- Τι αναφέρεται στο σκεπτικό της απόφασης για τους 6 κατηγορούμενους
Mε βούλευμα που εξέδωσε το Συμβούλιο Εφετών Δωδεκανήσου αποφασίστηκε να μην γίνει κατηγορία σε βάρος 6 κατοίκων της Ρόδου, που ενεπλάκησαν στη μελέτη και κατασκευή των έργων διαπλάτυνσης της Εθνικής Οδού Ρόδου – Λίνδου, από το Φαληράκι μέχρι τα Κολύμπια.
Το δικαστικό συμβούλιο αποφάνθηκε συγκεκριμένα να μη γίνει κατηγορία κατά των Ν. Γ. Σ., Α. Λ. Π., Ν. Λ., Ν. Λ., Ν. Χ., και Ν. Χ., κατοίκων Ρόδου για τις πράξεις της υπεξαίρεσης ιδιαίτερα μεγάλης αξίας σε βάρος του Δημοσίου που το όφελος που πέτυχε ή επιδίωξε ο δράστης ή η ζημία που προξενήθηκε ή οπωσδήποτε απειλήθηκε στο Δημόσιο υπερβαίνει το ποσό των 150.000 ευρώ, κατ’ εξακολούθηση, της απιστίας στην υπηρεσία σε βάρος του Δημοσίου ιδιαίτερα μεγάλης αξίας, που το όφελος που πέτυχε ή επιδίωξε ο δράστης ή η ζημία που προξενήθηκε ή οπωσδήποτε απειλήθηκε στο Δημόσιο υπερβαίνει το ποσό των 150.00 ευρώ, κατ’ εξακολούθηση, της έκθεσης και της διατάραξης ασφάλειας των συγκοινωνιών, που τους αποδίδονται, οι οποίες φέρονται να τελέσθηκαν στη Ρόδο κατά τα έτη 2009, 2010 και 2011.
Από τη δικαστική έρευνα προέκυψαν συγκεκριμένα συνοπτικώς τα εξής:
Με την από 20-3-2006 απόφαση του Υπουργού ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ. το έργο «ΒΕΛΤΙΩΣΗ – ΔΙΑΠΛΑΤΥΝΣΗ Ε.Ο. ΡΟΔΟΥ – ΛΙΝΔΟΥ ΑΠΟ ΦΑΛΗΡΑΚΙ ΜΕΧΡΙ ΚΟΛΥΜΠΙΑ», καθορίσθηκε ως έργο εθνικού επιπέδου και ορίστηκε Προϊσταμένη Αρχή η Διεύθυνση Οδικών Εργων (ΔΙ) της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εργων (Γ.Γ.Δ.Ε.) του Υ.ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ.
Η αρχή του έργου βρίσκεται πριν από τον ισόπεδο Κόμβο Βόρειας Εισόδου Λαδικού και το τέλος μετά τον Ισόπεδο Κόμβο Κολυμπίων – Επτά Πηγών.
Με την από 15- 1-2007 απόφαση του Υπουργού ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ. εγκρίθηκε η διάθεση πίστωσης 20.368.250 ευρώ εις βάρος των πιστώσεων του προαναφερόμενου έργου και εξουσιοδοτήθηκε ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Οδικών Εργων (ΔΙ) για την έγκριση των τευχών δημοπράτησης του έργου.
Το έργο συγχρηματοδοτήθηκε από το ΕΠΤΑ μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος Οδικοί Αξονες – Λιμάνια και Αστική Ανάπτυξη (ΕΠ- ΟΑΛΑΑ) με ποσοστό κοινοτικής συνδρομής 74,61% και μετά τις 31-12- 2008 από τους πόρους της 4ης Προγραμματικής Περιόδου.
Το έργο ανατέθηκε μετά από διαγωνισμό στην εργοληπτική επιχείρηση «ΕΡΓΟΝ ΔΙΕΘΝΗΣ Α.Β.Τ.Ε.Ε.». Στη συνέχεια, η ως άνω εργοληπτική επιχείρηση υποκαταστάθηκε από την «ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ ΕΡΓΟΝ ΔΙΕΘΝΗΣ ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ – ΤΕΧΝΙΚΗ-ΕΜΠΟΡΙΚΗ- ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΚΑΙ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ – ΚΟΝΣΤΡΟΥΤΕΚ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΗ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΚΑΙ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ», με διακριτικό τίτλο «Κ/ΞΙΑ ΕΡΓΟΝ ΔΙΕΘΝΗΣ Α.Β.Τ.Ε.Ε. – ΚΟΝΣΤΡΟΥΤΕΚ Α.Ε.».
Η εργολαβική σύμβαση υπεγράφη στις 7-9-2007 από τον πρώτο κατηγορούμενο, πολιτικό μηχανικό, προϊστάμενο της ΕΥΔΕ/ΥΔΡΕΥΣΗΣ Ρόδου, ως εκπρόσωπο του Ελληνικού Δημοσίου και τον Β. Θ., ως νόμιμο εκπρόσωπο της «ΕΡΓΟΝ ΔΙΕΘΝΗΣ Α.Β.Τ.Ε.Ε.».
Στην παραπάνω σύμβαση ορίστηκε μεταξύ άλλων, ρητά, ότι το έργο θα εκτελεστεί σύμφωνα με τα συμβατικά τεύχη και τις μελέτες που είχαν εγκριθεί.
Μετά τη δημοπράτηση του έργου και πριν την υπογραφή της εργολαβικής σύμβασης ανάθεσης σε εργολάβο, με την από 6-2-2007 απόφαση της ΕΥΔΕ/ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΡΟΔΟΥ ορίστηκαν επιβλέποντες μηχανικοί του έργου οι υπόλοιποι 5 κατηγορούμενοι.
Ο αρχικός συμβατικός χρόνος περαίωσης του έργου ήταν είκοσι μήνες και έληξε στις 7-5-2009. Με την από 18-6- 2009 απόφαση της Γ.Γ.Δ.Ε. εγκρίθηκε παράταση της συνολικής προθεσμίας περαίωσης του έργου μέχρι τις 6-4-2010 και στη συνέχεια με δύο αποφάσεις που ακολούθησαν, εγκρίθηκε παράταση της συνολικής προθεσμίας περαίωσης του έργου μέχρι τις 30-4-2011.
Ειδικότερα, όσον αφορά το δίκτυο ομβρίων και άρδευσης του Δήμου Αφάντου, εξαιτίας του υπό εκτέλεση έργου και προκειμένου να καταληφθεί το εύρος της διαπλάτυνσης, το παραπάνω δίκτυο καθαιρέθηκε και διαπιστώθηκε στην πράξη η επείγουσα ανάγκη για κατασκευή δικτύου ομβρίων, στο έρεισμα της διαπλάτυνσης, διότι κατά τους χειμερινούς μήνες πλημμύριζαν επικίνδυνα οι παρακείμενες στο έργο ιδιοκτησίες.
Προέκυψε, μεταξύ άλλων, ανάγκη πρόσθετων απαλλοτριώσεων που απαιτούντο για έξι ισόπεδους κόμβους που δεν είχαν ακόμη συντελεσθεί, απρόβλεπτης αναπροσαρμογής του χρονοδιαγράμματος του έργου και του τρόπου εργασίας της Αναδόχου Κ/ΞΙΑΣ, λόγω διέλευσης του αγωγού ύδρευσης Ρόδου από το φράγμα Γαδουρά μέσα από τα όρια της παραπάνω εργολαβίας.
Προέκυψαν περαιτέρω ανάγκες για νέες εργασίες που δεν είχαν προβλεφθεί στην αρχική σύμβαση, η αναγκαιότητα των οποίων προέκυψε εκ των υστέρων οφειλόμενη στην παράκαμψη της κυκλοφορίας μήκους 2 περίπου χλμ μέσω της ευρισκόμενης κατά μήκος της παραλίας Αφάντου οδού, καθώς και στις όψιμα αυξημένες απαιτήσεις εργοταξιακής σήμανσης και ασφάλισης εξαιτίας της προσωρινής εκτροπής του ενός ρεύματος κυκλοφορίας (προς Ρόδο) προς μία υφιστάμενη λωρίδα της Ε.Ο. (δεξιά) και του άλλου ρεύματος (προς Λίνδο) στο δεξιό κλάδο της διαπλάτυνσης (κατασκευασμένο με προσωρινά υψόμετρα).
Υπήρξε στην πορεία και η έκδοση της υπ’ αρίθμ. 251/2010 πράξης του Ελεγκτικού Συνεδρίου που όρισε ότι κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου της 1ης ΣΣΕ, καθόσον «η εκτέλεση όλων των συμπληρωματικών εργασιών οφείλεται σε αστοχίες της αρχικής μελέτης». Η Διεύθυνση Οδικών Εργων (ΔΙ) υπέβαλε αίτηση για ανάκληση που έγινε δεκτή με την 2069/2010 απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, σύμφωνα με την οποία δεν κωλυόταν η υπογραφή συμπληρωματικής σύμβασης μόνο κατά το μέρος που αφορούσε στην εκτέλεση των εργασιών επέκτασης του αγωγού ομβρίων κατά 300 μ. προς Φαληράκι και αποκατάστασης του Υπόγειου Δικτύου Επικοινωνιών Οχυρώσεως.
Η πιο πάνω εξέλιξη είχε ως αποτέλεσμα να σταματήσει το έργο σε πολλά σημεία του, διότι οι εργασίες που συμπεριλαμβάνονταν στην 1η Σ..Σ.Ε. έπρεπε να κατασκευαστούν πριν τις (αρχικές) συμβατικές.
Προκειμένου να αντιμετωπιστεί η ανάγκη εκτέλεσης των επειγουσών εργασιών, απαραίτητων για την εκτέλεση του έργου, η ΕΥΔΕ/ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΡΟΔΟΥ ζήτησε με το τον Ιανουάριο του 2011 την έγκριση επειγουσών πρόσθετων εργασιών, πριν από τη σύνταξη του ανακεφαλαιωτικού πίνακα, με το οποίο μάλιστα αιτιολογούσε το επείγον της εκτέλεσής τους και γινόταν εκτίμηση της δαπάνης με βάση τις συμβατικές τιμές μονάδος.
Από την έρευνα προέκυψε ότι η προαναφερόμενη αρχική σύμβαση και η εκτέλεση των ως άνω επειγουσών ενεργειών για την κατασκευή του έργου, υπεγράφησαν με την τήρηση της νόμιμης διαδικασίας, καθόσον εκδόθηκαν μετά τη δημοπράτηση του έργου νόμιμες διοικητικές πράξεις, ενώ οι καθυστερήσεις και οι συνακόλουθες επιβαρύνσεις του προϋπολογισμού, οφείλονται σε απρόβλεπτες συνθήκες, οι οποίες προέκυψαν μετά την εκπόνηση τη μελέτης του έργου.
Για τις αξιόποινες πράξεις της έκθεσης και της διατάραξης της ασφάλειας συγκοινωνιών, οι οποίες απαιτούν δόλο για την τέλεσή τους, προέκυψε ότι ο δόλος πρόκλησης κινδύνου σε καμία περίπτωση δεν προκύπτει ότι συνέτρεξε στο πρόσωπο κανενός εκ των κατηγορουμένων.