Το δίλημμα που έχει να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση είναι το ακόλουθο: εάν θα περιλάβει στο πολυνομοσχέδιο μια γενναιόδωρη ρύθμιση, η οποία ωστόσο μπορεί να προκαλέσει εμπλοκή στη συνολική διαπραγμάτευση, ή εάν θα προχωρήσει σε μια «ομπρέλα προστασίας» για τους δανειολήπτες, πολύ μικρότερη σε σχέση με τις αρχικές προσδοκίες, η οποία και πάλι δεν είναι σίγουρο ότι θα γίνει αποδεκτή από τους δανειστές.
Οι δανειστές επιθυμούν η όποια προστασία να αφορά τα απολύτως ευπαθή νοικοκυριά, κάτι που σημαίνει ότι τα κριτήρια που θα πρέπει να πληροί ο δανειολήπτης θα πρέπει να είναι ενδεχομένως αυστηρότερα και από αυτά που περιελάμβανε η ρύθμιση Χατζηδάκη. Τα προβλήματα, ωστόσο, δεν σταματούν εκεί. Διάσταση απόψεων φαίνεται να υπάρχει και ανάμεσα στους υπουργούς Οικονομικών Γ. Βαρουφάκη και Οικονομίας Γιώργο Σταθάκη, καθώς ο μεν πρώτος υποστήριζε προχθές το βράδυ ότι η ρύθμιση για τους πλειστηριασμούς δεν θα περιληφθεί στο πολυνομοσχέδιο, ο δε δεύτερος διέψευδε κατηγορηματικά τον πρώτο, υποστηρίζοντας σε επικοινωνία που είχε η «Κ» χθες το πρωί ότι η σχετική ρύθμιση θα αποτελεί τμήμα του πολυνομοσχεδίου. Χθες το βράδυ, πάντως, ο κ. Γ. Σταθάκης, μετά τη σύσκεψη της πολιτικής ομάδας διαπραγμάτευσης στην οποία συμμετείχε και ο ίδιος, αρνήθηκε να προβεί σε οποιοδήποτε σχόλιο σχετικά με το θέμα των πλειστηριασμών.
Το δίλημμα που έχει να αντιμετωπίσει στην πραγματικότητα η κυβέρνηση είναι το ακόλουθο: εάν θα περιλάβει στο πολυνομοσχέδιο μια γενναιόδωρη ρύθμιση, η οποία ωστόσο μπορεί να προκαλέσει εμπλοκή στη συνολική διαπραγμάτευση ή εάν θα προχωρήσει σε μια «ομπρέλα προστασίας» για τους δανειολήπτες, πολύ μικρότερη σε σχέση με τις αρχικές προσδοκίες που καλλιέργησε, η οποία και πάλι δεν είναι σίγουρο ότι θα γίνει αποδεκτή από τους δανειστές. Στη γνώμη, άλλωστε, που είχε διατυπώσει στις 10 Απριλίου η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) υποστήριζε χαρακτηριστικά ότι «προτιμότερη λύση για την αντιμετώπιση του ζητήματος αυτού θα ήταν η ανάπτυξη ενός δικτύου κοινωνικής προστασίας. Οι απαγορεύσεις των πλειστηριασμών που είναι καίρια στοχευμένες προς ευπαθή νοικοκυριά θα μπορούσαν να προβλεφθούν ως ρυθμίσεις ενταγμένες στο πλαίσιο της ανάπτυξης του δικτύου κοινωνικής προστασίας».
Ούτε λίγο ούτε πολύ, η ΕΚΤ θεωρεί στην πραγματικότητα ακόμη και τη ρύθμιση Χατζηδάκη, δηλαδή τον νόμο 4224/2013, που έπαψε να ισχύει στις 31 Δεκεμβρίου 2014, ως ρύθμιση που επιφέρει γενικευμένη απαγόρευση των πλειστηριασμών.
Εάν, πάντως, η κυβέρνηση περιλάβει στο επικείμενο πολυνομοσχέδιο διατάξεις για την προστασία της κύριας κατοικίας από τους πλειστηριασμούς, είναι πολύ πιθανό αυτές να περιλαμβάνουν τα ίδια κριτήρια με αυτά του νόμου 4242/2013, καθώς θεωρητικά αυτά είναι ικανά να καλύψουν περίπου το 80% των δανειοληπτών.
Υπενθυμίζεται ότι ο νόμος 4224/2013 αφορούσε την προστασία κύριας κατοικίας με αντικειμενική αξία έως 200.000 ευρώ και οι δανειολήπτες έπρεπε να πληρούν τα ακόλουθα κριτήρια: α) το ετήσιο οικογενειακό τους εισόδημα να είναι έως 35.000 ευρώ, η κινητή και ακίνητη περιουσία τους να έχει συνολική αξία έως 270.000 ευρώ και γ) οι καταθέσεις και κινητές αξίες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό να έχουν αξία έως 15.000 ευρώ.
kathimerini.gr