Από σήμερα ξεκινάει το από καιρό φημολογούμενο σχέδιο του Facebook να φιλοξενεί άρθρα από ειδησεογραφικούς οργανισμούς, ύστερα από μήνες λεπτών διαπραγματεύσεων μεταξύ του ‘γίγαντα’ του Internet και των εκδοτών που από τη μία εποφθαλμιούν το τεράστιο κοινό του και από την άλλη τρέμουν την αυξανόμενη δύναμή του.
Εννιά επιχειρήσεις Μέσων Ενημέρωσης, μεταξύ αυτών το NBC News και οι New York Times, έχουν καταλήξει σε συμφωνία, παρά τις όποιες ανησυχίες ότι η συμμετοχή τους ίσως τελικά υπονομεύσει τις επιχειρήσεις τους.
Το πρόγραμμα θα ξεκινήσει με λίγα άρθρα αλλά προβλέπεται ταχεία επέκταση. Οι χρήστες iPhone θα βλέπουν βίντεο υψηλής ανάλυσης και φωτογραφίες με συνημμένες τις συντεταγμένες στο χάρτη. Ακόμη σημαντικότερο για τους ανυπόμονους αναγνώστες, η εταιρεία λέει, ότι τα λεγόμενα άρθρα στιγμής θα φορτώνουν έως και 10 φορές πιο γρήγορα καθώς οι αναγνώστες δε θα χρειάζεται να παραπέμπονται σε άλλες ιστοσελίδες, αφού θα παραμένουν στο Facebook.
Οι ειδησεογραφικοί οργανισμοί μπορούν ή να πωλούν και να ενσωματώνουν διαφημίσεις στα άρθρα, διατηρώντας όλα τα έσοδα ή να επιτρέπουν στο Facebook να πουλά διαφημίσεις, και να λαμβάνουν το 30%. Το Facebook επιτρέπει ακόμα στις ειδησεογραφικές επιχειρήσεις να συλλέγουν τα δεδομένα των αναγνωστών με τον ίδιο τρόπο που τα συλλέγουν και για τους επισκέπτες των δικών τους ιστοσελίδων.
Για τους εκδότες, η πρωτοβουλία αυτή αποτελεί την τελευταία σε μια σειρά από ενέργειες για επιβίωση. Τα κοινωνικά δίκτυα, που έχουν πάνω από 1.4 δισεκατομμύρια ενεργούς χρήστες σε όλο τον κόσμο, αιχμαλωτίζουν περισσότερο την προσοχή των χρηστών κινητών τηλεφώνων- και υπόσχονται περισσότερες επισκέψεις στις ειδησεογραφικές ιστοσελίδες- από σχεδόν οποιαδήποτε άλλη υπηρεσία.
Οι εκδότες δεν μπορούν παρά να συνεργαστούν με το Facebook, δήλωσε ο Vivian Schiller, πρώην ανώτερο στέλεχος του NBC, των New York Times και του Twitter, και τωρινός σύμβουλος εταιρειών μέσων μαζικής ενημέρωσης και brands. ‘’Εκεί βρίσκεται το κοινό’’, είπε.’’Είναι υπερβολικά μαζικό για να το αγνοήσει κανείς’’.
Αλλά ο ρόλος του Facebook ως ισχυρός διανομέας ειδήσεων προκαλεί ανησυχία σε πολλούς ανθρώπους του κλάδου. Φοβούνται ότι θα αντικαταστήσει τις δικές τους ιστοσελίδες και το έργο που παράγουν, με αποτέλεσμα να χάσουν αναγνώστες και διαφήμιση.
Ο James Bennet, αρχισυντάκτης του περιοδικού The Atlantic, σε μία από τις αρχικές δημοσιεύσεις του προγράμματος, είπε ότι η έκδοση κομματιών μέσω άμεσων άρθρων σημαίνει ‘’απώλεια ελέγχου των μέσων διανομής’’. Από την άλλη, είπε, ‘’προσπαθούμε να επικοινωνήσουμε τις ιστορίες μας σε όσο το δυνατόν περισσοτέρους ανθρώπους, και παράλληλα, να συνεχίσουμε να χτίζουμε ένα συμπαγές, πιστό, και ενφουσιώδη κοινό.’’
Το Facebook έχει μια μακρά ιστορία στο να αλλάζει τον αλγόριθμο που καθορίζει τι βλέπουν οι άνθρωποι στο Feed τους. Για παράδειγμα, η Zynga (εταιρεία παιχνιδιών για κινητά τηλέφωνα), ενσωμάτωσε τις δραστηριότητές της στο Facebook μόνο για να χάσει ένα μεγάλο μέρος της κυκλοφορίας της, όταν άλλαξαν οι κανόνες και το παιχνίδι του κάθε χρήστη έγινε λιγότερο φανερό στους φίλους του.
Πέρυσι, το Facebook αποφάσισε να υποβαθμίσει την προβολή viral περιεχομένου όπως video με γάτες και να προωθήσει ‘υψηλής ποιότητας’ ειδησεογραφικό περιεχόμενο. Πριν από ένα μήνα, άλλαξε ξανά κατεύθυνση δίνοντας έμφαση σε προσωπικές αναρτήσεις φίλων και συγγενών.
Ο Chris Cox, υπεύθυνος προϊόντος του Facebook, ήταν αμετάκλητος στην αλλαγή των κανόνων. Σε συνέντευξή του στα κεντρικά γραφεία της εταιρείας Silicon Valley, είπε ότι η αποστολή του στο Facebook ήταν να δώσει στους χρήστες ό,τι ήθελαν περισσότερο.
‘’Θέλουμε πρώτα να βοηθήσουμε τους ανθρώπους να συνδέονται με φίλους και οικογένεια’’ είπε ο κύριος cox. ‘’Κι έπειτα να τους βοηθήσουμε να ενημερώνονται για τον κόσμο γύρω τους.’’
Το περιοδικό Atlantic εισέρχεται στη νέα συμφωνία με μάτια ανοιχτά, είπε ο κ. Bennett, αναφερόμενος στην προοπτική το Facebook να μπορεί να είναι σε θέση να υπαγορεύει λιγότερο ευνοϊκούς όρους, εφόσον η σημασία του για τους εκδότες αυξηθεί.
Πέντε αμερικανικοί όμιλοι συμμετέχουν αρχικά στο πρόγραμμα των άμεσων άρθρων και θα δημοσιεύσουν ένα στοιχείο ο καθένας την Τετάρτη στη νέα μορφή : BuzzFeed, National Geographic, The Atlantic, Nbc News και The New York Times.
Συμμετέχουν ακόμα τέσσερις Ευρωπαϊκοί όμιλοι :The guardian, BBC News, Bild και Spiegel Online.
Εν καιρώ, το Facebook αναμένεται να προσθέσει και άλλους εκδότες στο έργο, το οποίο είναι επίσημα μια δοκιμή, και να επεκταθεί πέρα από την iPhone εκδοχή.
Καθημερινή