Την καρδιά της εκπαίδευσης χτυπά η οικονομική κρίση, με την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας να επιδεικνύει πολύ αργά αντανακλαστικά στην αντιμετώπιση του προβλήματος. Στελέχη του υπουργείου Παιδείας ανέφεραν χθες στην «Κ» ότι «τα κενά υπολογίζονται πάνω από 25.000 σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, και προφανώς οι μεγάλες ελλείψεις την επόμενη χρονιά θα είναι σε δασκάλους και φιλολόγους, φυσικούς και μαθηματικούς», δηλαδή σε βασικές ειδικότητες!
Ειδικότερα, τα στοιχεία της ΟΛΜΕ και της ΔΟΕ δείχνουν ότι την περίοδο 2010-2014 από την πρωτοβάθμια εκπαίδευση έχουν αποχωρήσει περισσότεροι από 10.000 δάσκαλοι και νηπιαγωγοί, από τη δευτεροβάθμια περί τους 15.000 καθηγητές, ενώ για φέτος αναμένονται άλλες 5.000 συνταξιοδοτήσεις. Στον αντίποδα, την ίδια περίοδο έχουν γίνει ελάχιστοι διορισμοί, και το ίδιο αναμένεται και φέτος. Για φέτος, το υπουργείο Παιδείας έχει «πάρει» συνολικά 4.000 προσλήψεις σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες. Ομως, εξ αυτών οι 1.500 θα δοθούν στους διαθέσιμους καθηγητές τεχνικής εκπαίδευσης και διοικητικούς υπαλλήλους των πανεπιστημίων, που θα επιστρέψουν στις θέσεις τους. Ετσι, απομένουν περί τις 2.500 θέσεις, με αποτέλεσμα η ανάγκη για χιλιάδες προσλήψεις αναπληρωτών για την κάλυψη των κενών να μην αμφισβητείται.
Εντός των ημερών -ίσως και σήμερα- αναμένεται το υπουργείο Παιδείας να εκδώσει την προκήρυξη για την πρόσληψη αναπληρωτών. Ομως, καθώς δεν έχει ψηφιστεί από τη Βουλή το νέο σύστημα που προωθεί το υπουργείο Παιδείας, η διαδικασία θα γίνει με βάση την ισχύουσα νομοθεσία (ν. 4283/14 – επί υπουργίας Ανδρέα Λοβέρδου), που αναγνωρίζει τη μισή προϋπηρεσία των αναπληρωτών από το 2012 και μετά. Η ημερομηνία υποβολής των αιτήσεων θα είναι τουλάχιστον έως το τέλος Ιουλίου. «Χιλιάδες εκπαιδευτικοί περιμένουν με αγωνία την τελική απόφαση για μόνιμους διορισμούς, αλλά και τις ρυθμίσεις για την πρόσληψή τους ως αναπληρωτών», ανέφερε το μέλος της ΟΛΜΕ, Νικηφόρος Κωνσταντίνου. Την ίδια στιγμή, η Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης του υπουργείου Παιδείας κατέθεσε τους άξονες του επιχειρησιακού προγράμματος Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού για την απορρόφηση ευρωπαϊκών κονδυλίων του ΕΣΠΑ, αλλά απαιτείται εξειδίκευση. Υπηρεσιακοί παράγοντες με εμπειρία στον τρόπο λειτουργίας και τη λογική των ευρωπαϊκών προγραμμάτων, σχολιάζοντας αυτές τις εξελίξεις, υποστηρίζουν ότι δεν υπάρχει στρατηγική εκπαιδευτικού σχεδιασμού από τη σημερινή ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, ώστε να υπάρχουν οι αντίστοιχες υποστηρικτικές δράσεις του ΕΣΠΑ, ενώ συνεχίζεται η κακή πρακτική να χρησιμοποιούνται πόροι από άλλες δράσεις (π.χ., επιμόρφωση) για τις προσλήψεις εκπαιδευτικού προσωπικού. Από την άλλη, η έγκριση και η επιλεξιμότητα πιστώσεων για αναπληρωτές σε προγράμματα ΕΣΠΑ έχει ως προϋπόθεση την κατάθεση καινοτόμων προγραμμάτων.
Τέλος, το υπουργείο συνέστησε 7.631 οργανικές θέσεις στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση για τους εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων οι οποίοι πήραν μετάταξη από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Καθημερινή