Οχι μόνο δεν θα επιστραφούν καταβληθέντες φόροι, αλλά θα εισπραχθούν και οι βεβαιωθέντες
Γνωμοδότηση «βόμβα» της Ολομέλειας του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, που έγινε ήδη δεκτή από τον Υπουργό Εσωτερικών, προκάλεσε αναταράξεις στην αγορά του νησιού, που νόμιζε ότι ανακουφίστηκε από την καταβολή οφειλών, που απορρέουν από την επιβολή δημοτικών φόρων, στον Δήμο Ρόδου.
Μπορεί συγκεκριμένα η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας να έκρινε οριστικά και αμετάκλητα αντισυνταγματικό τον δημοτικό φόρο, αλλά η απελθούσα κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, χωρίς να υπάρχει σχετική πρόβλεψη στις αποφάσεις, ενέταξε στο τρίτο μνημόνιο, διάταξη, την τελευταία στιγμή, με την οποία απαγορεύεται η αναδρομική αξίωση καταβληθέντων φόρων.
Θυμίζουμε ότι οι δύο αποφάσεις του ΣτΕ δεν περιέχουν μεταβατικές διατάξεις, όπως είχε γίνει παλαιότερα με την κατάργηση του φόρου κατανάλωσης και αναφέρονται αποκλειστικά και μόνο στη διαγραφή οφειλών ύψους 15.000 και 20.000 ευρώ που είχαν βεβαιωθεί σε βάρος της Κοινοπραξίας με την επωνυμία “Κοινοπραξία Νοσοκομείου Ρόδου ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε. – ΕΜΠΕΔΟΣ Α.Ε. – J & P ΑΒΑΞ Α.Ε. – IMEC GMBH” και το διακριτικό τίτλο «Κοινοπραξία Κατασκευής Νοσοκομείου Ρόδου», όπως μετονομάσθηκε η Κοινοπραξία με την επωνυμία «ΓΕΚ Α.Ε. – ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΕΧΝΟΔΟΜΙΚΗ Α.Ε. – Α.Τ.Ε. ΓΝΩΜΩΝ Α.Ε. – ΑΒΑΞ Α.Ε. – IMEC GMBH», η οποία και κίνησε την διαδικασία για την κατάργηση του φόρου.
Η δημοτική αρχή επεδίωξε την έκδοση νόμου για την κατάργηση του ΔΗΦΟΔΩ στον οποίο θα περιλαμβάνεται, για λόγους δημοσίου συμφέροντος, αιτιολογημένη μεταβατική διάταξη, που θα προβλέπει ότι τα έσοδα που έχουν εισπραχθεί και έχουν βεβαιωθεί μέχρι την έκδοση των αποφάσεων της Ολομελείας, παραμένουν. Το αίτημα της έγινε δεκτό.
Με μεγάλη τους έκπληξη επιχειρηματίες μέλη του Επιμελητηρίου, διαπίστωσαν ότι έχουν δεσμευτεί τα ΑΦΜ τους για οφειλές σε δημοτικό φόρο και διαμαρτυρήθηκαν αρμοδίως.
Ενημερώθηκαν έτσι ότι κοινοποιήθηκε προχθές στον Δήμο Ρόδου, έγγραφο που υπογράφει ο γενικός γραμματέας του Υπουργείου Εσωτερικών κ. Κώστας Πουλάκης, που φέρνει τα πάνω – κάτω, στο θέμα του ΔΗΦΟΔΩ.
Σε γνωμοδότηση της Ολομέλειας του ΝΣΚ αναφέρεται για το επίμαχο θέμα ότι στις περιπτώσεις κατά τις οποίες βεβαιωμένα ταμειακώς ποσά του φόρου εισπράχθηκαν από τους Δήμους, είναι δυνατή η επιστροφή των καταβληθέντων ποσών με απόφαση των αρμοδίων οργάνων των Δήμων, κατόπιν αιτήσεων όσων έχουν έννομο συμφέρον και με την επί πλέον προϋπόθεση να μην έχει υποκύψει η αξίωση των αιτούντων έναντι των Δήμων (στηριζόμενη στον αδικαιολόγητο πλουτισμό), σε παραγραφή, βάσει των ειδικότερων διατάξεων που διέπουν το λογιστικό των Δήμων.
Στο έγγραφο, που απεστάλη στον Δήμο Ρόδου, αναφέρονται συγκεκριμένα τα εξής:
«ΘΕΜΑ: Κατάργηση του Δημοτικού Φόρου Δωδεκανήσου.
Σας γνωρίζουμε ότι, σύμφωνα με την παρ. 9 της Υποπαραγράφου Δ. 12 του άρθρου 2 του ν. 4336/14-8-2015, καταργείται η διάταξη του άρθρου 60 του ν. 2214/1994, με την οποία επιβλήθηκε υπέρ των Ο.Τ.Α. του Νομού Δωδεκανήσου ο «Δημοτικός Φόρος Δωδεκανήσου» και προβλέπεται ότι καταβληθέντα ποσά δεν αναζητούνται.
Ωστόσο, πολλά από τα ζητήματα που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι δημοτικές αρχές και υπηρεσίες παραμένουν εκτός νομοθετικού πλαισίου, δεδομένης της συνθήκης που δημιουργήθηκε από την έκδοση των υπ’ αρ. 4504/2014 και 4505/2014 αποφάσεων της Ολομέλειας του ΣτΕ, με τις οποίες κρίθηκε αντισυνταγματική η καταργούμενη διάταξη.
Εξ’ αφορμής ερωτημάτων που υποβλήθηκαν στην υπηρεσία μας, κατόπιν των ως άνω αποφάσεων και προς αναζήτηση των διαδικασιών που θα αποτελούσαν συνισταμένη της αρχής της νομιμότητας και αυτών του κράτους δικαίου και της χρηστής διοίκησης, τέθηκαν προς το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους προς γνωμοδότηση τα συναφή ζητήματα. Κατόπιν αυτού εκδόθηκε η υπ’ αρ. 138/2015 Γνωμοδότηση της Πλήρους Ολομέλειας, που έγινε αποδεκτή από τον Υπουργό, ως προς τα σημεία που δεν ρυθμίζονται ειδικότερα με τη διάταξη της παρ. 9 της Υποπαραγράφου Δ. 12 του άρθρου 2 του ν. 4336/14-8-2015.
Υπό το πρίσμα των ανωτέρω και κατά το περιεχόμενο της γνωμοδότησης, η οποία και επισυνάπτεται:
α) Τα όργανα των δήμων πρέπει να παραλείπουν στο μέλλον την έκδοση αποφάσεων προσδιορισμού και επιβολής του φόρου ή προστίμων επί αυτού, ανεξαρτήτως του χρόνου στον οποίο ανάγεται η οφειλή. Επίσης, πρέπει να παραλείπεται η ταμειακή βεβαίωση των ήδη εκδοθέντων πράξεων, ανεξαρτήτως αν αυτές έχουν προσβληθεί ή όχι με προσφυγή.
β) Προκειμένου να ανακληθούν πράξεις εγγραφής ποσών φόρου του άρθρου 60 του ν. 2218/1994 ή προστίμων επί αυτού κατά παγίως πλέον εφαρμοζόμενη νομολογιακή αρχή (Ολ. ΣτΕ 2176, 2177/2004, 2738/2008, ΝΣΚ 316/2006), εφόσον υποβληθούν αιτήσεις όσων έχουν νόμιμο συμφέρον, τα Δημοτικά Συμβούλια, θα πρέπει να αποφανθούν για το αν συντρέχει υπέρτερο δημόσιο συμφέρον (στο οποίο περιλαμβάνεται και το δημοσιονομικό συμφέρον), προκειμένου να απορρίψουν ή να αποδεχτούν τα σχετικά αιτήματα.
Ο Γενικός Γραμματέας Κώστας Πουλάκης».