Συνεντεύξεις

Γ.Τσακιρης: «Η ροή των κρατήσεων αποκτά εκ νέου ρυθμό»

«Το υφεσιακό κλίμα που επηρεάζει την οικονομική και τουριστική δραστηριότητα, πλήττει αναπόφευκτα και τα έσοδα των ξενοδοχείων και επιδρά καταλυτικά στην βιωσιμότητα τους με τρόπο «αμείλικτο». Η μείωση των εσόδων του κλάδου δεν είναι κάτι που μπορούμε, ως επιχειρηματίες, εύκολα να αποφύγουμε, με αποτέλεσμα να είμαστε υποχρεωμένοι να το διαχειριστούμε».
Στις δυσκολίες που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι επιχειρηματίες, που ασχολούνται με τον τουρισμό, αναφέρεται, μεταξύ άλλων, σε συνέντευξή του στη «δ», ο πρόεδρος του ΞΕΕ κ. Γιώργος Τσακίρης.
«Η διαχείριση της αύξησης του ΦΠΑ, διπλασιασμός και πλέον , είναι ένα δύσκολο πρόβλημα που θα κληθούν να διαχειριστούν οι ξενοδόχοι και γενικώς ο τουριστικός τομέας. Την αύξηση αυτή , ούτε είναι εύκολο να μετακυλήσουμε στον καταναλωτή χωρίς συνέπειες στην ζήτηση του προϊόντος αλλά συγχρόνως ούτε είναι εύκολο και για τις επιχειρήσεις να την απορροφήσουν», τονίζει ο κ. Γιώργος Τσακίρης και προσθέτει πως οι όποιες συνέπειες της αύξησης των τιμών και οι επιπτώσεις τους στην ζήτηση, θα εκτιμηθούν πολύ αργότερα.
Σε ερώτηση σχετικά με την εξέλιξη της τουριστικής κίνησης φέτος, ο κ. Γιώργος Τσακίρης δηλώνει:
«Η ηρεμία επανέρχεται στον κλάδο και πλέον η καθημερινότητα των επιχειρηματιών επανέρχεται σε μια κανονικότητα. Η ροή των κρατήσεων αποκτά εκ νέου ρυθμό με τάσεις εξομάλυνσης στα προ κρίσης επίπεδα. Η γερμανική, η βρετανική και η γαλλική αγορά, δείχνουν ότι και φέτος θα αποτελέσουν τις σημαντικότερες αγορές πελατών μας».
Η συνέντευξή του κ. Γιώργου Τσακίρη, αναλυτικά :

• Πως διαμορφώνεται τώρα η κατάσταση στον τουρισμό καθώς έχει επιτευχθεί πλέον συμφωνία μεταξύ της κυβέρνησης και των ευρωπαίων εταίρων; Ποιές αγορές δείχνουν να εξελίσσονται σχετικά καλά;
Δείχνει ότι η ηρεμία επανέρχεται στον κλάδο και πλέον η καθημερινότητα των επιχειρηματιών επανέρχεται σε μια κανονικότητα. Η ροή των κρατήσεων αποκτά εκ νέου ρυθμό με τάσεις εξομάλυνσης στα προ κρίσης επίπεδα. Η Γερμανική, η Βρετανική και η Γαλλική αγορά δείχνουν ότι και φέτος θα αποτελέσουν τις σημαντικότερες αγορές πελατών μας.

• Μπορούν να περιοριστούν οι απώλειες που δημιουργήθηκαν εξαιτίας της πολιτικής αστάθειας με την προσέλκυση τουριστών από αναπτυσσόμενες αγορές;
Σίγουρα η «επανεκίνηση» της τουριστικής ζήτησης θα λειτουργήσει υπέρ της άμβλυνσης της υστέρησης που βιώσαμε το προηγούμενο διάστημα στην ελληνική και τουριστική οικονομία . Οσον αφορά τις αναπτυσσόμενες αγορές είναι αναμφισβήτητα χρήσιμες και πιστεύουμε σε αυτές, με την προϋπόθεση ότι κάποια στιγμή θα εξελιχθούν σε αναπτυγμένες αγορές. Όμως, κακά τα ψέματα, είμαστε υποχρεωμένοι να βασιστούμε στις μεγάλες αγορές που διαχρονικά στήριξαν και στηρίζουν τον ελληνικό τουρισμό.

• Αντιμετωπίστηκαν τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν και στις προμήθειες των ξενοδοχείων εξαιτίας των capital controls;
Νομίζω ότι εξ αρχής τα προβλήματα που καταγράφηκαν ή αναφέρθηκαν, εξαιτίας ελλείψεων σε προϊόντα ήταν λιγοστά και μεμονωμένα, τουλάχιστον όσον αφορά τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις . Το μεγαλύτερο πρόβλημα είχε να κάνει με τις ανατροπές που παρατηρήθηκαν στις συναλλακτικές πρακτικές και συμφωνίες , καθόσον οι περισσότερες εφοδιαστικές εταιρείες ξεκίνησαν και απαιτούσαν την πληρωμή των προϊόντων που παρέδιδαν, είτε πριν είτε αυστηρά τοις μετρητοίς με την παράδοση των, γεγονός που ανέτρεψε σε σημαντικό βαθμό την ταμειακή ισορροπία των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων. Παράλληλα κάποια τουριστικά γραφεία επικαλούμενα, σε κάποιες περιπτώσεις βάσιμα και σε άλλες προσχηματικά, τα capital controls αθετούσαν τις υποχρεώσεις και ημερομηνίες των πληρωμών τους. Νομίζω όμως ότι πλέον η κατάσταση εξομαλύνεται.

• Είναι δυνατό να αντέξουν οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις το κλείσιμο ακόμη μιας τουριστικής σεζόν με μείωση στα έσοδα τους;
Δυστυχώς, το υφεσιακό κλίμα της οικονομίας που επηρεάζει την οικονομική και τουριστική δραστηριότητα, πλήττει αναπόφευκτα και τα έσοδα των ξενοδοχείων και επιδρά καταλυτικά στην βιωσιμότητά τους με τρόπο «αμείλικτο». Η μείωση των εσόδων του κλάδου δεν είναι κάτι που μπορούμε, ως επιχειρηματίες, εύκολα να αποφύγουμε με αποτέλεσμα να είμαστε υποχρεωμένοι να το διαχειριστούμε. Σε μία συγκυρία που οι τιμές των τουριστικών υπηρεσιών σε διεθνές επίπεδο συμπιέζονται, με την επερχόμενη αύξηση των συντελεστών ΦΠΑ, η βιωσιμότητα των ξενοδοχείων θα δοκιμαστεί σκληρά. Ελπίζω ότι οι επιχειρηματίες του κλάδου θα μπορέσουν να διαχειριστούν, για μια ακόμη φορά επιτυχώς, τις δυσκολίες που έρχονται.

• Ποιές θα είναι οι συνέπειες από την αύξηση του ΦΠΑ στη διαμονή και την εστίαση;
Η διαχείριση της αύξησης του ΦΠΑ, διπλασιασμός και πλέον, είναι ένα δύσκολο πρόβλημα που θα κληθούν να διαχειριστούν οι ξενοδόχοι και γενικώς ο τουριστικός τομέας. Την αύξηση αυτή, ούτε είναι εύκολο να μετακυλήσουμε στον καταναλωτή χωρίς συνέπειες στην ζήτηση του προϊόντος αλλά συγχρόνως ούτε είναι εύκολο και για τις επιχειρήσεις να την απορροφήσουν. Είναι ένα πρόβλημα που οι επιχειρηματίες του κλάδου θα κληθούν να σταθμίσουν και τελικώς θα πρέπει να ισορροπήσουν ανάμεσα στο αποδεκτό από τους tour operators ποσοστό μετακύλυσης και το αντίστοιχο της απορρόφησης. Δυστυχώς, τις όποιες συνέπειες της αύξησης των τιμών και τις επιπτώσεις τους στην ζήτηση, δεν θα μπορέσουμε να τις εκτιμήσουμε με σιγουριά πριν την επόμενη χρονιά.

• Ειδικά για τους μειωμένους συντελεστές του ΦΠΑ στα νησιά ποια είναι η άποψή σας;
Με την απόφαση αυτή ανατρέπεται μια κατάσταση δεκαετιών, η οποία σε συνδυασμό με την «εθνική» αύξηση του συντελεστή ΦΠΑ θα επιβαρύνει υπέρμετρα, στην επόμενη διετία, την ζήτηση του τουρισμού του Ν Αιγαίου.
Η υιοθέτηση των μειωμένων συντελεστών για το Ν Αιγαίο θεσπίστηκε στο παρελθόν ως στρατηγική επιλογή και οι λόγοι για τους οποίους ελήφθη, εξακολουθούν να ισχύουν για τα περισσότερα από τα νησιά του Ν Αιγαίου.

• Υπάρχουν σημάδια ανάκαμψης για τις αφίξεις τουριστών από τη Ρωσία ή θα κλείσει με αρνητικό πρόσημο η σεζόν για τη συγκεκριμένη αγορά;
Η Ρωσική αγορά για εσωτερικούς και εγγενείς της λόγους παρουσιάζεται σημαντικά μειωμένη σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Το στοίχημαά μας είναι, εάν στην διψήφια μείωση που θα έχουμε φέτος, το πρώτο ψηφίο θα είναι 1 ή 2.

• Ποιές είναι οι απαιτήσεις που προβάλλουν οι ξένοι τουριστικοί πράκτορες για την υπογραφή συμβολαίων που αφορούν τη σεζόν του 2016; Έγιναν δεκτές αυξήσεις τιμών;
Κάθε διαπραγμάτευση, ξενοδοχείου με ΤΟ, έχει ξεχωριστό ειδικό βάρος και εξαρτάται από την σημαντικότητα του ξενοδοχείου στο πρόγραμμα του κάθε ΤΟ και την πελατεία του. Όπως προανέφερα, παρόλο που η λογική εξέλιξη θα ήταν να μετακυλυθεί το σύνολο της αύξησης των εμμέσων φόρων στην τιμή των πακέτων, κάτι τέτοιο δείχνει να συναντά δυσκολίες από την πλευρά των ΤΟ. Οι ίδιοι επικαλούνται την αδυναμία απορρόφησης και ένταξης της αύξησης στις τιμές τους με το επιχείρημα ότι θα λειτουργήσει αποτρεπτικά στην προσπάθεια προώθησης και πωλήσεων της χώρας μας. Η εμπειρία έχει δείξει ότι κάποιοι συνάδελφοι θα καταφέρουν να αυξήσουν ανάλογα τις τιμές τους και κάποιοι άλλοι ευρισκόμενοι σε πιο αδύνατη διαπραγματευτική θέση, θα αποδεχθούν αυξήσεις τουλάχιστον σε πρώτη φάση χαμηλότερες της αύξησης του ΦΠΑ.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου