«Περαιτέρω μείωση της κρατικής επιχορήγησης θα δυσχεράνει στο μέγιστο βαθμό τη διδασκαλία, την έρευνα και την όποια ομαλή λειτουργία των Πανεπιστημίων, τα οποία προσπαθούν ήδη με διεθνείς συνεργασίες, ερευνητικά και εκπαιδευτικά προγράμματα, να αντισταθμίσουν τις υπάρχουσες περικοπές».
Στα προβλήματα που θα προκληθούν από τη μείωση των κονδυλίων που προορίζονται για την τριτοβάθμια εκπαίδευση αναφέρεται, μεταξύ άλλων, σε συνέντευξή του στη «δ», ο αντιπρύτανης του Πανεπιστημίου Αιγαίου κ. Σπύρος Συρόπουλος.
Σχετικά με την ψήφιση του νομοσχεδίου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση ο κ. Συρόπουλος δηλώνει πως προκάλεσε αντιδράσεις του κορυφαίου συλλογικού οργάνου των Πανεπιστημιακών. Ο αντιπρύτανης αναφέρεται επίσης στις προσπάθειες που καταβάλλονται για την παροχή δωρεάν στέγης και τροφής στους σπουδαστές του Πανεπιστημίου Αιγαίου.
Σε ερώτηση σχετικά με τη μεταφορά των διαθεσίμων του Πανεπιστημίου Αιγαίου στην Τράπεζα της Ελλάδος, ο κ. Συρόπουλος τονίζει:
«Δόθηκε η διαβεβαίωση ότι μπορούμε να διαχειριζόμαστε άμεσα μέχρι το 10% των χρημάτων και αν χρειαστούμε περισσότερο θα μπορούμε να το κάνουμε με μεγαλύτερης διάρκειας πρότερη ενημέρωση της Τράπεζας. Ουσιαστικά, αν με αυτόν τον τρόπο βοηθήσουμε τη χώρα να διαπραγματευτεί καλύτερα σε διεθνές επίπεδο, το κέρδος είναι όλων μας. Αν αποτύχουν οι διαπραγματεύσεις, μικρή σημασία θα έχει αν τα ταμειακά διαθέσιμα του Πανεπιστημίου θα βρίσκονται στην Τράπεζα της Ελλάδος ή αλλού».
Η συνέντευξη του κ. Σπύρου Συρόπουλου, αναλυτικά:
• Πώς είδατε το νομοσχέδιο για τα επείγοντα μέτρα και για την τριτοβάθμια εκπαίδευση;
Η ψήφιση του νομοσχεδίου με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τα Πανεπιστήμια επέφερε πολλές αντιδράσεις εκ μέρους της ΠΟΣΔΕΠ, δηλαδή του κορυφαίου συλλογικού οργάνου των Πανεπιστημιακών. Ας σημειωθεί ότι το νομοσχέδιο ψηφίστηκε κατ’ άρθρο και επί του συνόλου κατά πλειοψηφία. Ενδιαφέρον είναι ό,τι αφορούσε την τροπολογία για την παράταση της θητείας των μονομελών και συλλογικών οργάνων διοίκησης των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ και την κατάργηση των διατάξεων της κείμενης νομοθεσίας σχετικά με τη συμμετοχή των Συμβουλίων των ΑΕΙ και των Σχολών αυτών στη διαδικασία της προεπιλογής των Πρυτάνεων και των Κοσμητόρων. Σε κάθε περίπτωση, οι πρυτανικές αρχές θα πρέπει να διαχειριστούν ορθολογικά την πολιτική απόφαση και να πράξουν σύμφωνα με τον νόμο.
• Πώς εξελίχθηκε φέτος η προσπάθεια για την παροχή δωρεάν σίτισης και στέγασης για τους φοιτητές του Πανεπιστημίου Αιγαίου και τι προβλέπεται το επόμενο έτος;
Παρόλο που αποτελεί μόνιμο αίτημα των πρυτανικών αρχών, δυστυχώς ακόμη δεν έχουμε τη δυνατότητα να προσφέρουμε δωρεάν παροχές αυτού του επιπέδου σε όλους. Το ευτύχημα είναι ότι παρά τις οικονομικές δυσκολίες και τις περικοπές, η κρατική επιχορήγηση για τη σίτιση κυμαίνεται στα ίδια επίπεδα με πέρυσι χωρίς μειώσεις. Ως αρμόδιος αναπληρωτής Πρύτανη βρίσκομαι διαρκώς σε συνεννόηση με την εταιρεία σίτισης για να μπορέσουμε να εξυπηρετήσουμε όσο το δυνατόν περισσότερους φοιτητές και φοιτήτριες. Από πλευράς Πανεπιστημίου έχουμε αναπτύξει μεθόδους και λογισμικά που μας επέτρεψαν να ικανοποιούμε περισσότερο από το 90% των αιτουμένων σίτιση ανά νησί. Στο ζήτημα της στέγασης αντιμετωπίζουμε μεγαλύτερο πρόβλημα. Η συνδρομή των τοπικών παραγόντων και επιχειρηματιών είναι μία λύση στην οποία προσβλέπουμε πάντα. Χωρίς αυτές τις προσπάθειες, δύσκολα θα κρατήσουμε στα νησιά έναν υγιή αριθμό φοιτητών/τριών, τώρα που η μέση ελληνική οικογένεια αγωνιά να διατηρήσει ένα νοικοκυριό και όχι δύο ή τρία, λόγω των παιδιών που σπουδάζουν.
• Η διαδικασία των μετεγγραφών δημιούργησε πρόβλημα στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου δηλαδή έγινε αιτία να φύγουν αρκετοί σπουδαστές;
Ο αριθμός των εισακτέων για το ακαδημαϊκό έτος 2014-2015 βάσει ΦΕΚ ήταν 2.975. Ο συνολικός αριθμός εγγραφέντων πρωτοετών ήταν 2.840 εκ των οποίων 1.235 είχαν δηλώσει πρόθεση μετεγγραφής. Τελικά αυτοί/ές που διαγράφησαν λόγω μεταφοράς θέσης σε άλλο ΑΕΙ ήταν 984. Παραδόξως αυτό μας έφερε κοντά στον αριθμό εισακτέων που είχαμε ζητήσει (δηλ. 1955) κρίνοντας με βάση τις υποδομές που διαθέτουμε για την παροχή ικανοποιητικού επιπέδου διδακτικού και διοικητικού έργου. Από την άλλη πλευρά, όταν σχεδόν το 50% των εγγραφέντων αποχωρεί, πρέπει να αναρωτηθούμε για την κοινωνική και οικονομική διάσταση του ζητήματος, το οποίο ενδέχεται να δημιουργεί φαύλους κύκλους: η οικονομική ένδεια των οικογενειών στις πόλεις αφετηρίας δεν επιτρέπει τη μεταφορά φοιτητών/τριών στην επαρχία, δημιουργώντας εν δυνάμει κοινωνική και οικονομική ένδεια στην επαρχία λόγω της μη εισροής νέων πληθυσμιακών μονάδων που μεταφράζονται και σε οικονομικές μονάδες.
• Θα λειτουργήσει τελικά το τμήμα τουρισμού στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου και ειδικά στη Ρόδο;
Πρόκειται για ειλημμένη απόφαση της προηγούμενης κυβέρνησης, όμως δεν έχουμε κανένα νεότερο επ’ αυτού του ζητήματος.
• Τα τελευταία πέντε χρόνια η χρηματοδότηση των ελληνικών πανεπιστημίων έχει υποστεί σημαντικές μειώσεις. Τι θα συμβεί στη συνέχεια, καθώς ο υπουργός Παιδείας ανακοίνωσε πως θα υπάρξουν και νέες μειώσεις στις κρατικές χρηματοδοτήσεις;
Σίγουρα κάτι τέτοιο θα δυσχεράνει στο μέγιστο βαθμό τη διδασκαλία, την έρευνα και την όποια ομαλή λειτουργία των Πανεπιστημίων, τα οποία προσπαθούν ήδη με διεθνείς συνεργασίες, ερευνητικά και εκπαιδευτικά προγράμματα να αντισταθμίσουν τις υπάρχουσες περικοπές. Πάντως μέχρι τώρα πραγματοποιήθηκε συνάντηση στο Υπουργείο Παιδείας για το θέμα της χρηματοδότησης των ΑΕΙ από την Ευρωπαϊκή Επενδυτική Τράπεζα (ΕΙΒ: Εuropean Investment Bank) με τη συμμετοχή της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου, υπηρεσιακών παραγόντων και στελεχών της ΕΙΒ. Στη συνάντηση αυτή (8/5/15) παρουσιάστηκαν και συζητήθηκαν αφενός τα χαρακτηριστικά και οι ανάγκες των Πανεπιστημίων και αφετέρου οι όροι και οι προϋποθέσεις χρηματοδότησης από την ΕΙΒ.Τα αποτελέσματα της συνάντησης ήταν ιδιαίτερα θετικά και συνοψίζονται στα εξής: Η γραμμή χρηματοδότησης μπορεί να μείνει ανοικτή για όσο διάστημα απαιτείται και να περιλαμβάνει πολλά ‘πακέτα’ έργων, όμως, το πρώτο ‘πακέτο’ θα πρέπει να αφορά ώριμα έργα που μπορούν να υλοποιηθούν άμεσα. Αν το πρώτο ‘πακέτο’ έργων και εξοπλισμού διαμορφωθεί γρήγορα (έως τέλος Ιουνίου) και το Υπουργείο το συνοδεύσει με ένα Κείμενο Στρατηγικής για την Τριτοβάθμια εκπαίδευση, η συμφωνία μπορεί να ετοιμαστεί από την ΕΙΒ, να υπογραφεί από το Υπουργείο Οικονομικών ως το τέλος του 2015 και τα έργα να ξεκινήσουν το 2016. Η ομαλή πορεία του πρώτου ‘πακέτου’ έργων θα επιτρέψει στην ΕΙΒ να προχωρήσει και σε επόμενα ‘πακέτα χρηματοδότησης.
• Θα δεσμευθούν τελικά και τα διαθέσιμα των Πανεπιστημίων σε εφαρμογή της πράξης νομοθετικού περιεχομένου; Ειδικά για το Πανεπιστήμιο Αιγαίου τι σημαίνει αυτό;
Δεν μιλάμε για δέσμεση αλλά για μεταφορά στην Τράπεζα της Ελλάδος (όπου το Πανεπιστήμιο Αιγαίου ήδη είχε τα χρήματα από τον τακτικό προϋπολογισμό). Αυτό που μας διαβεβαιώθηκε είναι ότι μπορούμε να διαχειριζόμαστε άμεσα μέχρι το 10% των χρημάτων και αν χρειαστούμε περισσότερο θα μπορούμε να το κάνουμε με μεγαλύτερης διάρκειας πρότερη ενημέρωση της Τράπεζας. Ουσιαστικά, αν με αυτόν τον τρόπο βοηθήσουμε τη χώρα να διαπραγματευτεί καλύτερα σε διεθνές επίπεδο, το κέρδος είναι όλων μας. Αν αποτύχουν οι διαπραγματεύσεις, μικρή σημασία θα έχει αν τα ταμειακά διαθέσιμα του Πανεπιστημίου θα βρίσκονται στην Τράπεζα της Ελλάδος ή αλλού.
• Ποια νέα εκπαιδευτικά προγράμματα θα τεθούν σε εφαρμογή από το νέο εκπαιδευτικό έτος;
Εδώ τα πράγματα είναι πιο ελπιδοφόρα. Νέα μεταπτυχιακά προγράμματα λειτουργούν παντού στα Τμήματα του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Το ίδιο ισχύει και με θερινά σχολεία και προγράμματα Δια Βίου Μάθησης. Ίσως πιο σημαντικές είναι ορισμένες διεθνείς συνεργασίες που οδήγησαν σε πρωτοποριακά προγράμματα συνδυασμένης μάθησης και πρακτικής άσκησης στην Ελλάδα, την τελική διαμόρφωση των οποίων επεξεργάζομαι τώρα με τους συνεργάτες μας. Αισιοδοξώ ότι εντός δύο μηνών θα αρχίσει η υλοποίησή τους. Όλα αυτά σημαίνουν ανάπτυξη, επιστημονική και οικονομική και αποδεικνύουν ότι καμία οικονομική κρίση δεν πρέπει ποτέ να αποτελεί δικαιολογία για να σταματήσουμε να παράγουμε πολιτισμό.