Οφέλη 3% στο ΑΕΠ από διαδικτυακό περιεχόμενο στον τουρισμό

Ευεργετική στο εγχώριο ΑΕΠ κατά 3% μακροπρόθεσμα και 1,3% άμεσα, δημιουργώντας 100.000 επιπλέον θέσεις εργασίας, μπορεί να είναι η ανάπτυξη διαδικτυακού περιεχομένου στον ελληνικό τουρισμό. Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει από τη μελέτη «Επίδραση του Διαδικτυακού περιεχομένου στον Ευρωπαϊκό Τουρισμό» που παρουσίασε το Oxford Economics, σε εκδήλωση της Google υπό την αιγίδα του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ).
Στον καθοριστικό ρόλο του Διαδικτύου για την προώθηση του ελληνικού τουρισμού αναφέρθηκε στην ομιλία της η υπουργός Τουρισμού κυρία Ολγα Κεφαλογιάννη, σημειώνοντας ότι η τεχνολογία (Ιντερνετ, μέσα κοινωνικής δικτύωσης, εφαρμογές κινητής τηλεφωνίας, φορητές συσκευές πρόσβασης στο Διαδίκτυο κ.α.) αποτελεί αιχμή της στρατηγικής του υπουργείου. Ταυτόχρονα τόνισε ότι η διαδικτυακή πύλη του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού (ΕΟΤ) «VisitGreece.gr» έχει σήμερα 7,3 εκατ. μοναδικούς επισκέπτες και πρόκειται να αναβαθμιστεί μέσω ΕΣΠΑ με στόχο να διευρυνθεί στο πεδίο εφαρμογών και να προσελκύσει περισσότερους επισκέπτες. Πρόσθεσε επίσης ότι οι τουριστικές επιχειρήσεις της χώρας και οι περιφέρειες «θα πρέπει να συνεργάζονται με τον ΕΟΤ και να σχεδιάζουν από κοινού τη διαφήμισή τους ώστε συλλογικά να ισχυροποιείται η παρουσία της Ελλάδας».
Στην υλοποίηση των προτάσεων της μελέτης McKinsey «Τουριστικός Στρατηγικός Σχεδιασμός 2021», αναφέρθηκε από την πλευρά του ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ κ. Ανδρέας Ανδρεάδης. Οπως τόνισε, για να επιτευχθεί ο στόχος των 24 εκατ. επισκεπτών στη χώρα θα πρέπει οι ξενοδοχειακές κλίνες να ανέλθουν στις 900.000 από 770.000 σήμερα, έχοντας αυξηθεί κατά 130.000 στην κατηγορία των τεσσάρων και πέντε αστέρων, ενώ 80.000 κλίνες χρειάζεται να αναβαθμιστούν.
Ο ίδιος επανέλαβε την ανάγκη επενδύσεων σχεδόν 3,3 δισ. ευρώ ετησίως στον ελληνικό τουρισμό για τα επόμενα επτά χρόνια. Στην περίπτωση αυτή εκτιμάται ότι τα συνολικά άμεσα έσοδα από τον τουρισμό θα φθάσουν τα 31-33 δισ. ευρώ, ώστε ο τομέας να συνεισφέρει το 20% του ΑΕΠ.
Παράλληλα ανέλυσε τα έξι θεματικά προϊόντα, τα οποία θα διαμορφώσει η Marketing Greece για τον ελληνικό τουρισμό και είναι: Ηλιος και Θάλασσα, Συνεδριακός Τουρισμός, City Break, Πολιτιστικός Τουρισμός, Ναυτικός Τουρισμός και Ιατρικός Τουρισμός.
Σύμφωνα με τη μελέτη που παρουσίασε ο κ. Ντέϊβιντ Γκότζερ του Oxford Economics, η τουριστική βιομηχανία στην Ελλάδα θα μπορούσε να ωφεληθεί σε βάθος χρόνου από μια αύξηση της ζήτησης, της τάξης του 20%, αν γίνουν ενέργειες για να ενισχύσουν τη διαδικτυακή δραστηριότητα έτσι ώστε να συμβαδίσει με το μέγεθος των ηγετικών χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Την ίδια ώρα, σε ό,τι αφορά άλλες χώρες του ευρωπαϊκού νότου, η ανάπτυξη του διαδικτυακού περιεχομένου μπορεί να αυξήσει κατά 1% στο ΑΕΠ της Ιταλίας, δημιουργώντας 250.000 νέες θέσεις εργασίας και κατά 0,5% στο ΑΕΠ της Ισπανίας, δημιουργώντας 50.000 επιπλέον θέσεις εργασίας.
Αντίστοιχα η μελέτη καταδεικνύει τη σημασία της διαμόρφωσης διαδικτυακού περιεχομένου για τον πολιτισμό, καθώς αυτό θα μπορούσε να ωφελήσει το εγχώριο ΑΕΠ κατά 1,5%, δημιουργώντας 50.000 θέσεις εργασίας. Τα οφέλη είναι πιο περιορισμένα στην Ιταλία και την Ισπανία (0,3% και 0,2% αντίστοιχα), δημιουργώντας 75.000 και 20.000 νέες θέσεις εργασίας.
Εξάλλου στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού τουρισμού, η εξερεύνηση του πολιτισμού και της κουλτούρας είναι παράγοντας – κλειδί για ταξιδιώτες, φθάνοντας σε ποσοστό 22% στα ταξίδια που πραγματοποιήθηκαν το 2011 από πολίτες της ΕΕ των 27. Επίσης, οι αναζητήσεις για τον πολιτισμό που έγιναν στο Διαδίκτυο σε χώρες – βασικές πηγές προέλευσης τουριστών, ανέρχονται σε ποσοστό 45% για την Ελλάδα στο σύνολο των αναζητήσεων, 31% για την Ιταλία και 44% για την Ισπανία.
Σε παρέμβασή του ο πρόεδρος του Εθνικού Οργανισμού της Ιταλίας κ. Πιερ Λουίτζι Τσέλι, υπογράμμισε τον ρόλο των εμπειριών στον τουρισμό, τονίζοντας ότι οι χώρες θα πρέπει να επενδύσουν στην τεχνολογία. Επίσης έγιναν παρουσιάσεις από τον διευθυντή του ισπανικού Οργανισμού Segittur κ. Κάρλος Ρομέρo, ενώ στη συζήτηση που ακολούθησε το μέλος ΔΣ της Marketing Greece κ. Χρήστος Στεργίου επισήμανε την απουσία περιεχομένου για τον ελληνικό πολιτισμό στο Διαδίκτυο και σημείωσε την ανάγκη ανάδειξής του ως δεύτερου κεντρικού πυλώνα μαζί με το «Ηλιος και Θάλασσα», ενώ εστίασε στις δυνατότητες του ιδιωτικού τομέα στην αλλαγή νοοτροπίας στη χώρα.