Ποινικές διώξεις για πρόκληση ναυαγίου από αμέλεια, τελεσθείσα δια παραλείψεως από κοινού με ενδεχόμενο δόλο, για διακεκριμένη περίπτωση φθοράς πράγματος που χρησιμοποιείται για κοινό όφελος από κοινού και για ρύπανση του περιβάλλοντος από κοινού, άσκησε χθες η Αντεισαγγελέας Πλημμελειοδικών Ρόδου κ. Μαρία Σοφία Βαϊτση στον πλοίαρχο, τον ύπαρχο και τον Α΄ μηχανικό του φορτηγού πλοίου “Nour M”, που μετέφερε 55 εμπορευματικιβώτια με φυσίγγια, και βυθίστηκε προχθές στον λιμένα της Ακαντιάς.
Η κ. Εισαγγελέας παρήγγειλε αρμοδίως στο Κεντρικό Λιμεναρχείο Ρόδου τη διενέργεια περαιτέρω προανάκρισης, ενώ δεν κινήθηκε η διαδικασία του αυτοφώρου.
Όπως έγραψε η “δ”, στο φορτηγό πλοίο, που είχε υποστεί σοβαρή βλάβη στα αβαθή των Ιμίων κατά τη διάκρεια το ταξιδιού του από την Ουκρανία προς την Λιβύη για την παράδοση των πυρομαχικών, είχε απαγορευθεί ο απόπλους και είχε δεσμευτεί το φορτίο του. Διαπιστώθηκε σωρεία παραβάσεων των διατάξεων περί ναυσιπλοϊας οι οποίες παρά τις οχλήσεις αρμοδίως δεν αποκαταστάθηκαν εγκαίρως.
Το πλοίο είναι ασφαλισμένο και ερευνάται αρμοδίως αν το ναυάγιο ήταν σκόπιμο προκειμένου να εισπραχθούν τα ασφάλιστρα και να αποφευχθούν οι δαπάνες για την αποκατάστασή του, τις οποίες θεωρούσε από την πρώτη στιγμή υπέρογκες ο πλοίαρχος.
Από την μέχρι τώρα έρευνα των λιμενικών προέκυψε ότι την 11η Δεκεμβρίου 2013 και περί ώραν 07.30 λόγω των εξαιρετικά δυσμενών καιρικών συνθηκών που επικρατούσαν στην περιοχή (άνεμοι ΒΒΔ έντασης 9-10BF) υπήρξε θραύση των πρωραίων κάβων πρόσδεσης του πλοίου, το οποίο ήταν πλαγιοδετημένο στη θέση «Κολοσσός» του λιμένα της Ακαντιάς με φορτίο τέσσερα κενά εμπορευματοκιβώτια.
Οι λιμενικοί έσπευσαν προς παροχή συνδρομής, ενώ ενημερώθηκε ο πλοίαρχος και το 4μελές πλήρωμα να προβούν σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες για την ασφάλεια του.
Από το Λιμεναρχείο ενημερώθηκαν επίσης κυβερνήτες ρυμουλκών του λιμένα Ρόδου, οι οποίοι όμως λόγω των ιδιαίτερα δυσμενών καιρικών συνθηκών και του υψηλού κυματισμού εντός της λιμενολεκάνης, δήλωσαν αδυναμία απλόπλου προς παροχή συνδρομής.
Ο πλοίαρχος και το πλήρωμα λόγω του υψηλού κυματισμού και του έντονου διατοιχισμού, με αποτέλεσμα τη θραύση κάβων πρόσδεσης, αποβιβάστηκαν σε προβλήτα φοβούμενοι για τη ζωή τους και δηλώνοντας ότι αδυνατούσαν να προβούν σε οποιαδήποτε ενέργεια για την ασφάλεια του.
Ακολούθως, περί ώρα 10.00 και κατόπιν θραύσης όλων των κάβων πρόσδεσης, το πλοίο παρασύρθηκε για τριακόσια περίπου μέτρα εντός της λιμενολεκάνης με αποτέλεσμα την παραβολή του με την αριστερή πλευρά στη θέση «Δωριέας».
Στη συγκεκριμένη θέση του πλοίου τοποθετήθηκαν νέοι κάβοι πρόσδεσης από μέλη πληρώματος Ε/Γ-Ο/Γ «Πρέβελης», το οποίο ήταν πλαγιοδετημένο στη θέση «Αιγαίο», σε απόσταση περίπου εκατό μέτρων από θέση «Δωριέας», καθώς και από μέλη πληρώματος ρυμουλκού του λιμένα, που επιβιβάστηκαν σ΄αυτό παρά την επικινδυνότητα της κατάστασης λόγω των μεγάλων κλίσεων και αλλεπάλληλων έντονων προσκρούσεων του πλοίου στην προβλήτα. Από προσκρούσεις αυτές προκλήθηκαν ζημιές στην προβλήτα, ενώ προκλήθηκαν και εκτεταμένες ζημιές στην αριστερή πλευρά του πλοίου, καθώς και ρήγματα άγνωστων διαστάσεων με αποτέλεσμα τη μόνιμη αριστερή κλίση 45 μοιρών περίπου, λόγω εισροής υδάτων και τη βύθιση αυτού περί ώρα 12.30 στο συγκεκριμένο σημείο, όπου το βάθος της θάλασσας κυμαίνεται μεταξύ 6,5 και 7 μέτρων.
Από το συμβάν δεν έχει παρατηρηθεί επί του παρόντος θαλάσσια ρύπανση, αν και υπήρχε έντονη μυρωδιά πετρελαίου.
Σύμφωνα με δήλωση του πλοιάρχου στο πλοίο υπάρχουν περίπου δέκα τόνοι diesel και πεντακόσια σαράντα κιλά λιπαντελαίων.
Το Λιμεναρχείο έχει θέσει σε ετοιμότητα προσωπικό και υλικά μέσα απορρύπανσης, ενώ το Λιμενικό Ταμείο έχει ήδη αναθέσει στην εταιρεία «Τεχνική Προστασίας Περιβάλλοντος Α.Ε.», το έργο της προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος, πλην όμως λόγω του υψηλού κυματισμού δεν είναι εφικτή η προληπτική τοποθέτηση πλωτού και απορροφητικού φράγματος πέριξ του βυθισθέντος πλοίου.
Η “δ” απεκάλυψε ότι την 4η Δεκεμβρίου 2013 ο Κεντρικός Λιμενάρχης κ. Γ. Σεφεριάφης απέστειλε στον πλοίαρχο και στην πλοιοκτήτρια εταιρεία έγγραφο στο οποίο επεσήμανε ότι δεν έχουν γίνει ακόμη οι απαιτούμενες ενέργειες για την αποκατάσταση των ελλείψεων – αντικανονικοτήτων, οι οποίες και οδήγησαν στο μέτρο της κράτησης του και επεσήμανε ότι η περαιτέρω παραμονή του με ελλιπή σύνθεση πληρώματος στο λιμένα της Ακαντιάς κρίνεται επισφαλής, ενόψει των δυσμενών καιρικών συνθηκών, που αναμένεται να επικρατήσουν. Ζήτησε από τον πλοίαρχο και την πλοιοκτήτρια εταιρεία να μεριμνήσουν άμεσα και σε συνεργασία με τον νηογνώμονα για την αποκατάσταση του πλοίου ή τη ρυμούλκηση του σε επισκευαστική ζώνη-ναυπηγείο.
Δύο μέρες μετά ο πράκτορας κ. Μ. Ροδίτης απέστειλε στο Κεντρικό Λιμεναρχείο Ρόδου έγγραφο στο οποίο ανέφερε ότι το πλοίο είναι επισφαλές όχι μόνο για την κατάστασή του, αλλά και για το χειρισμό της όλης υπόθεσης από τον πλοίαρχο, ο οποίος, προφανώς, μη γνωρίζοντας ή μη συνειδητοποιώντας την κατάσταση δεν έχει λάβει τα μέτρα που θα διασφάλιζαν το πλοίο.
Το πλοίο είχε επιθεωρηθεί στις 9 και 10 Νοεμβρίου 2013 από δύο επιθεωρητές στο πλαίσιο ελέγχου κράτους λιμένα του μνημονίου συνεννόησης Παρισίων (PARIS MoU) και είχαν διαπιστωθεί σοβαρές ελλείψεις – αντικανονικότητες που οδήγησαν στο μέτρο της κράτησής του στο λιμένα μας μέχρι αποκατάστασής τους.
Σημειώνεται ότι την 11η Δεκεμβρίου 2013 και ώρα 07.40, έξι εκ των 24 εμπορευματοκιβωτίων, στα οποία έχει πραγματοποιηθεί πραγματογνωμοσύνη – καταγραφή του περιεχομένου τους, φορτώθηκαν σε κατάλληλα φορτηγά οχήματα και στη συνέχεια μεταφέρθηκαν για αποθήκευση – φύλαξη στο φυλάκιο “Πασαούτια” της 95 ΑΔΤΕ.