«Φρένο» στη στρατηγική επέκτασης της χρήσης του υγροποιημένου φυσικού αερίου στα νησιά από τη ΔΕΠΑ, βάζει το δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς για την περίοδο 2014-2023. Το πρόγραμμα που έχει δώσει σε δημόσια διαβούλευση η ΡΑΕ δεν προβλέπει τις αναγκαίες υποδομές στον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας για τη μεταφόρτωση LNG με πλοία, αν και η ΔΕΠΑ είχε θέσει υπόψη της ΡΑΕ από τις 12 Σεπτεμβρίου 2014 τις θέσεις της για την ανάπτυξη του επιχειρησιακού της σχεδίου επέκτασης της χρήσης φυσικού αερίου σε απομακρυσμένες περιοχές της χώρας που δεν συνδέονται με το δίκτυο (αγωγός φυσικού αερίου) και τα νησιά. Στο πλαίσιο της διαβούλευσης που ολοκληρώθηκε χθες η ΔΕΠΑ επαναφέρει τις προτάσεις της, ζητώντας να συμπεριληφθούν στο 10ετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ οι αναγκαίες υποδομές για τη μεταφόρτωση πλοίων μεσαίου και μικρού μεγέθους (1.000-10.000 m3 YΦΑ). Η εν λόγω υποδομή, σύμφωνα με τη ΔΕΠΑ, θα επιτρέψει την ανάπτυξη της διανομής Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ) σε απομακρυσμένες περιοχές, καθώς και για τη ναυτιλιακή χρήση.
«Πιστεύουμε ότι η υλοποίηση αυτής της επένδυσης δεν θα απαιτήσει μεγάλες τεχνικές παρεμβάσεις και επιπλέον η εν λόγω δραστηριότητα δεν εξαρτάται από την αύξηση της αποθηκευτικής δυναμικότητας του τερματικού σταθμού ΥΦΑ της Ρεβυθούσας» σημειώνει η ΔΕΠΑ και προσθέτει ότι θα πρέπει να ενταχθεί στο πρόγραμμα ανάπτυξης η δημιουργία υποδομής φόρτωσης φορτηγών βυτίων (truck loading facility) στον σταθμό της Ρεβυθούσας. Η ΔΕΠΑ κάνει αναφορά στη διεθνή εμπειρία, όπου τερματικοί σταθμοί ΥΦΑ αναβαθμίζονται σε σταθμούς μεταφόρτωσης, ενώ δραστηριότητες που σχετίζονται με τη διακίνηση μικρής κλίμακας LNG και LNG ως ναυτιλιακού καυσίμου σε πρώτη φάση πραγματοποιούνται με χρήση φορτηγών βυτίων για να καταλήξει ότι οι προτάσεις της θα συμβάλουν έτι περαιτέρω στην αξιοποίηση του τερματικού σταθμού ΥΦΑ και στη βέλτιστη εμπορική του εκμετάλλευση. Σε ό,τι αφορά τη διασυνδεσιμότητα του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου με τα γειτονικά συστήματα αερίου και την ενίσχυση του διασυνοριακού εμπορίου, η ΔΕΠΑ προτείνει, οποιαδήποτε αναβάθμιση στον σταθμό των Κήπων (π.χ. σταθμός συμπίεσης) να περιλάβει τη δυνατότητα φυσικής αντίστροφης ροής από Ελλάδα προς Τουρκία. Να μπορεί δηλαδή να μεταφέρεται αέριο και από το ελληνικό σύστημα στο τουρκικό.
Σε ό,τι αφορά το επιχειρησιακό σχέδιο για επέκταση της χρήσης του φυσικού αερίου σε απομακρυσμένες περιοχές της χώρας και σε νησιά, για το οποίο έχει υποβάλει στη ΡΑΕ και αίτημα τροποποίησης της άδειας προμήθειας, προβλέπει σε πρώτη φάση την ανάπτυξη τερματικών σταθμών φόρτωσης CNG (συμπιεσμένου φυσικού αρείου) αξιοποιώντας την υποδομή των υφιστάμενων σταθμών σε Αττική (Ανθούσα, Ανω Λιόσια) και Θεσσαλονίκη (Πυλαία). Σε σημεία εξόδου του κεντρικού αγωγού φυσικού αερίου θα εγκατασταθούν μικροί σταθμοί συμπίεσης, όπου το αέριο θα μπαίνει σε συστοιχίες κυλίνδρων καθορισμένων προδιαγραφών σε πίεση 250 dar για να μειώνεται ο όγκος του και να μπορεί να μεταφερθεί. Στη συνέχεια θα τοποθετούνται είτε απευθείας σε φορτηγά ή σε ρυμουλκούμενο όχημα είτε σε ειδικά διαμορφωμένες μεταλλικές κατασκευές και θα μεταφέρονται στους καταναλωτές. Για τη μεταφορά του LNG η ΔΕΠΑ έλαβε υπόψη της την ανάπτυξη υποδομής στον τερματικού σταθμό της Ρεβυθούσας, η οποία όμως εξαρτάται από τον ΔΕΣΦΑ και θα κριθεί τελικά από το κατά πόσο η ΡΑΕ θα υιοθετήσει τις προτάσεις της εταιρείας. Ηλεκτροπαραγωγοί σε νησιά, βιομηχανίες, ξενοδοχεία, αλλά και νοσοκομεία, στάδια και σχολεία σε περιοχές όπου σήμερα δεν υπάρχει δίκτυο θα μπορούν να αξιοποιήσουν τα πλεονεκτήματα του φυσικού αερίου. Θα μπορούν ακόμη να τροφοδοτηθούν και οικιακοί καταναλωτές που θα συνδεθούν με μικρής έκτασης αυτόνομο δίκτυο διανομής.
Καθημερινή