- Είναι εφικτή η επέκταση της σεζόν με την προϋπόθεση να σταθεροποιηθεί άμεσα οικονομικοπολιτικό σκηνικό
Με εξαιρετικά μεγάλη αγωνία παρακολουθούν οι παράγοντες της οικονομίας την προσπάθεια που καταβάλλεται από στελέχη της τοπικής τουριστικής βιομηχανίας για τη διατήρηση του ενδιαφέροντος που εκδήλωσαν οι πιο μεγάλοι τουριστικοί οργανισμοί του κόσμου και αφορά στην επιμήκυνση της σεζόν μέχρι τις 21 Νοεμβρίου. Παρότι, προς το παρόν οι πολιτικοοικονομικές εξελίξεις στη χώρα δεν αφήνουν πολλά περιθώρια για αισιοδοξία, εν τούτοις τις τελευταίες ημέρες είναι διάχυτη η αίσθηση ότι «κάτι τέτοιο δεν αποκλείεται να επιτευχθεί· ενδεχομένως και από τη φετινή τουριστική περίοδο».
Ειδικότερα, την πιθανότητα επέκτασης της τουριστικής περιόδου πέραν της 31ης Οκτωβρίου έθεσαν φέτος οι ίδιοι οι τουριστικοί οργανισμοί TUI και Thomas Cook. Μάλιστα, υπό άλλες οικονομικές συνθήκες ήδη κάτι τέτοιο θα είχε οριστικοποιηθεί από τους δύο μεγάλους Tour Operators και θα ΄χε ξεκινήσει η προώθηση πακέτων Νοεμβρίου για τη Ρόδο. Λόγω των εξελίξεων που αφορούν στο συμφέρον της χώρας, όλα αυτά τέθηκαν στον «πάγο». Ο ίδιος ο πρόεδρος του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων της Ρόδου Γιώργος Ματσίγκος εξήγησε προς τη “δημοκρατική” ότι «επρόκειτο για μια συμφωνία που θα δημιουργούσε καινούργια δεδομένα για το τοπικό τουριστικό προϊόν και στα σίγουρα θα αποτελούσε την απαρχή για την παρότρυνση κι άλλων Οργανισμών για να ακολουθήσουν την ίδια οδό».
Παρότι έγιναν σοβαρές συζητήσεις για τα πακέτα του Νοεμβρίου, τελικώς όλες τερματίσθηκαν τον Απρίλιο. Όταν το θέμα των εθνικών διαπραγματεύσεων για το χρέος έδειξε ότι απαιτούσε χρόνο, οι ηγεσίες των δύο μεγάλων τουριστικών οργανισμών αποφάσισαν ότι «για το όλο θέμα, τουλάχιστον προς το παρόν, δεν θα γίνει άλλη αναφορά».
Οι Ρόδιοι ξενοδόχοι, ωστόσο, φαίνεται ότι ενδιαφέρονται έντονα για τις τρεις εβδομάδες του Νοεμβρίου. Η απάντηση των δύο τουριστικών οργανισμών μπορεί να είναι ξεκάθαρη, όμως ο καλοκαίρι είναι μακρύ και οι εθνικές διαπραγματεύσεις οδηγούνται στο τέρμα. Είναι χαρακτηριστική η δήλωση προς τη “δημοκρατική” του αντιπροέδρου της Ενωσης Ξενοδόχων Ρόδου Γιώργου Τσέλιου: «εφόσον όλες οι οικονομικοπολιτικές συζητήσεις ολοκληρωθούν άμεσα και με επιτυχία, τότε είναι εφικτό να ξαναμπούμε στον κύκλο των συζητήσεων και να κερδίσουμε τον Νοέμβριο. Βέβαια για να γίνει αυτό πρέπει να υπάρξει διαφήμιση και να υπάρξει ζήτηση».
Για τους ξενοδόχους, αλλά και για την τοπική αγορά ο Νοέμβριος ως μήνας φαντάζει εξαιρετικά «θελκτικός». Αυτό οφείλεται σε σειρά παραγόντων. Ο πιο σημαντικός από αυτούς είναι το γεγονός ότι μέχρι το τέλος του Οκτωβρίου όλα τα ξενοδοχεία βρίσκονται σε πλήρη λειτουργία. Αυτό σημαίνει ότι ο κάθε ξενοδόχος μπορεί εύκολα να συνεχίσει τη λειτουργία της επιχείρησής του για ακόμα τρεις εβδομάδες, εφόσον υπάρχει σοβαρή ζήτηση δωματίων. Απεναντίας, είναι εξαιρετικά δύσκολη η πρόωρη έναρξη της σεζόν (με κρατήσεις από τις αρχές Μαρτίου ή Απριλίου ανάλογα με την περιοχή), διότι οι προσλήψεις προσωπικού και οι προμήθειες τροφίμων, όπως και αναλωσίμων θα ξεκινήσουν υπό καθεστώς αβεβαιότητας ως προς τις ανάγκες που θα υπάρχουν.
Σημαντική παράμετρος για την επέκταση της τουριστικής περιόδου αποτελούν και οι κλιματολογικές συνθήκες. Οι μήνες Μάρτιος, Απρίλιος και Μάιος έχουν γίνει ψυχροί και βροχεροί. Αυτοί οι δύο παράγοντες λειτουργούν ανασταλτικά, κυρίως για τους ηλικιωμένους τουρίστες, που συνήθως επιλέγουν διακοπές σε περιόδους χαμηλής ζήτησης. Από την άλλη πλευρά, τα τελευταία χρόνια ο Νοέμβριος μήνας ήταν πάντα ήπιος ως προς τα καιρικά φαινόμενα και το δεδομένο αυτό διευκολύνει και τις πωλήσεις πακέτων που με τη σειρά τους οδηγούν σε κρατήσεις.