Μπορεί για τον ελληνικό τουρισμό οι αγορές της Γερμανίας, της Μεγάλης Βρετανίας και της Ρωσίας να θεωρούνται πρωταρχικής σημασίας από πλευράς και αφίξεων και εσόδων, παράλληλα όμως παραμένει ο στόχος του ανοίγματος σε χώρες της Μέσης Ανατολής, με επίκεντρο τόσο την προσέλκυση επισκεπτών υψηλού εισοδηματικού επιπέδου, όσο και νέων επενδύσεων. Η ανάγκη μάλιστα για διείσδυση σε νέες “τουριστικές πηγές” γίνεται ακόμη πιο επιτακτική, ειδικά μετά τη νέα υστέρηση που καταγράφουν οι κρατήσεις από τη γερμανική και τη βρετανική αγορά. Σύμφωνα με το ΣΕΤΕ ειδικότερα, ήδη στη γερμανική αγορά καταγράφεται πτώση στις κρατήσεις του Μαρτίου κατά 25,8% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα της περσινής χρονιάς, εξαιτίας της ανησυχίας που επικρατεί για την οικονομική κατάσταση στην Ελλάδα. Ταυτόχρονα, στη βρετανική αγορά, αν και δεν έχει καταγραφεί ακόμα αρνητικό πρόσημο, παρατηρείται σημαντική απώλεια μεριδίου αγοράς έναντι του ανταγωνισμού.
Πρόσφατα βρέθηκαν στην Αθήνα μερικοί από τους μεγαλύτερους tour operators του Ομάν, καθώς και δημοσιογράφοι, σε μια προσπάθεια προώθησης και ανάδειξης του τουριστικού προϊόντος της πρωτεύουσας και της Ελλάδας εν γένει στην ανερχόμενη και δυναμική τουριστική αγορά της Μέσης Ανατολής. Το προηγούμενο διάστημα είχε διοργανωθεί και αντίστοιχο ταξίδι με tour operators και δημοσιογράφους από το Μπαχρέιν και το Κουβέιτ.
«Η Μέση Ανατολή αποτελεί μια τεράστια, παρθένα αγορά που παρουσιάζει μια σημαντική δυναμική οποία μπορεί να αποτελέσει τα επόμενα χρόνια βασικό τροφοδότη του ελληνικού τουρισμού. Παράλληλα, αποτελεί μια αγορά με επισκέπτες υψηλής εισοδηματικής ικανότητας» δηλώνει στο Capital.gr η Ανδρομάχη Ζερζιβίλη, Vice President & CTO του ταξιδιωτικού ομίλου “Ακτίνα” που διοργάνωσε την αποστολή από τον Ομάν.
Όπως αναφέρει, στο Ομάν όταν κάποιος αναφέρει την Ελλάδα οι περισσότεροι σκέφτονται τη Σαντορίνη ή και τη Μύκονο. Ευρύτερα οι άνθρωποι στη Μέση Ανατολή, δεν γνωρίζουν για την ιστορία της Ελλάδας και δεν υπάρχει καμία προβολή της χώρας στα ΜΜΕ. Το αρνητικό όμως είναι πως ως αποτέλεσμα της κρίσης και της αρνητικής δημοσιότητας, οι τοπικοί tour operators και δημοσιογράφοι θεωρούν την Ελλάδα ως και «η πιο φτωχή και φθηνή χώρα της Ευρώπης». Είναι δε ενδεικτικό πως ο πιο συνήθης προορισμός είναι το Ντουμπάι (λόγω απόστασης αλλά και επιλογών σε mall και amusement parks), με την Ταϊλάνδη, την Τουρκία και την Μαλαισία να ακολουθούν.
Οι Ομανοί αλλά και γενικότεροι η λαοί της Μέσης Ανατολής είναι last-minute ταξιδιώτες. Ταξιδεύουν κυρίως τους θερινούς μήνες (Ιούνιο-Αύγουστο) και ποτέ δεν θα σχεδιάσουν κάτι μήνες πριν. Ως εκ τούτου όταν έρθει η στιγμή για να ταξιδέψουν επιλέγουν προορισμούς που να μην απαιτούν γραφειοκρατικές διαδικασίες. Ο εξωτερικός τουρισμός στο Ομάν αλλά και γενικότερα στις χώρες της Μέσης Ανατολής έχει αυξηθεί ραγδαία τα τελευταία χρόνια και συνεχίζει να ακολουθεί αυξητικές τάσεις.
Δεδομένου ότι το Ομάν είναι πολύ ήσυχο, οι περισσότεροι αναζητούν έναν «ζωντανό» προορισμό που θα δίνει επιλογές διασκέδασης για όλη την οικογένεια. Ειδικότερα φαίνεται να αναζητούν προορισμούς που να παρέχουν πάρκα ψυχαγωγίας και mall σε συνδυασμό με νυχτερινή ζωή. Όπως αναφέρουν, δεν αρκεί απλά η πολυτελής διαμονής (π.χ. ιδιωτική πισίνα), καθώς αυτά υπάρχουν στη Μέση Ανατολή.
Τα εμπόδια
Καθώς στο Ομάν δεν υπάρχει ελληνική διπλωματική εκπροσώπηση (η κοντινότερη ελληνική πρεσβεία βρίσκεται στο Ριάντ της Σαουδικής Αραβίας) για να ταξιδέψει κάποιος στην Ελλάδα πρέπει να απευθυνθεί σε οποιαδήποτε πρεσβεία χώρας εντός Σένγκεν. Το ελληνικό κράτος έχει κάνει μια άτυπη συμφωνία με τη Γαλλία για να διευκολύνονται όσοι θέλουν να ταξιδέψουν στην Ελλάδα μέσω της γαλλικής πρεσβείας. Η διαδικασία όμως που απαιτείται για να κλείσει κάποιος ραντεβού για βίζα στη γαλλική πρεσβεία διαρκεί περίπου ένα μήνα. Για τις χώρες εντός Σέγκεν, η διαδικασία για την έκδοση της βίζας – αφού κλειστεί το ραντεβού – διαρκεί περίπου μιάμιση εβδομάδα (σύνολο 45 μέρες μόνο για την έκδοση της βίζας). Αντίθετα, όταν ταξιδεύει κανείς για την Τουρκία εκδίδει βίζα κατά την άφιξή του (VISA on arrival). Κι αυτή είναι η βασικός αιτία που η Τουρκία αποτελεί προτιμότερο τουριστικό προορισμό από την Ελλάδα.
«Είναι σημαντικό αφενός να δώσουμε άμεσα λύσεις σε θέματα που αποτελούν αποκλειστικά ελληνική αρμοδιότητα και αφετέρου να ξεκινήσουν και σε ευρωπαϊκό επίπεδο οι διαδικασίες απλοποίησης έκδοσης βίζας. Σε κάθε περίπτωση, παρά τις ελλείψεις σε υποδομές και τα εμπόδια της γραφειοκρατίας, η Ελλάδα αυτή τη στιγμή μπορεί να παράσχει υψηλού επιπέδου υπηρεσίες και ένα ποιοτικό τουριστικό προϊόν αποτελώντας βασικό προορισμό για χιλιάδες τουρίστες από τη Μέση Ανατολή» συμπληρώνει η κ. Ζερζιβίλη.
Στον αντίποδα, πολλές χώρες, μεταξύ των οποίων και το Ηνωμένο Βασίλειο, έχουν επιταχύνει κατά πολύ τη διαδικασία έκδοσης βίζας μέσω του συστήματος VFS Global, όπου η διαδικασία για την έκδοση της βίζας διαρκεί μία εβδομάδα. Σαν αποτέλεσμα, μέσα τους πρώτους 9 μήνες εφαρμογής του συστήματος, οι Ομανοί ταξιδιώτες προς το Ηνωμένο Βασίλειο αυξήθηκαν από 6.000 σε 33.000. Όπως αναφέρουν οι Έλληνες επιχειρηματίες του Τουρισμού, η εφαρμογή του συστήματος VFS για τις χώρες της Σένγκεν, και η παράλληλη διαφήμιση της χώρας σας στις χώρες της Μέσης Ανατολής, θα αύξανε ραγδαία τον εισερχόμενο τουρισμό.
Στο “στόχαστρο” και η Σαουδική Αραβία
Δεν είναι τυχαία εντωμεταξύ και η επίσκεψη της αν. υπουργού Τουρισμού Έλενας Κουντουρά την προηγούμενη εβδομάδα στο Ριάντ της Σαουδικής Αραβίας στο πλαίσιο της εκδήλωσης του 1ου GREEK TOURISM WORKSHOP με στόχο την ενίσχυση της ροής επισκεπτών υψηλού εισοδήματος και την προσέλκυση νέων επενδύσεων.
Στο πλαίσιο της εκδήλωσης πραγματοποιήθηκαν παρουσιάσεις ελληνικών προορισμών και τουριστικών προϊόντων σε ένα επιλεγμένο κοινό τοπικών τουριστικών επιχειρήσεων και μέσων ενημέρωσης και business to business επαφές των συμμετεχουσών ελληνικών τουριστικών επιχειρήσεων με τους κατά τόπους tour operators και ταξιδιωτικούς πράκτορες.
Πηγή capital.gr