Εντάλματα σύλληψης για το πλήρωμα του «NOUR M.»

Στην άσκηση νέων διώξεων σε βαθμό κακουργήματος κατά του πλοιάρχου, του ύπαρχου και του Α΄ μηχανικού του φορτηγού πλοίου “Nour M”, που μετέφερε 55 εμπορευματικιβώτια με φυσίγγια, και βυθίστηκε στον λιμένα της Ακαντιάς και στη σύλληψή τους δυνάμει ενταλμάτων σύλληψης που εξέδωσε χθες η τακτική Ανακρίτρια Ρόδου κ. Μαρίνα Κρανίτη, προχώρησε η αντεισαγγελέας Πλημμελειοδικών Ρόδου κ. Μαρία Σοφία Βαϊτση, μετά την επεξεργασία νέων στοιχείων και καταθέσεων, από την περαιτέρω προανάκριση, που παρήγγειλε την Πέμπτη.
Η κ. Εισαγγελέας άσκησε συγκεκριμένα ποινικές διώξεις για πρόκληση ναυαγίου, τελεσθείσα δια παραλείψεως από κοινού με δόλο, από την οποία θα μπορούσε να προκύψει κίνδυνος σε άνθρωπο, για διακεκριμένη περίπτωση φθοράς πράγματος που χρησιμοποιείται για κοινό όφελος από κοινού και για ρύπανση του περιβάλλοντος από κοινού.
Το βράδυ της Παρασκευής οι λιμενικοί συνέλαβαν και την κατηγορούμενη για ηθική αυτουργία στις ανωτέρω πράξεις εκπρόσωπο της ιδιοκτήτριας του πλοίου τουρκικής εταιρείας “TSS SILAH VE SAUMNA SANAYI DIS TICARET LIMITED SIRKETI” ενώ η ίδια δίωξη ασκήθηκε και κατά των ιδιοκτητών της συγκεκριμένης εταιρείας.
Την εκπροσώπηση των κατηγορούμενων ανέλαβαν οι δικηγόροι κ.κ. Κ. Διακονής, Σοφία Ιωακείμ και Μαργαρίτα Καρπαθάκη. Η ανάκριση έχει προσδιοριστεί για αύριο το πρωί.
Σύμφωνα με τη δικογραφία την 11η Δεκεμβρίου 2013 και περί ώραν 07.30 λόγω των εξαιρετικά δυσμενών καιρικών συνθηκών που επικρατούσαν στην περιοχή (άνεμοι ΒΒΔ έντασης 9-10BF) υπήρξε θραύση των πρωραίων κάβων πρόσδεσης του πλοίου, το οποίο ήταν πλαγιοδετημένο στη θέση «Κολοσσός» του λιμένα της Ακαντιάς με φορτίο τέσσερα κενά εμπορευματοκιβώτια.
Από το Λιμεναρχείο ενημερώθηκαν μεταξύ άλλων κυβερνήτες ρυμουλκών του λιμένα Ρόδου, οι οποίοι όμως λόγω των ιδιαίτερα δυσμενών καιρικών συνθηκών και του υψηλού κυματισμού εντός της λιμενολεκάνης, δήλωσαν αδυναμία απόπλου προς παροχή συνδρομής.

Ο πλοίαρχος και το πλήρωμα λόγω του υψηλού κυματισμού και του έντονου διατοιχισμού, με αποτέλεσμα τη θραύση κάβων πρόσδεσης, αποβιβάστηκαν σε προβλήτα φοβούμενοι για τη ζωή τους και δηλώνοντας ότι αδυνατούσαν να προβούν σε οποιαδήποτε ενέργεια για την ασφάλειά του.
Ακολούθως, περί ώρα 10.00 και κατόπιν θραύσης όλων των κάβων πρόσδεσης, το πλοίο παρασύρθηκε για τριακόσια περίπου μέτρα εντός της λιμενολεκάνης με αποτέλεσμα την παραβολή του με την αριστερή πλευρά στη θέση «Δωριέας».
Στη συγκεκριμένη θέση του πλοίου τοποθετήθηκαν νέοι κάβοι πρόσδεσης από μέλη πληρώματος Ε/Γ-Ο/Γ «Πρέβελης», το οποίο ήταν πλαγιοδετημένο στη θέση «Αιγαίο», σε απόσταση περίπου εκατό μέτρων από θέση «Δωριέας», καθώς και από μέλη πληρώματος ρυμουλκού του λιμένα, που επιβιβάστηκαν σ΄αυτό παρά την επικινδυνότητα της κατάστασης λόγω των μεγάλων κλίσεων και αλλεπάλληλων έντονων προσκρούσεων του πλοίου στην προβλήτα.
Σύμφωνα με τη δικογραφία που έχει σχηματιστεί από την ξέφρενη πορεία του Nour M κινδύνεψε το ολιγομελές πλήρωμα του πλοίου «Πρέβελης» ενώ κινδύνεψαν και δύο ναύτες των ρυμουλκών που ανέβηκαν στο πλοίο για να το ελέγξουν.

Σημειώνεται ότι μόλις οι καιρικές συνθήκες επιδεινώθηκαν αντί να βοηθήσει ο πλοίαρχος και το πλήρωμά του, την όλη κατάσταση, εγκατέλειψαν το πλοίο και προσπάθησαν να πάνε στο ξενοδοχείο, αλλά τους εμπόδισε το Φυλάκιο του Λιμεναρχείου Ρόδου.
Το πλοίο παρέμενε με ελλιπή σύνθεση πληρώματος, χωρίς αποκατάσταση των παρατηρήσεων ασφαλείας.
Σημειώνεται ότι από τις προσκρούσεις του πλοίου στην προβλήτα προκλήθηκαν εκτεταμένες ζημιές αξίας άνω των 400.000 ευρώ.
Σύμφωνα με δήλωση του πλοιάρχου στο πλοίο υπάρχουν περίπου δέκα τόνοι diesel και πεντακόσια σαράντα κιλά λιπαντελαίων ενώ η θαλάσσια περιοχή έχει ήδη μολυνθεί με σεντίνες και επιδιώκεται ο περιορισμός της ρύπανσης με υλικά μέσα απορρύπανσης, της εταιρείας «Τεχνική Προστασίας Περιβάλλοντος Α.Ε.»..
Η “δ” απεκάλυψε ότι την 4η Δεκεμβρίου 2013 ο Κεντρικός Λιμενάρχης κ. Γ. Σεφεριάφης απέστειλε στον πλοίαρχο και στην πλοιοκτήτρια εταιρεία έγγραφο στο οποίο επεσήμανε ότι δεν έχουν γίνει ακόμη οι απαιτούμενες ενέργειες για την αποκατάσταση των ελλείψεων – αντικανονικοτήτων, οι οποίες και οδήγησαν στο μέτρο της κράτησης του και επεσήμανε ότι η περαιτέρω παραμονή του με ελλιπή σύνθεση πληρώματος στο λιμένα της Ακαντιάς κρίνεται επισφαλής, ενόψει των δυσμενών καιρικών συνθηκών, που αναμένεται να επικρατήσουν. Ζήτησε από τον πλοίαρχο και την πλοιοκτήτρια εταιρεία να μεριμνήσουν άμεσα και σε συνεργασία με τον νηογνώμονα για την αποκατάσταση του πλοίου ή τη ρυμούλκησή του σε επισκευαστική ζώνη-ναυπηγείο.
Δύο μέρες μετά ο πράκτορας κ. Μ. Ροδίτης απέστειλε στο Κεντρικό Λιμεναρχείο Ρόδου έγγραφο στο οποίο ανέφερε ότι το πλοίο είναι επισφαλές όχι μόνο για την κατάστασή του, αλλά και για το χειρισμό της όλης υπόθεσης από τον πλοίαρχο, ο οποίος, προφανώς, μη γνωρίζοντας ή μη συνειδητοποιώντας την κατάσταση δεν έχει λάβει τα μέτρα που θα διασφάλιζαν το πλοίο.

Το πλοίο είχε επιθεωρηθεί στις 9 και 10 Νοεμβρίου 2013 από δύο επιθεωρητές στο πλαίσιο ελέγχου κράτους λιμένα του μνημονίου συνεννόησης Παρισίων (PARIS MoU) και είχαν διαπιστωθεί σοβαρές ελλείψεις – αντικανονικότητες που οδήγησαν στο μέτρο της κράτησής του στο λιμένα μας μέχρι αποκατάστασής τους.