«Ο λαός έχει υποστεί πολύ μεγάλη δοκιμασία τα τελευταία χρόνια. Έχουν δοκιμαστεί νοικοκυριά και έχουν χαθεί θέσεις απασχόλησης και επιχειρήσεις. Είναι η πρώτη χρονιά που έχουμε κάποια θετικά βήματα με ιδρώτα, πόνο και αίμα από τους πολίτες. Μακάρι αυτά να είναι ουσιαστικά και να γίνουν προάγγελος μιας εξόδου από την κρίση. Διαφορετικά φοβάμαι ότι αν οι ευοίωνες προβλέψεις δεν επαληθευτούν επίκειται κοινωνική έκρηξη».
Αυτό υπογραμμίζει, σε συνέντευξή του στη «δ», ο Γενικός Γραμματέας του υπουργείου Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Νίκος Ζωίδης και προσθέτει πως αν δεν σταθεροποιηθεί η κατάσταση θα δημιουργηθούν προβλήματα.
«Αν δεν σταθεροποιηθεί η κατάσταση θα δημιουργηθούν προβλήματα. Μιλάμε για επιβίωση. Ολοι μας αυτό αναζητούμε. Αν αυτό τεθεί εν αμφιβόλω, οι πολίτες θα αντιδράσουν και δεν μπορώ να προσδιορίσω τον τρόπο με τον οποίο θα το κάνουν, γιατί η απελπισία είναι κακός σύμβουλος», δηλώνει ο κ. Νίκος Ζωίδης.
Ο Γενικός Γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής υπογραμμίζει ακόμη πως δεν είναι η ώρα για να διεξαχθούν εθνικές εκλογές.
«Δεν θα ήταν το προσφορότερο την περίοδο που η χώρα μας έχει την προεδρία της ΕΕ να οδηγηθούμε σε μια εκλογική διαδικασία που για δύο μήνες θα σημάνει αδράνεια των πάντων. ¶ρα δεν βλέπω εθνικές εκλογές μέχρι το τέλος της προεδρίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης», δηλώνει ο κ. Ζωίδης.
Αναφορά κάνει ο κ. Νίκος Ζωίδης και στα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος της ακτοπλοΐας.
Η συνέντευξη του κ. Νίκου Ζωίδη, αναλυτικά:
• Αντιμετωπίστηκαν τα προβλήματα που ανέκυψαν στην ακτοπλοϊκή σύνδεση της Καρπάθου;
Τα νέα που προσκομίζω είναι ευχάριστα. Στην πρόσφατη συνεδρίαση του ΣΑΣ, όπου προέδρευσα μαζί με τον Γενικό Γραμματέα του ΥΕΝ, αποφασίστηκε, επειδή απέβη άγονος ο διαγωνισμός που διεξήχθη να υπάρχουν δυο δρομολόγια την εβδομάδα από τον Πειραιά προς την Κάρπαθο. Με αυτά θα εξυπηρετούνται επίσης το Διαφάνι, η Κάσος και η Χάλκη . Το καλοκαίρι θα υπάρχει και τρίτο δρομολόγιο που θα συνδέει το νησί με τη Ρόδο, μέσω του Ηρακλείου. Στη συνεδρίαση συμμετείχαν ο δήμαρχος Καρπάθου κ. Μιχάλης Χανιώτης και ο βουλευτής κ. Μάνος Κόνσολας. Η λύση που δόθηκε θεωρείται εφικτή και βιώσιμη. Παρά το ό,τι υπάρχει περιορισμός σε ό,τι αφορά τη χρηματοδότηση των λεγόμενων άγονων γραμμών φαίνεται ότι ο ακτοπλοϊκός χάρτης, έτσι όπως εξελίσσεται, δεν θα μας δημιουργήσει προβλήματα.
• Τη νέα δρομολογιακή περίοδο θα ανακύψουν άλλα ζητήματα με γραμμές που είναι δύσκολο να καλύπτονται με πόρους από το κράτος;
Έχει γίνει ένας εξορθολογισμός σε ό,τι αφορά τις γραμμές δημοσίου συμφέροντος. Κόπηκε ή περιορίστηκε η εξυπηρέτηση κάποιων γραμμών τοπικής σημασίας. Αυτό σημαίνει πως προσαρμόσθηκε η πολιτική του υπουργείου με τα οικονομικά δεδομένα που έχουμε μπροστά μας. Δεν είδα να δημιουργούνται ιδιαίτερες εντάσεις ή αντιδράσεις. Φαίνεται ότι το 2014 θα καλυφθεί με ικανοποιητικό τρόπο η ανάγκη των νησιωτών για επικοινωνία.
• Θα εξυπηρετούνται καλά και τα μικρά νησιά, όπως το Καστελόριζο;
Για το Καστελόριζο δεν θα αλλάξει κάτι. Αν θεωρήσουμε πως πέρσι ήταν μια ανεκτή κατάσταση το ίδιο θα συμβεί και φέτος. Αυτό ισχύει και για τη Χάλκη. Να θυμίσω πως το νησί έχει περιληφθεί στο δρομολόγιο που θα εξυπηρετεί την Κάρπαθο και την Κάσο. Θα υπάρχουν και τα τοπικά δρομολόγια που θα το συνδέουν με τη Ρόδο μέσω Καμείρου Σκάλας. Να μην ξεχνάμε και την εξυπηρέτηση που θα παρέχει η εταιρεία «Δωδεκάνησος Ναυτιλιακή». Θα είναι καλυμμένη με δρομολόγια και η Χάλκη.
• Στη γραμμή κορμού θα υπάρξουν προβλήματα καθώς ουσιαστικά η περιοχή μας εξυπηρετείται μόνο από μια εταιρεία;
Όχι, στη γραμμή κορμού δεν θα υπάρχουν προβλήματα. Το θετικό της υπόθεσης είναι ότι διασκεδάστηκαν οι ανησυχίες περί προβλημάτων της εταιρείας, που εξυπηρετεί τα νησιά μας.
• Γιατί δημιουργήθηκε ανησυχία όμως;
Είχαν κυκλοφορήσει φήμες σύμφωνα με τις οποίες η εταιρεία Blue Star Ferries αντιμετώπιζε προβλήματα οικονομικά και κρίνονταν μη βιώσιμη η εξυπηρέτηση της Δωδεκανήσου. Τα στοιχεία που προκύπτουν από τον ισολογισμό της εταιρείας και οι συζητήσεις που έχω κάνει με το συμπατριώτη μας κ. Μιχάλη Σακέλλη που είναι ο διευθύνων σύμβουλος της Blue Star Ferries προκύπτει πως δεν υπάρχει τέτοιο θέμα για το έτος 2014.
• Αυτό σημαίνει πως δεν θα έχουμε μείωση των δρομολογίων και των πλοίων που τα εκτελούν;
Δεν θα έχουμε μείωση των δρομολογίων και των πλοίων που τα εκτελούν το έτος 2014. Τα πλοία της εταιρείας Blue Star Ferries είναι αξιόπλοα και θα συνεχίσουν να μας εξυπηρετούν.
• Παρόλα αυτά δεν σας δημιουργεί ανησυχία το γεγονός ότι αν η εταιρεία δεν πάει καλά το 2014 ελλοχεύει ο κίνδυνος να μείνουμε με λιγότερα δρομολόγια και πλοία;
Πρέπει να κάνουμε αισιόδοξες προβλέψεις. Υποτίθεται πως είμαστε σε δρόμο εξόδου από την κρίση. Υποτίθεται πως η τουριστική σαιζόν του 2014 προοιωνίζεται καλύτερη από την πάρα πολύ καλή του 2013. Επομένως ας μην ανησυχούμε αυτό. Έχουμε λόγους να ανησυχούμε για άλλα πράγματα.
• Μπορεί να υπάρξουν δρομολόγια στη γραμμή της Βορείου Ελλάδος; Το οικονομικό περιβάλλον μπορεί να βοηθήσει για να υπάρξει ακτοπλοϊκή σύνδεση;
Η γραμμή της Θεσσαλονίκης στήριζε πολύ τον τουρισμό στην περιοχή μας. Καλύπτονταν από το αλήστου μνήμης πλοίο «Πάτμος» της ΔΑΝΕ. Δεν μπορεί να θεωρηθεί αυτή η γραμμή δημοσίου συμφέροντος και να επιδοτηθεί. Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει ενδιαφέρον από κάποια εταιρεία για να δρομολογήσει πλοίο σε αυτή. Αν υπάρξει ενδιαφέρον όμως εμείς θα εγκρίνουμε το αίτημα που θα κατατεθεί.
• Για τα Δωδεκάνησα εκδηλώθηκε ενδιαφέρον από άλλη ακτοπλοϊκή εταιρεία ή ο νομός θεωρείται μακρινός προορισμός;
Τα Δωδεκάνησα θεωρούνται μακρινός προορισμός για τις εταιρείες παρά το γεγονός ότι έχει μειωθεί κάπως η τιμή των καυσίμων. Μη νομίζετε πως υπάρχει μεγάλη αντιπαλότητα μεταξύ των εταιρειών. Αυτή την περίοδο οριακά επιβιώνει μια εταιρεία στη γραμμή της Δωδεκανήσου. Δεν νομίζω πως θα ενδιαφερθεί άλλη για να καταστεί προβληματική επιχείρηση και αυτή και η Blue Star Ferries.
• Αυτό σημαίνει πως θα είναι δύσκολα τα πράγματα για την ακτοπλοϊα και το έτος 2014;
Η ναυτιλία είναι ένας κλάδος που υφίσταται σκληρά τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης. Επίσης δυστυχώς δεν υπάρχουν πλέον οι εταιρείες λαϊκής βάσης που να καλύπτουν τα τοπικά συμφέροντα ως ιδιοκτησίες των νησιωτών. Τελείωσαν η ΔΑΝΕ και η ΝΕΛ, ιδιωτικοποιήθηκε πλήρως η ΑΝΕΚ, ακόμη και οι Μινωικές Γραμμές έχουν περιέλθει στον όμιλο Γκριμάλντι. Το παιχνίδι παίζεται καθαρά με όρους επιχειρηματικούς δηλαδή με όρους προσδοκίας κέρδους. Ελπίζω πως τα νησιά μας θεωρούνται ακόμη βιώσιμα. Αν βελτιωθούν οι οικονομικοί δείκτες θα πάει καλύτερα και η ναυτιλία και ειδικά η ακτοπλοΐα.
• Χάθηκε η Συνεταιριστική Τράπεζα Δωδεκανήσου. Μπορεί να γίνει κάτι ακόμη και τώρα;
Δεν είμαι βαθύς γνώστης του θέματος. Εκείνο που μπορώ να σημειώσω είναι πως με μεγάλη μου λύπη άκουσα όσα έγιναν στην Συνεταιριστική Τράπεζα Δωδεκανήσου. Δεν μπορώ να εκτιμήσω εγώ το πόσο η τράπεζα στήριζε την επιχειρηματικότητα. Εκείνο που μπορώ να πω με βεβαιότητα είναι πως η παρουσία της με υποκαταστήματα σε μικρά νησιά ήταν καθοριστική για τη βελτίωση της ζωής των κατοίκων. Μακάρι να βρεθεί τρόπος για την επαναλειτουργία του συγκεκριμένου χρηματοπιστωτικού ιδρύματος γιατί ήταν σημαντική η παρουσία του σε αυτό που αποκαλούμε ιδιαιτερότητα του νησιωτικού χώρου.
• Σας βρίσκουν σύμφωνο όσα λέγονται σε κεντρικό επίπεδο για την ανάκαμψη της οικονομίας της χώρας μας;
Θεωρώ ότι είμαστε υποχρεωμένοι να βλέπουμε το ποτήρι μισογεμάτο. Ο λαός έχει υποστεί πολύ μεγάλη δοκιμασία τα τελευταία χρόνια. Έχουν δοκιμαστεί νοικοκυριά και έχουν χαθεί θέσεις απασχόλησης και επιχειρήσεις. Είναι η πρώτη χρονιά που έχουμε κάποια θετικά βήματα με ιδρώτα, πόνο και αίμα από τους πολίτες. Μακάρι αυτά να είναι ουσιαστικά και να γίνουν προάγγελος μιας εξόδου από την κρίση. Διαφορετικά φοβάμαι ότι αν οι ευοίωνες προβλέψεις δεν επαληθευτούν επίκειται κοινωνική έκρηξη.
• Αυτό σημαίνει πως θα έχουμε αναταραχές;
Αυτό είναι το λιγότερο. Ο κόσμος δεν αντέχει πλέον. Αν δεν σταθεροποιηθεί η κατάσταση θα δημιουργηθούν προβλήματα. Μιλάμε για επιβίωση. Ολοι μας αυτό αναζητούμε. Αν αυτό τεθεί εν αμφιβόλω, οι πολίτες θα αντιδράσουν και δεν μπορώ να προσδιορίσω τον τρόπο με τον οποίο θα το κάνουν, γιατί η απελπισία είναι κακός σύμβουλος.
• Θα οδηγηθεί η χώρα σε εκλογές;
Δεν κατανοώ τι θα προσφέρουν αυτή την περίοδο οι εκλογές. Έχουμε μπροστά μας τον Μάιο τις Ευρωεκλογές και τις εκλογές για την ΤΑ. Αυτό σημαίνει πως οι πολίτες μπορούν να σημειώσουν τις προτιμήσεις τους. Επίσης από την 1η Ιανουαρίου η χώρα μας αναλαμβάνει την προεδρία της ΕΕ με συγκεκριμένη ατζέντα ευρωπαϊκών και εθνικών θεμάτων. Δεν θα ήταν το προσφορότερο την περίοδο που η χώρα μας έχει την προεδρία της ΕΕ να οδηγηθούμε σε μια εκλογική διαδικασία που για δύο μήνες θα σημάνει αδράνεια των πάντων. ¶ρα δεν βλέπω εθνικές εκλογές μέχρι το τέλος της προεδρίας της ΕΕ.
• Τι σας λέει η απόφαση που δίνει το πράσινο φως για τους πλειστηριασμούς;
Δεν έχει ανακληθεί η απόφαση για το πάγωμα των πλειστηριασμών. Θέλω να πιστεύω πως έχει ληφθεί μέριμνα και δεν θα διακυβευθεί η πρώτη κατοικία για τους έχοντες χαμηλά και μεσαία εισοδήματα .
• Αν υπάρχουν οφειλές προς το δημόσιο από τώρα και στο εξής θα κατάσχονται μισθοί συντάξεις και καταθέσεις Αυτό είναι δίκαιο;
Προφανώς και δεν είναι δίκαιο. Δεν μπορεί κανείς να συνηγορήσει σε μια τέτοια πολιτική. Αυτός είναι ο λόγος που υπήρξε κοινοβουλευτική αναταραχή. Θέλω να πιστεύω πως θα αναζητήσουν και θα βρουν τη δικαιότερη λύση.
• Ποιο είναι το μήνυμά σας προς τους Δωδεκανησίους;
Θέλω να ευχηθώ στους νησιώτες στα Δωδεκάνησα και σε όλο το Αιγαίο το 2014 να είναι καλύτερο από το κακό 2013. Θέλω να πιστεύω ότι τώρα πια ο νησιωτικός χώρος όπως έχουμε αναφέρει σε άλλες συνεντεύξεις έχει τα εργαλεία να κάνει διακριτή την ιδιαιτερότητα και μπορεί να μετατρέψει τη νησιωτικότητα που τώρα θεωρείται μειονεξία σε πλεονέκτημα. Με αυτό το στόχο πορευόμαστε. Θέλω να πιστεύω ότι θα τον πετύχουμε.