«Η πρόσφατη κατάληξη των διαπραγματεύσεων για υπογραφή νέου Μνημονίου ύστερα από την ψήφιση προ-απαιτούμενων νομοσχεδίων έχει σίγουρα αρνητικό αντίκτυπο για την Ελληνική ακτοπλοΐα αφού η άνοδος του ΦΠΑ σε 13% σε 23% ανεβάζει το κόστος μεταφοράς των χρηστών με συνέπεια την μείωση των μετακινήσεων τους με πλοίο ενώ ταυτόχρονα μειώνει προφανώς και το μεταφορικό έργο των εταιρειών στην διάρκεια της πιο κρίσιμης περιόδου με επιβεβλημένα capital controls». Αυτό επισημαίνεται, μεταξύ άλλων, στην 14η ετήσια μελέτη για την κατάσταση της ακτοπλοΐας της εταιρείας συμβούλων ΧRTC με τον χαρακτηριστικό τίτλο «τελικά ο γιαλός είναι στραβός».
Στη μελέτη σημειώνεται ακόμη ότι: «Παράλληλα, παραμένει και μάλιστα έντονα στις προσδοκίες ατόμων και αγορών το GREXIT γεγονός που δυναμιτίζει οποιαδήποτε μορφή οικονομικής δραστηριότητας του τόπου. Είναι επίσης γεγονός ότι οι κινήσεις της πολιτείας τους προηγούμενους μήνες, όσο αφορά στην ακτοπλοϊκή αγορά, ήταν σχεδόν ανύπαρκτες και εγκλωβισμένες στη διαδικασία διαπραγμάτευσης με τους Θεσμούς και το επερχόμενο νέο Μνημόνιο ύψους περίπου €83δις καθιστά ιδιαιτέρως δύσκολο εγχείρημα να ενσκήψει στις προκλήσεις του κλάδου και βελτιώνοντας την παροχή των ακτοπλοϊκών υπηρεσιών και διαμορφώνοντας ένα δίκτυο συνδέσεων που θα είναι ανάλογο της αναπτυξιακής διάστασης που επιβάλλεται να δημιουργηθεί στην χώρα».
Και προσθέτουν οι συγγραφείς της μελέτης: «Δεν υπάρχει χρόνος για ρίξεις και περαιτέρω αναλύσεις αλλά για δράσεις τόνωσης και υποστήριξης καινοτομιών. Ο εποπτικός ρόλος της πολιτείας πρέπει να βελτιωθεί αλλά και να επιλέξει το κατάλληλο μείγμα πολιτικών και στρατηγικών επιλογών που θα διαμορφώσουν ένα επιχειρησιακό και επιχειρηματικό πλαίσιο προσαρμοσμένο στις σημερινές προκλήσεις. Ο Ελληνικός ακτοπλοϊκός κλάδος πρέπει να είναι κομμάτι του Ελληνικού τουριστικού προϊόντος και όχι απλός μεταφορέας Ελλήνων τουριστών».
Επισημαίνεται ακόμη ότι το 2014 αποτέλεσε, μετά από 5 έτη, τη χρονιά που τα αποτελέσματα EBITDA (σσ τα κέρδη μίας επιχείρησης πριν αφαιρεθούν τόκοι, φόροι, και απόσβεση)επέστρεψαν σε θετικό έδαφος τουλάχιστον για τις 4 από τις 5 εταιρίες που περιλαμβάνονται στην ανάλυση της μελέτης και παράλληλα τα στοιχεία διακίνησης επιβατών και φορτίων σημείωσαν αύξηση σε οριακά όμως επίπεδα της τάξεως του 1%-3%.
Επιπλέον τονίζεται ότι: «Το 2014 αποτέλεσε έτος αύξησης του συνολικού αριθμού τουριστών στη χώρα κατά 15% σε σχέση με το 2013, αγγίζοντας τα 23εκ ενώ και οι αφίξεις κρουαζιέρας σημείωσαν αύξηση περίπου 13% σε σχέση με το 2013 αγγίζοντας τα 2.5εκ. Είναι όμως γεγονός ότι οι προαναφερόμενες αυξήσεις δεν επηρέασαν την κίνηση της ακτοπλοϊκής αγοράς και έτσι τα επίπεδα της εσωτερικής ζήτησης για ακτοπλοϊκές υπηρεσίες εξακολουθούν να βρίσκονται σε χαμηλά επίπεδα. Τα δρομολόγια έχουν συρρικνωθεί σε σχέση με το 2009 όμως έχουν βελτιωθεί αισθητά σε επίπεδο λιμένων προσέγγισης και προγραμματισμού χωρίς βέβαια να λείπουν και δυσάρεστες εκπλήξεις λόγω βλαβών ή λόγω επισχέσεων εργασίας».
Επιπροσθέτως υπογραμμίζεται ότι: «Η συνολική προσφορά της ακτοπλοΐας στο ΑΕΠ άμεσα και έμμεσα αγγίζει το 6% περίπου και τόσο για τα μικρά όσο και για τα μεγάλα νησιά μας, είναι ο σπουδαιότερος παράγοντας διαμόρφωσης της παραγωγικής τους ικανότητας αλλά και της απασχόλησης. Το μεταφορικό έργο στην Ελλάδα είναι ιδιαίτερα υψηλό και ξεπερνάει τους 35εκ. επιβάτες, αν λάβουμε υπόψη μας και τις πορθμειακές γραμμές. Στην Ευρώπη, η Ελλάδα και η Ιταλία με ποσοστά 17% και 18% κατατάσσονται πρώτες, ενώ η διαφορά τους οφείλεται αποκλειστικά στους περισσότερους επιβάτες κρουαζιέρας που επισκέπτονται την Ιταλία, γεγονός στο οποίο η Ελλάδα πρέπει στρατηγικά να στοχεύσει και να αλλάξει τα δεδομένα. Επίσης είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι στην Ιταλία εξυπηρετούνται κυρίως δύο νησιά ενώ στην Ελλάδα 120, γεγονός που καθιστά το έργο της εξυπηρέτησης εξαιρετικά δύσκολο και πολύπλοκο. Είναι επίσης σημαντικό να τονίσουμε την έλλειψη αεροδρομίων στα 94 από τα 120 νησιά, δηλαδή το 78% των νησιών εξυπηρετούνται μόνο από τη θάλασσα».
Τέλος επισημαίνεται ότι «οι συνέπειες μιας πιθανής αύξησης των συντελεστών ΦΠΑ θα έχει ακριβώς τα αντίθετα αποτελέσματα δηλαδή τη σημαντική μείωση των φορολογικών εσόδων. Δεδομένης της συνέχισης της διαπραγμάτευσης με τους Θεσμούς η αλλαγή στους συντελεστές δεν έχει οριστικοποιηθεί, είναι όμως σχεδόν βέβαιο ότι η ακτοπλοΐα θα πληγεί πολλαπλά και άμεσα με την αύξηση των συντελεστών ΦΠΑ των εισιτηρίων αλλά και την αύξηση των συντελεστών των νησιών και των τουριστικών υπηρεσιών» και επανέρχεται η πρόταση για εφαρμογή του συστήματος ηλεκτρονικού εισιτηρίου στα πρότυπα των ευρωπαϊκών αγορών αλλά και της αεροπλοΐας και του σιδηροδρόμου που «θα επιφέρει μεγάλες αλλαγές στις κρατήσεις και το κόστος πωλήσεων που ναι μεν θα θίξουν συμφέροντα λίγων αλλά θα βοηθήσει την ίδια την αγορά και θα δώσει στο κράτος ολοκληρωμένη αποτύπωση της».
To BHMA