Τις ενδεχόμενες επιπτώσεις από τη δρομολογούμενη αύξηση της φορολογικής επιβάρυνσης των ναυτιλιακών επιχειρήσεων προσπαθούν να «μετρήσουν» τόσο οι διεθνείς επενδύτες όσο βέβαια και η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα, για να κινηθούν ανάλογα.
Την ίδια ώρα οι πληροφορίες που θέλουν μεγάλες ελληνικές ναυτιλιακές να φεύγουν από τη χώρα μας κυκλοφορούν ολοένα και εντονότερα στην αγορά, αν και σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία περισσότερα από 15 πλοία ελληνικών συμφερόντων ύψωσαν την ελληνική σημαία τις τελευταίες ημέρες, παρά την περιρρέουσα ατμόσφαιρα αβεβαιότητας.
Κύκλοι σε γνώση των εξελίξεων στην ελληνόκτητο ναυτιλία δεν δείχνουν να ξαφνιάζονται. «Πολλοί, μάλλον οι περισσότεροι, Ελληνες πλοιοκτήτες θέλουν να βοηθήσουν τη χώρα τους», σημειώνουν. Προσθέτουν μάλιστα πως όταν έλθει η ώρα, η ελληνόκτητος ναυτιλία θα είναι παρούσα στην προσπάθεια ανάταξης της οικονομίας, «αρκεί αυτή να μην πλήξει ανεπανόρθωτα την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής ποντοπόρου η οποία ήδη έχει, σε σχέση με τα διεθνή δεδομένα, αναλάβει μεγάλα βάρη». Η επισήμανση αφορά τη συμφωνία προαιρετικής εισφοράς 420 εκατ. ευρώ που κατανέμονται στα έτη 2013-2016 και στο γεγονός πως από το 2013 επιβάλλεται ο ελληνικός φόρος χωρητικότητας και επί πλοίων ξένης σημαίας που λειτουργούν ή κάνουν διαχείριση από γραφεία εγκατεστημένα στην Ελλάδα. Τα μέτρα αυτά ισοδυναμούν, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, με οκταπλάσια και πλέον αύξηση των φορολογικών εσόδων της Ελλάδας από τη ναυτιλία, πέραν των εισροών συναλλάγματος που φέρνει αλλά και των θέσεων απασχόλησης που προσφέρει άμεσα ή έμμεσα.
Το ζήτημα όμως αποκτά διαφορετικές διαστάσεις για τις εταιρείες που έχουν στο μετοχικό τους κεφάλαιο και ξένους βασικούς μετόχους είτε επειδή είναι εισηγμένες είτε επειδή έχουν σχηματίσει κοινοπραξίες με μεγάλα ξένα επενδυτικά κεφάλαια. Οι ξένοι μέτοχοι δεν θα δεχθούν εύκολα συναισθηματικές αιτιάσεις για την παραμονή στην Ελλάδα εταιρειών που θα επιβαρυνθούν υπέρμετρα και θα πληγεί έτσι η ανταγωνιστικότητά τους.
Η αμερικανική επενδυτική τράπεζα JP Morgan, που καλύπτει πολλές εισηγμένες ναυτιλιακές στη Wall Street , μεταξύ των οποίων και ελληνικές, χαρακτηρίζει τη δρομολογούμενη αύξηση της φορολογικής επιβάρυνσής τους στην Ελλάδα «αντιπαραγωγική». «Θεωρούμε ότι οποιαδήποτε σημαντική αύξηση των φόρων επί των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών αντιπαραγωγική, δεδομένου ότι αυτό θα ήταν πιθανόν να αναγκάσει πολλούς πλοιοκτήτες να μεταφερθούν εκτός της χώρας, επηρεάζοντας αρνητικά την ελληνική οικονομία και προκαλώντας μια απότομη διατάραξη της παράδοσης της ναυτιλίας στην Ελλάδα, που πηγαίνει πίσω χιλιάδες χρόνια», έγραψε πριν από λίγες μέρες στους πελάτες της JP Morgan ο αναλυτής του οίκου Noah Parquette. «Πιστεύουμε ότι η πιο ρεαλιστική επιλογή στη διάθεση της κυβέρνησης για να αποφύγει κάτι τέτοιο θα ήταν η απλή αύξηση του φόρου χωρητικότητας που δεν είναι αρκετή για να προκαλέσει μια μαζική έξοδο», σημειώνει. Γράφει όμως πως «ακόμα και αν μια ουσιαστικά αρνητική μεταβολή στη φορολογική δομή ελάμβανε χώρα, βλέπουμε στη χειρότερη περίπτωση μια εφάπαξ αύξηση στα γενικά έξοδα για να μετακινηθούν από την Ελλάδα». Η συζήτηση αυτή στο εξωτερικό αποκαλύπτει και τους λόγους που ορισμένες μεγάλες ελληνικές ναυτιλιακές φέρονται να έχουν ήδη δρομολογήσει εναλλακτικά σχέδια.
Το μόνο που θεωρείται σίγουρο είναι πως τόσο η ελληνική όσο και η διεθνής ναυτιλιακή κοινότητα εκτιμούν πλέον με βεβαιότητα πως η σπουδή των Ευρωπαίων για την αύξηση των επιβαρύνσεων της ελληνόκτητου ναυτιλίας αποτελεί γερμανική ατζέντα. Οπως σημειώνουν πηγές που είναι σε θέση να γνωρίζουν τις διεργασίες αυτές, η περαιτέρω αύξηση της φορολόγησης υποδαυλίστηκε και από γερμανικά ναυτιλιακά και τραπεζικά συμφέροντα, τα οποία έχουν υποστεί ζημίες πολλών δεκάδων δισεκατομμυρίων ως αποτέλεσμα της κατάρρευσης του γερμανικού μοντέλου.
Καθημερινή