Εχουν μειωθεί σε σημαντικό βαθμό οι επιδόσεις των μαθητών

Δραματικά έχουν μειωθεί οι επιδόσεις των μαθητών στη χώρα μας, σύμφωνα με την έκθεση PISA του ΟΟΣΑ, όπου η Ελλάδα βρίσκεται στην 42η θέση ανάμεσα στις 65 χώρες μέλη του ΟΟΣΑ, ενώ το 2009 κατελάμβανε την 25η θέση.
Η κατάρρευση των μαθητικών επιδόσεων έχει προκαλέσει προβληματισμούς, καθώς θεωρείται μία από τις συνέπειες της οικονομικής ύφεσης που μαστίζει τη τη χώρα μας.
Η ανεργία, η οικονομική δυσπραγία και το άγχος για την επιβίωση, έχουν αναγκάσει τους γονείς να αψηφούν τον ιδιαίτερο ρόλο που διαδραματίζει η εκπαίδευση στην διαμόρφωση της προσωπικότητας των παιδιών.
Σε τοπικό επίπεδο, οι μαθητές διατηρούν ακόμη, ένα ικανοποιητικό επίπεδο επιδόσεων, αν και χρόνο με το χρόνο η έννοια της ουσιαστικής μόρφωσης χάνει τη βαρύτητά της.
Σε δηλώσεις, προς τη «δ», σχετικά με την κατάσταση που επικρατεί στο νησί μας και τις αιτίες που έχουν προκαλέσει την απαξίωση της μόρφωσης, προέβησαν εκπαιδευτικοί των Γενικών Λυκείων του νησιού.
Ο διευθυντής του 1ου Γενικού Λυκείου Ρόδου, κ. Βασίλειος Ζήκας, δήλωσε: “Η συγκεκριμένη έκθεση απασχολεί όλους τους εκπαιδευτικούς. Έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο μαθητών που αγωνίζονται για μια θέση σε κάποιο ανώτατο εκπαιδευτικό ίδρυμα και εφόσον γίνουν φοιτητές εγκαταλείπουν κάθε προσπάθεια. Φυσικά, το εκπαιδευτικό σύστημα φέρει το μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης. Οι επιδόσεις των ντόπιων μαθητών βρίσκονται σε πολύ καλό στάδιο. Δεν έχει υπάρξει σημαντική μείωση. Οι μαθητές του σχολείου μας είναι αποδοτικοί και επιμελείς στο μεγαλύτερο μέρος τους. Σαφώς, υπάρχουν διακυμάνσεις. Ειδικότερα, τα τελευταία έτη η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει τις μαθητικές επιδόσεις, διότι είναι ένα πρόβλημα διάχυτο που επηρεάζει όλα τα μέλη της οικογένειας”.
Η διευθύντρια του Γενικού Λυκείου Ιαλυσού, κα. Μαρία Κωνσταντοπούλου, δήλωσε: “Μιλάμε για καταβαράθρωση. Βέβαια, κάθε χρόνο η κατάσταση επιδεινώνεται. Παλιότερα, το υλικό ήταν πολύ καλύτερο, αλλά κάθε χρόνο φθίνει. Δεν νομίζω πως τα αίτια της κατάρρευσης είναι μόνο οικονομικά. Θεωρώ πως τουλάχιστον σε τοπικό επίπεδο η νοοτροπία που επικρατεί σχετικά με την απαξίωση των γραμμάτων και την τάση προς τους τομείς του τουρισμού δυσχεραίνουν την μαθητική επίδοση. Δεν παρατηρώ κάποιον διακαή πόθο για μόρφωση. Από την άλλη πλευρά, δεν θα μπορούσαμε να πούμε, πως η οικονομική κρίση δεν έχει διαδραματίσει αρνητικό ρόλο. Πλέον οι οικογένειες αδυνατούν να δώσουν στα παιδιά τους τα απαραίτητα κίνητρα για εκπαίδευση. Τα ποσοστά επιτυχίας στις πανελλαδικές εξετάσεις κυμαίνονται. Δεν νομίζω πως έχουμε φτάσει σε τραγικό επίπεδο”.
Ο διευθυντής του 3ου Γενικού Λυκείου Ρόδου, κ. Βασίλειος Καραγιάννης, δήλωσε: “Δεν χρειαζόταν η έκθεση του ΟΟΣΑ για να διαπιστώσουμε πως η κατάσταση έχει επιδεινωθεί και στο χώρο της Παιδείας. Τα βασικά αγαθά της κοινωνίας μας έχουν υποβαθμιστεί και έχουν γίνει απρόσιτα για τον πολίτη. Στο χώρο της Παιδείας αντιμετωπίζουμε πάρα πολύ σημαντικά προβλήματα. Η πίεση που δεχόμαστε είναι αφόρητη. Οι μαθητές υφίστανται άμεσα τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης. Η πολιτεία δεν ενδιαφέρεται ουσιαστικά. Σε τοπικό επίπεδο παρατηρούμε πως τα παιδιά προσπαθούν. Ωστόσο, το γενικότερο κλίμα δεν είναι καλό. Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που αναστέλλουν τις πραγματικές δυνατότητες των παιδιών. Η έλλειψη επαρκούς χρηματοδότησης, η έλλειψη σχεδιασμού και η μεταχείριση που επιφυλάσσει η πολιτεία σε αυτούς που διαχειρίζονται το εκπαιδευτικό σύστημα, δηλαδή τους εκπαιδευτικούς δεν επιτρέπουν την ανάπτυξη των μαθητικών ικανοτήτων και επιδόσεων. Ένα εκπαιδευτικό σύστημα που λειτουργεί υπό αυτές τις συνθήκες δεν μπορεί να παράγει ολοκληρωμένες προσωπικότητες με επαρκή κατάρτιση”.
Ο διευθύνων σύμβουλος του Κολλεγίου Ρόδου, κ. Κωνσταντίνος Αντωνιάδης, δήλωσε: “Δεν είναι σε τόσο δυσμενή κατάσταση τα σχολεία της Ρόδου. Βέβαια, τα αποτελέσματα της αξιολόγησης είναι τραγικά και θα πρέπει να μας προβληματίσουν. Οι παθογένειες του ελληνικού συστήματος έχουν διαδραματίσει το μεγαλύτερο ρόλο στη διαμόρφωση αυτής της κατάστασης. Και πριν την οικονομική κρίση οι μαθητικές επιδόσεις δεν ήταν αξιόλογες. Για μένα το πιο σημαντικό είναι πως στη χώρα μας η δωρεάν παιδεία είναι ένας μύθος. Θα πρέπει να σκεφτούμε αν μας ενδιαφέρει σαν λαό η δωρεάν παιδεία ή τα δωρεάν κουπόνια για αγορά υπηρεσιών παιδείας, είτε από τον ιδιωτικό, είτε από το δημόσιο τομέα, ώστε να υπάρξει ανταγωνισμός και να ανέβει η ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου. Θεωρώ πως οι επιδόσεις των μαθητών σε τοπικό επίπεδο είναι καλύτερες από τον εθνικό μέσο όρο. Σε περιοχές, όπως η Ρόδος, υπάρχει περισσότερη προσοχή από τις οικογένειες για την εκπαίδευση των παιδιών, διότι ακόμη υπάρχουν περισσότερες οικονομικές δυνατότητες”.