Η πρόσφατη σύλληψη τεσσάρων δυτικών τουριστών στη Μαλαισία, επειδή έβγαλαν γυμνές φωτογραφίες σε μια βουνοκορφή που θεωρείται ιερή από τις ντόπιες φυλές, έφερε στο προσκήνιο την νέα μόδα στο Facebook : κάποιοι πετάνε τα ρούχα τους και φωτογραφίζονται μπροστά σε διάσημα τοπόσημα και μνημεία, κυρίως για να ανεβάσουν τις φωτογραφίες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Το όρος Κιναμπάλου της Μαλαισίας θεωρείται από τις τοπικές φυλές ότι είναι τόπος κατοικίας για τα πνεύματα όλων των νεκρών προγόνων. Οι πιο προληπτικοί μάλιστα συνέδεσαν την «ιεροσυλία» των γυμνών τουριστών με έναν σεισμό που έγινε στην περιοχή, την περασμένη εβδομάδα.
Πολλά διάσημα αξιοθέατα, ανάμεσά τους και θρησκευτικά μνημεία, έχουν γίνει σκηνικό για παρόμοιες φωτογραφίες με γυμνούς τουρίστες.
Κάποιοι που ξεγυμνώθηκαν στο Μάτσου Πίτσου, την ακρόπολη των Ινκας του 15ου αιώνα στις Περουβιανές Ανδεις, μνημείο παγκόσμιας πολιτισμικής κληρονομιάς της UNESCO, συνελήφθησαν από τις τοπικές αρχές. Δύο αδελφές από την Αριζόνα συνελήφθησαν και πλήρωσαν πρόστιμο τον Φεβρουάριο για τη λήψη φωτογραφιών των γλουτών τους στο εσωτερικό του διάσημου ναού Ανγκορ Βατ στην Καμπότζη, ενώ τρεις Γάλλοι απελάθηκαν για παρόμοια αδικήματα.
Πολλοί περισσότεροι έχουν κάνει τα ίδια χωρίς να υποπέσουν στην αντίληψη της αστυνομίας. Φωτογραφίες τους κάνουν θραύση στο Facebook, όπου μία σελίδα, ας πούμε, δείχνει τα οπίσθια ενός γυμνού άνδρα που στέκεται μπροστά από το άγαλμα του Χριστού Λυτρωτή στο Ρίο ντε Τζανέιρο. Αλλοι τουρίστες απαθανατίστηκαν χωρίς ρούχα στον ιερό βράχο Ουλουρού της Αυστραλίας. Σκηνικό για γυμνές φωτογραφίες έχουν γίνει ο Πύργος του Αϊφελ στο Παρίσι, και το Σινικό Τείχος της Κίνας
«Ηταν μια πράξη φιλίας», λέει στο BBC ένας από τους τέσσερις άνδρες που αποκάλυψαν τα οπίσθιά τους σε μια φωτογραφία στο Γκραν Κάνιον. Η διάσημη τοποθεσία «απλώς έκανε πιο έντονη εκείνη τη στιγμή. Δεν υπήρχε κανείς άλλος εκτός από εμάς εκεί, και έτσι δεν νομίζω ότι προσβάλαμε κανέναν», προσθέτει.
Ο Σάϊμον Κάλντερ, που γράφει ταξιδιωτικά ρεπορτάζ στον Independent, και έχει ανέβει στο όρος Κιναμπάλου, καταδικάζει αυτή την μόδα. «Οταν επισκέπτεσαι μια άλλη χώρα, πρέπει να θυμάσαι ότι έχει τους δικούς της κανόνες και ότι θα πρέπει να τους σεβαστείς», λέει στο BBC. «Μπορεί να μην συμφωνείς με κάποιες συντηρητικές πολιτισμικές πεποιθήσεις, αλλά αυτό δεν έχει σχέση. Οφείλεις να σεβαστείς τα ήθη και τα έθιμα των άλλων λαών», τονίζει.
Πώς εξηγείται αυτή την μόδα;
«Φαίνεται ότι είναι μια πρόκληση για τους ανθρώπους που ταξιδεύουν να κάνουν όλο και πιο ακραία πράγματα», λέει η Σάντι Μαν, λέκτορας ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο του Λάνκασιρ. Προσθέτει ότι η ανάγκη κάποιων ανθρώπων να προκαλέσουν εντύπωση και θαυμασμό για την τόλμη τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι «θλιβερή». Διακρίνει μια διάθεση για επίδειξη στο Facebook, στο Twitter και σε άλλες ιστοσελίδες. «Θέλουν να κάνουν φιγούρα, να δείξουν ότι είχαν «ακραίες εμπειρίες», αντί να βιώσουν πραγματικά μια άλλη κουλτούρα, που είναι το νόημα του ταξιδιού σε ξένους τόπους», καταλήγει η Μαν.
Το ΒΗΜΑ