Στη Σαντορίνη και στη Μύκονο εντοπίζονται τα ακριβότερα ξενοδοχειακά ακίνητα στην Ελλάδα, ενώ ακολουθούν, κατά σειρά, η Κέρκυρα, η Πάρος, τα Χανιά και η Ρόδος. Ωστόσο, καταγράφεται υπερπροσφορά πωλούμενων ακινήτων, καθώς, παρά την σημαντική ανάκαμψη του τουρισμού κατά τη διάρκεια του προηγούμενου έτους, πολλοί επιχειρηματίες παραμένουν σε δυσχερή οικονομική θέση και επιχειρούν να βρουν αγοραστές.
Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει από σχετική έρευνα της εταιρείας πιστοποιημένων εκτιμητών ακινήτων Geoaxis, η οποία εξετάζει την αγορά των ξενοδοχείων τριών και τεσσάρων αστέρων σε δημοφιλείς παραθεριστικούς προορισμούς της χώρας, όπως διαμορφώθηκε κατά τη διάρκεια του φετινού πρώτου τριμήνου. Σύμφωνα με αυτήν, οι υψηλότερες ζητούμενες τιμές εντοπίζονται στη Σαντορίνη, όπου η μέση τιμή πώλησης για ξενοδοχεία τεσσάρων αστέρων αγγίζει τις 300.000 ευρώ/δωμάτιο. Ακολουθούν η αγορά της Μυκόνου, όπου το μέσο κόστος ανέρχεται σε 272.000 ευρώ/δωμάτιο, η Πάρος με 162.500 ευρώ/δωμάτιο, τα Χανιά με 135.000 ευρώ/δωμάτιο και η Ρόδος με 128.000 ευρώ/δωμάτιο.
Ανάλογη είναι και η κατάταξη με βάση τις πωλούμενες ξενοδοχειακές μονάδες τριών αστέρων. Συγκεκριμένα, στη Σαντορίνη το κόστος ανέρχεται σε 137.000 ευρώ/δωμάτιο, στη Μύκονο σε 133.000 ευρώ/δωμάτιο, στην Πάρο σε 68.500 ευρώ/δωμάτιο, στα Χανιά σε 68.000 ευρώ/δωμάτιο και στη Ρόδο σε 65.000 ευρώ/δωμάτιο. Σύμφωνα με την Geoaxis, η πλειονότητα των πωλούμενων ακινήτων και συγκεκριμένα το 65% είναι τριών αστέρων, ενώ μεγαλύτερη συγκέντρωση ξενοδοχείων τεσσάρων αστέρων καταγράφεται στα δύο ακριβότερα νησιά, δηλαδή στη Σαντορίνη και στη Μύκονο. Είναι χαρακτηριστικό, πάντως, ότι πλέον πωλούνται εκατοντάδες ξενοδοχεία πανελλαδικά, γεγονός που ασκεί πιέσεις στις τιμές.
Οπως αναφέρει στην «Κ» ο κ. Γιάννης Ξυλάς, μηχανικός – ορκωτός εκτιμητής RICS και ιδιοκτήτης της Geoaxis, «αν και το 2014 αποδείχθηκε έτος-ρεκόρ για τον ελληνικό τουρισμό, ο αριθμός των ξενοδοχειακών μονάδων που προσφέρονται προς πώληση παραμένει εξαιρετικά υψηλός, χωρίς προς το παρόν να καταγράφεται και ανάλογη ζήτηση». Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2014, ο αριθμός των επισκεπτών στην Ελλάδα ξεπέρασε τα 20 εκατ., με άμεσο θετικό αντίκτυπο στην ενίσχυση των εσόδων των ξενοδοχείων, που κατόρθωσαν να ανακτήσουν μέρος των απωλειών που κατέγραψαν κατά την περίοδο της κάμψης της παγκόσμιας οικονομίας, από το 2009 και μετά.
Λίγες και φθηνές
Παρά την πληθώρα των επιλογών στην αγορά των ξενοδοχείων, οι αγοραπωλησίες τουριστικών ακινήτων που έχουν πραγματοποιηθεί τα τελευταία χρόνια είναι σχετικά λίγες και χαμηλού τιμήματος, καθώς κατά μέσον όρο έχουν καταγραφεί πράξεις αξίας από 1 εκατ. ευρώ έως 3 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τον κ. Ξυλά, βασικός λόγος γι’ αυτό είναι η προσδοκία των ενδιαφερόμενων αγοραστών για περαιτέρω πτώση των τιμών.
Επιπροσθέτως, όπως τονίζει ο ίδιος, «σημαντική τροχοπέδη για την επενδυτική αγορά αποτελεί ο κατακερματισμός του προϊόντος (δηλαδή τα πολλά και μικρά ξενοδοχεία), η πολυοικογενειακή βάση στην ιδιοκτησία και ο τεράστιος όγκος αυθαιρεσιών που καταγράφουν σχεδόν όλα τα ξενοδοχεία στην Ελλάδα».
Παράλληλα, κατά την τρέχουσα περίοδο, η γενικότερη στάση αναμονής των επενδυτών εξηγείται και από το αρνητικό οικονομικό κλίμα που έχει διαμορφωθεί μετά και τη μέχρι στιγμής αδυναμία συμφωνίας της νέας κυβέρνησης με τους δανειστές, την πιστωτική ασφυξία που έχει οδηγήσει σε αδυναμία χρηματοδότησης αγοραπωλησιών στην αγορά ακινήτων, την υπερφορολόγηση των ακινήτων και το ασταθές φορολογικό σύστημα.
Σύμφωνα με την πρόβλεψη της Geoaxis, οι τιμές των ξενοδοχείων τριών και τεσσάρων αστέρων δεν προβλέπεται να μεταβληθούν σημαντικά κατά τη διάρκεια των προσεχών μηνών και μέχρι το τέλος του έτους, παρότι δεν θα πρέπει να αποκλειστεί και το ενδεχόμενο σημαντικών μειώσεων, ιδίως αν, όπως όλα δείχνουν, η φετινή τουριστική περίοδος δεν εμφανίσει δυναμική ανάλογη της τελευταίας διετίας.
Καθημερινή