Αντιδράσεις προκάλεσε η απόφαση -εν μέσω της τουριστικής περιόδου- για άμεση ισχύ της επιβολής του μέτρου αύξησης του ΦΠΑ της τάξης του 23% στις ναυλώσεις των επαγγελματικών σκαφών αναψυχής στο πλαίσιο της ψήφισης των νέων φορολογικών μέτρων.
Μια απόφαση που έρχεται περίπου τρεις μήνες μετά τις τοποθετήσεις στελεχών της κυβέρνησης στο 3ο Posidonia Sea Tourism Forum ότι ο θαλάσσιος τουρισμός μπορεί να αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης.
Το θέμα φέρνει στη Βουλή με ερώτηση του προς τους αρμόδιους υπουργούς Οικονομίας, Ναυτιλίας και Τουρισμού ο βουλευτής Β΄ Πειραιά με «Το Ποτάμι» κ. Νίκος Ορφανός.
Στην ερώτηση του ο κ. Ορφανός ζητά απάντηση στο πώς είναι δυνατόν το μέτρο να εφαρμόζεται χωρίς πρόβλεψη μεταβατικής – τη στιγμή που η αστάθεια της ελληνικής οικονομίας σε συνδυασμό με το μέτρο του περιορισμού των αναλήψεων έχει αυξήσει το ποσοστό των ακυρώσεων στο θαλάσσιο τουρισμό στο 60% με απρόβλεπτες συνέπειες για τα ναυλοσύμφωνα του επόμενου έτους.
Σημειώνεται ότι οι προβλέψεις των εκπροσώπων του κλάδου των επαγγελματικών σκαφών αναψυχής για το θέμα είναι δυσοίωνες.
Ο βουλευτής επίσης με την ερώτηση αυτή, όπως σημειώνεται σε σχετική ανακοίνωση, «κρούει τον κώδωνα του κινδύνου στους αρμόδιους φορείς για το μέλλον του αναβαθμισμένου εναλλακτικού θαλάσσιου τουρισμού με υψηλή ποιότητα παροχών, ο οποίος θα μπορούσε να συνεισφέρει τα μέγιστα στο ΑΕΠ της χώρας και να γίνει σε βάθος χρόνου ένας από τους πιο βασικούς πυλώνες τουριστικής ανάπτυξης».
Σημειώνει ακόμη τις επιπτώσεις που έχουν οι ακυρώσεις με απώλειες θέσεων εργασίας των συνεργαζόμενων κλάδων αλλά και σε επιχειρήσεις που εφοδιασμού τροφίμων, καυσίμων των σκαφών αναψυχής που θα οδηγήσουν σε παράνομες ναυλώσεις με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τα έσοδα της χώρας.
Επισημαίνει επιπλέον ότι ο θαλάσσιος τουρισμός σε ένα έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον κυρίως στην περιοχή του ανατολικού Αιγαίου βρίσκεται σε κρίσιμη καμπή και οφείλει να βρει άμεσα διέξοδο τόσο για οικονομικούς όσο και για εθνικούς λόγους.
Στην ερώτηση του ο κ.Ορφανός τονίζει επίσης ότι η νέα φορολογία καθιστά τις ελληνικές εταιρείες μη ανταγωνιστικές στο πεδίο των νέων κρατήσεων καθώς οι αντίστοιχες επιχειρήσεις σε γειτονικές χώρες όπως η Τουρκία και η Κροατία έχουν 0% και 6 % ΦΠΑ αντίστοιχα.
«Εντύπωση προκαλεί επιπλέον, ο άδικος διαχωρισμός στη φορολογία που γίνεται μεταξύ θαλάσσιου και στεριανού τουρισμού δεδομένου ότι παρέχουν τις ίδιες υπηρεσίες τουριστικής ενδιαίτησης και εξυπηρέτησης (hospitality). Έτσι ενώ ο συντελεστής ΦΠΑ για τα ξενοδοχεία βρίσκεται σωστά στο 13% και το μέτρο έχει ισχύ από 1.10.2015, η νέα ρύθμιση για τις ναυλώσεις τουριστικών σκαφών, όπως προαναφέρθηκε, έχει άμεση ισχύ με ΦΠΑ στο 23%» υπογραμμίζει ο βουλευτής στην ερώτηση του.