Αναλαμβάνει πρωτοβουλίες για την επίλυση του προβλήματος ο περιφερειάρχης Γ. Χατζημάρκος
Tελεσίγραφο της εταιρείας Ηλιακίδη
Πρωτοβουλίες για να αρθούν τα μείζονα προβλήματα στην τροφοδότηση των άνυδρων νησιών στα Δωδεκάνησα και τις Κυκλάδες, αναλαμβάνει σήμερα στην Αθήνα ο περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου κ. Γ. Χατζημάρκος, μετά από «τελεσίγραφο» της εταιρείας που μετέφερε νερό με υδροφόρο πλοίο εξαιτίας οικονομικών εκκρεμοτήτων.
Το πρόβλημα έχει προσλάβει διαστάσεις επί του παρόντος στην Κίμωλο, όπου τα αποθέματα σε νερό είναι εξαιρετικά χαμηλά, ενώ προβλήματα αναμένεται να αντιμετωπίσουν Σύμη, Πάτμος και Μεγίστη.
Ο κ. Χατζημάρκος θα έχει σήμερα επαφές με τον γενικό γραμματέα του Υπουργείου Αιγαίου κ. Ιωάννη Γιαννέλη, ενώ θα επιδιώξει να έχει επαφή και με τον υπουργό Ναυτιλίας κ. Θοδωρή Δρίτσα.
Ο κ. Γ. Χατζημάρκος θα προτείνει συγκεκριμένα να «στρατολογηθεί» από τον υπουργό Άμυνας κ. Πάνο Καμμένο, πολεμικό πλοίο «νερουλάς» από τη Σαλαμίνα, που θα αναλάβει για όσο καιρό διαρκέσει η «κρίση» την μεταφορά από την Κάλαθο, νερού στα άνυδρα νησιά, καθώς ελλοχεύει ο κίνδυνος λειψυδρίας.
Ο περιφερειάρχης προωθεί την άμεση επίλυση των προβλημάτων που έχουν ανακύψει με τη λειτουργία των αφαλατώσεων καθώς η τιμή των 10-13 ευρώ ανά κυβικό για τη μεταφορά νερού είναι απίστευτα υψηλή σε σχέση με τη δαπάνη των 1,40 με 1,80 ευρώ ανα κυβικό που απαιτείται για τη λειτουργία των μονάδων αυτών.
Όπως δημοσίευσε η εφημερίδα «Κοινή Γνώμη» ο υπεύθυνος της εταιρείας μεταφοράς νερού, κ. Χρήστος Ηλιακίδης έχει γνωστοποιήσει στη Γενική Γραμματεία του Υπουργείου Ναυτιλίας και σε όλους τους αρμόδιους, πως θα προβεί στην παύση υδροδότησής τους εντός των επόμενων πέντε ημερών, στην περίπτωση που δεν διευθετηθούν άμεσα οι οφειλές προς την εταιρεία του.
Το θέμα απασχόλησε έντονα τη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε προχθές στο αρμόδιο Υπουργείο, παρουσία του γενικού γραμματέα Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, στην οποία συμμετείχε και ο βουλευτής Δωδεκανήσου του ΣΥΡΙΖΑ κ. Νεκτάριος Σαντορινιός, προκειμένου να αναζητηθεί λύση και να εισπράξει χρήματα η υπεύθυνη εταιρεία, ώστε να μπορέσει να συνεχίσει απρόσκοπτα στην υλοποίηση των υποχρεώσεών της.
Εν μέσω καλοκαιρινής περιόδου, που οι ανάγκες αυξάνονται κατακόρυφα λόγω της επισκεψιμότητας, τα μικρά νησιά που εξαρτώνται άμεσα από την παρουσία των υδροφόρων πλοίων, φαίνεται να βρίσκονται “όμηροι” ακόμη και των πολιτικών εξελίξεων, αφού σύμφωνα με το ρεπορτάζ της εφημερίδας, αν κι έχει πιστωθεί ένα μικρό μέρος των οφειλών στον λογαριασμό της εταιρείας, ωστόσο, οι αλλαγές που έχουν επέλθει στο τραπεζικό σύστημα και στις συναλλαγές, μπλοκάρουν τη διαχείρισή του.
Σύμφωνα με όσα γνωστοποίησε ο Χρήστος Ηλιακίδης, έχουν παρέλθει σχεδόν έξι μήνες από την τελευταία φορά που εισέπραξε κάποια χρήματα στο πλαίσιο της συνεργασίας που διατηρεί με το αρμόδιο Υπουργείο για την ικανοποίηση των αναγκών υδροδότησης των άνυδρων νησιών τόσο στις Κυκλάδες, όσο και στα Δωδεκάνησα. Ωστόσο, το ζήτημα που τον οδήγησε στην απόφαση να γνωστοποιήσει προς τους αρμοδίους, ότι αδυνατεί – όπως ισχυρίζεται – να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του, αφορά στο γεγονός ότι του ζητήθηκε η καταβολή φόρου ύψους περίπου 230 χιλ. ευρώ προς την εφορία, παρά το γεγονός ότι, το τελευταίο χρονικό διάστημα από την πλευρά του Υπουργείου, δεν έχει πληρωθεί.
«Από τον Φεβρουάριο του 2015 υπάρχει θέμα. Υπήρξε μία απευθείας ανάθεση που δεν έχει εξοφληθεί, υπάρχει μία άλλη έως τον Ιούνιο που δεν έχει εξοφληθεί και τώρα βαδίζουμε ήδη στον Ιούλιο», τόνισε ο κ. Ηλιακίδης, απαντώντας στο ερώτημα που θέλει τον ίδιο, πράγματι να έχει εκφράσει την πρόθεση διακοπής της διαδικασίας υδροδότησης, αν δεν δοθεί λύση στο πρόβλημά του. «Θα σταματήσω σε πέντε, έξι ημέρες. Δεν αντέχω άλλο. Έδωσα διορία», ανέφερε λέγοντας πως «δεν είναι στο χέρι μου η λύση. Είναι θέμα της κυβέρνησης και του Υπουργείου Ναυτιλίας».
Ο επί τέσσερις δεκαετίες υπεύθυνος κάλυψης των αναγκών υδροδότησης των μικρών νησιών, που δεν διαθέτουν αφαλατώσεις, πρόσθεσε δε, πως, «Ήρθα σε επικοινωνία με το αρμόδιο Υπουργείο και τη Γενική Γραμματεία Αιγαίου κι έχω κάνει και έγγραφα, που εξηγώ επανειλημμένως ότι θα σταματήσω αν συνεχιστεί αυτή η κατάσταση», επισημαίνοντας στη συνέχεια, πως, έως και χθες το απόγευμα, δεν είχε ενημερωθεί σχετικά με κάποια πιθανή λύση. «Δεν γνωρίζω αν βγήκε κάτι ουσιαστικό για εμένα μέχρι τώρα από τη σύσκεψη. Μου χρωστούν περίπου 1 εκατ. Ευρώ και εξ αυτών, εγώ πρέπει τις 230 χιλ. ΦΠΑ να τις προκαταβάλω στην Εφορία κι ας μην έχω πληρωθεί. Στο λογαριασμό της εταιρείας υπάρχει μόνον ένα χρηματικό ποσό που αφορά στην προκαταβολή του Φεβρουαρίου περίπου 130 χιλ. Ευρώ και δεν μπορώ να πάρω ούτε ένα ευρώ», σημείωσε χαρακτηριστικά, λέγοντας πως, επί της ουσίας, αυτός είναι και ο λόγος που τον οδήγησε στην ακραία απόφαση, με τις συνέπειες για τα μικρά νησιά, να είναι άμεσα ορατές.
Κληθείς να ενημερώσει αν πραγματοποιεί στην παρούσα χρονική στιγμή ομαλά τη διαδικασία μεταφοράς νερού, ο ίδιος κατέστησε σαφές, πως, χωρίς να έχει χρήματα στη διάθεσή του, για την κάλυψη βασικών λειτουργικών αναγκών, έχει δυνατότητα λειτουργίας του ενός εκ των δύο υδροφόρων πλοίων. Αξίζει ωστόσο να σημειωθεί, πως, οι σημερινές ανάγκες υδροδότησης στο νησιωτικό χώρο – σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα – και συγκεκριμένα στα άνυδρα νησιά, που ανήκουν στα δύο νησιωτικά συμπλέγματα, έχουν αυξηθεί σε μεγάλο βαθμό, λόγω της άφιξης επισκεπτών κι ως εκ τούτου, πολλαπλασιάζεται και ο βαθμός κατανάλωσης σε ημερήσια βάση.
«Ακόμη και να μη σταματήσω το ένα πλοίο που δουλεύει τώρα, δεν επαρκεί η ποσότητα νερού για Κυκλάδες και Δωδεκάνησα» σημείωσε, προσθέτοντας ότι, «ένα πλοίο για τη διανομή νερού, το οποίο χρειάζεται να ταξιδεύει από το Καστελόριζο μέχρι την Κίμωλο, δεν είναι αρκετό λόγω της καλοκαιρινής περιόδου». Εξήγησε μάλιστα πως, «έπρεπε ήδη να έχω σε λειτουργία κι άλλο ένα ακόμη πλοίο, το οποίο δεν το λειτουργώ γιατί θα υποστώ κι άλλη οφειλή».
Μιλώντας για τις ανάγκες αύξησης της συχνότητας των υδροφόρων πλοίων στα άνυδρα νησιά, ο κ. Ηλιακίδης εξήγησε πως, «υπάρχει νησί που θέλει νερό κάθε δύο μέρες ενώ το χειμώνα μπορεί να χρειάζεται κάθε 20 ημέρες. Υπάρχει νησί που μπορεί να θέλει και κάθε έξι ημέρες διανομή νερού. Εξαρτάται από τις ανάγκες τους. Γι αυτό ήταν απαραίτητη η έναρξη λειτουργίας και του δεύτερου πλοίου» συμπλήρωσε, λέγοντας ταυτόχρονα πως «αν ήταν χειμώνας οι ανάγκες θα καλύπτονταν. Ειδικά τον Αύγουστο όμως, οι ανάγκες διανομής πολλαπλασιάζονται σημαντικά».
Υπογραμμίζεται πως, στις Κυκλάδες η εταιρεία του, εξυπηρετεί την Κίμωλο, την Αμοργό (Αιγιάλη και Κατάπολα), την Ηρακλειά αλλά και τη Δονούσα κατά κύριο λόγο.
Για το ίδιο θέμα σημειώθηκε στο μεταξύ χθες και παρέμβαση προς τον Γ.Γ. του Υπουργείου Αιγαίου, του αντιπεριφερειάρχη Δωδεκανήσου κ. Χ. Κόκκινου: «Σας μεταφέρω την αγωνία και το αίτημα των δημάρχων και των κατοίκων της Δωδεκανήσου, που βλέπουν διαρκώς να λιγοστεύουν οι υδροφόρες που φτάνουν στα νησιά τους, αλλά και των στελεχών της εταιρείας, που μεταφέρουν το πολύτιμο αγαθό του νερού, που ζητούν την καταβολή των δεδουλευμένων τους από τον Φεβρουάριο του 2015 μέχρι σήμερα.
Αντιλαμβάνεστε ότι θα ήταν καταστροφικό για τους Δωδεκανήσιους αλλά και τους χιλιάδες επισκέπτες που βρίσκονται αυτή την στιγμή στην περιοχή μας, να βρεθούν αντιμέτωποι με την λειψυδρία. Βρισκόμαστε χρονικά στη μέση του καλοκαιριού και στη μέση της τουριστικής περιόδου και όπως αντιλαμβάνεστε οι ανάγκες είναι μεγάλες.
Είναι κατανοητές οι δύσκολες δημοσιονομικές συνθήκες που επικρατούν στην χώρα αλλά σε κάποιες περιπτώσεις -όπως αυτή που σας αναφέρω- θα πρέπει η πολιτεία να δείξει τα γρήγορα και θετικά αντανακλαστικά της.
Είναι γνωστή η αγωνία και οι αγώνες σας για τα ζητήματα των νησιωτών μας και θα ζητούσα άμεσα με αποτελεσματικές ενέργειες να δώσετε λύση στο αδιέξοδο που διαφαίνεται να δημιουργείται», αναφέρει στην επιστολή του.
Με πληροφορίες από την εφημερίδα Κοινή Γνώμη