Με το επίσημο καλωσόρισμα της νέας διοίκησης στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (ΕΚΚ) και, κυρίως, με την ενημέρωση για τη στρατηγική γύρω από την προσέλκυση ξένων κινηματογραφικών παραγωγών, πραγματοποιήθηκε σήμερα η συνέντευξη Τύπου του αναπληρωτή υπουργού Πολιτισμού Νίκου Ξυδάκη και του διοικητικού συμβουλίου του ΕΚΚ, που διορίστηκε τον Φεβρουάριο.
«Το ΕΚΚ πέρασε μια περίοδο αδράνειας, ταλαιπωρήθηκε διοικητικά και ταλαιπωρήθηκαν και οι Έλληνες κινηματογραφιστές, οι οποίοι δεν είχαν τη βοήθειά του», ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Ξυδάκης, ευχαριστώντας θερμά τους ανθρώπους, οι οποίοι «δέχτηκαν αμισθί και με αυτοθυσία να μπουν σε μια διοικητική περιπέτεια». Όσο για την εκλογή γενικού διευθυντή, δήλωσε ότι η θέση έχει προκηρυχθεί και πως το ζήτημα βρίσκεται στην τελική του φάση.
Για το καίριο θέμα της προσέλκυσης και διευκόλυνσης ξένων παραγωγών επί ελληνικού εδάφους, που θα μπορεί να συμπαρασύρει και την ελληνική κινηματογραφική παραγωγή και τέχνη, ο ίδιος ανέφερε ότι κυβέρνηση και ΥΠΠΟ προχωρούν «με γοργούς ρυθμούς και ωριμότητα», ότι το ελληνικό κράτος θα πρέπει να συμμορφωθεί με τον ανταγωνισμό και τη νομοθεσία της Ευρώπης, ενώ πληροφόρησε ότι προωθείται ρύθμιση φοροαπαλλαγών για τις κινηματογραφικές παραγωγές, την οποία έχει μεν εισηγηθεί το ΥΠΠΟ, αλλά τον τελικό λόγο έχει το υπουργείο Οικονομικών.
Επίσης, όπως σημειώθηκε, εκτός από το θέμα του καθεστώτος φορολογικής ελάφρυνσης, που δεν υπάρχει στη χώρα μας και θα πρέπει να ενεργοποιηθεί, ένα ακόμα πρόβλημα είναι η δυστοκία στο καθεστώς αδειοδότησης και διευκολύνσεων από τις δημόσιες δομές. Ο κ. Ξυδάκης ανέφερε το παράδειγμα των κινηματογραφήσεων στους αρχαιολογικούς χώρους, για τους οποίους υπάρχει έντονη ζήτηση από τις κινηματογραφικές παραγωγές. Σύμφωνα με το ισχύον καθεστώς, ο ενδιαφερόμενος πρέπει να κάνει αίτηση για να παραπεμφθεί το θέμα στο ΚΑΣ, που στη συνέχεια θα μετουσιωθεί σε υπουργική απόφαση. «Αυτό θα πρέπει να απλοποιηθεί και να θεσπιστούν κάποια σαφή κριτήρια, ώστε οι τοπικές Εφορείες Αρχαιοτήτων να υποδέχονται την αίτηση και εφόσον τηρούνται τα κριτήρια, σε εύλογο διάστημα, να δίνουν οι ίδιες την άδεια, εκτός αν κάτι είναι πολύ ιδιαίτερο», σημείωσε.
Η Ελλάδα απουσιάζει από τον χάρτη των κινηματογραφικών παραγωγών. «Αυτή τη στιγμή γυρίζονται μόνο τρεις ξένες ταινίες, με ένα τζίρο περίπου 5,5 εκατ. ευρώ», δήλωσε, επισημαίνοντας ότι μια κανονική αμερικανική παραγωγή δαπανά σε μια χώρα περίπου 50.000 δολάρια την ημέρα, με τα γυρίσματα να κρατούν τουλάχιστον 30 ημέρες. Όπως ειπώθηκε, η Ελλάδα μένει απέξω από αντίστοιχα πλεονεκτήματα λόγω των παραπάνω δυστοκιών, κάτι που δεν συμβαίνει σε γειτονικές χώρες, που φιλοξενούν ως και 70 παραγωγές τον χρόνο, όπως η Κροατία, η Ρουμανία, η Ουγγαρία και η Σερβία.
Έγινε επίσης αναφορά στο Film Commission, την κινηματογραφική Επιτροπή, που θα διευκολύνει τις κινηματογραφήσεις και της οποίας η λειτουργία, παρά το γεγονός ότι έχει θεσμοθετηθεί, δεν προχώρησε. «Πρόκειται για μια επιτροπή με σκοπό να διευκολύνει τα πάντα, καθώς οι άδειες για μια κινηματογράφηση είναι πολλές και πολλών ειδών και εμπλέκονται πολλές υπηρεσίες. Να λειτουργεί ως κόμβος υποδοχής που θα διευκολύνει και θα κατευθύνει, ενώ θα κάνει κι ένα μάρκετινγκ στην Ελλάδα. Η τεχνογνωσία των ανθρώπων και του ίδιου του ΕΚΚ, η τεχνογνωσία και οι άνθρωποι του ΥΠΠΟ είναι νομίζω το πιο κοντινό σε αυτό που συζητάμε», σημείωσε ο κ. Ξυδάκης.
«Χωρίς φορολογικό κίνητρο δεν μπορείς να κάνεις τίποτα. Δεν φτάνει ο ωραίος ουρανός και τα ωραία παράλια. Το Film Commission, από τη στιγμή που θα ”ιδρυθεί”, είναι μέρος και άλλων πραγμάτων που είμαστε υποχρεωμένοι να βάλουμε σε εφαρμογή», δήλωσε από την πλευρά του ο πρόεδρος του ΔΣ του ΕΚΚ Αλέξης Γρίβας, τονίζοντας ότι «αντιμετωπίσαμε ένα τεράστιο βουνό» με την παραλαβή ενός ΕΚΚ «σχεδόν σε ακινησία», το οποίο ωστόσο έχει «κινηθεί» και λειτουργεί, ενώ όταν θα υπάρξει και γενικός διευθυντής θα λειτουργεί πλήρως.
«Διαχειριστικός έλεγχος, διαφάνεια και συντόμευση διαδικασιών, είναι από τα πρώτα που θέλουμε να κάνουμε», τόνισε από την πλευρά της η αντιπρόεδρος του ΔΣ, Εύα Στεφανή, ενώ η Όλια Λαζαρίδου, μέλος του ΔΣ, είπε ότι σε «δύσκολες στιγμές αυτό που μπορεί να σώσει είναι το άνοιγμα αντί για το κλείσιμο», τονίζοντας ότι αυτό μπορεί να γίνει με νέους ανθρώπους που θα προτείνουν «νέες μεθόδους πιο αποτελεσματικές και γρήγορες».
Ημερησία