Ειδήσεις

«Σκιά» ΦΠΑ απειλεί τον τουρισμό – Πόσο φόρο πληρώνουν οι ανταγωνίστριες αγορές

Λιγότερο ανταγωνιστικό σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες της ευρύτερης περιοχής της Μεσογείου θα είναι το ελληνικό τουριστικό προϊόν εφόσον προχωρήσει η πιθανολογούμενη αύξηση του συντελεστή ΦΠΑ στη διανυκτέρευση, καθώς μέσα σε μία νύχτα η Ελλάδα θα γίνει σημαντικά πιο ακριβή τουριστικά χώρα σε σχέση με τον ανταγωνισμό της.Οι επιπτώσεις μπορεί να μη φανούν τη φετινή σεζόν, καθώς οι όποιες αλλαγές θα αρχίσουν να ισχύουν από την 1η Οκτωβρίου.
Όμως, με δεδομένο ότι σε πολλές τουριστικές περιοχές αυτή την περίοδο κλείνονται οι συμφωνίες με τους tour operators για το 2016, η ανησυχία είναι πλέον έκδηλη ότι ένας σημαντικός αριθμός ξενοδοχείων θα κληθεί να καλύψει τη διαφορά που θα προκύψει. Επιπλέον, το γεγονός ότι η φετινή σεζόν μπορεί να μην εξελιχθεί όπως αρχικώς αναμενόταν δημιουργεί επιπλέον προβληματισμούς για πολλές, κυρίως μικρότερου μεγέθους, επιχειρήσεις.

Αν δει κάποιος τους συντελεστές ΦΠΑ για διανυκτέρευση και εστίαση στους βασικούς τουριστικούς προορισμούς της Μεσογείου, θα δει ότι αυτοί κινούνται μεταξύ 8% και 10%. Υπάρχουν και εξαιρέσεις στον χώρο της εστίασης, όπως είναι οι περιπτώσεις της Πορτογαλίας (ΦΠΑ 23% στα εστιατόρια) και της Μάλτας (18%), αλλά και στις δύο αυτές χώρες συναντάμε τον χαμηλότερο συντελεστή στα ξενοδοχεία, ήτοι 6% και 7% αντίστοιχα.

Το προσιτό «πακέτο»
Πρέπει να επισημανθεί ότι ο συντελεστής της διανυκτέρευσης είναι και ο πιο σημαντικός στη διαμόρφωση του τελικού κόστους του «πακέτου», δηλαδή του συνολικού κόστους που έχει ένα ταξίδι για τον επισκέπτη. Η διεθνής πρακτική υπολογισμού αυτού του «πακέτου» είναι το 75% του συνολικού κόστους ενός ταξιδιού αφορά τη διανυκτέρευση και το υπόλοιπο 25% την εστίαση.
Με αυτό το σκεπτικό, η Ελλάδα προσφέρει ένα ανταγωνιστικό «πακέτο» με τον συντελεστή να είναι στο 8,1%. Μόνο η Τουρκία, η οποία είναι και εκ των βασικών ανταγωνιστών μας, έχει χαμηλότερο συντελεστή στο «πακέτο» καθώς διαμορφώνεται στο 8%.
Όσον αφορά τις υπόλοιπες χώρες της Μεσογείου κινούνται στα επίπεδα του 10%, με την Πορτογαλία να έχει το υψηλότερο, που είναι 10,3%. Είναι προφανές ότι σε περίπτωση που ο φορολογικός συντελεστής όσον αφορά τη διανυκτέρευση στα ελληνικά ξενοδοχεία ανέβει σε διψήφιο νούμερο, τότε η κατάσταση αυτή ανατρέπεται άρδην και η Ελλάδα θα γίνει μία «ακριβή» από τουριστικής απόψεως χώρα.

Κόστος κεφαλαίου
Παράγοντες της τουριστικής αγοράς επισημαίνουν ότι μία αύξηση του συντελεστή του ΦΠΑ στη διανυκτέρευση θα πολλαπλασίαζε τα υπάρχοντα προβλήματα που αντμετωπίζουν τα ελληνικά ξενοδοχεία.
Η διετία 2013 – 2014 ήταν πολύ καλή για τον τουριστικό κλάδο με εντυπωσιακή άνοδο των αφίξεων, αλλά οι εισπράξεις δεν αυξήθηκαν ανάλογα λόγω ότι πολλές τουριστικές επιχειρήσεις κράτησαν χαμηλά τις τιμές για να προσελκύσουν περισσότερους τουρίστες. Η τακτική αυτή απέδωσε μεν, αλλά το 2015 εξελίσσεται σε μία αρκετή διαφορετική χρονιά.
Οι αρχικές εκτιμήσεις για περαιτέρω -έστω και μικρή- αύξηση στις αφίξεις είναι πλέον πολύ πιθανό να μην επιβεβαιωθούν, δεδομένου ότι η άσχημη εικόνα που υπάρχει για τη χώρα μας σε πολλά διεθνή μέσα ενημέρωσης και η καθυστέρηση στην επίτευξη συμφωνίας με τους πιστωτές συγκρατεί πολλούς Ευρωπαίους από το να πάρουν την απόφαση και να κάνουν τις διακοπές τους στην Ελλάδα.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στη Γερμανία και τη Βρετανία, τις δύο μεγαλύτερες χώρες προέλευσης τουριστών στην Ελλάδα, ενώ, ας μην ξεχνάμε, την πτώση της ρωσικής αγοράς λόγω των γνωστών προβλημάτων.
Η πιθανή αύξηση των συντελεστών ΦΠΑ θα επιδεινώσει το πρόβλημα, καθώς πολλοί Γερμανοί και Βρετανοί δεν θα έλθουν φέτος στην Ελλάδα, αλλά θα μπορούσαν να το κάνουν το 2016. Με το κόστος, όμως, παραμονής να αυξάνεται είναι πιθανό να προτιμήσουν κάποιον άλλο, ανταγωνιστικό προορισμό στην Ευρώπη.

Ημερησία

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

  • George    27.05.2015 06:39

    A basic rule of ” Do not spend more that what you make” was abandoned from the Greek governments in Greece for 30 years. Some made a lot of money during this period, some were not that lucky. Now the bills are here, but nobody wants to pay them. The retirement system cannot be sustained as is. 3 workers cannot support 5 retirees. The youth are not in Greece. They are working and paying taxes out of Greece The politicians caress the voters, promising what the mass wants to hear and now we are in a stage of the unknown. No one wants to hear the truth. No one wants to compromise. Even if the European Union helps Greece with another loan, in a few years Greece will be in the same situation if the politicians do not correct what is wrong but ignore it for political gain.

  • Toby Judge    26.05.2015 09:17

    Maybe we even shared a beer back then in the ‘good old days’!
    Greece needs help – and I don’t mean bailouts. The Country makes so many basic, elementary mistakes. Mistakes even a first year economics or marketing student wouldn’t make. Maybe that’s because for 40 years and more, 2 political ‘Dynasties’ kept the rest of the country fat, dumb and happy. Spoon-fed them what they needed and turned blind eyes to the corruption. Now, nobody wants to do anything but leave for America or Australia – It’s sad and it’s shocking.

  • George    25.05.2015 22:01

    Back in the sixties and seventies – and maybe the eighties, tourists came here to experience ‘Greekness’.
    That is absolutely true. I was working in a hotel at that period. Now vacation in Greece is like any other vacation. The quality of people was different then. Most of them from Sweden, Norway, Denmark, Germany. Educated and well financed. But also Greece was different. Greeks respected the foreigner, the tourist. Greeks now feel that the tourists are obligated to them and not the other way around.

  • Toby Judge    25.05.2015 09:26

    What I am about to say will sound crazy…….. Greece has got too many of the wrong kind of tourists.
    Over many years, Greece has been attracting a volume market of relatively low-budget consumers with zero affiliation/loyalty to Greek holidays. They are most likely to be families with 2.4 children and limited money to spend on a holiday. This is why our hoteliers now find themselves competing on price, alone. And PLEASE, don’t anyone come back and attack me by saying “It was always like this”.
    It wasn’t always like this. Back in the sixties and seventies – and maybe the eighties, tourists came here to experience ‘Greekness’. ……. Something they could only get here. There was little danger that a tourist family wanting a Greek holiday would go to Turkey or Spain just because their Greek holiday was going to be a bit more expensive.
    Now, unfortunately our hotels offer the same basic package as hotels all around the world – Sun, sea, creche for the kids and unlimited food and booze. All the frozen bread rolls and fish fingers imported from China will never allow our hoteliers to win on price……

Σχολιασμός άρθρου