Στην Πταισματοδίκη Ρόδου κ. Αικατερίνη Γαλάνη επέστρεψε η προκαταρκτική δικογραφία που άρχισε να σχηματίζεται από την 20ή Ιανουαρίου 2011, με κατεπείγον χαρακτήρα, για τη διερεύνηση τυχόν τελέσεως ποινικά κολάσιμων πράξεων από δημόσιους λειτουργούς και αιρετούς, που υπηρετούσαν στους 10 Καποδιστριακούς Δήμους της Ρόδου και είχαν εμπλοκή στην οικονομική διαχείρισή τους.
Στο πρώτο σκέλος της προκαταρκτικής εξέτασης κλήθηκε για κατάθεση ο αντιδήμαρχος επί των Οικονομικών του Δήμου Ρόδου κ. Νικόλαος Τσουκαλάς προκειμένου να προσκομίσει όλα τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή του σχετικά με τις οφειλές των 10 Δήμων του νησιού, που καταργήθηκαν, σε τρίτους και σε ασφαλιστικά ταμεία. Από τον κ. Τσουκαλά ζητήθηκε, με βάση την ίδια παραγγελία, να προσδιορίσει το ύψος των ελλειμμάτων, αν υφίστανται τέτοια, από τα ταμεία που παρέδωσαν στον Καλλικρατικό Δήμο οι απελθούσες δημοτικές αρχές.
Στα πλαίσια του ίδιου ελέγχου αναζητούνται τυχόν ευθύνες για το γεγονός ότι ο ενιαίος Δήμος βρέθηκε σε καθεστώς επιτήρησης από το Υπουργείο Εσωτερικών.
Στα πλαίσια της προκαταρκτικής έρευνας παραδόθηκαν αρμοδίως και τα στοιχεία που προέκυψαν από την απογραφή των πάσης φύσεως περιουσιακών στοιχείων και υποχρεώσεων των 10 Καποδιστριακών Δήμων και συγκεκριμένα από τις τρείς πρώτες φάσεις της διαδικασίας που προβλέπεται από εγκυκλίους του Υπουργείου Εσωτερικών.
Τα δάνεια των Καποδιστριακών Δήμων σύμφωνα με την απογραφή είναι συνολικού ύψους 65.672.874,54 ευρώ και οι ανείσπρακτες οφειλές από τέλη και μισθώματα 39.426.340,33 ευρώ.
Οι τιμολογημένες οφειλές του Δήμου Ρόδου προς τρίτους με βάση τα πρώτα στοιχεία της απογραφής ανέρχονται σε 29.056.000 ευρώ. Το σύνολο του χρηματικού υπολοίπου των 10 συνενούμενων Δήμων της νήσου Ρόδου ανέρχεται στο ποσό των 6.184.594,71 ευρώ.
Θυμίζουμε ότι η συζήτηση για την απογραφή στο Δήμο έγινε ενώπιον του δημοτικού συμβουλίου μέσα σε κλίμα έντασης και κατέληξε στην απόφαση για τη διενέργεια διαχειριστικών ελέγχων σε όλους τους παλαιούς ΟΤΑ του νησιού. Η απόφαση μέχρι σήμερα δεν υλοποιήθηκε.
Είχε διαπιστωθεί ότι αρκετοί Δήμοι κατέθεσαν ελλιπή στοιχεία. Επιπλέον ο Δήμος Πεταλούδων είχε να καταθέσει ισολογισμό, από το 2005, ενώ ανάλογα προβλήματα είχε και ο Δήμος Αρχαγγέλου.
Εν πάση περιπτώσει στα πλαίσια της προκαταρκτικής εξέτασης που διενεργήθηκε εξαιρετικό ενδιαφέρον έχουν τα όσα κατέθεσαν αρμοδίως ο ορκωτός λογιστής που ήλεγξε τα στοιχεία και ο αντιδήμαρχος επί των Οικονομικών.
Πιο συγκεκριμένα ο ορκωτός λογιστής αναφέρθηκε στην Έκθεση Ελέγχου που χορήγησε με ημερομηνία 26/03/2011, τονίζοντας ότι η Διοίκηση του Δήμου είναι υπεύθυνη για την κατάρτιση και την εύλογη παρουσίαση της κατάστασης απογραφής έναρξης.
Εξήγησε ότι μέχρι την ημερομηνία της έκθεσης δεν είχε ολοκληρωθεί η επεξεργασία και ο έλεγχος, από την Επιτροπή Απογραφής του Δήμου, όλων των στοιχείων.
Δεν περιλαμβάνονται στη συνημμένη κατάσταση απογραφής έναρξης πλήρη στοιχεία από όλους τους πρώην Δήμους της νήσου Ρόδου, που συνενώθηκαν βάσει του Ν. 3852/2010. Η αποτίμηση των πάγιων περιουσιακών στοιχείων δεν είναι ομοιογενής, ενώ δεν έχουν λογιστεί αποσβέσεις μέχρι 31.12.2010 για πολλά από αυτά.
Ορισμένα από τα κονδύλια της απογραφής έναρξης αφορούν προηγούμενα του 2010 έτη και ελήφθησαν από τις σχετικές οικονομικές καταστάσεις των πρώην Δήμων.
Σημείωσε μάλιστα ότι οι οικονομικές καταστάσεις της χρήσεως 2010 των συνενωθέντων πρώην Δήμων, που ελήφθησαν υπόψη στην ανωτέρω απογραφή έναρξης, δεν έχουν ελεγχθεί από Ορκωτό Ελεγκτή-Λογιστή ούτε έχουν εγκριθεί από το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Ρόδου.
Επεσήμανε επίσης ότι διατύπωσε αρνητική γνώμη για την ανωτέρω κατάσταση απογραφής, τονίζοντας ότι δεν παρουσιάζει εύλογα, από κάθε ουσιώδη άποψη, την απογραφή έναρξης 31.12.2010 του Δήμου Ρόδου, σύμφωνα με τα λογιστικά πρότυπα, που προδιαγράφονται από την ελληνική νομοθεσία.
Ο αντιδήμαρχος επί των οικονομικών κ. Ν. Τσουκαλάς από την άλλη τόνισε ότι μέσα στο 2012 εγκρίθηκαν οι ισολογισμοί και απολογισμοί του 2010 των οκτώ Δήμων από το δημοτικό συμβούλιο μετά την έκθεση ελέγχου των ορκωτών λογιστών, όπως ορίζει ο νόμος.
Εξήγησε ότι οι ορκωτοί είναι υποχρεωμένοι να ελέγξουν τους ισολογισμούς και να καταθέσουν στο δημοτικό συμβούλιο τις παρατήρησεις τους. Αφού πλέον εγκρίθηκαν οι ισολογισμοί, οι όποιες διαφορές προέκυψαν μετά τον έλεγχο των ορκωτών ως προς την απογραφή έναρξης του Δήμου Ρόδου εγκρίθηκαν με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου.
Κατέθεσε ότι οι εκκεμότητες που υπάρχουν ακόμη ως προς την απογραφή αφορούν τους ισολογισμούς και απολογισμούς των πρώην Δήμων Αρχαγγέλου και Πεταλούδων.
Οι απολογισμοί, όπως είναι γνωστό ψηφίστηκαν πρόσφατα, ενώ οι ισολογισμοί δεν έχουν ακόμη υπογραφεί.
Ο κ. Τσουκαλάς κατέθεσε ότι βρίσκεται ακόμη σε εκκρεμότητα η πραγματική απογραφή όσον αφορά τις αξίες της ακίνητης περιουσίας του Δήμου, όπου υπάρχουν αρκετά προβλήματα καταγραφής εξαιτίας του μεγέθους της.
Ο κ. Τσουκαλάς τόνισε επίσης ότι η εγκύκλιος για την απογραφή έναρξης δίνει τη δυνατότητα οι όποιες αλλαγές προκύπτουν ή διαφορές ή συμπληρωματικά στοιχεία σε σχέση με την προσωρινή απογραφή να εγκρίνονται από το δημοτικό συμβούλιο εντός τριετίας από την έγκριση της προσωρινής απογραφής.