Η προσέλκυση περισσότερων μεμονωμένων τουριστών (αξιοποιώντας περισσότερο τις δυνατότητες διαδικτυακής παρουσίας των ελληνικών ξενοδοχείων) θα μπορούσε να αυξήσει τον κύκλο εργασιών των ελληνικών μικρομεσαίων ξενοδοχείων ακόμα και με σταθερό το τρέχον επίπεδο των διαθέσιμων κλινών, τονίζεται σε μελέτη της Εθνικής Τράπεζας. Συγκεκριμένα, βάσει των εκτιμήσεων της ΕΤΕ, ενδεχόμενη αύξηση της διείσδυσης του online booking στα ελληνικά ξενοδοχεία (από 11% σε 25%, προσεγγίζοντας το μέσο όρο των ευρωπαϊκών μεσογειακών χωρών) με παράλληλη μείωση της έντονης εξάρτησης από πρακτορεία, θα μπορούσε να αυξήσει τα τουριστικά έσοδα κατά €0,9 δισ. ετησίως (15%) μέσω αύξησης τιμών και περιορισμού εποχικότητας.
Σε πιο μεσοπρόθεσμη προοπτική, θα μπορούσε να ακολουθηθεί μια πιο επεκτατική στρατηγική (με αύξηση κλινών), όπου η Ελλάδα θα καταλάμβανε μερίδιο στη μεσογειακή online ξενοδοχειακή αγορά αντίστοιχο με αυτό που κατέχει στην παραδοσιακή, με συνέπεια την προσέλκυση 2,1 εκ. επιπλέον τουριστών και €1,8 δις εσόδων ετησίως (αύξηση κατά 30%).
Χρήσιμη προς αυτή την κατεύθυνση θα ήταν η καλύτερη αεροπορική διασύνδεση με χώρες προέλευσης, η συνολική προώθηση της Ελλάδας ως ιδιαίτερο τουριστικό προορισμό σε όρους αξιοθέατων, πολιτισμού, γαστρονομίας κτλ. (δηλαδή όχι μόνο ως seaand-sun) καθώς και η έμφαση στην εξοικείωση των ξενοδοχείων με το διαδίκτυο
Στη μελέτη επισημαίνονται ακόμη τα ακόλουθα:
O ελληνικός τουρισμός επέδειξε έντονο δυναμισμό κατά την τελευταία πενταετία, με εμφανή βελτίωση από την πλευρά της ποιότητας της προσφοράς (τα ξενοδοχεία 5 αστέρων καλύπτουν πλέον το 16% των κλινών από 5% το 1996) αλλά και σημαντική αύξηση αφίξεων (10% κ.μ.ο. ετησίως της τελευταία πενταετία).
Μέσω έρευνας της ΕΤΕ σε δείγμα 250 ξενοδοχείων, παρατηρήσαμε ότι η βελτίωση της ζήτησης των ελληνικών μικρομεσαίων ξενοδοχείων δεν ήταν ομοιογενής – με μόνο το ½ του τομέα να σημειώνει αύξηση πωλήσεων κατά την περίοδο 2008-2014. Ως βασική κινητήριος δύναμη της ανόδου του τουρισμού εμφανίζεται ο μαζικός τουρισμός, καθώς η συντριπτική πλειοψηφία των ξενοδοχείων που στηρίχθηκαν σε πρακτορεία εξωτερικού (79%) αύξησαν τις πωλήσεις τους έναντι περίπου 30% των υπολοίπων.
Καθώς τα πρακτορεία εξωτερικού έχουν ζητούμενο sea-and-sun από τον ελληνικό τουρισμό, η αύξηση των τουριστών κατευθύνθηκε κυρίως στα νησιά και σε πολυτελή ξενοδοχεία. Πέρα από την ανισομερή ανάπτυξη, η αυξημένη εξάρτηση από τα πρακτορεία εξωτερικού άσκησε καθοδική επίδραση στις τιμές και ενέτεινε το φαινόμενο της εποχικότητας.
Από την άλλη πλευρά, ξενοδοχεία που στηρίχθηκαν κυρίως σε προσέλκυση μεμονωμένων τουριστών (δηλαδή, ξενοδοχεία με υψηλό ποσοστό online booking) επιτυγχάνουν υψηλότερα έσοδα ανά κλίνη (συνδυάζοντας υψηλότερες τιμές και πληρότητα) και περιθώρια κέρδους, ενώ αντιμετωπίζουν λιγότερα προβλήματα καθυστέρησης πληρωμών και χαμηλότερη εποχικότητα.
Σημειώνεται ότι αρκετοί μεμονωμένοι τουρίστες (π.χ city breaks, επαγγελματικά ταξίδια ή ειδικές μορφές τουρισμού) μένουν λιγότερες ημέρες σε σχέση με τους τουρίστες που έρχονται μέσω πρακτορείων αλλά δαπανούν περισσότερα ανά ημέρα.
Ο τομέας των ΜμΕ συρρικνώθηκε κατά 55% σε όρους κύκλου εργασιών την τελευταία πενταετία (πτώση €88 δισ.), με περίπου το ½ των απωλειών να οφείλεται σε επιχειρήσεις που διέκοψαν τη λειτουργία τους (με το μεγαλύτερο ποσοστό καθαρών απωλειών να παρατηρείται στον εμπορικό κλάδο). Ωστόσο, αυτό που ξεχωρίζει θετικά είναι η δημιουργία νέων επιχειρήσεων καθώς και η ύπαρξη επιχειρήσεων υψηλής ανάπτυξης (οι οποίες ορίζονται ως οι επιχειρήσεις που διπλασίασαν τις πωλήσεις τους την τελευταία πενταετία) οι οποίες συνεισέφεραν €15 δις στο διάστημα 2008-2014.
Έντονη συγκέντρωση επιχειρήσεων υψηλής ανάπτυξης εντοπίζεται στους κλάδους βιομηχανίας τροφίμων και μεταφορών, και δευτερευόντως στα ξενοδοχεία και τη βιομηχανία χημικών.
Οι συνθήκες αβεβαιότητας οδήγησαν σε συγκρατημένη πτώση του δείκτη εμπιστοσύνης των ΜμΕ κατά το πρώτο εξάμηνο του 2015 – ο οποίος ωστόσο παρέμεινε υψηλότερα από τα επίπεδα της περιόδου 2012-2013. Αξιοσημείωτη είναι η διατήρηση των προσδοκιών μελλοντικής ζήτησης σε θετικό επίπεδο – στοιχείο ενδεικτικό για μια ταχεία ανάκαμψη του δείκτη μετά την ομαλοποίηση των συνθηκών στην Ελλάδα.
Οι μικρότερες επιχειρήσεις παραμένουν οι πιο ευάλωτες, ωστόσο οι μεγαλύτερες εμφανίζουν την εντονότερη επιδείνωση καθώς αρκετά αναπτυξιακά τους σχέδια εισήλθαν σε φάση αναμονής.
Όσον αφορά την κλαδική διάσταση της συγκυρίας, σημειώνουμε ότι:
Η βιομηχανία παραμένει ο πιο υγιής κλάδος, με τα τρόφιμα να είναι το πιο δυναμικό της κομμάτι και τα χημικά να είναι ο τομέας που έχει πληγεί περισσότερο από την τρέχουσα αβεβαιότητα.
Όσον αφορά το εμπόριο, ο δείκτης εμπιστοσύνης επέστρεψε σε αρνητικό έδαφος τόσο για το λιανικό όσο και για το χονδρικό εμπόριο, ενώ το εμπόριο αυτοκινήτων – μετά την εντυπωσιακή βελτίωση στο δεύτερο εξάμηνο του 2014– δείχνει ότι συνεχίζει να διατηρεί κάποια σημάδια δυναμικής.
Από τις υπηρεσίες, ξεχωρίζει έντονα ο τουρισμός ως ο πιο κραταιός τομέας της ελληνικής οικονομίας.
Αναφορικά με τις κατασκευές, παρατηρείται μια διαρκής επιδείνωση των δεικτών δραστηριότητας.
* Η έρευνα πραγματοποιήθηκε κατά την περίοδο Απριλίου- Μάιου 2015.
Πηγή: tornosnews.gr