Φόβοι επικείμενου «μπλακ άουτ» αμέσως μετά το καλοκαίρι σε καίριους τομείς της δημόσιας ζωής, όπως η παιδεία, η υγεία, η κοινωνική πρόνοια, διαφαίνονται, καθώς σωρεία προβλημάτων διογκώνονται χωρίς προοπτική άμεσης επίλυσής τους. Ενδεικτικό είναι το χθεσινό μπαράζ συναντήσεων του υπουργού Οικονομίας Γιώργου Σταθάκη με τους υπουργούς Παιδείας Αριστείδη Μπαλτά και Υγείας Παναγιώτη Κουρουμπλή για την αξιοποίηση κονδυλίων του ΕΣΠΑ.
Ειδικότερα, με τις περισσότερες, μεταπολιτευτικά, ελλείψεις προσωπικού προβλέπεται ότι θα ξεκινήσει η νέα σχολική χρονιά, καθώς τα κενά –οργανικά και λειτουργικά– στα σχολεία εκτιμώνται σε περίπου 24.000. Πέρυσι τον Σεπτέμβριο η σχολική χρονιά ξεκίνησε με 22.000 κενά, πολλά εκ των οποίων καλύφθηκαν από το πρόγραμμα ΕΣΠΑ, το οποίο ωστόσο βρίσκεται σε μεταβατική περίοδο μέχρι να γίνει ο προγραμματισμός του επόμενου. Για να γίνει μεταφορά κονδυλίων από άλλη δράση του ίδιου προγράμματος για το 2014, οι προτάσεις θα έπρεπε να έχουν ήδη κατατεθεί έως τα τέλη Ιουνίου. Κάτι που δεν συνέβη. Το ίδιο θα έπρεπε να γίνει εάν η Ελλάδα θελήσει να πάρει κονδύλια από εμπροσθοβαρή προγράμματα από το νέο ΕΣΠΑ του 2015. Ακόμη κι αν αυτό επιτευχθεί, τα κενά που μπορούν να καλυφθούν θα είναι λιγότερα από 10.000 που, σύμφωνα με πληροφορίες, ζήτησε χθες ο κ. Μπαλτάς από τον κ. Σταθάκη, καθώς τα διαθέσιμα κονδύλια είναι 125 εκατομμύρια ευρώ, τα οποία μάλιστα θα δοθούν για κάλυψη κενών μόνο σε συγκεκριμένες Περιφέρειες αλλά όχι σε Περιφέρειες με παραδοσιακά πολλές ελλείψεις, όπως η Αττική και το Νότιο Αιγαίο.
Στον τομέα της υγείας ύστατη προσπάθεια για να μη χαθούν τα κονδύλια του ΕΣΠΑ για την αγορά 96 ασθενοφόρων για πέντε Περιφέρειες της χώρας, μεταξύ των οποίων και η Αττική, καταβάλλει το ΕΚΑΒ και το υπουργείο Υγείας. Ο σχετικός διαγωνισμός ακυρώθηκε στο σκέλος που αφορά στα 96 ασθενοφόρα, και αυτήν τη στιγμή το ΕΚΑΒ καλείται να επαναδιαπραγματευτεί για καλύτερες τιμές, έχοντας ωστόσο ως ημερομηνία «λήξης» του ΕΣΠΑ την 31η Δεκεμβρίου 2015. Το «σχέδιο Β» είναι να επαναπροκηρυχθεί ο διαγωνισμός για τα 96 ασθενοφόρα και να επιχειρηθεί να υπάρξει ένα πρόγραμμα «γέφυρα» (μεταξύ του παλιού και του νέου ΕΣΠΑ) για την αγορά τους με κοινοτικά κονδύλια. Υπενθυμίζεται ότι ο διαγωνισμός αφορούσε την αγορά 186 ασθενοφόρων σε 13 Περιφέρειες. Για 90 ασθενοφόρα ήδη προχωρά η υπογραφή των συμβάσεων με τη μειοδότρια εταιρεία, η οποία ωστόσο «αποκλείστηκε» με δικαστικές αποφάσεις από πέντε Περιφέρειες. Η τιμή που έδωσε η μειοδότρια εταιρεία ήταν περίπου 10.000 ευρώ χαμηλότερη ανά ασθενοφόρο από τις άλλες εταιρείες.
Το θέμα της αγοράς των ασθενοφόρων ετέθη στη χθεσινή συνάντηση Σταθάκη – Κουρουμπλή, κατά τη διάρκεια της οποίας ο κ. Κουρουμπλής ενημέρωσε για την πρόταση που έχει ήδη υποβάλει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την ενίσχυση του ΕΣΥ με 13.000 προσλήψεις ανέργων νοσηλευτών και λοιπών επαγγελματιών υγείας. Το πρόγραμμα προτείνεται να έχει συνολική διάρκεια έξι έτη και να υλοποιείται μέσω 24μηνων συμβάσεων απασχόλησης και απόκτησης επαγγελματικής εμπειρίας. Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι στο νέο ΕΣΠΑ θα ενταχθούν και προγράμματα στο πλαίσιο της μεταρρύθμισης της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας που δρομολογεί το υπουργείο Υγείας.
Ανάλογη εικόνα στα δημόσια έργα. Χθες, η Πανελλήνια Ενωση Διπλωματούχων Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Εργων με επιστολή της προς τον κ. Σταθάκη κρούει τον κώδωνα του κινδύνου, ζητώντας νομοθετική παρέμβαση για την παράταση του ΕΣΠΑ τουλάχιστον για ένα εξάμηνο. Σύμφωνα με την Ενωση, δημόσια έργα παραμένουν ημιτελή, υπάρχει κίνδυνος απώλειας πόρων και κατ’ επέκταση απώλειας θέσεων εργασίας.
Καθημερινή