%) καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Στη Ρόδο το σύστημα της «κάρτας μέλους» εφαρμόζεται ήδη από πέντε καταστήματα και μόνο το ένα από αυτά ανήκει σε πολυεθνική αλυσίδα. Τα υπόλοιπα είναι μέλη εθνικών αλυσίδων franchise, όπως και μεμονωμένα καταστήματα ντόπιων εμπόρων.
Είναι νόμιμο;
Το ερώτημα αυτό ετέθη από τη “δημοκρατική” προς στελέχη της πρώην διοίκησης του Εμπορικού Συλλόγου Ρόδου. Η απάντηση ήταν κατηγορηματική: «Η κάρτα μέλους δεν είναι παράνομη ως δραστηριότητα».
Η νομοθεσία που ίσχυε μέχρι πρότινος παρείχε τη δυνατότητα προς τους εμπόρους να κάνουν προσφορές σε όλη τη διάρκεια του έτους, με εκπτώσεις έως 50% και μόνο για συγκεκριμένα εμπορεύματα του καταστήματος. Μάλιστα, η νομοθεσία προέβλεπε πως ο έμπορος θα έπρεπε να κοινοποιήσει προς τη Διεύθυνση Εμπορίου συγκεκριμένη λίστα με όλα τα είδη τα οποία θα ήταν σε προσφορά. Η λίστα αυτή δεν θα μπορούσε να περιλαμβάνει εμπορεύματα σε ποσοστό ανώτερο του 50% των εμπορευμάτων του καταστήματος.
Η οικονομική κρίση στην Ελλάδα και οι Νόμοι που υιοθετήθηκαν, άλλαξαν τα πάντα. Τώρα πια ο κάθε καταστηματάρχης μπορεί να κάνει προσφορές, οποτεδήποτε θέλει, για όσα εμπορεύματα θέλει και μάλιστα χωρίς να έχει την υποχρέωση να ενημερώσει τη Διεύθυνση Εμπορίου ή τα μέλη του Εμπορικού Συλλόγου Ρόδου.
Η ανατροπή στη νομοθεσία έγινε προκειμένου να διευκολυνθούν οι έμποροι και να διαθέσουν τα εμπορεύματά τους προκειμένου να αυξήσουν την ταμειακή τους ρευστότητα. Βέβαια, το μέτρο αυτό δεν απέδωσε, διότι το ζητούμενο δεν είναι να εκποιήσουν οι έμποροι, αλλά να αποκτήσουν ρευστό χρήμα οι καταναλωτές. Αυτό δεν έγινε ποτέ.
Πώς σχεδιάζεται και εφαρμόζεται;
Η «κάρτα μέλους» που ήδη εφαρμόζεται στη Ρόδο, δεν είναι ηλεκτρονική. Αυτό σημαίνει ότι οι καταστηματάρχες δεν έχουν προχωρήσει στην αγορά εξειδικευμένων μηχανημάτων ανάγνωσης μαγνητικών ταινιών ή εκτύπωσης σε κάρτες pvc (όπως οι τραπεζικές κάρτες). Το σύστημά τους είναι απλό: Εχουν εκτυπώσει κάρτες του καταστήματος, στην οποία υπάρχει περιθώριο ο καταναλωτής να γράψει τα στοιχεία του. Αποκτώντας ο καταναλωτής την κάρτα αυτή, απλώς και μόνο την επιδεικνύει σε κάθε αγορά του και κερδίζει την έκπτωση από τις αναγραφόμενες τιμές.
Σε ένα από τα τοπικά καταστήματα που εφαρμόζουν αυτό το σύστημα, ζητείται η επίδειξη ταυτότητας προκειμένου να δοθεί η έκπτωση.
Αρχείο αγορών του κάθε πελάτη, barcodes, ή μαγνητικές ταινίες με ηλεκτρονικά στοιχεία δεν τηρούνται από τις επιχειρήσεις που εφαρμόζουν το συγκεκριμένο σύστημα στη Ρόδο.
Η “δημοκρατική” είναι σε θέση να γνωρίζει ότι ήδη το σύστημα της «κάρτας μέλους» θα υιοθετηθεί και από αρκετά άλλα καταστήματα του νησιού. Τη νέα αυτή τάση την επιβεβαιώνουν και οι ιδιοκτήτες τυπογραφείων, οι οποίοι έχουν δεχθεί αρκετές παραγγελίες για την εκτύπωση καρτών επιχειρήσεων με ειδικό περιθώριο για την σημείωση ονομάτων καταναλωτών.
Η νέα εποχή στο εμπόριο λιανικής έχει ξεκινήσει και σε λίγα χρόνια το σύστημα αυτό θα εφαρμόζεται σε τόσο ευρεία κλίμακα, ώστε να προκαλέσει τόσο τη γενική αναδιαμόρφωση και του τρόπου λειτουργίας της αγοράς χονδρικής, όσο και του κόστους της καθημερινής ζωής γενικότερα.