«Η νέα κυβέρνηση θα πρέπει να δει με ρεαλισμό και τόλμη τις ιδιαιτερότητες του νησιωτικού χώρου σε συνάρτηση με την ακτοπλοΐα, υπό την κοινή παραδοχή ότι τo πλοίο είν’ αυτό που δίνει ζωή στο κάθε νησί, και ιδιαιτέρως στα μικρότερα και απομονωμένα».
Στην ανάγκη επανασχεδιασμού του εθνικού θαλάσσιου δικτύου και εξορθολογισμού των λεγόμενων άγονων γραμμών αναφέρεται, μεταξύ άλλων, σε συνέντευξή του στη «δ», ο πρόεδρος της εταιρείας «Δωδεκάνησος Ναυτιλιακή» κ. Γιώργος Σπανός.
«Πρέπει, πρώτα απ’ όλα, να γίνει επανασχεδιασμός του εθνικού θαλάσσιου δικτύου και εξορθολογισμός των λεγόμενων «άγονων γραμμών» τις οποίες επιδοτεί ο κρατικός προϋπολογισμός. Αν γίνει αυτό, είναι βέβαιο, ότι θα επέλθει αφενός εξοικονόμηση σημαντικών πόρων και αφετέρου βελτίωση στην εξυπηρέτηση των νησιών με σύγχρονα και ταχύπλοα πλοία», δηλώνει ο κ. Σπανός και εξηγεί ότι δεν μπορεί πλέον πλοία γηρασμένα να εκτελούν δρομολόγια που διαρκούν μέχρι και 30 ώρες προς τα νησιά και οι εταιρείες στις οποίες ανήκουν να εισπράττουν παχυλές επιδοτήσεις.
«Τέτοια παραδείγματα υπάρχουν πολλά, γιατί παρεμβαίνουν στον σχεδιασμό των γραμμών άσχετοι πολιτικοί για ψηφοθηρικούς και μόνο λόγους.
Επομένως, αν δεν γίνει εξορθολογισμός του δικτύου όσα χρήματα και αν διατίθενται δεν πρόκειται να βελτιωθεί η κατάσταση», τονίζει ο κ. Σπανός.
Ο πρόεδρος της εταιρείας «Δωδεκάνησος Ναυτιλιακή», αναφέρεται στην αύξηση της κίνησης το φετινό καλοκαίρι αλλά και στην απόφαση που έχει ληφθεί για απορρόφηση της αύξησης του ΦΠΑ, γεγονός που κρατά παγωμένες τις τιμές των εισιτηρίων για τους επιβάτες. Επιπλέον, όπως τονίζει, υπάρχουν σχέδια και για την ναυπήγηση ταχύπλοου καταμαράν.
Η συνέντευξη του κ. Γιώργου Σπανού, αναλυτικά:
• Πώς εξελίχθηκε φέτος η ακτοπλοϊκή περίοδος για την «Δωδεκάνησος Ναυτιλιακή»; Παρατηρήθηκε αύξηση επιβατών στις γραμμές που καλύπτει η εταιρεία;
Παρά την πολιτική αβεβαιότητα, κυρίως του διμήνου Ιούνιος – Ιούλιος, μέχρι και της συμφωνίας με τους ευρωπαίους εταίρους, η οποία επηρέασε αρνητικά όλους τους τομείς της οικονομίας, η εταιρεία μας Dodekanisos Seaways κατέγραψε θετικά αποτελέσματα, με αυξήσεις που κυμαίνονται ανά προορισμό.
Συνολικά, μέχρι σήμερα, η αύξηση της επιβατικής κίνησης υπερβαίνει το 5% αλλά το ευχάριστο για μας είναι ότι τα μικρά νησιά, όπως για παράδειγμα το ακριτικό Καστελόριζο παρουσίασαν αύξηση 30%, λόγω της πολιτικής των προσφορών που ακολούθησε η εταιρεία ακριβώς για να τονωθεί το τουριστικό ρεύμα προς αυτά.
Στο Αγαθονήσι φέτος η επιβατική κίνηση διπλασιάστηκε λόγω και της νέας γραμμής που εγκαινιάσαμε με τη Σάμο, Ικαρία και Φούρνους.
Σημαντική αύξηση κατέγραψαν επίσης, ως προορισμοί, οι Λειψοί, η Πάτμος και η Χάλκη, ενώ οι ανάγκες της Τήλου, λόγω ακινησίας του πλοίου «Ση Σταρ» καλύφθηκαν από την εταιρεία μας με τον καλύτερο δυνατόν τρόπο.
Συμπερασματικά, αισθανόμαστε ικανοποιημένοι γιατί με την πύκνωση των δρομολογίων μας βάλαμε και φέτος ένα λιθαράκι στην οικονομική, τουριστική και κοινωνική ανάπτυξη των αγαπημένων μας νησιών.
• Δημιουργήθηκαν προβλήματα εξαιτίας των capital controls στην εταιρεία και πως αντιμετωπίστηκαν;
Οι τραπεζικοί περιορισμοί που τέθηκαν με την επιβολή των capital controls δεν επηρέασαν αρνητικά τη δική μας εταιρεία λόγω του πιστωτικού συστήματος που εφαρμόζει με τα συνεργαζόμενα γραφεία, όπου το σύνολο σχεδόν των συναλλαγών γίνεται με πλαστικό χρήμα. Δεν είχαμε επομένως τα προβλήματα που αντιμετώπισαν, και ως ένα βαθμό αντιμετωπίζουν και σήμερα, επιχειρήσεις άλλων κλάδων.
• Η αύξηση των συντελεστών του ΦΠΑ συνέβαλε ώστε να αυξηθούν οι τιμές των εισιτηρίων;
Αναμφίβολα η αύξηση του Φ.Π.Α. στο 23%, στις μεταφορές γενικότερα, έχει προκαλέσει σοβαρά προβλήματα στις εταιρείες του κλάδου, ιδιαιτέρως δε στις ακτοπλοϊκές, οι οποίες βρέθηκαν στο δίλημμα είτε να αυξήσουν τις τιμές των εισιτηρίων, είτε να απορροφήσουν μέρος ή και το σύνολο της διαφοράς, σε σχέση με τον προηγούμενο συντελεστή του Φ.Π.Α.
Πολλές εταιρείες ακολούθησαν τη μέση οδό, δηλαδή απορρόφησαν μέρος της αύξησης του φόρου και αύξησαν ελαφρά τις τιμές των εισιτηρίων.
Εμείς απορροφήσαμε στο σύνολό της την αύξηση, διατηρώντας έτσι σταθερές τις τιμές.
Να προσθέσω εδώ, ότι επί μία πενταετία τουλάχιστον δεν έχουμε επιβάλει καμιάν αύξηση, διότι κάθε αύξηση έχει αρνητικό αντίκτυπο στην τουριστική κίνηση των νησιών μας και κατ’ επέκταση στην οικονομία τους.
• Διάθεση για έναρξη διαλόγου για το σύνολο των θεμάτων της ακτοπλοΐας είχε δείξει ο πρώην αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Θ Δρίτσας. Τι χρειάζεται η ακτοπλοΐα για να ανακάμψει πραγματικά και ποια είναι τα ζητούμενα από την κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εκλογές;
Ειν’ αλήθεια ότι ο πρώην υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου είχε επιδείξει πνεύμα κατανόησης και καλή διάθεση για την επίλυση των πολλών και σοβαρών προβλημάτων της ελληνικής ακτοπλοΐας, αλλά δεν υπήρξαν ανάλογες αποφάσεις και μέτρα ανακούφισης των ακτοπλοϊκών εταιρειών, οι οποίες στο σύνολο τους σχεδόν έχουν συσσωρευμένες ζημίες, οι οποίες αθροιστικά υπερβαίνουν το ένα δις. Ευρώ.
Ο Σύνδεσμος Επιβατηγού Ναυτιλίας στη διοίκηση του οποίου συμμετέχω, έχει θέσει κατ’ επανάληψη την ανάγκη βελτίωσης του θεσμικού πλαισίου που διέπει την ακτοπλοΐα, ώστε να διαμορφωθεί ένα καλύτερο ανταγωνιστικό περιβάλλον, με μείωση του λειτουργικού κόστους των πλοίων, η οποία θα οδηγήσει συνακόλουθα σε μείωση των τιμών των εισιτηρίων και θα οδηγήσει, εντέλει, στην αύξηση της επιβατικής κίνησης.
Μην ξεχνάτε ότι η ακτοπλοΐα χαρακτηρίζεται από έντονη εποχικότητα, με κερδοφόρο το τρίμηνο του καλοκαιριού Ιούνιος – Αύγουστος και ζημιογόνους τους υπόλοιπους μήνες.
Θα πρέπει, συνεπώς, η νέα κυβέρνηση να δει με ρεαλισμό και τόλμη τις ιδιαιτερότητες του νησιωτικού χώρου σε συνάρτηση με την ακτοπλοΐα, υπό την κοινή παραδοχή ότι τo πλοίο είν’ αυτό που δίνει ζωή στο κάθε νησί, και ιδιαιτέρως στα μικρότερα και απομονωμένα.
• Οι κρατικές επιχορηγήσεις για την ακτοπλοΐα σύμφωνα με μελέτη της εταιρείας XRTC Business Consultants Ltd ανήλθαν σε 80, 7 εκατομμύρια ευρώ. Με αυτά τα χρήματα όμως είναι δυνατό να καλυφθούν οι ανάγκες των νησιών;
Εγώ το θέτω διαφορετικά, και τις θέσεις μου αυτές τις έχω κάνει γνωστές σε όλους του υπουργούς, όλων των κυβερνήσεων, που έχουν παρελάσει από το ΥΕΝ την τελευταία δεκαετία. Πρέπει, πρώτα απ’ όλα, να γίνει επανασχεδιασμός του εθνικού θαλάσσιου δικτύου και εξορθολογισμός των λεγόμενων «άγονων γραμμών» τις οποίες επιδοτεί ο κρατικός προϋπολογισμός. Αν γίνει αυτό, είναι βέβαιο, θα επέλθει αφενός εξοικονόμηση σημαντικών πόρων και αφετέρου βελτίωση στην εξυπηρέτηση των νησιών με σύγχρονα και ταχύπλοα πλοία. Δεν μπορεί για παράδειγμα ένα πλοίο 30 και πλέον ετών, να ξεκινά από τον Πειραιά, να φθάνει, μέσω Ανάφης και Μήλου, στο Ηράκλειο και από ’κει στην Κάσο, Κάρπαθο, Χάλκη, και Ρόδο, το ταξίδι να διαρκεί περίπου 30 ώρες και να επιδοτείται με εκατομμύρια ευρώ ετησίως. Τέτοια παραδείγματα υπάρχουν πολλά, γιατί παρεμβαίνουν στον σχεδιασμό των γραμμών άσχετοι πολιτικοί για ψηφοθηρικούς και μόνο λόγους.
Επομένως, αν δεν γίνει εξορθολογισμός του δικτύου όσα χρήματα και αν διατίθενται δεν πρόκειται να βελτιωθεί η κατάσταση.
Και ακόμα αν δεν ενισχυθεί η ενδονησιωτική ακτοπλοΐα, κυρίως στα πολυνησιακά συμπλέγματα των Κυκλάδων και Δωδεκανήσου που είναι και τα περισσότερο προβληματικά λόγω της πολυδιασποράς 48 νησιών στο κεντρικό και νοτιοανατολικό Αιγαίο.
• Στοχεύετε στην εξυπηρέτηση και άλλων γραμμών εκτός από αυτές που καλύπτει με τα πλοία που διαθέτει η Δωδεκάνησος Ναυτιλιακή;
Πάντοτε παραμένει στόχος μας το «ένα βήμα παραπάνω» αν υπάρξουν οι κατάλληλες συγκυρίες και προϋποθέσεις. Φέτος εγκαινιάσαμε τη νέα γραμμή της Σάμου, συνδέοντας τη Σάμο, Ικαρία και Φούρνους με το Αγαθονήσι, Αρκιούς Πάτμο, Λειψούς, Λέρο, Κάλυμνο, Κω, Σύμη και Ρόδο.Μια γραμμή που δίνει νέα ώθηση στην τουριστική και οικονομική ζωή, κυρίως των νησιών του βορείου συγκροτήματος, και η οποία θα παραμείνει και την επόμενη χρονιά, με ακόμα καλύτερα αποτελέσματα.
• Είναι στις προθέσεις σας η ανανέωση του στόλου της εταιρείας; Ποιά είναι τα σχέδιά σας;
Δεν σας κρύβω ότι η εταιρεία μας βρίσκεται στο στάδιο επαφών με ναυπηγεία για τη ναυπήγηση ενός ακόμα ταχύπλοου καταμαράν. Όμως η γενικότερη οικονομική και πολιτική κατάσταση της χώρας μας οδηγεί κατ’ ανάγκη σε κατάσταση αναμονής. Εύχομαι πρωτίστως η χώρα μας να βρει τον δρόμο της και θα ’ρθει και η ώρα του νέου πλοίου.